Interview met SEA expert Marc Koopmans

Online gevonden worden, het staat nog altijd bovenaan het verlanglijstje van velen. Hoe bereik je dit met behulp van SEA en wat zijn de voordelen? Ontwikkelingen op het gebied van SEA volgen elkaar snel op. Hoogste tijd dus om hier eens over te spreken met onze eigen SEA specialist Marc Koopmans.

Marc, kun je jezelf even kort voorstellen?
Mijn naam is Marc Koopmans, 23 jaar en ben woonachtig in Eefde. Ik ben sinds november 2017 werkzaam bij Traffic Today als SEA specialist. Inmiddels is ons SEA-team uitgebreid met nog een fulltime SEA specialist en we verwachten binnen enkele maanden ook onze derde fulltime SEA specialist te mogen verwelkomen.

Hoe ben je het SEA vakgebied ingerold?
Tijdens mijn studie Commerciële Economie ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met online marketing en het adverteren in zoekmachines. Ik wist al snel dat ik hier meer over wilde leren tijdens mijn meewerkstage. Tijdens mijn meewerkstage heb ik zes maanden lang dagelijks campagnes opgezet, geanalyseerd en geoptimaliseerd. Hier heb ik veel ervaring op kunnen doen, waardoor ik na afronding van mijn stage naast mijn studie alvast werkzaamheden kon zijn als SEA specialist.

Wat is je visie op het gebied van SEA? Wat zijn de trends?
Ik ben van mening dat er nog veel gaat veranderen op het gebied van adverteren in zoekmachines. Zo hebben scripts (een in Javascript geschreven actie om wijzigingen aan te brengen in een AdWords account) al veel werkzaamheden van de SEA specialist uit handen genomen. Hierdoor denk ik dat er de komende maanden en jaren nog veel zal gebeuren op het gebied van automatisering binnen SEA. Wel ben ik van mening dat de SEA specialist zal blijven bestaan, omdat er nog genoeg werkzaamheden zijn waar menselijke actie en controle voor nodig is. Denk hierbij aan het juist instellen van de meetbaarheid en het opzetten van Google AdWords campagnes met behulp van Shopping feeds in Google Merchant Center.

Wat is het voordeel van adverteren in zoekmachines?
In tegenstelling tot SEO kan er middels SEA direct resultaat worden behaald. Hoe oud je website of product ook is, door het juiste bod per zoekwoord kun je direct bovenaan de pagina van zoekresultaten staan. Door de koppeling met Google Analytics kan tot op zoekwoordniveau worden bijgehouden wat de opbrengsten zijn. Dit kan middels e-commerce tracking maar ook via reguliere doelen zoals een bedankpagina van een offerte aanvraag.

Is SEA voor iedere klant geschikt om in te zetten?
In theorie kan ieder bedrijf SEA inzetten. Het is afhankelijk per branche of het ook succes gaat opleveren en of er zoekvolume op jouw zoekwoorden, product of dienst zitten.

Waarom vind je het zo leuk om je met SEA bezig te houden, wat zijn de dagelijkse uitdagingen?
Een zo hoog mogelijke omzet halen met zo laag mogelijke kosten, dat is wat mij iedere dag weer uitdaagt. Geen klant of campagne is namelijk hetzelfde.

Hoe blijf jij op de hoogte van trends en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied?
Ik volg diverse online marketing websites zoals Frankwatching en Emerce. Ook volg ik Google’s eigen kanalen op onder andere LinkedIn om altijd op de hoogte te zijn.

Wat is je belangrijkste tip voor onze klanten?
Zorg dat je altijd het rendement van jouw campagne kan meten en wees niet bang om nieuwe zoekwoorden of producten te testen. Mijn motto is dan ook ‘meten is weten’. Zolang je altijd op de hoogte bent wat een zoekwoord, advertentiegroep of campagne op moet leveren en dat vergelijkt met wat het daadwerkelijk oplevert, kun je gemakkelijk jouw campagnes optimaliseren.

Als afsluiter: wanneer ben jij als laatst verbaasd?
Toen we terugblikte op het eerste jaar van Traffic Today en bleek dat in één jaar tijd het aantal personeelsleden is verdriedubbeld.

 

  Marc Koopmans – SEA specialist

Laatst aangepast: juli 3, 2018 7:30 am
Traffic Today Traffic Today
Hanzeweg 5b
Deventer
,
Gelderland
,
7418 AW
Nederland

Plaats een reactie

*