Linkedin Adverteren

De kunst van social media is in verschillende vormen in te zetten. Richt jij je op B2B-marketing, dan is LinkedIn Adverteren dé manier voor jou! Met LinkedIn Adverteren presenteer jij jezelf op een unieke wijze, die een mix creëert van creatief en zakelijk. Interessant? Kom erachter wat LinkedIn Adverteren voor jou kan betekenen met Traffic Today!

De voordelen van LinkedIn Adverteren

Groot zakelijk netwerk
Specifieke targetingopties
Real-time aan te passen budgets
Je resultaten zijn direct meetbaar

Hoog rendement en interactie met doelgroep
Unieke manier om jezelf zakelijk te presenteren

Waarom Adverteren op LinkedIn?

Pinterest is een social media platform met een sterke focus op visuele inspiratie. Gebruikers van Pinterest delen hier foto’s op over een bepaald onderwerp, zoals recepten, wonen of kleding. Het medium is in 2009 opgericht en is ondertussen uitgegroeid tot een social media platform dat niet mag ontbreken in jouw social media strategie. Door op Pinterest te adverteren, laat je de producten uit je shop op een aantrekkelijke wijze zien. Omdat het online steeds belangrijker wordt om je bedrijf ook visueel te adverteren, is Pinterest een perfect kanaal.

Uit onderzoek is gebleken dat 93% van de Pinterest-gebruikers aangeeft Pinterest in te zetten voor het plannen van een aankoop. Door ook op Pinterest te adverteren zorg je er dus voor dat je deze enorme groep succesvol bereikt!

Wat kost LinkedIn Adverteren?

De kosten voor LinkedIn Adverteren zijn variabel. Het ligt er namelijk maar net aan welke advertentiesoort jij wilt inzetten, hoeveel mensen dit moeten zien en hoelang je je advertentie online wil hebben. Er zijn drie biedstrategieën die worden gehanteerd op LinkedIn:

  1. Cost Per Click (CPC): met deze biedstrategie betaal je per klik op je advertentie. Deze strategie is vooral slim wanneer jij een CTA in je advertentie verwerkt.
  2. Cost Per Impression (CPI): met deze biedstrategie betaal je per 1000 weergaven. Vooral als je je richt op het vergaren van extra naamsbekendheid, is deze strategie erg handig.
  3. Cost Per Send (CPS): als jij kiest voor een Bericht- of Gesprekadvertentie, betaal je aan de hand van CPS. Je betaalt per verzonden bericht.

Voor elk van deze biedstrategieën geldt dat jij altijd zelf in de hand hebt hoeveel budget je er tegenover zet. De één is duurder dan de andere, maar elke biedstrategie voegt een meerwaarde toe aan jouw LinkedIn-advertenties. Onze online strategen zoeken graag voor jou uit welke biedstrategie jij het best in kunt zetten, zodat jij geen enkele moeite ervaart met het halen van je online doelstellingen.

Soorten LinkedIn Ads

Er zijn verschillende soorten LinkedIn Ads die je kan inzetten. We benoemen ze en leggen uit hoe jij deze manieren van LinkedIn Adverteren inzet!

Tekst- en dynamische advertenties
De meest voorkomende advertentie op LinkedIn zijn de tekst- en dynamische advertenties. Dit zijn ook gelijk de meest simpele advertenties: ze bestaan enkel uit tekst en hebben geen mogelijkheid tot een visuele boodschap. Wel zorg je er met de spotlight advertenties voor dat kijkers die op je advertentie klikken, gelijk door worden gelinkt naar je website. Dit is een vorm van dynamisch adverteren, omdat je hier voornamelijk target op het online gedrag van de LinkedIn-gebruiker.
Gesponsorde content
Wil jij je bedrijf verkopen d.m.v. een visual, dan is gesponsorde content the way to go. Je speelt hier gelijk met de verschillende formaten die LinkedIn te bieden heeft: zo kies je met sponsored content niet direct voor slechts één foto, maar zorg je met een slimme inrichting voor een interessante carrousel van verschillende afbeeldingen, of vertel je je boodschap zelfs door een mooie bedrijfsvideo. Gesponsorde content werkt vaak erg goed, omdat je via LinkedIn met een aantrekkelijke visual sneller de aandacht pakt.
Als laatste zijn ook evenementen onderdeel van gesponsorde content. Organiseer jij binnenkort met je bedrijf een bijeenkomst, of wil je je volgers laten weten dat jij een evenement attendeert, dan doe je dat door middel van deze advertentievorm.
Gesponsorde berichten
Een unieke optie die LinkedIn heeft, die je verder eigenlijk nog op geen ander social medium terugvindt, is de directe vorm van adverteren door middel van gesponsorde berichten. Je adverteert hier namelijk niet in de tijdlijn van de gebruiker, maar in de directe berichten. Hierdoor is de advertentie gelijk een stuk persoonlijker, wat vaak erg effectief werkt. Gesponsorde berichten komen in twee vormen voor: met een bericht advertentie hoop jij op conversie, met een gespreksadvertentie probeer jij een gesprek te starten. Beiden zijn erg effectief, alleen hebben wel een ander effect.
Leadgeneratie door formulieren
De laatste manier wijze van LinkedIn Adverteren is weer volstrekt anders van de anderen: je plaatst hier namelijk een formulier, die de kijker kan invullen om gelijk in contact te komen met jouw bedrijf, of zich in te schrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. We zien deze advertentievorm niet veel gebruikt worden voor commercieel gebruik, maar wel om nieuwe medewerkers te werven. Ben jij op zoek naar nieuw personeel, dan kan iemand gelijk solliciteren door het invullen van dit formulier. De kunst hierin is dat jij je bedrijf écht verkoopt: wanneer iemand het formulier invult, voelt dit als iets speciaals.
Thought Leadership Ads
Linkedin voegde in 2023 de Thought Leadership Ads toe aan het platform, een advertentievorm waarbij je kan adverteren vanuit een persoonlijk profiel. In dit blog leggen we je er alles over uit.

Het belang van Linkedin Adverteren in 2025

In 2025 is LinkedIn-adverteren belangrijker dan ooit voor bedrijven die zich richten op zakelijke doelgroepen. Het platform biedt unieke mogelijkheden om gericht te adverteren op basis van functie, branche, bedrijfsgrootte en beslissingsbevoegdheid, waardoor adverteerders rechtstreeks in contact kunnen komen met relevante professionals en besluitvormers. Door de groei van B2B-marketing en de toenemende focus op kwalitatieve leads, is LinkedIn uitgegroeid tot het meest effectieve kanaal voor het genereren van zakelijke leads en het versterken van merkautoriteit binnen professionele netwerken

Nieuwsgierig geworden hoe we jou kunnen helpen?

Weten waar er nog winst te behalen valt? Met onze gratis audit weet je het. Vraag hem nu vrijblijvend aan.

Hoe zet je een LinkedIn campagne op?

Om het voor jou eenvoudig te maken om een LinkedIn campagne op te zetten, hebben we een handig stappenplan opgesteld dat jij kunt volgen.

Stap 1 – Campagne aanmaken
Je campagne moet ingesteld worden volgens veel verschillende eisen, maar om dit te doen, moet je eerst simpelweg de campagne aanmaken. Je geeft je campagne een naam en denkt er al actief over na over welke gegevens er belangrijk zullen zijn op een latere fase in het stappenplan
Stap 2 – Kies je doelgroep
Wat wil jij bereiken met je LinkedIn-advertenties? Vooraf bepaal je in je strategie welke doelstellingen je wil behalen, zodra je een campagne op LinkedIn aanmaakt, is dit ook het eerste gegeven wat je invult. In principe heeft je doelstelling geen effect op het uiteindelijke resultaat van je advertentie, maar wel op je monitoring. Verzamel enkel relevante gegevens door je doelstellingen duidelijk te formuleren!
Stap 3 – Selecteer je doelgroep
Om zo gericht mogelijk te werken, is het belangrijk om je doelgroep zo helder mogelijk te kunnen formuleren. Wanneer jij binnen LinkedIn Adverteren je doelgroep moet kiezen, kies je uit verschillende factoren, zoals leeftijd, locatie en geslacht, maar ook uit online gedrag of functietitel. Je beperkt je advertentie dus enigszins, zodat alleen relevante personen je advertenties te zien krijgen.
Stap 4 – Kies je advertentievorm
Via LinkedIn is het mogelijk om op verschillende manieren te adverteren. Het is belangrijk om hier goed over na te denken, aangezien een advertentiesoort al veel zegt over de insteek van jouw campagne. Ga je voor direct contact, of laat jij een aantrekkelijke visual juist het werk doen? Het is ook belangrijk om te letten op de inrichting van je advertentie: niet alleen de afmetingen verschillen, maar de manier van weergave ook. Wanneer jij visueel wil adverteren, is een tekstadvertentie dus geen logische keuze.
Stap 5 – Bepaal je budget
Een belangrijke keuze die je moet maken is hoeveel budget jij vrij wil maken. Deze inschatting is misschien lastig te bepalen, maar kan bepaald worden uit voorheen behaalde resultaten. LinkedIn maakt het overzichtelijk wat je vorige resultaten waren, maar ook wat het verwachte resultaat van een bepaald budget is. We vinden het wel belangrijk om te benoemen dat een hoger budget niet altijd gelijk staat aan betere resultaten: de verdere invulling van je campagne is namelijk net zo belangrijk en mag hier niet ten koste van gaan.
Stap 6 – Conversie bepalen
Uiteindelijk is het doel van je advertentie om mensen naar jouw bedrijf of product te krijgen. Dit doe je door middel van een CTA: je plaatst onder een oproep een linkje naar je website. Wanneer iemand hierop klikt, wordt dit een conversie genoemd. Het instellen en juist uitvoeren van deze conversies is dus erg belangrijk, omdat je hier uiteindelijk het succes van je campagne mee meet.
Stap 7 – Advertentie plaatsen
Je advertentie is klaar voor gebruik! Niet alleen heb je een aantrekkelijke advertentie die je doelgroep van jouw product overtuigt, achter de schermen is alles ook nog eens tiptop in orde. Tijd om te knallen!
Stap 8 – Monitoring
Het is verleidelijk om te stoppen met je actieve houding zodra je advertentie online staat, maar dat is niet helemaal hoe wij het aanraden. Zodra je advertentie online staat is het namelijk tijd om interessante gegevens te verzamelen. Dit zal namelijk niet je laatste campagne zijn! Daarnaast is een actieve houding op het gebied van monitoring ook handig op het moment dat jij niet de gewilde resultaten behaalt. Je past zo nog snel iets aan, waardoor jij meer conversies verzamelt.

LinkedIn strategie bepalen

Je weet nu hoe je moet adverteren en welke advertentiesoorten er zijn, maar hoe je LinkedIn Adverteren succesvol en gericht uitvoert, blijft nog een raadsel. Het antwoord op dit raadsel is het formuleren van een strategie. Deze formuleer je door antwoord te geven op de volgende vragen:

  1. Wat is mijn huidige positie?
  2. Wat wil mijn doelgroep?
  3. Hoe springen mijn concurrenten in op de wens van de doelgroep?
  4. Welke marktgegevens hebben invloed op mijn bedrijf?

Zodra je het antwoord op deze vragen hebt, ontstaat een unieke positionering bijna direct. Je weet wat je moet doen om een unieke plek in de markt in te nemen en weet ook hoe je kan inspringen op de gaten die je concurrenten laten liggen. Nu je dit weet, kun je ook gelijk doelstellingen formuleren. Door te benoemen of jij voor meer naamsbekendheid, nieuwe werknemers, betere sales, of iets anders gaat, weet je wat je te doen staat op het gebied van LinkedIn. Jouw advertenties deel je in op een passende wijze. Jouw strategie is dus de basis van jouw succes.

LinkedIn Campagnebeheer

We benoemden eerder al het belang van monitoring gedurende je LinkedIn-campagnes. LinkedIn ziet dit belang zelf ook in en helpt je met een correcte uitvoering hiervan. Hiervoor vormen ze een dashboard, voor het zogeheten LinkedIn campagnebeheer. LinkedIn Campagnebeheer is het dashboard van het platform en hierin vind je de volgende onderdelen:

Conversies bijhouden
Je meet het succes van je campagne aan het aantal conversies. Je doet namelijk je uiterste best om je advertenties dusdanig in te richten, dat je kijkers erop klikken. Of dit gebeurt, zie je door je conversies bij te houden. In dit dashboard ontvang je dus gegevens over welke campagnes wel- en niet goed scoren, waardoor je weet wat goed werkt en wat juist niet goed werkt.
Gematchte doelgroepen
Jij bent zelf degene die je doelgroep invult, maar LinkedIn helpt hier wel graag een handje bij. Wanneer jij een doelgroep gecreëerd hebt, biedt LinkedIn alternatieve doelgroepen die ook interessant voor je kunnen zijn. Wanneer jij een keer van strategie wil wisselen, kan dit dus een goede optie zijn.
Blokkeerlijsten
Een belangrijk onderdeel van jouw targeting is het online gedrag van een klant. Bezoekt iemand een bepaalde website, dan kan de jouwe ook erg interessant zijn. Maar andersom kan het ook! Met blokkeerlijsten sluit je bepaalde websites uit: bezoekt iemand deze website, dan is het juist niet slim om je daarop te richten. LinkedIn biedt zelf het format voor deze blokkeerlijsten, zodat het opstellen hiervan geen uren duurt.
Assetgeschiedenis
Je verzamelt in je dashboard enorm veel gegevens. Het zou jammer zijn als je deze alleen voor je huidige campagne zou kunnen gebruiken, toch? LinkedIn is het daar helemaal mee eens en biedt daarom de assetgeschiedenis aan. Hiermee zet jij oude gegevens om in een nieuwe campagne, zodat je niet alle stappen hoeft te herhalen.

Adverteren op LinkedIn tips

We geven je graag een paar tips zodat jij direct succesvol kunt beginnen met LinkedIn Adverteren!

  1. Wees formeel. Meer dan waar dan ook is het op LinkedIn belangrijk om een formele tone-of-voice te hanteren. Dit betekent niet dat je geen persoonlijkheid mag hebben, maar wel dat je altijd respectvol te werk gaat. Je speelt namelijk in op een zakelijke markt: vousvoyeren is dus aangeraden.
  2. Werk crossmediaal. LinkedIn is erg effectief, maar om hier het meeste succes uit te halen, zet je dit in als onderdeel van een full-circle social media strategie. Je laat verschillende kanalen naar elkaar toe verwijzen, waardoor je op meerdere kanalen een fanatieke volgersgroep opbouwt. Je website maakt ook onderdeel van deze strategie uit, waardoor je ook hier meer verkeer kunt verwachten.
  3. Blijf actief! Is er een interessante trend gaande in jouw markt of branche? Plaats hier direct een interessante blog over! Door deze actieve houding laat je aan je volgers zien dat jij de eerste bent die van de nieuwste dingen weet. Willen zij hier gebruik van maken, dan zijn ze bij jou dus aan het juiste adres. Je laat niet alleen zien dat je er als eerste bij bent, maar ook dat je verstand hebt van deze zaken.

Traffic Today als jouw bureau voor LinkedIn Adverteren

Wil jij LinkedIn Adverteren onderdeel maken van je marketingstrategie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan is het geen verkeerde keuze om in zee te gaan met een online marketing bureau als Traffic Today! Zelf zijn wij fanatiek aanwezig op LinkedIn, waardoor we weten wat hier speelt. Maar, LinkedIn marketing voeren wij niet alleen voor onszelf uit: we voegen jouw naam graag toe aan de rij van klanten die we hier al mee geholpen hebben.

Bij ons staan jouw doelstellingen centraal. Door een intensieve samenwerking proberen we er alles aan te doen om hier naartoe te werken. Wist je trouwens dat we naast LinkedIn , ook kunnen helpen bij FacebookInstagramYouTubeTikTok en Pinterest en Snapchat Advertising?

Veelgestelde vragen over LinkedIn Adverteren

Welke elementen hebben de grootste impact op LinkedIn-advertenties?
Afbeeldingen en video’s met authentieke en relevante inhoud hebben vaak de grootste impact. Het is ook belangrijk om een pakkende en duidelijke call-to-action (CTA) toe te voegen die gebruikers aanspoort om actie te ondernemen.
Wat zijn de beste tijden om LinkedIn-advertenties weer te geven voor maximale betrokkenheid?
De beste tijden om LinkedIn-advertenties weer te geven variëren per doelgroep. Hiervoor kun je het beste Linkedin benchmarks raadplegen. Dit zijn gemiddeldes per bedrijfstak, die je veel leren over de gemiddelde doelgroep.
Hoe vallen mijn LinkedIn-videoadvertenties op in de feed?
Om je LinkedIn-videoadvertenties op te laten, is het belangrijk dat je video kort, boeiend en informatief is. Voeg ondertitels toe zodat de boodschap ook zonder geluid begrepen kan worden en maak gebruik van de targetingopties om de video aan de juiste doelgroep te tonen.
Waarom Pinterest Adverteren?
Pinterest Adverteren biedt jou de kans om je bedrijf op een unieke, creatieve wijze uit te lichten. Het mooie hieraan is dat Pinterest advertenties zo plaatst dat ze helemaal niet direct als advertentie opvallen. Door je advertenties het juiste Pinterest-jasje te geven, val je dus gemakkelijk op een positieve wijze op. Deelt iemand jouw advertentie? Mooi! Dan worde je advertentie niet langer als een advertentie behandeld, maar als een normale pin.

4.8 op Google

Het maximale resultaat uit LinkedIn halen?

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van LinkedIn Advertising? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Telefonisch, digitaal of op locatie? Laat ons weten wat jou uitkomt.

Ons team staat
voor je klaar