Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Een winkel waar veel mensen niet van weten dat het een marktplaats heeft, is die van Blokker (marketplace). In het Nederlandse straatbeeld is Blokker haast niet weg te denken: met 450 fysieke winkels is de keten goed vertegenwoordigd. Maar ook online zijn zij lekker bezig. Met ruim 6 miljoen bezoekers per maand biedt Blokker haar marketplace aan bij een selecte groep verkooppartners. Blokker is een gesloten marketplace waarbij niet iedere verkoper toegelaten kan worden. Dit bewaakt voor hen de kwaliteit van de producten op het kanaal. Benieuwd of Blokker een verkoopkanaal is voor jou en hoe jij hierbij kan komen? Wij zoeken het graag voor je uit.
Blokker is in Nederland een bekende naam. Al sinds 1896 kleuren de honderden fysieke winkels van de keten het straatbeeld oranje. In de Blokker-winkels is alles voor in huis te vinden en dankzij de webwinkel van Blokker (Blokker Connect) kun je hun artikelen nu ook vanuit huis bestellen! Blokker heeft haar webwinkel beschikbaar gemaakt voor externe verkopers en haar marketplace telt nu meer dan 300 externe verkopers die hun producten via het verkoopkanaal aanbieden.
Als verkoper kun je dus gebruikmaken van de naamsbekendheid en het consumentenvertrouwen van Blokker. Echter word je niet zomaar toegelaten op de Blokker Connect. Het is een gesloten marketplace waardoor zij de kwaliteit van de producten en de service van hun verkooppartners hoog kunnen houden. Je zal dus moeten voldoen aan hun normen en daarbij een toevoeging of uitbreiding zijn van hun assortiment om kans te maken op toelating.
Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
Ben je benieuwd wat de Blokker marketplace voor jou kan betekenen? We kunnen je meer informatie verzenden per mail, maar een (online) afspraak bij jou of op ons kantoor behoort ook tot de opties. Hierin bespreken we de kansen voor jou. Geheel vrijblijvend!
Blokker zet in op de kwaliteit van de service en de producten op haar marketplace te bewaken. Dit zie je terug in het feit dat het een gesloten marketplace is, maar ook in de voorwaarden en verwachtingen die zij stellen voor hun verkopers. Een paar van de belangrijkste voorwaarden hierin:
Allereerst is het belangrijk om voor jezelf na te gaan of jouw assortiment geschikt is voor Blokker. Houd hierbij in je achterhoofd dat Blokker een gesloten marketplace is en dus op zoek is naar verkopers die hun huidige aanbod kunnen verdiepen of juist uitbreiden. Zij zijn niet op zoek naar sterk vergelijkbare producten.
Zodra je contact hebt gelegd met Blokker en jij jouw assortiment live kan zetten, hebben zij een aantal documenten van jou nodig:
Bij marketplaces is het standaard dat er een commissie wordt gerekend over de verkochte producten met daarnaast eventueel een maandelijkse fee. Bij Blokker is dit ook het geval. De kosten zien er als volgt uit:
Het toevoegen van producten aan Blokker is vrij simpel wanneer je hier eenmaal een verkoopaccount hebt.
Allereerst zijn er twee mogelijkheden om je producten toe te voegen. Zo kun je dit handmatig doen in de verkoper omgeving van Blokker. Blokker werkt met Mirakl. Dit systeem is bekend en wordt door meerdere marketplaces gebruikt, zoals fonQ en Leen Bakker. Dit is een gebruiksvriendelijk systeem waarin je gemakkelijk handmatig product kunt toevoegen.
Je kunt er ook voor kiezen om jouw producten automatisch te listen en up-to-date te houden door middel van een integrator, zoals Channable. Hierbij kun je in één keer al jouw producten doorsturen en worden deze vervolgens gelist op Blokker.
Starten met verkopen via Blokker heeft verschillende voordelen. Allereerst is Blokker een bekende naam in Nederland en dankzij deze bekendheid en het feit dat er altijd wel een fysieke Blokker-winkel in de buurt is, heeft deze marketplace een hoge mate van vertrouwen.
Daarnaast is de doelgroep die op Blokker te vinden is over het algemeen erg trouw en komen zij vaak terug. De doelgroep omvat vaak 45+ers en mensen met gezinnen.
Zodra je een verkoopaccount hebt op Blokker, is het belangrijk om jouw aanbod te optimaliseren. Waarom? Omdat je op die manier het maximale uit jouw product op Blokker haalt. Blokker geeft je de mogelijkheid om op eenvoudige wijze jouw producten aan miljoenen klanten te laten zien en hiermee jouw bereik te vergroten. Wanneer jij hierbij jouw product niet geoptimaliseerd hebt, loop je kansen mis.
Het kan lastig zijn om te bepalen of jouw aanbod geschikt is voor Blokker of om met hen in contact te komen. Of wellicht is dit al gelukt en loop je juist tegen de optimalisatiemogelijkheden aan, want waar begin je nou? In welke fase je ook zit, bij Traffic Today kunnen we je hierbij ondersteunen.
Samen kunnen we bekijken of jouw producten geschikt zijn om te verkopen via Blokker en hoe we deze vervolgens kunnen optimaliseren voor de marketplace. Hierbij kunnen we delen van het proces overnemen, adviseren of het volledige proces uit handen nemen. Hierbij zijn de belangrijkste pijlers de mogelijkheden en de behoeftes. Samen kunnen we kijken naar de perfecte samenwerking.
Ook wanneer jij jouw producten geautomatiseerd naar Blokker wil sturen en hierbij ook een orderkoppeling wilt hebben, kunnen wij je helpen. Als Gold Partner van integrator Channable weten wij precies hoe we dit moeten aanpakken en hebben we dit in een mum van tijd voor je geregeld.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om jouw kansen te ontdekken.
Blokker werkt met het marketplace-systeem van Mirakl. Dit is een systeem dat door meerdere marketplaces wordt gebruikt, bijvoorbeeld fonQ en Leen Bakker.
In dit systeem kun je verschillende dingen oppakken en analyseren. Zo zie je direct wanneer je inlogt wat jouw prestaties zijn op het gebied van het aantal actieve producten en omzet. Daarbij is ook te zien hoeveel bestellingen er zijn geweest en wat hierbij de gemiddelde orderwaarde is geweest. Ook handig: je ziet direct hoeveel geld jij ontvangt van Blokker en wanneer je de volgende uitbetaling kunt verwachten.
Daarnaast zie je bij het openen van het Blokker verkoopaccount wat de status is wat betreft bestellingen en klantvragen. Hierbij kun je zien hoeveel bestellingen te laat zijn of nog verzonden moeten worden en hoeveel ongelezen klantvragen jij nog moet beantwoorden. Vanuit hier kun je verder duiken in de mogelijkheden die het Mirakl-systeem je geeft.
Wanneer je Nederlandse marketplaces wilt vergelijken om zo voor jezelf tot de ideale mix te komen, mag Bol.com natuurlijk niet ontbreken. Als we Blokker met Bol.com vergelijken is het grootste verschil dat Blokker een gesloten marketplace is en Bol.com een open marketplace. Hierbij is het dus lastiger om als verkoper toegelaten te worden op Blokker dan op Bol.com. Dit brengt voor- en nadelen met zich mee voor de marketplace zelf. Voor jou als verkoper is het enige obstakel dat je toegelaten moet worden als verkoper. Dit kan lastig lijken, maar met het juiste assortiment en een goede match kan dit een fluitje van een cent zijn.
Daarnaast focust Bol.com zich op een zeer breed assortiment en gaan zij richting een echte one-stop-shop. Waar Blokker langzaam haar assortiment aan het verbreden is door meer focus te leggen op tuinartikelen en nu ook consumenten elektronica. Dit heeft dus ook direct effect op de doelgroep. Bij Bol.com is deze zeer breed dankzij het brede assortiment en bij Blokker is deze meer afgebakend. Beide eigenschappen hebben zijn voor- en nadelen. Denk goed na over welke van de twee marketplaces het beste bij je past of kies ervoor om beide verkoopkanalen op te pakken!
Soms kun je echt verdwalen in het landschap van marketplaces. Ze zijn simpelweg niet meer weg te denken uit het digitale landschap en mogen dan ook niet ontbreken in jouw online strategie. Van open tot gesloten en van brede tot gespecialiseerde marketplaces: al met al zijn het er een hele boel. Lees je daarom goed in over de verschillende marketplaces om zo tot de perfecte mix voor jouw bedrijf te komen. Veel marketplaces staan er ook voor open om in contact te komen en op die manier meer informatie over hun platform te delen waardoor je hier een beter beeld van krijgt.