Samen optimaliseren we je

Amazon Marketplace

Amazon marketplace: een upcoming marktplaats in Nederland, maar in het buitenland al jaren actief en zeer populair. Met name in Amerika en Duitsland is Amazon een grote speler en in andere landen timmert Amazon hard aan de weg om meer marktaandeel te krijgen, zo ook in Nederland. Dit zorgt ervoor dat ook steeds meer Nederlandse verkopers de kansen benutten die er voor hen op de Amazon marketplace te vinden zijn. Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Amazon marketplace account, of ben je benieuwd naar de kansen die er voor jou liggen? Traffic Today helpt jou hier graag bij!

Vraag het Lynn Onze ervaren Marketplace Specialist
Amazon_Optimalisatie

Wat is de Amazon Marketplace?

Ondanks dat Amazon in Nederland nog onder doet voor Bol.com, zijn de meeste Nederlanders wél bekend met Amazon. Wereldwijd is het een grote speler wat betreft marketplaces, wat direct ook een groot voordeel met zich meebrengt.

Amazon is namelijk een ideale marketplace om te gebruiken wanneer je jouw aanbod laagdrempelig wil aanbieden in het buitenland. Amazon is als marktplaats actief in verschillende landen en bij hen kun je gemakkelijk jouw productaanbod ‘kopiëren’ naar een ander land.

Daarbij is Amazon ook een open marketplace, hierdoor kun jij je gemakkelijk aanmelden als verkoper. Let er hier wel bij op dat het aanmeldproces langer kan duren dan bij bijvoorbeeld Bol.com het geval is. Amazon wil precies weten hoe jouw bedrijf in elkaar zit en vraagt dan ook vaak veel documentatie bij jou op omtrent jouw bedrijf. Hierdoor duurt het vaak wat langer voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met verkopen.

Starten met Amazon marketplace?

Benieuwd wat de Amazon marketplace voor jou te bieden heeft? Vul onderstaand contactformulier in en we nemen al je twijfel weg.

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
📦 Waarom zou ik mijn producten aanbieden op Amazon?

Alle voordelen van marketplaces in het algemeen gelden ook voor Amazon. Zo kun je o.a. profiteren van de naamsbekendheid van het platform, de nieuwe klanten die je kunt bereiken, het vertrouwen dat de marketplace heeft en de reclame die de marketplace maakt voor alle producten die er te vinden zijn. Waarom dan Amazon?

Amazon is met name interessant als verkoopkanaal wanneer jij wil verkopen in het buitenland. Amazon onderscheidt zich als marketplace door de eenvoudige uitbreiding naar andere landen en het marktaandeel dat ze in deze landen hebben weten te bemachtigen. Zeker voor een uitbreiding naar Amerika of Duitsland is het goed om naar de kansen van Amazon te kijken, hier is het een grote speler en beginnen veel klanten al Amazon-first te zoeken in plaats van dat zij beginnen op Google!

💸 Met welke kosten moet ik rekening houden als ik begin met Amazon?

Het gebruikmaken van Amazon als verkoopkanaal is niet kosteloos. Zo hangt het van het verkoopplan af of je een vast bedrag per maand betaalt, los van het aantal verkochte producten. Bij het individuele plan betaal je enkel per verkocht product, bij het professionele plan betaal je standaard €39 excl. btw per maand.

Daarnaast brengt Amazon commissie in rekening voor ieder verkocht product. Hoe hoog deze commissie is hangt af van de productcategorie maar ligt ongeveer tussen de 7-15% van het bedrag dat de klant betaalt. Dit is inclusief eventuele kosten voor verzending of cadeauverpakking.

Benieuwd hoeveel commissie Amazon vraagt voor jouw producten? Bekijk dan de Amazon-commissie per categorie.

➕ Wat is het verschil tussen de Amazon Seller en Amazon Vendor dienst?

Wanneer jij jouw producten wil aanbieden op Amazon heb je twee keuzes: Amazon Seller of Amazon Vendor.

Als Amazon Seller verkoop je aan Amazon-klanten. Hierbij heb je de meeste controle over o.a. jouw aanbod, de marketing, de logistiek en de klantenservice. Hier gaat tijd in zitten, maar zorgt er wel voor dat jij jouw aanbod helemaal naar wens kan instellen op Amazon. Amazon Seller is open voor elke verkoper.

Amazon Vendor daarentegen is moeilijker om bij binnen te komen en niet ieder verkoper zal hier toegelaten worden. Als Vendor lever jij producten aan Amazon die het vervolgens verkoopt aan Amazon-klanten en Amazon pakt daarin ook de klantenservice en retouren op. Bij het Vendor-programma heeft Amazon de controle over de prijs en heb je weinig inzichten in de verkoop- en marketingresultaten.

Beide programma’s hebben hun eigen voor- en nadelen. Voor ieder bedrijf verschilt het welke optie het best bij hen past.

🚚 Hoe werkt Fulfilment by Amazon (FBA)?

Bij Amazon heb je de mogelijkheid om het logistieke gedeelte uit te besteden aan Amazon. Met magazijnen over de hele wereld weet Amazon razendsnel producten bij haar klanten te leveren. Deze snelle levertijd geeft jou een voordeel ten opzichte van concurrenten die er langer over doen om te leveren. Een ander voordeel van FBA is dat Amazon de klantenservice en retourzendingen oppakt. Toch kunnen er nog klantvragen bij jou terecht komen, bijvoorbeeld wanneer de vragen diep ingaan op het product waardoor Amazon deze niet kan beantwoorden.

FBA heeft veel voordelen, toch maakt niet iedere Amazon Seller hier gebruik van. Waarom niet? De grootste reden om geen FBA te gebruiken, zijn de kosten. Het verschilt per product en per verkoper of de kosten te hoog zijn. Zo betaal je bijvoorbeeld voor iedere vierkante meter die je in beslag neemt in het Amazon-magazijn, de tijd dat jouw producten daar staan en natuurlijk kosten voor het picken en packen van producten. Hierbij spelen elementen als productgrootte en marge een grote rol.

Traffic Today: jouw Amazon expert

Er zitten veel ogen en haken aan het verkopen op Amazon waardoor het lastig kan zijn om de volle potentie uit de marketplace te halen. Bij Traffic Today hebben wij de nodige ervaring met het verkopen op Amazon en hier zijn wij dan ook bekend mee. Wij weten de obstakels van Amazon te vermijden of hier snel langsheen te manoeuvreren. Wij helpen je dan ook graag bij het opzetten, managen en groeien van jouw Amazon-account. Hierbij maakt het niet uit in welke fase jij je bevindt. Moet jij de kansen van Amazon nog in kaart brengen voor jouw bedrijf of ben jij juist al klaar om te starten met Amazon Advertising? In iedere fase van het verkopen op Amazon kunnen wij je ondersteunen en denken we graag met je mee.

Van het opzetten van een Channable-koppeling tussen jouw shop en Amazon tot het optimaliseren van jouw listings tot aan het opzetten van advertising-campagnes: Traffic Today kan het allemaal. Hierin kijken we naar de kansen die Amazon marketplace biedt voor jouw producten en jullie behoefte. Benieuwd hoe wij de samenwerking met jouw bedrijf zouden insteken? Neem gerust contact met ons op.

 

In 4 stappen beginnen met verkopen op Amazon

stap 1

Meld je aan als verkoper bij Amazon

stap 2

Lever de gevraagde bestanden omtrent jouw bedrijf aan

stap 3

Voeg jouw producten automatisch of handmatig toe op Amazon

stap 4

Start met verkopen!

Een aantal landen waarin Amazon actief is:

  • Verenigde Staten
  • Duitsland
  • Verenigd Koninkrijk
  • Frankrijk
  • Italië
  • Spanje
  • Nederland
  • Polen
  • België
  • Zweden
  • Turkije
  • Canada
  • Australië
  • Mexico
  • Japan

De eisen van Amazon

Om te verkopen op Amazon, zijn er een aantal zaken die je moet hebben en aanleveren. Amazon wil bijvoorbeeld weten hoe jouw bedrijf in elkaar steekt en wie zij op hun platform toelaten. Dit beschermt zowel verkopers als klanten. Zij vragen hiervoor naar jouw bedrijfsregistratiegegevens, inclusief BTW-nummer, en zij doen een identiteitscontrole. Hiervoor heb je een geldig paspoort of identiteitsbewijs nodig.

Let erop dat de BTW-nummers die je aan moet leveren samenhangen met de landen waarin je verkoopt. Verkoop je in Duitsland, Frankrijk en Nederland? Dan heb je in ieder land een BTW-nummer nodig voor Amazon marketplace.

Voor de betalingen heeft Amazon een creditcard nodig, hierbij worden internationale creditcards ook geaccepteerd.

Verder moet je ook voldoen aan de verkoopeisen van een land. Zo moet je in Duitsland verplicht een EPR-registratie hebben. EPR staat voor “Extended Producer Responsibility” en houdt in dat je als verkoper betaald voor het ‘afval’ dat je op de Duitse markt brengt. Denk hierbij aan het karton, plastic en piepschuim van de verpakking. Verdiep je dus in de wetgeving van het land waarin je gaat verkopen om zo hoge boetes te voorkomen.

Amazon in cijfers

miljoen bezoekers per maand alleen al in de VS
miljard aan verkopen geschat enkel op Prime Day in 2018
landen waar Amazon aan levert

Concurrentieanalyse

De kansen binnen Amazon

Wanneer je jouw producten live hebt op Amazon, is het zaak om deze te optimaliseren om hier organische topposities mee te bemachtigen. Maar Amazon biedt ook andere kansen om meer verkopen te genereren.

Zo kun je verschillende Amazon Advertising campagnes opzetten om de juiste doelgroep binnen Amazon te bereiken. Maak gebruik van Sponsored Products om specifieke producten meer onder de aandacht te brengen, zet Sponsored Brands in om meer merkbekenheid te creëeren of maak gebruik van Sponsored Display om jouw Amazon-producten binnen en buiten de marketplace onder de aandacht te brengen. De mogelijkheden binnen Amazon Advertising zijn eindeloos waardoor je veel kansen krijgt, maar ook moet weten wat je doel is om onnodige kosten te voorkomen.

Verder zet Amazon marketplace ook in op acties waaraan je mee kunt doen, zoals Prime Day. Maar je kunt ook je eigen acties creëren door bijvoorbeeld coupons of vouchers in te zetten. Hierdoor ben je zichtbaar op meerdere pagina’s binnen Amazon en je krijg een opvallend kortingslabel.

Amazon of Bol.com: een vergelijking

Amazon timmert hard aan de weg in Nederland om meer marktaandeel te krijgen. Toch heeft het vooralsnog niet de status bereikt die Bol.com heeft.  Waar Amazon wereldwijd aanwezig is en kracht heeft in het uitbreiden naar andere landen, is Bol.com enkel actief in Nederland en België.

Beide marketplaces hanteren een open strategie, waardoor vrijwel iedere verkoper wordt geaccepteerd. Het grote verschil hierin zit voor deze twee verkoopkanalen in de documentatie die aangeleverd moet worden. Bij Amazon wordt er naar significant meer gegevens gevraagd dan bij Bol.com waardoor het aanmeldproces langer kan duren.

Amazon marketplace onderscheidt zich van Bol.com doordat de marketplace ideaal is voor uitbreiding naar het buitenland. Op een laagdrempelige manier kun je gemakkelijk jouw producten aanbieden aan een nieuwe markt in het buitenland! Hierdoor maken meer mensen kennis met jouw producten en is de kans op meer verkopen groter.

Lynn

Marketplace Specialist
image-right-particles
Amazon marketplace

Lees alles over marketplaces

Hoewel Amazon en Bol.com twee grote marketplaces zijn, zijn er vaak ook kansen op andere marketplaces. Denk hierbij andere brede marketplaces of juist aan specialistische marketplaces om jouw business een boost te geven. Dit kan in Nederland zijn of juist in een ander land. Voor Nederland zouden marketplaces als Blokker, fonQ of Decathlon interessant kunnen zijn. Ben je op zoek naar uitbreiding naar bijvoorbeeld Duitsland? Dan kunnen Kaufland of Otto een goede fit zijn.

Alle marketplaces, zo ook de overige marketplaces, hebben een eigen doelgroep en een ander productaanbod. Hierdoor is het goed om in kaart te brengen welke kansen er voor jouw business zijn binnen de verschillende marketplaces. Kom je hier niet helemaal uit? Traffic Today helpt je graag met het in kaart brengen van de kansen.

cta-employee-particles
call-to-action
Lynn staat voor je klaar!
Vraag het onze marketplace specialist!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.