Amazon marketplace

Amazon marketplace: een upcoming marktplaats in Nederland, maar in het buitenland al jaren actief en zeer populair. Met name in Amerika en Duitsland is Amazon een grote speler en in andere landen timmert Amazon hard aan de weg om meer marktaandeel te krijgen, zo ook in Nederland. Dit zorgt ervoor dat ook steeds meer Nederlandse verkopers de kansen benutten die er voor hen op de Amazon marketplace te vinden zijn.

Benieuwd naar jouw kansen?

De voordelen van Amazon als marketplace

Internationaal verkoopkanaal
Uitgebreide ondersteuning
Extra omzet
Sterk klantenvertrouwen

Wat is de Amazon marketplace?

Ondanks dat Amazon in Nederland nog onder doet voor bol, zijn de meeste Nederlanders wél bekend met Amazon. Wereldwijd is het een grote speler wat betreft marketplaces, wat direct ook een groot voordeel met zich meebrengt.

Amazon is namelijk een ideale marketplace om te gebruiken wanneer je jouw aanbod laagdrempelig wil aanbieden in het buitenland. Amazon is als marktplaats actief in verschillende landen en bij hen kun je gemakkelijk jouw productaanbod ‘kopiëren’ naar een ander land.

Daarbij is Amazon ook een open marketplace, hierdoor kun jij je gemakkelijk aanmelden als verkoper. Let er hier wel bij op dat het aanmeldproces langer kan duren dan bij bijvoorbeeld bol het geval is. Amazon wil precies weten hoe jouw bedrijf in elkaar zit en vraagt dan ook vaak veel documentatie bij jou op omtrent jouw bedrijf. Hierdoor duurt het vaak wat langer voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met verkopen.

Traffic Today: jouw Amazon expert

Er zitten veel haken en ogen aan het verkopen op Amazon waardoor het lastig kan zijn om de volle potentie uit de marketplace te halen. Bij Traffic Today hebben wij de nodige ervaring met het verkopen op Amazon en hier zijn wij dan ook bekend mee. Wij weten de obstakels van Amazon te vermijden of hier snel langsheen te manoeuvreren. Wij helpen je dan ook graag bij het opzetten, managen en groeien van jouw Amazon-account. Hierbij maakt het niet uit in welke fase jij je bevindt. Moet jij de kansen van Amazon nog in kaart brengen voor jouw bedrijf of ben jij juist al klaar om te starten met Amazon Advertising? In iedere fase van het verkopen op Amazon kunnen wij je ondersteunen en denken we graag met je mee.

Van het opzetten van een Channable-koppeling tussen jouw shop en Amazon tot het optimaliseren van jouw listings tot aan het opzetten van advertising-campagnes: Traffic Today kan het allemaal. Hierin kijken we naar de kansen die Amazon marketplace biedt voor jouw producten en jullie behoefte. Benieuwd hoe wij de samenwerking met jouw bedrijf zouden insteken? Neem gerust contact met ons op.

In 4 stappen beginnen met verkopen op Amazon

  1. Meld je aan als verkoper bij Amazon
  2. Lever de gevraagde bestanden omtrent jouw bedrijf aan
  3. Voeg jouw producten automatisch of handmatig toe op Amazon
  4. Start met verkopen!

Nieuwsgierig geworden hoe jou kunnen helpen met Amazon marketplace?

Met de gratis audit van Traffic Today weet je het. Vraag hem nu vrijblijvend aan.

Een aantal landen waarin Amazon actief is

  • Verenigde Staten
  • Duitsland
  • Verenigd Koninkrijk
  • Frankrijk
  • Italië
  • Spanje
  • Nederland
  • Polen
  • België
  • Zweden
  • Turkije
  • Canada
  • Australië
  • Mexico
  • Japan

De eisen van Amazon

Om te verkopen op Amazon, zijn er een aantal zaken die je moet hebben en aanleveren. Amazon wil bijvoorbeeld weten hoe jouw bedrijf in elkaar steekt en wie zij op hun platform toelaten. Dit beschermt zowel verkopers als klanten. Zij vragen hiervoor naar jouw bedrijfsregistratiegegevens, inclusief BTW-nummer, en zij doen een identiteitscontrole. Hiervoor heb je een geldig paspoort of identiteitsbewijs nodig.

Let erop dat de BTW-nummers die je aan moet leveren samenhangen met de landen waarin je verkoopt. Verkoop je in Duitsland, Frankrijk en Nederland? Dan heb je in ieder land een BTW-nummer nodig voor Amazon marketplace.

Voor de betalingen heeft Amazon een creditcard nodig, hierbij worden internationale creditcards ook geaccepteerd.

EPR registratie Duitsland

Verder moet je ook voldoen aan de verkoopeisen van een land. Zo moet je een EPR-registratie hebben in Duitsland. De EPR staat voor “Extended Producer Responsibility” en houdt in dat je als verkoper betaalt voor het ‘afval’ dat je op de Duitse markt brengt. Denk hierbij aan het karton, plastic en piepschuim van de verpakking. Verdiep je dus in de wetgeving van het land waarin je gaat verkopen om zo hoge boetes te voorkomen.

Je kunt de EPR registratie in Duitsland halen bij de Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister. Zonder deze registratie riskeer je als bedrijf boetes en juridische consequenties, zoals het verbod op productverkoop. De EPR-registratie werd in Duitsland geïmplementeerd als onderdeel van de Verpackungsgesetz (Verpakkingswet) die op 1 januari 2019 in werking trad. Dit initiatief werd gelanceerd om producenten te verplichten verantwoordelijkheid te nemen voor recyclingkosten en duurzamere verpakkingspraktijken te bevorderen.

De kansen binnen Amazon

Wanneer je jouw producten live hebt op Amazon, is het zaak om deze te optimaliseren om hier organische topposities mee te bemachtigen. Maar Amazon biedt ook andere kansen om meer verkopen te genereren. Zo kun je verschillende Amazon Advertising campagnes opzetten om de juiste doelgroep binnen Amazon te bereiken. Maak gebruik van Sponsored Products om specifieke producten meer onder de aandacht te brengen, zet Sponsored Brands in om meer merkbekenheid te creëeren of maak gebruik van Sponsored Display om jouw Amazon-producten binnen en buiten de marketplace onder de aandacht te brengen. De mogelijkheden binnen Amazon Advertising zijn eindeloos waardoor je veel kansen krijgt, maar ook moet weten wat je doel is om onnodige kosten te voorkomen.

Verder zet Amazon marketplace ook in op acties waaraan je mee kunt doen, zoals Prime Day. Maar je kunt ook je eigen acties creëren door bijvoorbeeld coupons of vouchers in te zetten. Hierdoor ben je zichtbaar op meerdere pagina’s binnen Amazon en je krijg een opvallend kortingslabel.

Amazon of bol? Een vergelijking

Amazon timmert hard aan de weg in Nederland om meer marktaandeel te krijgen. Toch heeft het vooralsnog niet de status bereikt die Bol.com heeft.  Waar Amazon wereldwijd aanwezig is en kracht heeft in het uitbreiden naar andere landen, is Bol.com enkel actief in Nederland en België.

Beide marketplaces hanteren een open strategie, waardoor vrijwel iedere verkoper wordt geaccepteerd. Het grote verschil hierin zit voor deze twee verkoopkanalen in de documentatie die aangeleverd moet worden. Bij Amazon wordt er naar significant meer gegevens gevraagd dan bij Bol.com waardoor het aanmeldproces langer kan duren.

Amazon marketplace onderscheidt zich van Bol.com doordat de marketplace ideaal is voor uitbreiding naar het buitenland. Op een laagdrempelige manier kun je gemakkelijk jouw producten aanbieden aan een nieuwe markt in het buitenland! Hierdoor maken meer mensen kennis met jouw producten en is de kans op meer verkopen groter.

Overige marketplaces

Hoewel Amazon en Bol.com twee grote marketplaces zijn, zijn er vaak ook kansen op andere marketplaces. Denk hierbij andere brede marketplaces of juist aan specialistische marketplaces om jouw business een boost te geven. Dit kan in Nederland zijn of juist in een ander land. Voor Nederland zouden marketplaces als Blokker, fonQ of Decathlon interessant kunnen zijn. Ben je op zoek naar uitbreiding naar bijvoorbeeld Duitsland? Dan kunnen Kaufland of Otto een goede fit zijn.

Alle marketplaces, zo ook de overige marketplaces, hebben een eigen doelgroep en een ander productaanbod. Hierdoor is het goed om in kaart te brengen welke kansen er voor jouw business zijn binnen de verschillende marketplaces. Kom je hier niet helemaal uit? Traffic Today helpt je graag met het in kaart brengen van de kansen.

Veelgestelde vragen over Amazon marketplace

Hoe begin ik met verkopen op Amazon?
Je start door een Amazon Seller-account aan te maken, je producten toe te voegen en te kiezen of je zelf verzendt of gebruikmaakt van Fulfillment by Amazon (FBA).
Wat kost het om te verkopen op Amazon?
Amazon rekent een maandelijkse abonnementskost (voor professionele verkopers) en een commissie per verkocht product, afhankelijk van de productcategorie.
Kan ik via Amazon ook internationaal verkopen?
Ja, via Amazon kun je eenvoudig verkopen in andere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje. Met FBA kun je zelfs je internationale logistiek uit handen geven.

4.8 op Google

Hulp nodig bij Amazon als marketplace?

Ben je benieuwd wat we zoal voor jou kunnen betekenen? Neem dan gelijk contact op met één van onze specialisten! We plannen een kennismakingsgesprek met je in en beginnen zo snel mogelijk met mooie campagnes.

Ons team staat
voor je klaar