Case

Social

Predictive modeling als factor om SEO focus te bepalen

InShared

Online schadeverzekeraar

Klanten zoals InShared passen zo goed bij onze agency, omdat zij als volledig digitale verzekeraar altijd op zoek zijn naar innovatieve manieren te optimaliseren. Een mindset waar we als vooruitstrevende agency gek op zijn. Competitief als de verzekeringssector is, was het volgende vraagstuk gericht op het innoveren van de SEO-strategie. Om deze uitdaging aan te gaan, hebben we een unieke benadering ontwikkeld. Diverse voorspellende modellen hebben we hier met elkaar verbonden, om de SEO-koers beter in kaart te kunnen brengen. Laat je verrassen door deze succescase!

De gouden vereniging van tooling

Sorteer je de marketinginstrumenten van Traffic Today op basis van relevantie, dan tref je tooling aan op een hoge positie in de rangschikking. In het geval van InShared vormde de data uit Semrush, Google Ads en Google Analytics de belangrijkste bronnen. Met behulp van deze variabelen heeft onze SEO-marketeer Jeroen Snel een dynamisch voorspellend model ontwikkeld in Google Sheets, waarin zoekwoord gerelateerde omzetprognoses zichtbaar worden. “Het model analyseert verschillende variabelen, zoals zoekvolume, concurrentieniveau, kosten per klik (CPC) en huidige rankings. Dit is nodig om een nauwkeurige prognose te maken van de potentiële omzet voor elk zoekwoord. Daarmee maken we ons werk een stuk meetbaarder, iets wat we erg belangrijk vinden bij Traffic Today”, aldus Jeroen Snel.
 
Het model is ontworpen om dynamisch en gebruiksvriendelijk te zijn. Up-to-date data uit Semrush en Google Ads worden toegevoegd aan de toegewezen sheets, waardoor het model automatisch wordt bijgewerkt. Het model berekent daarnaast alle relevante metrieken door zodra er een nieuw zoekwoord of doelpositie toegevoegd wordt, wat de relevantie van het model nog maar eens onderstreept.
Een van de belangrijkste voordelen van deze aanpak is dat het model gemakkelijk kan worden aangepast en bijgewerkt door iedere marketeer. De noodzaak voor dure software of een gespecialiseerde training ontbreekt zo.

Impact maken met prognostiek

Zoekvolumes -en daarmee vraag en aanbod- zijn aan verandering onderhevig. In juni zullen tenslotte minder burgers op zoek zijn naar een wintersportverzekering dan als de ijskristallen waarneembaar zijn op de autoruiten. Mede daarom heeft InShared ons gevraagd om mee te denken over een model dat hierop kan anticiperen.
Het door ons ontwikkelde model maakt gebruik van conversiegegevens van Google Ads, die doorberekent hoeveel verkeer er nodig is om tot een X-aantal conversies te komen. De gemiddelde CPC berekent de prijs van SEO, indien het om betaalde traffic zou gaan.

Resultaat? Potentiële besparingen door het gebruik van SEO in plaats van betaalde advertenties!

Sneller groeien door slimmer te werken

De implementatie van dit voorspellende model heeft fantastische resultaten opgeleverd voor InShared. Het heeft ons in staat gesteld om onze SEO-inspanningen te optimaliseren en onze middelen effectiever in te zetten. Met dit model konden we ons richten op de zoekwoorden met het grootste potentieel voor conversie, wat sneller leidde tot het gewenste resultaat.

Daarnaast heeft het model ons ook geholpen om de financiële impact van onze SEO-inspanningen te kwantificeren. Door het SEO-verkeer als betaald verkeer te behandelen, konden we besparingen signaleren. Deze hebben geleid tot het optimaliseren van onze eigen SEO strategie. Een gigantische overwinning  voor InShared!

Evaluatie van resultaten

Met een groot aantal campagnes en honderden video’s is het super belangrijk om alles goed in de gaten te houden en regelmatig te checken. Daarom werken we met handige dashboards per productlijn, waar alle belangrijke data en resultaten overzichtelijk in staan. Zo weten we precies wat er speelt en kunnen we snel bijsturen als dat nodig is.
Hoewel we ons voornamelijk richten op het genereren van aanmeldingen voor open dagen, houden we ook rekening met de verdere fases van de customer journey.

Door strategisch in te zetten op online adverteren hebben we een stevige basis gelegd voor het aantrekken van meer studentaanmeldingen. We proberen de doelgroep, bestaande uit potentiële studenten en hun ouders, op de juiste momenten en via de juiste kanalen te bereiken. Dit doen we gedurende de hele klantreis, van de eerste kennismaking tot de uiteindelijke aanmelding.

Repliceerbaarheid van een bewezen model

Dit voorspellende model heeft bewezen een waardevol instrument te zijn voor InShared. Het heeft niet alleen geholpen bij het verbeteren van onze SEO-inspanningen voor deze klant. Het model heeft ook aangetoond dat hij van waarde kan zijn voor partners die in andere markten opereren.
Het dynamische karakter van het model, waarbij up-to-date data van Semrush en Google Ads ingevoerd kan worden en het model zich automatisch aanpast, maakt het tot een krachtig en flexibel hulpmiddel dat overwogen moet worden voor elk type klant.
In de toekomst blijven we dit predictive model verder verfijnen, om nog sneller om te springen met het marketingbudget van InShared!

Samen groeien?

Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen laten groeien met gerichte online marketingcampagnes? Wil je meer leads genereren en je naamsbekendheid vergroten? Ons ervaren team staat klaar om je te helpen!