Dit is hoe we het doen

Content Marketing

Een verhaal vertellen. Daar begint het. Of het nu gaat om een product, een dienst, je volwaardige merk of slechts een fractie van je organisatie – met het juiste verhaal blijft je doelgroep plakken. Content marketing is hierin het sleutelwoord. Deze strategie zorgt er namelijk voor dat je verhaal strategisch onder de aandacht wordt gebracht. De juiste boodschap, precies wanneer je doelgroep er vatbaar voor is. Met content marketing zetten we je bedrijf op de kaart.

 

Wat is content marketing?

Content marketing is het strategisch vermarkten van je merkverhaal. Hierbij spelen tekst en beeld een belangrijke rol. Dit vormt namelijk de ‘content’ die je deelt met je doelgroep. In dit geval kun je content dus zien als alle inhoud die je deelt met je doelgroep via verschillende kanalen.

Naast je website kun je namelijk ook content delen via bijvoorbeeld je socialmediakanalen, een vakwebsite of gesponsorde campagne. Door je merk aan deze content te koppelen laat je de doelgroep zien dat je kennis in huis hebt en snapt waar de behoeftes liggen.

Content en zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn sterk met elkaar verbonden. Met de komst van de Google Helpful update in 2022 laat Google zien dat het steeds meer waarde hecht aan doelgroepgedreven content. Content moet aansluiten op de zoekintentie: het is belangrijk dat het de vraag van de zoeker beantwoordt. Creëer unieke inhoudelijke content om autoriteit te laten zien, dat is waar Google én jouw (potentiële) klant van houdt.

Wat zijn de voordelen van content marketing?

  • Duurzame groeistrategie: content marketing is een perfect middel om voor de lange termijn te groeien. Een constante slimme inzet van content marketing zorgt voor meer groei.
  • Aandacht van de juiste doelgroep: wie wil je bereiken? Door op een juiste manier tekst en beeld in te zetten, kom je onder de aandacht bij de juiste doelgroep.
  • Betrouwbaar overkomen: unieke content zorgt ervoor dat je betrouwbaar overkomt op de doelgroep. Het geeft een persoonlijke touch aan je website.
  • Onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten: hoe zetten jouw concurrenten content marketing in? Met goede content val je op tussen jouw concurrenten.
  • Expertise tonen: content marketing is het perfecte middel om autoriteit uit te stralen.
  • Deel kennis op je belangrijkste platformen en trek zo de aandacht van je doelgroep.
  • Meer websitebezoekers: zet je content marketing slim in? Dat valt Google ook op. Hierdoor krijg je betere posities in de zoekresultaten, wat weer leidt tot meer websitebezoekers.

CASES

Lees over het content succes van MaxiAxi

MaxiAxi

Case_MaxiAxi

De meest voorkomende content vormen

Er zijn heel veel soorten van content creatie die je in kan zetten om succesvolle content marketing campagnes in te richten. Om je hier een beter beeld van te geven, lichten we hieronder de meest voorkomende content vormen uit:

  • Tekstuele webcontent: de tekst die wordt geplaatst op een website wordt tekstuele webcontent genoemd. Je kan teksten plaatsen op een categoriepagina, landingspagina, productpagina of blogpagina. Tekstuele webcontent kan verschillende doelen hebben. Denk aan amuseren, informeren, overtuigen en activeren. Bedenk van tevoren altijd wat het tekstdoel is, waarna je vervolgens je tekst schrijft.
  • Visuele content: foto’s, video’s, infographics en iconen: het zijn stuk voor stuk aandachttrekkers. Beeld jouw website eens in zonder visuele content. Dat ziet er toch saai uit? Daarnaast kan je visuele content ook verspreiden op andere kanalen. Denk aan een mooie bedrijfsvideo op LinkedIn of jouw bedrijfsfoto’s als onderdeel van een flyer.
  • Audio: de laatste tijd zijn podcasts steeds meer upcoming. Via audiofragmenten is het mogelijk om je verhaal aan je doelgroep over te brengen. Bedenk een pakkend format en laat je verhaal horen.
  • Social media content: door actief te zijn op social media, zorg je voor een breder bereik voor jouw bedrijf of merk. Maar hoe val je op tussen al die accounts? Met inspirerende, pakkende of amuserende content maak je het verschil. Daarbij geldt dat consistentie key is. Na het plaatsen van één post ga je jouw doel niet bereiken. Zet daarom in op een langetermijnstrategie.
  • E-mail marketing: via e-mail kan je jouw verhaal overbrengen op je huidige klantenbestand. Kleed je e-mail aan met tekst en beeld en trigger
  • Webinar: een webinar is een online presentatie waar de geïnteresseerden aan kunnen deelnemen. Wil je nieuwe leads aantrekken? Dan is het organiseren van een webinar een perfecte contentvorm. Deel kennis over een bepaald onderwerp en laat de doelgroep vragen stellen. Zo houd je het interactief.

De groeimeter als middel voor jouw content strategie

Bij Traffic Today werken we met een zelf ontwikkelde content strategie methode: de groeimeter. Met de groeimeter hebben we inzichtelijk hoe een klant scoort op het gebied van content marketing en welke optimalisatiepunten er nog zijn. Hieronder lichten we de stappen uit.

stap 1

SEO-teksten op de belangrijke pagina’s

Met onze tools onderzoeken we wat de belangrijkste pagina’s zijn om op te ranken. Deze pagina’s worden voorzien van SEO-content.

stap 2

Optimalisatie van bestaande SEO-teksten

Met onze tools checken we hoe de huidige pagina’s ranken en bepalen we op basis van de data welke content we verder uitbreiden. Ook is het mogelijk om huidige content te optimaliseren om betere posities te krijgen. Van goede posities maken we topposities.

stap 3

FAQ’s toevoegen of optimaliseren

Door FAQ’s te implementeren, geef je antwoord op veelgestelde vragen die een websitebezoeker heeft. Soms krijg je hiermee een ‘featured snippet’ in Google, wat zorgt voor een hogere Click Through Rate. Ook zorgen FAQ’s voor meer vertrouwen onder de doelgroep.

stap 4

Blog- of kennissectie opzetten

Met een blog- of kennissectie bouw je autoriteit op, voorzie je bezoekers in de informatiebehoefte en genereer je relevant verkeer naar je website.

stap 5

E-mailmarketing

Met e-mailmarketing bereik je een doelgroep die al bekend is met jouw merk. In deze fase zetten we e-mailmarketing campagnes op of optimaliseren we de huidige campagnes. We denken strategisch mee over de beste werkwijze en voeren verbeterpunten door in tekst en beeld.

stap 6

Psychologische content

Met psychologische aanpassingen halen we het maximale uit een websitebezoek. Dit doen we door psychologische trucjes toe te passen in tekst en beeld, maar ook door kritisch te kijken naar de opbouw van de pagina.

stap 7

Doelgroepgedreven contentstrategie

Met doelgroepgedreven content brengen we de klant en het merk dichter tot elkaar. We onderzoeken de beste strategie en kijken naar hoe we de doelgroep van de klant het best kunnen bedienen. We zetten meerdere kanalen in om maximaal impact te maken.

cta-employee-particles
Eva staat voor je klaar!
Weten waar jij staat op contentvlak?

Content marketing in alles fases van de klantreis

Iedere potentiële klant legt een zogenoemde klantreis af. Hiermee wordt bedoeld dat een bezoeker van je website niet automatisch een koper wordt of dat een volger van je Facebookaccount niet per definitie een loyale klant is. Door de klantreis van jouw doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen en de mogelijke weerstanden en triggers in iedere fase van de reis mee te nemen in je strategie, kun je sturen op meer verkeer en meer conversie.

Aan de hand van het See, Think, Do & Care marketingmodel brengen onze content marketeers de klantreis van je doelgroep in kaart. Hierbij worden vragen gesteld als ‘welke boodschap past bij welke fase?’; ‘hoe nemen we weerstanden weg?’; of ‘welke tussentijdse KPI’s hanteren we om de effectiviteit van content te meten?’ Dit biedt zowel jou als Traffic Today een handvat om voortdurend te blijven optimaliseren en content te blijven toetsen op kwaliteit en relevantie.

Wat is duplicate content?

“Hoe meer content, hoe beter”, is een gezegde die je weleens voorbij hoort komen in de marketingwereld. Er zijn echter bedrijven die deze stelling zo letterlijk nemen, dat ze stukken content van bepaalde pagina’s overnemen en deze teksten op aanverwante pagina’s plaatsen. Dit wordt ook wel duplicate content (gedupliceerde content) genoemd. Gekopieerde SEO teksten kunnen behoorlijke schade aanrichten aan je organische resultaten, omdat Google dit soort acties genadeloos hard afstraft.

Vind je de CTRL+C / CTRL+V-combinatie hier en daar bij een bepaald zinnetje, dan zul je de penalty van Google niet ontvangen. Deze gaat pas in werking treden als je doelbewust, lange lappen tekst gaat overnemen. Doe je dit ook nog eens van andermans ‘copy’? Dan ben je helemaal aan de beurt. Houd het daarom bij unieke content, want daar kom je het allerverst mee.

Helpful content: belangrijker dan ooit

Al sinds jaar en dag zijn blogs dé vorm van content om bezoekers te helpen met hun vragen. In 2022 rolde Google de Helpful Content Update uit. Het belangrijkste uitgangspunt van deze update, is het beter bedienen van de gebruikers op Google. Daarbij is er een verschuiving waarneembaar. Waar categoriepagina’s eerder vooral voor de zoekmachine geschreven werden, verwacht Google nu content van websites die ertoe doet. Helpful content is content die de gebruiker verder helpt bij een vraagstuk.

Stel je voor. Je wilt zelf, zonder inmenging van een marketing agency als Traffic Today, een advertentie op Instagram zetten. Echter heb je hier geen ervaring mee, waardoor je aan het zwemmen komt. Waar je als marketing agency eerder misschien wegkwam met een droge opsomming van de stappen, is dat sinds de update niet goed genoeg meer. Screenshots van de te nemen hordes zijn onmisbaar geworden, om te voldoen aan de eisen van goede helpful content.

AI Content: vloek of zegen?

AI Content… Het woord kwam aan het begin van 2023 al zo vaak voorbij, dat het al vroeg in het jaar de kandidatuur voor het woord van het jaar veiligstelde. Open AI lanceerde met ChatGPT een dusdanig succesvolle AI tool, dat de wereld op zijn kop stond. En hoewel AI content interessante kansen met zich meebrengt, blijft er volgens Traffic Today voorlopig een menselijke kijk nodig om kwalitatief goede content marketing te leveren. Vooralsnog testen we dus vooral met het ingeven van zoekopdrachten, die we ter inspiratie gebruiken voor onze content marketing. Daarbij doen we een beroep op ChatGPT, maar ook op het minder bekende Jasper AI. Duidelijk is in ieder geval dat AI content iets is dat nauwlettend in de gaten moet worden gehouden.

Hoe maak je content marketing meetbaar?

Hoe weet je of jouw content marketing aanpak werkt? Je kan jouw content marketing werkzaamheden enkel beoordelen wanneer je het meetbaar maakt. Hiervoor is het belangrijk om van tevoren KPI’s op de stellen. KPI’s zijn Key Performance Indications die de prestaties van je werkzaamheden beoordelen. In de content marketing wereld wordt vaak gebruikgemaakt van de volgende KPI’s:

  • Zoekmachineposities
  • Bouncerate
  • Click Through Rate
  • Bereik
  • Betrokkenheid

Het verschilt per content vorm welke KPI’s hierbij horen. Zo kan het bij een blog interessant zijn om te kijken hoe de blog rankt en wat de gemiddelde sessieduur is van de pagina. Voor een podcast is het juist relevant als je weet hoeveel mensen de podcast luisteren en of het aantal abonnees stijgt.
Via tools als Google Analytics, SEMrush en Ahrefs kan je jouw content analyseren. Door dashboards te ontwikkelen creëer je voor jezelf een overzicht waarmee je in één oogopslag ziet hoe jouw content marketing werkzaamheden het doen.
Zoals we al eerder hebben aangegeven, is het belangrijk dat je onthoudt dat content marketing een lange termijn strategie is. Na het schrijven van één blogpost, het versturen van één e-mail en het posten van één Instagram-bericht zie je waarschijnlijk nog niet meteen veel resultaat. Gun jezelf de tijd: dan zie je vanzelf wat het effect is.

Content marketing tools

Om precies te weten welke content er nodig is om de online groei van je website te versnellen, maken we gebruik van handige content marketing tools. Deze tools stellen onze content marketeers in staat teksten te schrijven die zoekmachinevriendelijk zijn en precies de juiste woorden bevatten. Daarnaast tackelen we het visuele aspect van content marketing o.a. met programma’s uit het Adobe Creative Cloud pakket.

Close
Answer The Public
Ook partner worden?
Whitepaper

Whitepaper

7 converterende content ideeën om jouw business te laten scoren

Het volgen van een content training

Als je zelf graag aan de slag wil met bijvoorbeeld het verbeteren van de teksten op je website maar simpelweg niet weet waar je moet beginnen, biedt een content training van Traffic Today uitkomst. Tijdens deze training leer je alles over het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. We laten je zien hoe je snel een zoekwoordenonderzoek uitvoert en waar je op moet letten bij het opbouwen van je tekst. Daarnaast kijken we samen naar de huidige teksten op je website en geven we je alvast een voorzet voor verdere optimalisaties.

Aan het einde van de content training weet je welke kansen er liggen voor jouw website en heb je alle handvatten om zelf aan de slag te gaan. Uiteraard kun je altijd rekenen op hulp van onze content marketeers wanneer je ergens niet uitkomt.

Naast dat we een speciale content training aanbieden op het gebied van SEO-schrijven, hebben we ook andere trainingen, zoals creatief schrijven en psychologische principes.

 

SocialMediaMarketing

 

 

cta-employee-particles
Eva staat voor je klaar!
Stel je vragen over content!

E-mailmarketing

Als verlengstuk op de content marketing werkzaamheden zoals we ze eerder hebben beschreven, bieden we e-mailmarketing. Dit middel is bij uitstek geschikt voor het verhogen van loyaliteit onder je bestaande klanten. Attendeer ze bijvoorbeeld op toekomstige acties of bied informatie voor het onderhoud van hun gekochte producten. Deze content is van groot belang om je bestaande klantbasis actief te houden om zo bijvoorbeeld te sturen op herhaalaankopen. Daarnaast is e-mailmarketing effectief wanneer je bijvoorbeeld stuurt op nieuwsbriefinschrijvingen of brochuredownloads. De e-mailadressen die je hiermee verzamelt kunnen allemaal benaderd worden met content die de producten of diensten van je bedrijf uitlicht. Van verlaten-winkelwagencampagne tot inspiratienieuwsbrief – we zetten e-mailmarketing graag in voor je bedrijf!

Contentmarketing

Deze merken zetten content marketing in:

  • Sani4all
  • Raamdecoratie
  • MaxiAxi
  • Top1Toys

SocialMedia

Content marketing strategie

Hoewel de individuele onderdelen van content marketing doorgaans zeer effectief zijn, kan het slim zijn om alles in een ijzersterke strategie te gieten. Hierbij brengen we je doelen in kaart en leggen deze naast het profiel van je doelgroep. Daarnaast identificeren we kansen per fase in de klantreis en bepalen welke boodschap er op welk punt uitgedragen moet worden. Als invulling van de strategie ondersteunen we je bovendien met bijvoorbeeld het ontwikkelen van formats, een sterke propositie op basis van je huidige identiteit of een content roadmap die je richting geeft.

Kies voor een content marketing strategie wanneer je meer wil halen uit het verhaal van je bedrijf. Wie ben je en waar sta je voor? Hoe wil je jouw publiek bereiken en met welke boodschap trek je ze over de streep? De identiteit van je bedrijf vormt de basis; wij werken dit uit tot hoogwaardige content strategie waar je nog jaren mee vooruit kunt.

 

Wat is content marketing?

Content marketing is de manier waarop je als organisatie je content onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep. Diverse marketingstrategieën liggen hieraan ten grondslag. Denk bijvoorbeeld aan de zoekmachine, maar ook zeker aan social media of externe websites. Je vermarkt in feite het verhaal van je merk, product of dienst om zo een band op te bouwen met je publiek.

Waarom is content marketing belangrijk?

Tegenwoordig is concurreren binnen het online landschap ontzettend moeilijk. Overal worden gebruikers blootgesteld aan reclame, kortingscodes, acties, merken en meer. Hoe val je op tussen deze sneeuwstorm aan content? Met content marketing identificeer je kansen; kijk bijvoorbeeld naar de plekken waar je concurrentie nog niet aanwezig is. Of bied unieke informatie die alleen jij in huis hebt. Op die manier kun je de strijd aan.

Wat levert content marketing op?

Content marketing kan zorgen voor een grotere merkbekendheid, een verhoging van vertrouwen en autoriteit, het genereren van leads en conversies, het verbeteren van de vindbaarheid en het versterken van klantrelaties.

Waarom content marketing uitbesteden?

Het uitbesteden van content marketing biedt bedrijven de mogelijkheid om te profiteren van de expertise en ervaring van gespecialiseerde content marketeers. Met onze ervaring en kennis beschikken we over de juiste vaardigheden en resources om effectieve strategieën te ontwikkelen en uit te voeren, wat tijd en kosten bespaart voor bedrijven. Bovendien zorgt uitbesteding voor een frisse kijk en creatieve ideeën.

Voor wie is content marketing geschikt?

Zowel multinationals als kleine spelers hebben baat bij goede content marketing. Deze strategie beperkt zich namelijk niet tot enkel grote bedrijven of lokale partijen. De inrichting van je content is volledig afhankelijk van je beoogde publiek en wat je uiteindelijk wil bereiken met content marketing. Kortom, content marketing is ook geschikt voor jouw bedrijf!

Wat zijn de voordelen van content marketing?

De belangrijkste voordelen van content marketing zijn het duurzame karakter en de kans om je doelgroep vroeg in de klantreis aan te spreken. Door content te creëren die jarenlang zorgt voor een stabiele verkeersstroom naar je website, blijft je marktaandeel groeien zonder dat je hier veel voor hoeft te doen. Denk bijvoorbeeld aan een steengoed blogartikel. Grote kans dat deze op den duur gaat ranken in de zoekresultaten en op die manier steeds meer bezoekers naar je website trekt. Daarnaast kun je met content marketing ook het oriënterende publiek aanspreken en zelfs mensen bewust maken van jouw merk.

De do’s en don’ts van content creatie

  • Wees consistent: content creatie is een doorlopend proces. Blijf erin investeren voor het maximale resultaat.
  • Ga strategisch te werk: onderzoek waar je jouw doelgroep kan vinden, hoe je jouw doelgroep kan triggeren.
  • Ontwikkel speciale contentformats: ze bieden houvast en creëren herkenbaarheid onder de doelgroep.
  • Doe aan content mapping: verspreid jouw content op verschillende manieren, via diverse kanalen. Door je content op verschillende manieren in te zetten, kan je jouw content hergebruiken.

  • Doe niet alleen aan content creatie, omdat je het gevoel hebt  dat je wat moet creëren. Zorg ervoor dat je altijd een duidelijk doel hebt.
  • Houd niet teveel vast aan wat de concurrent doet. Door uniek te zijn val je juist op onder je doelgroep.
  • Duplicate content is uit den boze. Hoe verleidelijk het kopiëren van tekst ook is: doe het niet. Dit straft Google af.
  • Heb je geen capaciteit? Leg de content werkzaamheden dan niet stil, maar besteed het uit. Zo zorg je ervoor dat de werkzaamheden door blijven gaan.

Maak kennis met onze content marketing specialisten

Eva Hento

Content Marketeer | Head of Content

Pim Bokhove

Content Marketeer

Koen van Veen

E-mail & Content Marketeer

Sara de Rouw

Content Marketeer

Jordin Holsappel

Content Marketeer

Eline van den Noort

E-mail & Content Marketeer

Nienke Katgert

Content Marketeer

Sjoerd Wopereis

Content Strateeg

Maud Exel

Content Marketeer

Sophie van der Molen

Content Marketeer

cta-employee-particles
Eva staat voor je klaar!
Organisch groeien met content?

Wil jij ook organisch groeien met content? Stel je vragen aan Eva! Zij vertelt je graag wat organisch groeien met content voor jouw bedrijf kan betekenen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.