Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Een verhaal vertellen. Daar begint het. Of het nu gaat om een product, een dienst, je volwaardige merk of slechts een fractie van je organisatie – met het juiste verhaal blijft je doelgroep plakken.
Content marketing gaat niet alleen om mooie woorden of beelden, maar om een strategisch middel dat je merk tot leven brengt. Dit creëert niet alleen herkenning, maar ook betrokkenheid en loyaliteit. Zo bouw je een connectie die verder gaat dan een enkel contactmoment en creëer je een merk dat mensen niet alleen onthouden, maar ook omarmen. En laat dit nu net ons expertise zijn..
Vraag onze gratis content scan aan door onderstaand formulier in te vullen.
Content marketing is het strategisch vermarkten van je merkverhaal. Hierbij spelen tekst en beeld een belangrijke rol. Dit vormt namelijk de ‘content’ die je deelt met je doelgroep. In dit geval kun je content dus zien als alle inhoud die je deelt met je doelgroep via verschillende kanalen.
Naast je website kun je namelijk ook content delen via bijvoorbeeld je socialmediakanalen, een vakwebsite of gesponsorde campagne. Door je merk aan deze content te koppelen laat je de doelgroep zien dat je kennis in huis hebt en snapt waar de behoeftes liggen.
Content en zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn sterk met elkaar verbonden. Met de komst van de Google Helpful update in 2022 laat Google zien dat het steeds meer waarde hecht aan doelgroepgedreven content. Content moet aansluiten op de zoekintentie: het is belangrijk dat het de vraag van de zoeker beantwoordt. Creëer unieke inhoudelijke content om autoriteit te laten zien, dat is waar Google én jouw (potentiële) klant van houdt.
Bij Traffic Today werken we met een zelf ontwikkelde content strategie methode: de groeimeter. Met de groeimeter hebben we inzichtelijk hoe een klant scoort op het gebied van content marketing en welke optimalisatiepunten er nog zijn. Hieronder lichten we de stappen uit.
Met onze tools onderzoeken we wat de belangrijkste pagina’s zijn om op te ranken. Deze pagina’s worden voorzien van SEO-content.
Met onze tools checken we hoe de huidige pagina’s ranken en bepalen we op basis van de data welke content we verder uitbreiden. Ook is het mogelijk om huidige content te optimaliseren om betere posities te krijgen. Van goede posities maken we topposities.
Door FAQ’s te implementeren, geef je antwoord op veelgestelde vragen die een websitebezoeker heeft. Soms krijg je hiermee een ‘featured snippet’ in Google, wat zorgt voor een hogere Click Through Rate. Ook zorgen FAQ’s voor meer vertrouwen onder de doelgroep.
Met een blog- of kennissectie bouw je autoriteit op, voorzie je bezoekers in de informatiebehoefte en genereer je relevant verkeer naar je website.
Met e-mailmarketing bereik je een doelgroep die al bekend is met jouw merk. In deze fase zetten we e-mailmarketing campagnes op of optimaliseren we de huidige campagnes. We denken strategisch mee over de beste werkwijze en voeren verbeterpunten door in tekst en beeld.
Met psychologische aanpassingen halen we het maximale uit een websitebezoek. Dit doen we door psychologische trucjes toe te passen in tekst en beeld, maar ook door kritisch te kijken naar de opbouw van de pagina.
Met doelgroepgedreven content brengen we de klant en het merk dichter tot elkaar. We onderzoeken de beste strategie en kijken naar hoe we de doelgroep van de klant het best kunnen bedienen. We zetten meerdere kanalen in om maximaal impact te maken.
Iedere potentiële klant legt een zogenoemde klantreis af. Hiermee wordt bedoeld dat een bezoeker van je website niet automatisch een koper wordt of dat een volger van je Facebookaccount niet per definitie een loyale klant is. Door de klantreis van jouw doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen en de mogelijke weerstanden en triggers in iedere fase van de reis mee te nemen in je strategie, kun je sturen op meer verkeer en meer conversie.
Aan de hand van het See, Think, Do & Care marketingmodel brengen onze content marketeers de klantreis van je doelgroep in kaart. Hierbij worden vragen gesteld als ‘welke boodschap past bij welke fase?’; ‘hoe nemen we weerstanden weg?’; of ‘welke tussentijdse KPI’s hanteren we om de effectiviteit van content te meten?’ Dit biedt zowel jou als Traffic Today een handvat om voortdurend te blijven optimaliseren en content te blijven toetsen op kwaliteit en relevantie.
“Hoe meer content, hoe beter”, is een gezegde die je weleens voorbij hoort komen in de marketingwereld. Er zijn echter bedrijven die deze stelling zo letterlijk nemen, dat ze stukken content van bepaalde pagina’s overnemen en deze teksten op aanverwante pagina’s plaatsen. Dit wordt ook wel duplicate content (gedupliceerde content) genoemd. Gekopieerde SEO teksten kunnen behoorlijke schade aanrichten aan je organische resultaten, omdat Google dit soort acties genadeloos hard afstraft.
Vind je de CTRL+C / CTRL+V-combinatie hier en daar bij een bepaald zinnetje, dan zul je de penalty van Google niet ontvangen. Deze gaat pas in werking treden als je doelbewust, lange lappen tekst gaat overnemen. Doe je dit ook nog eens van andermans ‘copy’? Dan ben je helemaal aan de beurt. Houd het daarom bij unieke content, want daar kom je het allerverst mee.
Al sinds jaar en dag zijn blogs dé vorm van content om bezoekers te helpen met hun vragen. In 2022 rolde Google de Helpful Content Update uit. Het belangrijkste uitgangspunt van deze update, is het beter bedienen van de gebruikers op Google. Daarbij is er een verschuiving waarneembaar. Waar categoriepagina’s eerder vooral voor de zoekmachine geschreven werden, verwacht Google nu content van websites die ertoe doet. Helpful content is content die de gebruiker verder helpt bij een vraagstuk.
Stel je voor. Je wilt zelf, zonder inmenging van een marketing agency als Traffic Today, een advertentie op Instagram zetten. Echter heb je hier geen ervaring mee, waardoor je aan het zwemmen komt. Waar je als marketing agency eerder misschien wegkwam met een droge opsomming van de stappen, is dat sinds de update niet goed genoeg meer. Screenshots van de te nemen hordes zijn onmisbaar geworden, om te voldoen aan de eisen van goede helpful content.
AI Content… Het woord kwam aan het begin van 2023 al zo vaak voorbij, dat het al vroeg in het jaar de kandidatuur voor het woord van het jaar veiligstelde. Open AI lanceerde met ChatGPT een dusdanig succesvolle AI tool, dat de wereld op zijn kop stond. En hoewel AI content interessante kansen met zich meebrengt, blijft er volgens Traffic Today voorlopig een menselijke kijk nodig om kwalitatief goede content marketing te leveren. Vooralsnog testen we dus vooral met het ingeven van zoekopdrachten, die we ter inspiratie gebruiken voor onze content marketing. Daarbij doen we een beroep op ChatGPT, maar ook op het minder bekende Jasper AI. Duidelijk is in ieder geval dat AI content iets is dat nauwlettend in de gaten moet worden gehouden.
Hoe weet je of jouw content marketing aanpak werkt? Je kan jouw content marketing werkzaamheden enkel beoordelen wanneer je het meetbaar maakt. Hiervoor is het belangrijk om van tevoren KPI’s op de stellen. KPI’s zijn Key Performance Indications die de prestaties van je werkzaamheden beoordelen. In de content marketing wereld wordt vaak gebruikgemaakt van de volgende KPI’s:
Het verschilt per content vorm welke KPI’s hierbij horen. Zo kan het bij een blog interessant zijn om te kijken hoe de blog rankt en wat de gemiddelde sessieduur is van de pagina. Voor een podcast is het juist relevant als je weet hoeveel mensen de podcast luisteren en of het aantal abonnees stijgt. Via tools als Google Analytics, SEMrush en Ahrefs kan je jouw content analyseren. Door dashboards te ontwikkelen creëer je voor jezelf een overzicht waarmee je in één oogopslag ziet hoe jouw content marketing werkzaamheden het doen. Zoals we al eerder hebben aangegeven, is het belangrijk dat je onthoudt dat content marketing een lange termijn strategie is. Na het schrijven van één blogpost, het versturen van één e-mail en het posten van één Instagram-bericht zie je waarschijnlijk nog niet meteen veel resultaat. Gun jezelf de tijd: dan zie je vanzelf wat het effect is.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een impactvolle marketingstrategie gaat hand in hand met content marketing, ook in 2024. Een slimme inzet van content marketing lijkt zelfs steeds belangrijker te worden. In een wereld waar consumenten steeds selectiever worden in hun online interacties, biedt relevante content bedrijven de mogelijkheid om zich te onderscheiden. Door waardevolle inhoud te delen, kunnen bedrijven een positieve merkassociatie opbouwen en consumenten aanmoedigen om terug te keren voor meer, wat uiteindelijk de kans op conversies vergroot.
Juist in het tijdperk van AI blijft content marketing relevant. Met content marketing heb je namelijk de mogelijkheid om menselijke connecties te leggen en authentieke verhalen te delen. Iets wat AI niet kan vervangen. Daarnaast stelt AI marketeers in staat om content te personaliseren op basis van geavanceerde analyses, waardoor relevante en boeiende informatie aan specifieke doelgroepen wordt geboden.
Om precies te weten welke content er nodig is om de online groei van je website te versnellen, maken we gebruik van handige content marketing tools. Deze tools stellen onze content marketeers in staat teksten te schrijven die zoekmachinevriendelijk zijn en precies de juiste woorden bevatten. Daarnaast tackelen we het visuele aspect van content marketing o.a. met programma’s uit het Adobe Creative Cloud pakket.
Als je zelf graag aan de slag wil met bijvoorbeeld het verbeteren van de teksten op je website maar simpelweg niet weet waar je moet beginnen, biedt een content training van Traffic Today uitkomst. Tijdens deze training leer je alles over het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. We laten je zien hoe je snel een zoekwoordenonderzoek uitvoert en waar je op moet letten bij het opbouwen van je tekst. Daarnaast kijken we samen naar de huidige teksten op je website en geven we je alvast een voorzet voor verdere optimalisaties.
Aan het einde van de content training weet je welke kansen er liggen voor jouw website en heb je alle handvatten om zelf aan de slag te gaan. Uiteraard kun je altijd rekenen op hulp van onze content marketeers wanneer je ergens niet uitkomt.
Naast dat we een speciale content training aanbieden op het gebied van SEO-schrijven, hebben we ook andere trainingen, zoals creatief schrijven en psychologische principes.
Als verlengstuk op de content marketing werkzaamheden zoals we ze eerder hebben beschreven, bieden we e-mailmarketing. Dit middel is bij uitstek geschikt voor het verhogen van loyaliteit onder je bestaande klanten. Attendeer ze bijvoorbeeld op toekomstige acties of bied informatie voor het onderhoud van hun gekochte producten. Deze content is van groot belang om je bestaande klantbasis actief te houden om zo bijvoorbeeld te sturen op herhaalaankopen. Daarnaast is e-mailmarketing effectief wanneer je bijvoorbeeld stuurt op nieuwsbriefinschrijvingen of brochuredownloads. De e-mailadressen die je hiermee verzamelt kunnen allemaal benaderd worden met content die de producten of diensten van je bedrijf uitlicht. Van verlaten-winkelwagencampagne tot inspiratienieuwsbrief – we zetten e-mailmarketing graag in voor je bedrijf!
Hoewel de individuele onderdelen van content marketing doorgaans zeer effectief zijn, kan het slim zijn om alles in een ijzersterke strategie te gieten. Hierbij brengen we je doelen in kaart en leggen deze naast het profiel van je doelgroep. Daarnaast identificeren we kansen per fase in de klantreis en bepalen welke boodschap er op welk punt uitgedragen moet worden. Als invulling van de strategie ondersteunen we je bovendien met bijvoorbeeld het ontwikkelen van formats, een sterke propositie op basis van je huidige identiteit of een content roadmap die je richting geeft.
Kies voor een content marketing strategie wanneer je meer wil halen uit het verhaal van je bedrijf. Wie ben je en waar sta je voor? Hoe wil je jouw publiek bereiken en met welke boodschap trek je ze over de streep? De identiteit van je bedrijf vormt de basis; wij werken dit uit tot hoogwaardige content strategie waar je nog jaren mee vooruit kunt.
Content marketing is de manier waarop je als organisatie je content onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep. Diverse marketingstrategieën liggen hieraan ten grondslag. Denk bijvoorbeeld aan de zoekmachine, maar ook zeker aan social media of externe websites. Je vermarkt in feite het verhaal van je merk, product of dienst om zo een band op te bouwen met je publiek.
Tegenwoordig is concurreren binnen het online landschap ontzettend moeilijk. Overal worden gebruikers blootgesteld aan reclame, kortingscodes, acties, merken en meer. Hoe val je op tussen deze sneeuwstorm aan content? Met content marketing identificeer je kansen; kijk bijvoorbeeld naar de plekken waar je concurrentie nog niet aanwezig is. Of bied unieke informatie die alleen jij in huis hebt. Op die manier kun je de strijd aan.
Content marketing kan zorgen voor een grotere merkbekendheid, een verhoging van vertrouwen en autoriteit, het genereren van leads en conversies, het verbeteren van de vindbaarheid en het versterken van klantrelaties.
Het uitbesteden van content marketing biedt bedrijven de mogelijkheid om te profiteren van de expertise en ervaring van gespecialiseerde content marketeers. Met onze ervaring en kennis beschikken we over de juiste vaardigheden en resources om effectieve strategieën te ontwikkelen en uit te voeren, wat tijd en kosten bespaart voor bedrijven. Bovendien zorgt uitbesteding voor een frisse kijk en creatieve ideeën.
Zowel multinationals als kleine spelers hebben baat bij goede content marketing. Deze strategie beperkt zich namelijk niet tot enkel grote bedrijven of lokale partijen. De inrichting van je content is volledig afhankelijk van je beoogde publiek en wat je uiteindelijk wil bereiken met content marketing. Kortom, content marketing is ook geschikt voor jouw bedrijf!
De belangrijkste voordelen van content marketing zijn het duurzame karakter en de kans om je doelgroep vroeg in de klantreis aan te spreken. Door content te creëren die jarenlang zorgt voor een stabiele verkeersstroom naar je website, blijft je marktaandeel groeien zonder dat je hier veel voor hoeft te doen. Denk bijvoorbeeld aan een steengoed blogartikel. Grote kans dat deze op den duur gaat ranken in de zoekresultaten en op die manier steeds meer bezoekers naar je website trekt. Daarnaast kun je met content marketing ook het oriënterende publiek aanspreken en zelfs mensen bewust maken van jouw merk.
✅
❌
Content Marketeer | Head of Content
E-mail & Content Marketeer
Content Strateeg
Content Marketeer
Groeien met content? Stel je vragen aan Eva! Zij vertelt je graag wat organisch groeien met content voor jouw bedrijf kan betekenen.
Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.