Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Raamdecoratie.com en Twinkle.
Ondernemingen die op het zolderkamertje beginnen, om vervolgens op succesvolle wijze uit zijn voegen te barsten. In het bedrijfsleven zijn dit soort verhalen even frequent als romantisch. Een bedrijf waarop bovenstaande hypothese eveneens werkelijkheid was, is Raamdecoratie.com. Deze onderneming, in handen van de pas 30-jarige Thijmen Bourgondiën, groeide binnen 7 jaar naar een succesfactor en behaalde inmiddels 4 FD Gazellen Awards op rij.
Maar het bleef niet alleen bij die verkiezingen. Digital marketing agency Traffic Today begeleidde Raamdecoratie.com tevens naar nominaties voor de Dutch Search Awards en European Search Awards. Twinkle Magazine sprak met Thijmen Bourgondien en Traffic Today’s Roy van der Zaag (Head of Innovation) en Marc Koopmans (Senior Online Marketeer) over het belang van maatwerk, innovatie en upper funnel marketing.
Op het moment dat de studie Commerciële Economie een poosje aan de gang was, brak Thijmen zijn stageperiode aan. Als rasechte Tukker en jongen van de streek, vond hij het wel zo prettig om zijn eerste carrièrestappen dicht bij huis te zetten. Daarop besloot hij stage te lopen bij raambekledingspartij Coulisse. Een consumentenkanaal bleek niet volledig binnen de bedrijfsstrategie te passen, waardoor dat deel na een succesvolle stageperiode aan Thijmen werd overgedragen.
Dat vormde het startschot voor DTCH, de voorloper van Raamdecoratie.com. De huistelefoon van zijn ouders gold toen nog als serviceloket en stond regelmatig roodgloeiend. Of het nu 08:00’s ochtends was of 23:00 ’s avonds: Thijmen stond zijn klanten plichtsgetrouw te woord. 3 jaar later, in 2017, vond de verhuizing plaats naar het huidige pand aan het Middenplein in Enter.
Thijmen Bourgondiën, Niels Waanders (Sales Manager) en een stagiair: dat waren de enigen die op dat moment een bureau bezetten toen Raamdecoratie.com in 2017 neerstreek in het centrum van Enter. Maar een jaar later en één Gazellen Award op zak, wilden ze meer. “Via-via kwam ik in aanraking met Steven Lubbers (directeur Traffic Today, red.)”, vertelt Thijmen. “Eerst werd hoofdzakelijk SEO gedaan, later kwam er een stuk Advertising consultancy bij en uiteindelijk ging Traffic Today ook de advertising actief beheren. Daarmee voelt Traffic Today echt als een collega op afstand.”
Na een jaar haakte Roy van der Zaag aan, die de vrije hand kreeg om te experimenteren in de webshop. “Alles wat we wilden qua development, kunnen we gewoon doorvoeren”, begint Roy. “Daardoor hebben we echt kunnen pionieren.”
Dat de pionierende rol die Traffic Today vervulde effectief was, bleek wel toen een case genomineerd werd voor het Beste gebruik van Innovatie (Dutch Search Awards) en Most Innovative Campaign (European Search Awards). “In deze case draaide het om dakraam rolgordijnen, waarvan de online markt enigszins verzadigd leek”, legt Roy uit. “Door te werken met filtercombinaties die indexeerbaar worden, genereerden we veel meer zoektermen die gevonden konden worden dan voorheen. We bleven dit goed doortesten met behulp van de developer. Daardoor konden bepaalde types en maatcodes veel beter gevonden worden en resulteerde dit in een omzetgroei van 460% tussen augustus 2019 en februari 2020.”
De tijd dat Raamdecoratie.com alleen maar kant-en-klare gordijnen en jaloezieën leverde aan haar klanten, is al lang voorbij. “We proberen echt waarde toe te voegen aan de klantreis”, vertelt Thijmen. “Zowel tijdens het oriëntatieproces als in de aftersales, door functionele artikelen te schrijven en video’s te maken over de schoonmaak van raamdecoratie.” Thijmen gaat door. “Zeker omdat we maatwerk verkopen, werken we met een kleurstalenservice. Je krijgt dan echt een stuk thuisgestuurd, zodat je het materiaal de kwaliteit kunt voelen.” Roy haakt daarop in. “Het is nu eenmaal een grote markt waarin mensen zoeken. Als je een huis koopt, dan weet je al dat je een stuk raamdecoratie nodig hebt. Maar welke raamdecoratie dat precies is, daar zit nog wel een belangrijk stukje differentiatie in.”
Niet alleen offline wordt hierbij hulp geboden. Ook online spelen Traffic Today en Raamdecoratie.com hierop in. Marc Koopmans: “Eerder zetten we vooral product en search advertenties in, die gericht waren op de koopfase. Maar inmiddels proberen we potentiële klanten full funnel te bereiken. Zo zetten we nu meer in op wooninspiratie, om zo mensen in de See en Think-fase aan te spreken”, legt Marc uit. “Op Pinterest zetten we zowel in op inspiratie- als op koopcampagnes. Maar op dit kanaal zetten we ook organische posts in. Dat levert meer dan 500.000 weergaven per maand op. Hiermee proberen we potentiële klanten in iedere fase te helpen en zo goede reviews te verzamelen voor Raamdecoratie.com.”
Begin volgend jaar verhuist Raamdecoratie.com van het centrum naar het bedrijventerrein van Enter, waar een reusachtig pand gebouwd wordt dat bijna tien keer zo groot is als het huidige onderkomen. Vanaf dat moment wordt de huidige showroom vervangen voor een grootschalig inspiratiecentrum. Met het nieuwe pand kan Raamdecoratie.com verder opschalen en tevens een nog fijnere werkomgeving bieden aan het enthousiaste team.
Head of SEO
Content Marketeer | Head of Content
Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Rood)
Vul onderstaande gegevens in en ik neem contact met je op.