Bereik je groei met

Feed management

Online verkopen: je kunt er niet meer omheen. E-commerce zit de afgelopen jaren in een lift en het is belangrijk om genoeg zichtbaarheid te genereren en sales binnen te halen via verschillende platforms. Het handmatig bijhouden van één kanaal is te doen, maar wanneer je meerdere producten op meerdere kanalen wegzet raak je al snel het overzicht kwijt. De oplossing? Feed management!

DigitalMarketing

 

 

Hoe kan ik mijn productfeed optimaliseren voor maximale zichtbaarheid in Google Shopping?

Om je productfeed te optimaliseren voor maximale zichtbaarheid in Google Shopping, is het essentieel om nauwkeurige en gedetailleerde productinformatie te verstrekken. Zorg ervoor dat alle relevante productkenmerken correct zijn ingevuld, zoals titels, beschrijvingen, prijzen en beschikbaarheid. Daarnaast is het implementeren van gestructureerde gegevens en het gebruik van relevante zoekwoorden in je feed van groot belang. Zorg ook dat de informatie overeenkomt met de info op de website. Bijvoorbeeld een verschil in prijs in de feed en op jouw website kan zorgen voor problemen. Door middel van feedmanagement kun je dit automatisch up-to-date houden!

Wat zijn de best practices voor het beheer van meerdere productvarianten in mijn feed?

Bij het beheren van meerdere productvarianten is het raadzaam om gebruik te maken van unieke SKU’s voor elke variant. Hierdoor kan Google de verschillende varianten correct identificeren. Zorg ervoor dat elke variant een duidelijke en specifieke producttitel heeft, met vermelding van relevante kenmerken zoals kleur, maat en stijl. Dit verbetert niet alleen de zichtbaarheid, maar zorgt ook voor een betere gebruikerservaring.

Voor wie is feed management interessant?

Met name voor verkopers met een grote hoeveelheid SKU’s op meerdere platformen is een feedmanagementtool interessant. Als je het geen probleem vindt om ieder product op ieder platform handmatig op te zetten en vervolgens bij iedere kleine aanpassing weer opnieuw aan te passen, is het niet interessant.

Maar voor veel verkopers is deze tijdrovende klus iets wat zij liever uitbesteden en automatiseren. Met feedmanagement los je dit op: de software automatiseert het aanmaken en aanpassen van advertenties aan de hand van de input die het krijgt. Hiermee verminder je dus ook de kans op fouten: bij aanpassingen in prijs of levertijd is het altijd overal up-to-date!

Wat levert feed management mij op?

Tijd. Feed management levert jou veel tijd op. Je hoeft niet meer uren te besteden aan het handmatig listen van producten op marketplaces of het up-to-date houden van de informatie voor Google Shopping en Facebook Ads.

Door het automatiseren van jouw feeds verhoog je de productiviteit, voorkom je fouten waardoor je omzet mist én sta je sneller met jouw product live op bol. Naast tijd levert het je dus ook een grotere kans op meer omzet.

Wat is feed management?

Laten we bij het begin beginnen: wat is feed management? Feed management is een essentieel onderdeel geworden van e-commerce en digitale marketingstrategieën. In de kern draait het om het beheren, optimaliseren en uitsturen van productgegevens feeds naar verschillende online verkoopkanalen, zoals Google Shopping, Amazon, Facebook en meer. Deze feeds zijn gestructureerde gegevensbestanden die informatie bevatten over de producten die een bedrijf verkoopt, zoals titels, beschrijvingen, prijzen, voorraadniveaus, en afbeeldingen.

Het belang van feed management mag niet worden onderschat in een tijdperk waarin consumenten steeds vaker online winkelen en waar de concurrentie tussen online verkopers steeds heviger wordt. Door een geoptimaliseerde product feed te hebben, vergroot jij jouw zichtbaarheid, de relevantie van jouw advertenties en jouw conversieratio.

Waarom feed management in 2024?

  • Verhoog jouw zichtbaarheid, relevantie en conversie
  • Jouw productinformatie altijd up-to-date op al jouw kanalen
  • Voorkom veelgemaakte fouten en bespaar tijd
  • Sneller live op verschillende marketplaces
  • Verhoog de gebruikerservaring
  • Snel schakelen bij veranderingen in de markt

Feed management als oplossing

 

Om de productiviteit te verhogen is het (deels) automatiseren van online marketing van essentieel belang. Feed management kan hierin de oplossing zijn voor zowel grote als kleine bedrijven. Beheer jouw productcatalogi en saleskanalen gemakkelijker door het inzetten van een automatische feed en houd ten alle tijden jouw content- en offer informatie up-to-date.

Zet jij advertenties op verschillende kanalen op? Dan merk je al snel dat ieder kanaal eigen unieke informatie vraagt. Door middel van feed management kun je jouw productinformatie optimaliseren en kanaalspecifiek maken waardoor het altijd aansluit bij de eisen van het platform. Op deze manier hoef je dus niet tientallen keren dezelfde informatie op een andere manier in te geven!

TOP 30

Marketplaces van dit moment

Marketplaces zijn onlosmakelijk verbonden met feed management. Ben je benieuwd naar onze top 30? Download de whitepaper!

De basisbeginselen van feed management

Verkoop of adverteer jij producten via prijsvergelijkingssite, marketplace of partnerwerk? Dan weet je dat ieder kanaal informatie op een specifieke en eigen manier wil ontvangen. De volgende essentiële attributen wil ieder platform weten:

  • Titel
  • Omschrijving
  • Prijs
  • Categorie
  • Voorraad (in stock/out of stock)

Maar niet is niet de enige informatie die een kanaal opvraagt. Denk ook aan attributen als materiaal, kleur en voor marketplaces niet te vergeten: EAN-nummers. Een product feed is een digitaal bestand waar al deze informatie in staat. Bij een E-commerce-platform als Shopify, Magento of WooCommerce is dit databestand eenvoudig te exporteren. Helaas is dit in de meeste gevallen niet direct in het juiste format voor het kanaal waar jij de informatie naar toe wil sturen.

Hier komt feed management om de hoek kijken! Pas door middel van de software de attributen per kanaal in bulk aan zodat het in de juiste vorm voor het kanaal wordt geëxporteerd. Er zijn hierin drie verschillende soorten velden:

  • Verplichte velden
  • Optionele velden
  • Extra velden – sommige kanalen geven je de mogelijkheden om zelf datavelden toe te voegen voor aanvullende productinformatie

Kijk je naar de details van hoe verschillende kanalen dit binnen willen krijgen, dan zie je dat daar weinig overeenkomsten zijn. Met feed management hoef je enkel het originele databestand te uploaden en optimaliseer je door middel van de software de verschillende attributen. Hiermee zorg je niet alleen dat de attributen geschikt zijn voor het platform, ook stuur je in één klap veel productinformatie mee. Door meer data in te vullen weet het verkoopkanaal beter wat jij verkoopt en zal het jouw product tonen op relevantere plekken. Zo verhoog jij jouw zichtbaarheid, relevantie en conversiepercentage!

Verder kun je door middel van feed management eenvoudig producten uitsluiten, prijzen aanpassen en levertijden versnellen zodat jouw producten op de juiste manier op de geschikte kanalen staan!

Onze favoriete feed management tools

Traffic Today:

Feed manager van goud

Een feed manager van goud. We scheppen niet graag op, maar we kunnen gerust stellen dat Traffic Today deze titel op het lijf geschreven is. Ook dit jaar zijn we door Channable uitgeroepen tot Gold Partner!

Whitepaper downloaden

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
De top 30 marketplaces van dit moment

Marketplaces zijn onlosmakelijk verbonden met feed management. Ben je benieuwd naar onze top 30? Download de whitepaper!

cta-employee-particles
call-to-action
Lynn staat voor je klaar!
Hulp nodig bij feed management?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.