Dit is hoe we het doen

Marktanalyse

Wil jij je strategie onderbouwen door een sterke marktanalyse?

Traffic Today is jouw partner! Onze marketeers beschikken over de kennis die ervoor nodig is om een succesvolle marktanalyse uit te voeren. Hierbij kijken we naar jouw positie, het gedrag van je concurrenten en andere aspecten van een marktanalyse. De specialisten van Traffic Today helpen jou om een succesvolle strategie op te stellen, met daarin onder andere een marktanalyse.

Benieuwd? Kom in contact! We bespreken de mogelijkheden graag met je.

Vraag het Roy Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Rood)

De voordelen van een marktanalyse

  • Basis van je strategie
  • Op de hoogte van verschillende marktaspecten
  • Biedt mogelijkheden voor groei
  • Duidelijk overzicht van kansen om op in te springen
  • Je blijft up-to-date van ontwikkelingen
  • Je bent bewust van het gedrag van je concurrenten

Wat is een marktanalyse?

Een bedrijf groeit op basis van marketingdoelstellingen. Om successen te boeken moet je deze formuleren, maar dit lukt niet zo maar. Eerst moet je namelijk weten waar je staat ten opzichte van concurrenten. Dit doe je aan de hand van een marktanalyse. Hierin doe je onderzoek naar alle externe factoren die invloed kunnen hebben op jouw bedrijf. Concurrenten noemden we net al, maar er zijn genoeg andere factoren die net zo’n grote invloed kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan je klanten en de manier waarop je hen bereikt, ontwikkelingen in je vakgebied, etc.

Traffic Today is jouw partner voor het opstellen van een strategie. Het succesvol uitvoeren van een marktanalyse is dus ook geen enkel probleem. We helpen je graag om marketingdoelstellingen te formuleren op basis van je marktanalyse, maar ook om deze te behalen. Traffic Today bestaat uit een uitgebreid, enthousiast team met veel verschillende specialismes. Zo realiseren we jouw doelstellingen op het gebied van strategie, maar ook voor content marketing, linkbuilding, e-mailmarketing en nog veel meer. Benieuwd welke stappen we met jou kunnen nemen? Vul ons contactformulier in!

Wat is jouw potentieel?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Geïnteresseerd in een marktanalyse?

Dit ingewikkelde proces is essentieel voor je strategie en moet daarom correct uitgevoerd worden. Geïnteresseerd? Vul het contactformulier in en we nemen spoedig contact met je op om de mogelijkheden te bespreken!

Waarom een marktonderzoek uitvoeren?

Geen bedrijf kan functioneren zonder een goed marktonderzoek. Dit is de basis van jouw online marketingwerkzaamheden: zonder een marktanalyse heb je geen strategie en dus geen richting van werk. Het opstellen van een strategie klinkt als een stap die kan ontbreken aan je ondernemingsplan, maar niets is minder waar. Het is namelijk enorm belangrijk om te weten waar je resultaten vandaan komen, zodat je deze lijn kan doortrekken in de toekomst of hier juist op kunt inspringen als de geboekte resultaten tegenvallen. Dit is onmogelijk als je lukraak te werk bent gegaan, aangezien je niks hebt om je resultaten uit te weerleggen.

Je marktanalyse geeft dus richting en eenheid. Nadat je dit onderzoek gedaan hebt, weet je precies wat ervoor nodig is om je doelstellingen te bereiken en welke diensten hierbij van hulp zijn. Ook helpt het om een flexibele houding te realiseren: behaal jij niet de gewenste resultaten, dan heb je de kennis al om je gemakkelijk aan te passen.

Traffic Today zet een aantal punten voor je op een rij waarom jij wellicht een marktonderzoek wilt laten uitvoeren of waarom je dit zou moeten doen:

  • Ken jij je doelgroep? Zijn het mannen of juist vrouwen die online je producten of diensten afnemen?
  • Wat zijn de behoeften en wensen van je doelgroep? Wat is de customer journey? Gaat een bezoeker direct over tot een conversie of gaat er oriëntatie tijd overheen voordat zij converteren?
  • Welke ontwikkelingen zijn er gaan in de online wereld? Zijn er ontwikkelingen waar je nu al op kan inspelen of waar je rekening mee kan gaan houden? De online wereld is constant in beweging.
  • Ken jij je concurrentie? Zijn je online concurrenten wel hetzelfde als de concurrent in de fysieke wereld?
  • Via welke online kanalen benaderen je concurrenten de doelgroep? Naast het vindbaar zijn in de zoekresultaten van Google kan er natuurlijk ook ingezet worden op tekstadvertenties, beeldadvertenties, mobiele advertenties, nieuwsbrieven of een social media strategie. Hoe wordt de doelgroep door de concurrent benaderd en wat kun jij daaruit halen?
  • Wat is je huidige positionering in de markt? Ben je vindbaar op zoektermen? En zo ja, welke? In welk opzicht sta je hiermee sterk ten opzichte van de concurrent?

Marktanalyse maken

Brancheanalyse

Een marktanalyse start met het maken van een brancheanalyse. Het doel hiervan is om de kenmerken van de branche beter in kaart te brengen van de markt waarin jouw bedrijf actief is of wil worden.

  • Verzamel gegevens: Verzamel relevante informatie over de branche, zoals de grootte, groeisnelheid, belangrijke spelers en markttrends.
  • Analyseer markttrends: Bekijk de huidige trends in de branche, zoals technologische ontwikkelingen, regelgeving en consumentenvoorkeuren. Je wil te allen tijde een voorloper zijn en dat kan alleen door het naadje van de kous te willen weten.

Trendanalyse

Je wil kost wat kost voorkomen dat trends je verrassen. Onderzoek daarom trends -zoals Artificial Intelligence, stijgende prijzen of verschuivinggen in vraag of regelgeving- grondig. Neem ook de relevantie van bepaalde trends mee in je analyse. Wat voor andere sectoren als een bedreiging kan voelen, is mogelijk irrelevant voor jouw bedrijf. Kijk niet alleen achterom, maar werp ook een blik in de toekomst. Zo ben je nooit te laat!

Milieuanalyse

Het evalueren van bedreigingen van buitenaf mag ook niet vergeten worden bij een marktanalyse. Sta vooral stil bij macro-omgevingsfactoren zoals economische, politieke, sociale, technologische, ecologische en juridische factoren.

Concurrentieanalyse

Gezonde concurrentie is goed, maar het is wel belangrijk om een inschatting te maken of je een schijn van kans hebt tegen de grote jongens uit je markt. Maak een lijst van de belangrijkste concurrenten uit jouw sector. Eventueel kun je het combineren met een SWOT-analyse, waardoor je beter weet waar je jouw USP’s op moet richten.

Verkoopanalyse

Als jouw bedrijf al een tijdje up and running is, kan het goed zijn om je historische koopgegevens in je CMS of Google Analytics 4 te bekijken. Mogelijk herken je bepaalde patronen of neem je waar dat jouw bedrijf te maken heeft met seizoensinvloeden. Vraag je ook af welke verkoopkanalen het meest effectief zijn.

Klantanalyse

Hoe ziet jouw ideale klant er eigenlijk uit? Dat is één van de vragen die centraal staat in de klantanalyse. Je kunt ook een klanttevredenheidsonderzoek (laten) uitvoeren, om beter te weten waar de knelpunten zitten.

Bij het voltooien van deze stappen heb je een grondige marktanalyse die je kan helpen bij het nemen van strategische beslissingen voor jouw bedrijf. Het is belangrijk om deze analyse regelmatig bij te werken om te blijven inspelen op veranderingen in de markt.

Wat is een goed marktonderzoek?

Dit is natuurlijk de cruciale vraag. Een goed marktonderzoek levert je waardevolle antwoorden op vanuit bijvoorbeeld een enquête. Het is mogelijk om je marktonderzoek uit te besteden aan Traffic Today. Voor een goed marktonderzoek houden we altijd de volgende punten in acht:

  • 1. Houd het kort, iedereen heeft haast en is druk. Een korte vragenlijst wordt eerder ingevuld dus vraag alleen het hoognodige.
  • 2. Responsive. De vragenlijst moet niet enkel zichtbaar zijn op een laptop of computer. Een respondent haakt dan snel af wanneer zij op een mobiele telefoon of tablet de lijst voorgeschoteld krijgen.
  • 3. Testen en dubbel checken. Foutjes zijn snel gemaakt. Ontzettend zonde wanneer respondenten de moeite nemen om de vragenlijst in te vullen, maar hem vervolgens niet kunnen verzenden.
  • 4. Het draait om de respondent dus wees gebruiksvriendelijk en transparant. Maak een introductietekst, vermeld netjes de gemiddelde tijdsduur van de vragenlijst. Geef een statusbalk weer zodat een respondent weet hoeveel vragen hij of zij nog krijgt. Kleine dingen die het veel aangenamer maken om een vragenlijst in te vullen.
  • 5. Beloon de respondent. Het gaat hierbij niet daadwerkelijk om prijzen weggeven, maar denk simpel. Een respondent is nieuwsgierig naar de uitkomst van een enquête dus waarom wordt deze niet gedeeld bij een enquête? Hierdoor zal de respondent ook sneller opnieuw deelnemen aan een dergelijk onderzoek. Deelnemers vinden het immers leuk om de resultaten van anderen te kunnen bekijken en die vergelijken met die van henzelf.

Laat je marktanalyse aan Traffic Today over!

Al lijkt het simpel om een marktanalyse uit te voeren, indien hier niet goed over nagedacht wordt of als de data niet goed wordt gerapporteerd, kun je de plank flink misslaan. Traffic Today heeft een ruime ervaring met marktanalyses en heeft de analytische tools in huis om er met jou voor te zorgen dat je exact antwoorden krijgt op de vragen die je wilt stellen. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Weten waar je staat?

Laat ons een marktanalyse voor je uitvoeren!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

ABCD: een succesvol marktanalyse model

Een marktanalyse model dat voorheen succesvol is gebleken, is het ABCD-model. Dit model is opgesplitst in vier onderdelen, die altezamen de belangrijkste onderdelen van jouw marktanalyse verzorgen. We leggen elk onderdeel los uit:

  • A: Afnemers: eerst kijk je naar de wensen van je klanten. Je kan als bedrijf nog wel zo’n goede visie hebben, als deze niet overeen komt met de doelgroep, zal je omzet laag blijven. Door je afnemers uitgebreid te analyseren, is het voor jou duidelijk hoe je je het best kunt presenteren.
  • B: Bedrijfstak: door te kijken naar je bedrijfstak, blijf je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen binnen je branche. Hierdoor realiseer je een flexibele houding; deze tak moet dan ook regelmatig geanalyseerd worden.
  • C: Concurrentie: voor elk bedrijf is het belangrijk om een unieke aanpak te realiseren. Hiervoor moet je weten wat je concurrentie doet: kopiëren mag natuurlijk nooit gebeuren! Door je concurrentie te analyseren, weet je hoe zij zich gedragen en hoe jij hierop kunt inspringen.
  • D: Distributie: het laatste belangrijke onderdeel van het ABCD-model is de distributie: hoe wil jouw doelgroep je product tot zich nemen? Deze vraag moet beantwoord worden, zodat jij weet hoe je jezelf het best kunt verkopen. Welke kanalen zet je in en welke niet?

Tips voor marktanalyse uitvoeren

Je hebt nu enorm veel kennis opgedaan, maar toch zul je snel merken dat een marktanalyse uitvoeren lastiger kan zijn dan je vooraf verwacht had. We geven je graag een paar tips die je kunnen helpen om deze uitvoering sneller toegankelijk te maken:

  1. Blijf neutraal: als je razend enthousiast bent over jouw nieuwe idee voor een bedrijf, kan het lastig zijn om een neutrale blik te houden. Toch is het voor een succesvolle marktanalyse enorm belangrijk dat je dit wel doet, omdat je alleen hiermee de juiste gegevens verzameld. Deze gegevens zijn nodig voor je strategie: deze moet gebaseerd zijn op waarheden.
  2. Loop niet op de zaken vooruit: een marktanalyse is helaas een stap die vaak over wordt geslagen, of op een later moment pas wordt uitgevoerd. Dit is onhandig, aangezien deze analyse je veel gegevens geeft die je op een later moment nodig hebt.
  3. Laat het doen! Door een partner als Traffic Today deze analyse uit te laten voeren, weet je zeker dat je een neutrale blik hebt. Vanwege onze ervaring hebben wij geen enkel probleem met een juiste uitvoering van je ondernemingsplan: vele gingen je al op succesvolle wijze voor!

Marktanalyse consulting met Traffic Today

Ben jij op zoek naar een internet marketing bureau voor marktanalyse consulting? Traffic Today is precies naar wie je op zoek bent! Onze handen jeuken om met jou aan de slag te gaan: dit doen we aan de hand van een transparante, intensieve samenwerking waarin jouw doelstellingen centraal staan. Deze doelstellingen helpen we je te formuleren, door middel van een sterke marktanalyse. Traffic Today zorgt te allen tijde voor een kritische blik: hierdoor weten we zeker dat wat we doen juist is. Wil jij een samenwerking aan gaan? Neem contact met ons op! We leren je graag beter kennen aan de hand van een kop koffie.

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Laat ons een marktanalyse voor je uitvoeren!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.