Scoor met

YouTube Adverteren

Ben jij klaar om met gave video’s YouTube te veroveren?
YouTube is het grootste videoplatform dat het internet te bieden heeft. Voor een marketeer liggen er met YouTube Adverteren tussen ook talloze mogelijkheden! Door YouTube Adverteren slim in te zetten, breng jij je merk onder de aandacht van je doelgroep, op visuele wijze. Hoe je dit doet, is volledig aan jou. Op deze pagina lees je alles over hoe jij YouTube Adverteren in kunt zetten. Begin direct!

Vraag het Inge Onze ervaren Digital & Advertising Marketeer

Wat is YouTube Adverteren?

We hoeven je vast niet meer te vertellen wat YouTube is: dit videoplatform werd in 2005 gelanceerd en groeide enorm snel uit tot het grootste en meest gebruikte videoplatform dat het internet kent. Je vindt hier enorm veel verschillende soorten video’s: zo laat je je informeren over een breed assortiment verschillende onderwerpen, maar kijk je ook naar de gave vlogs van Casey Neistat, de gaming video’s van PewDiePie, of kijk je naar de videoclips van de grootste artiesten ter wereld. De mogelijkheden zijn talloos, ook voor jou als marketeer!

Wanneer je een video op YouTube aanklikt, gebeurt het eigenlijk nooit dat je direct de video te zien krijgt: je krijgt eerst een advertentie te zien. Dit noemen we YouTube Adverteren! Het is voor elk bedrijf mogelijk om als deze advertentie te verschijnen. Via YouTube adverteren is erg effectief, omdat je voornamelijk de focus legt op een visueel aspect. Een video bevat ook geluid: een advertentiemogelijkheid die je verder bijna nergens vindt. Zo breng je jouw product onder de aandacht van je doelgroep op unieke wijze.

Wat is jouw potentieel?

Begin met YouTube Adverteren!

Ben jij op zoek naar een enthousiast marketingbureau dat je wil helpen met het opzetten van gave YouTube-campagnes? Vul dit formulier direct in en we plannen z.s.m. een intakegesprek met je in!

Voordelen van

Adverteren op YouTube

  • Visuele vorm van adverteren
  • Verzamel gemakkelijk de resultaten van je advertentie
  • Gerichte targeting
  • Verspreid je boodschap op verschillende manieren
  • Blijft goed hangen
  • Enkel betalen voor bekeken advertenties

Hoe werkt YouTube Adverteren?

YouTube Adverteren is misschien wel de meest bekende vorm van adverteren op het internet: mensen spreken er vaak hun ergernis over uit, maar dat betekent niet gelijk dat het als advertentiemiddel niet werkt. Wanneer jij op YouTube reclame wil maken, moet je eerst kiezen uit de verschillende soorten advertenties. Vervolgens bepaal je je boodschap: wat wil jij precies vertellen?

De kracht van YouTube zit hem voornamelijk in het feit dat je visueel optreedt. Het is dus ook belangrijk dat jij hier je aandacht in stopt: zo hoef je niet eens altijd geluid te gebruiken, maar lukt het je wel om in vijftien seconden een potentiële klant om te toveren in een nieuwe klant. Denk hierbij niet alleen jouw product, maar ook aan je branding. Een YouTube-video kan de eerste introductie aan jouw bedrijf zijn, dus is het belangrijk dat je huisstijl goed naar voren komt.

Verschillende soorten YouTube Ads

Om jouw advertenties zo optimaal mogelijk te maken, is het goed om te weten welke advertenties je allemaal kunt gebruiken. Binnen YouTube adverteer je op diverse manieren. We benoemen ze voor je!

  • Bumper ads: ook wel bekend als Pre-Roll ads: dit zijn korte video’s van maximaal zes seconden die afspelen voor een video. Deze advertentie is non-skippable, wat betekent dat hij gegarandeerd af wordt gekeken.
  • Trueview InStream ads: Trueview Ads lijken sprekend op de Bumper Ad, maar heeft in veel gevallen de optie om geskipt te worden. InStream ads kunnen zo lang zijn als je wil, maar als je het onder de 30 seconden houdt, verdwijnt de optie om te skippen voor de kijker. Duurt hij langer, dan kan de video na vijf seconden geskipt worden.
  • Trueview Discovery ads: de combinatie tussen YouTube en zoekmachine adverteren wordt gemaakt met Discovery ads. Dit zijn namelijk advertenties in de zoekresultaten van YouTube. Niet alleen verschijn je hiermee bij bepaalde zoekwoorden: het is ook mogelijk om op de homepage te adverteren.
  • Overlay ads: verschijn d.m.v. banneradvertenties tijdens video’s. Deze overlay ads kunnen worden weg geklikt, maar zijn wel een goede manier om onder de aandacht van je doelgroep te komen.
  • YouTube Shorts ads: de nieuwste dienst van YouTube is YouTube Shorts. Sinds kort is het ook mogelijk om hier te adverteren, een beetje op dezelfde wijze als TikTok Adverteren. Je verschijnt met je advertentie namelijk tussen verschillende shorts in. Je advertentie kan direct geskipt worden, maar wordt vaak bekeken omdat het niet erg als advertentie opvalt.
cta-employee-particles
Inge staat voor je klaar!
Starten met adverteren op YouTube?

Youtube campagne starten

1. Kies je doel
Of jij je nou wil richten op meer sales, een betere naamsbekendheid, inschrijvingen op je nieuwsbrief, of iets anders, het is belangrijk om vanaf het begin van je campagne duidelijk te hebben waarvoor je het doet. Met YouTube Adverteren begin je daarom ook met het kiezen van een doelstelling, aangezien deze je doorverwijzen naar de verdere inrichting van je campagne. YouTube heeft namelijk al vooringestelde details per doel, die goed van pas komen voor jou.

2. Wat is je budget?
Nu je weet waarvoor je adverteert, is het tijd om je te richten op de zakelijke kant van je advertentie. Waarschijnlijk was het voor jou al duidelijk hoeveel budget je vrij had gemaakt voor je campagne, nu wordt het tijd om je strategie hierachter in te vullen. YouTube kent verschillende biedstrategieën: zo kun je betalen per weergave (CPV), per duizend weergaven (CPM) of per actie (CPA). Hierna voer je je budget in en de duur van je campagne, zodat YouTube weet in welke mate jouw advertentie vertoond kan worden.

3. Richt je pijlen
De key van een goede advertentie is goede targeting. YouTube weet dit maar al te goed, dus voordat jij een advertentie plaatst, vragen ze jou om de gegevens van je doelgroep in te voeren. Eerst selecteer je je netwerk, daarna kies je de juiste taal en verdere demografische gegevens en sluit je bepaalde doelgroepen uit. Afsluitend kun je zelfs targeten per apparaat. Wil jij bekeken worden via telefoon of juist via een desktop?

4. Breng orde aan met advertentiegroepen
In principe heb je nu alles waar je advertentie aan moet voldoen, maar met YouTube Adverteren denk je ook gelijk na over de toekomst. Zo maak je van jouw campagne een advertentiegroep. Wanneer jij in de toekomst weer voor een vergelijkbaar product wil adverteren, staat deze groep al voor je klaar en hoef je het hierboven omschreven proces niet helemaal opnieuw te belopen.

5. Maak je advertenties relevant
Pas nu richt je je op de daadwerkelijke invulling van je advertentie. Misschien heb je al een video klaarliggen, dan is dit het moment om deze in een YouTube-jasje te stoppen. Zo voeg je pakkende CTA’s toe of zorg je voor een voice-over die nog net wat extra informatie weet te bieden. Natuurlijk doe je alles conform je branding, maar houd je ook te allen tijde de wens van je doelgroep in acht. Ben je klaar, dan kan je je advertentie plaatsen!

6. Optimaliseren
Je advertentie staat online, dus we zijn klaar! Een logische gedachte, maar niet de houding waarmee je successen gaat boeken. Nu jouw advertentie online staat, is het namelijk tijd om deze te monitoren. Successen hou je bij, maar je springt ook in op tegenvallende resultaten. Je stelt campagnes bij, waardoor ze toch nog scoren zoals jij wilt dat ze doen.

Doorloop de Customer Journey met YouTube Adverteren

Het zal geen nieuws voor je zijn dat je een klant pas succesvol bindt als je ze in alle fasen van de Customer Journey weet te helpen. Een mooi model hiervoor is het See, Think, Do, Care-model van Google. We leggen je uit hoe je elke fase van dit model doorloopt via YouTube Adverteren!

1 – See
In deze fase is de klant nog niet actief op zoek naar een product, maar ligt er al wel enige interesse. Tijd dus om je voor te stellen! Via YouTube doe je dit op verschillende manieren, maar het is altijd belangrijk dat jij nog niets forceert. Wees dus voorzichtig met het gebruik van een CTA: een korte voorstelling aan jou of je assortiment werkt een stuk beter.

2 – Think
Je introductievideo heeft de kijker aan het denken gezet: misschien is een aankoop toch geen slecht idee. Het gevolg hiervan is dat deze kijker zelf op onderzoek gaat: via Google worden jij en je concurrenten met elkaar vergeleken, maar doordat jij in deze fase wederom aanwezig bent op YouTube zorg je ervoor dat je opvalt. Dit keer mag je gerust een CTA toevoegen, namelijk eentje die naar jouw website verwijst.

3 – Do
De concurrenten zijn vergeleken, de keuze is gemaakt: er wordt een aankoop gedaan en die aankoop wordt bij jou gepleegd. Nu is het dus tijd om deze ervaring zo fijn mogelijk te laten verlopen. De kans dat de klant slechts één product bij jou aanschaft is aanwezig, maar dit kunnen er ook meer zijn door slimme advertenties waarin je vergelijkbare producten aanraadt. In deze fase ben je écht actief aanwezig, maar is het ook belangrijk dat je niet irritant gevonden wordt, aangezien je de klant niet eenmalig wil binden, maar langdurig.

4 – Care
De aankoop is gedaan, maar jij bent nog niet klaar. Omdat je dankbaar bent dat de klant voor jou heeft gekozen, zorg je ervoor dat deze dankbaarheid ook merkbaar is. Zo raad je producten aan die goed passen bij de aankoop die gedaan is, of wijs je de klant op speciale kortingen die alleen voor hem/haar gelden. Je zorgt ervoor dat de klant zich speciaal voelt en snel terug zal keren wanneer er weer een aankoop gedaan moet worden.

Waar voldoet een goede advertentie aan?

Een goede advertentie is een relatief begrip: het verschilt per bedrijf. Je doelstellingen, doelgroep en assortiment zorgen ervoor dat geen advertentie precies hetzelfde kan zijn voor meerdere bedrijven. Maar, dit wil niet zeggen dat er niet met dezelfde eisen rekening gehouden moeten worden. De volgende drie aspecten van jouw advertentie dienen in alle gevallen goed te zijn!

  1. Je boodschap is duidelijk. In veel gevallen zien jouw kijkers slechts vijf seconden van je advertentie. Het is dus enorm belangrijk dat in deze vijf seconden duidelijk is wie jij bent en wat je de klant kan bieden. Kijkt iemand na de vijf seconden nog steeds, dan heb je de interesse gewekt en kan je iets dieper in gaan op de informatie die je wil verspreiden.
  2. Je advertentie is aantrekkelijk. Wanneer je op YouTube adverteren wilt, geniet je van een wijde diversiteit aan verschillende mogelijkheden. Niet alleen moet je advertentie er goed uit zien op het gebied van grafische vormgeving en videobewerking, ook het geluid moet perfect zijn. Zo zorg je voor en advertentie die serieus genomen kan worden, maar ook voor een advertentie die blijft hangen. Enkel het zien van jouw kleuren is al genoeg om aan jou herinnerd te worden!
  3. Je CTA’s kloppen. Uiteindelijk wordt het succes van je advertenties bepaald door je aantal conversies. Deze conversies ontstaan niet vanzelf: een CTA toevoegen aan je advertentie is essentieel. Het is heel belangrijk dat je CTA klopt, net als dat de link naar je website klopt. Hiermee spoor je niet alleen het snelst een kijker aan om tot actie over te gaan, maar zorg je ook voor een optimale gebruiksvriendelijkheid.

De biedstrategieën van YouTube Adverteren

Eerder benoemden we al de verschillende biedstrategieën die YouTube hanteert, nu gaan we hier wat dieper op in zodat het voor jou eenvoudiger is om de juiste keuze hierin te maken.

CPV – Cost Per View – Kosten Per Weergave
Is jouw voornaamste doel het creëren van een betere naamsbekendheid, dan is CPV de juiste biedstrategie. Deze strategie is namelijk niet per sé gekoppeld aan een CTA: het doel is enkel dat je zichtbaar wordt onder je doelgroep. Aangezien je per weergave betaalt, pusht YouTube je advertenties naar je doelgroep. De kosten per weergave liggen vaak laag in vergelijking met andere biedstrategieën, maar hebben dus ook geen concrete resultaten.

CPM – Cost Per Mille – Kosten Per 1.000 Weergaven
Een andere manier om op naamsbekendheid te focussen, is met CPM. Je betaalt hier namelijk niet per weergave, maar per duizend weergaven. In principe is het effect hiervan hetzelfde als bij CPV, maar je betaalt op net andere wijze en verzamelt ook resultaten op net een andere wijze, omdat het in massalere aantallen plaatsvindt.

CPA – Cost Per Action – Kosten Per Actie
Wil jij de kijker van je advertentie doelgericht naar je website toesturen, dan is CPA een slimme biedstrategie. Deze strategie gaat in hand in hand met een pakkende call-to-action: wordt deze CTA-button gebruikt, dan betaal je. De kosten van deze strategie zijn relatief hoog, maar hebben ook een erg hoog succesratio: klikt iemand op je advertentie, dan hebben ze al laten zien geïnteresseerd te zijn.

cta-employee-particles
Inge staat voor je klaar!
Starten met adverteren op YouTube?

Welke doelstellingen behaal je met YouTube Adverteren?

Wanneer je twijfelt over adverteren op YouTube is het goed om te weten dat vrijwel elke doelstelling hiermee te behalen is. We geven je een paar voorbeelden!

  • Verhoging van naamsbekendheid
  • Hoger aantal inschrijvingen op nieuwsbrief
  • Verhoging aantal conversies
  • Meer volgers op social media
  • Betere binding met klanten
  • Hoger klantaantal
  • Hoger convertieratio
  • Verbetering van imago
  • Meer aandacht voor specifieke producten
  • En nog veel meer!

Youtube advertenties maken

Aan het maken van Youtube advertenties kan een behoorlijk prijskaartje kleven. Videoproductiebedrijven vragen vaak grof geld voor hoogwaardige content voor Youtube. Om het maken van Youtube advertenties te vergemakkelijken voor alle bedrijven -groot of klein- , kun je een beroep doen op de Ads Creative Studio.

De Ads Creative Studio behoort toe aan Google en is op zo’n manier gemaakt, dat elke ads marketeer er eenvoudige, maar mooie display- of video ads mee kan maken. Het mooie aan de Ads Creative Studio is dat bedrijven elkaars beelden kunnen uitwisselen, waardoor de database steeds groter wordt. Wat deze tool extra aantrekkelijk maakt, is het feit dat Youtube in 2023 het mogelijk maakt om te adverteren met 30-seconden advertenties die niet over te slaan zijn. Het onderstreept de waarde van Youtube advertenties nog maar eens.

Daarnaast faciliteert Google ook een Google Ads video builder. Met behulp van een twintigtal templates maak je eenvoudige video’s, die je volledig kan stylen naar je eigen huisstijl. Hier heb je niet alleen profijt van binnen Youtube Adverteren, maar ook binnen je Performance Max campagnes.

Veelgestelde vragen over YouTube Adverteren

❓Waarom YouTube Adverteren?

Er zijn talloze redenen waarom YouTube Adverteren een tactische zet is voor jouw bedrijf. Niet alleen ligt de nadruk hier op een visuele boodschap, ook is het een slimme manier om gericht naar je doelgroep te werken. Aangezien YouTube onderdeel is van Google, verzamel je veel waardevolle inzichten die je op meerdere fronten gebruiken kunt. Daarnaast is YouTube simpelweg een gigantisch platform: de kans dat jouw doelgroep hier geen gebruik van maakt is erg klein.

💵 Wat kost adverteren op YouTube?

De kosten voor adverteren op YouTube verschillen voor iedereen. Het ligt er maar net aan wat je biedstrategie is en hoeveel budget je in het algemeen wil vrijmaken. Natuurlijk is het wel zo dat hoe meer je in YouTube investeert, hoe beter de resultaten, maar ook met een laag budget is er al heel veel mogelijk. Wanneer jij zorgt voor pakkende advertenties waarin je boodschap duidelijk naar voren komt, zul je met YouTube Adverteren met jouw budget gegarandeerd slagen.

🗺️ Kan iedereen adverteren op YouTube?

In principe is het voor elk bedrijf mogelijk om op YouTube te adverteren, alleen is het wel slim om eerst te kijken in hoeverre jouw doelgroep hierop aanwezig is. YouTube kent veel targetingmogelijkheden, waardoor het geen probleem is om gericht op jouw doelgroep te targeten. Aangezien bijna iedereen gebruik maakt van YouTube, is het dus ook mogelijk om op YouTube te adverteren.

🔎 Wie ziet mijn YouTube advertenties?

Jij bent zelf de baas over je advertenties. Voordat jij je campagne online plaatst, vul je de precieze gegevens van wie jouw advertenties moeten zien in. Hierdoor weet je precies we je advertenties te zien krijgen, waardoor het ook mogelijk wordt om een schatting van het effect hiervan te doen. Je kunt targeten op verschillende demografische gegevens, maar ook op online gedrag en het apparaat dat gebruikt wordt. Daarnaast kan je ook nog doelgroepen uitsluiten, waardoor je erg precies te werk gaat.

Display Advertising via YouTube

Doordat YouTube onderdeel is van Google, is het mogelijk om verschillende trucjes die je van deze zoekmachine kent, ook hier toe te passen. Eén dienst die je misschien bekend voorkomt is Display Advertising: adverteren d.m.v. banneradvertenties. Ook dit is binnen YouTube mogelijk. Je banners verschijnen naast een zoekopdracht of video, maar kunnen ook tijdens een video als pop-up verschijnen. Hierbij heb je de keuze uit enkel tekst, maar is het wederom ook mogelijk om een visueel element toe te voegen. Zo bereik je je doelgroep op onbewuste wijze! Helaas is het wel mogelijk om de advertentie weg te klikken, maar dit betekent tegelijkertijd wel dat er een actie uitgevoerd moet worden, waardoor jouw advertentie alsnog blijft hangen als je deze slim inricht.

YouTube vs andere social media

Naast YouTube zijn er ook nog een tal van andere media die je kunt gebruiken op het gebied van social media marketing. Waar YouTube voornamelijk op video gericht is, kom je bij de volgende media op een andere manier onder de aandacht van je doelgroep:

Tips voor YouTube Adverteren

Je weet nu als geen ander hoe jij YouTube Adverteren in moet zetten om een succesvol eindproduct te realiseren. Als laatste duwtje in de rug geven we je graag deze tips mee!

  1. Combineer verschillende diensten: YouTube op zich is een prachtig kanaal, maar als jij écht slim op je klanten wil inspelen, raden wij aan om het niet bij alleen YouTube te laten. Met deze verschillende kanalen verwijs je ook naar elkaar, zodat je over verschillende media een sterke groep volgers opbouwt. Je YouTube advertentie linkt naar je website, waarop je je social media kanalen promoot, die op zijn beurt weer een link naar je YouTube-kanaal leggen.
  2. Hou het niet bij alleen advertenties: als bedrijf heb je enorm veel te melden. Aangezien je YouTube nu toch al betreedt in de vorm van advertenties, is de stap naar ook je eigen video’s niet meer heel groot. Denk goed na over wat jouw bedrijf kan toevoegen aan de beleving van een klant en zorg voor een goede camera – je bent klaar om te starten!
  3. Houd gegevens bij: je eerste advertenties zullen misschien niet direct succesvol zijn, maar dat betekent niet dat ze nutteloos zijn. Sterker nog: door de gegevens die je uit deze campagnes verzamelt te bewaren, heb je al een goed idee van iets dat niet werkt. Voor volgende campagnes gebruik je een andere insteek, net zo lang totdat jij de succesformule gevonden hebt.
  4. Besteed het uit! Op deze pagina ben je veel te weten gekomen over YouTube Adverteren, maar het zelf uitproberen blijft toch een gok. Het is daarom ook geen verkeerd idee om met een online marketingbureau in zee te gaan, zoals Traffic Today. Onze social ads marketeers weten alles van YouTube als advertentiekanaal en zetten dit graag voor jou in. Succes binnen handbereik dus!

Verover YouTube met Traffic Today

Traffic Today is jouw marketingbureau wanneer het aankomt op YouTube Adverteren! Niet alleen hebben wij veel kennis en ervaring met deze dienst, ook zorgen wij ervoor dat we te allen tijde werken conform jouw bedrijfsfilosofie. Dit doen we d.m.v. een intensieve samenwerking, die begint op het moment dat wij samen een kop koffie drinken en elkaar leren kennen. Vanuit daar gaan we kijken naar jouw doelstellingen: welke diensten werken en hoe zetten we die in? Door maandelijkse contactmomenten houden we je van alle ontwikkelingen op de hoogte, zodat jij altijd weet wat er speelt en zodat je feedback kunt leveren waar jij dit nodig vindt. Enthousiast over deze werkwijze? Mooi! Kom in contact, dan zorgen we voor gave YouTube advertenties voor jouw bedrijf.

cta-employee-particles
Inge staat voor je klaar!
Starten met adverteren op YouTube?
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.