Dit is hoe we het doen

YouTube adverteren

YouTube adverteren succesvol inzetten voor je bedrijf? Boost je naamsbekendheid!

Gebruik hét videoplatform van het internet om je merk op de kaart te zetten bij de juiste doelgroep. We helpen je bij het ontwikkelen en inrichten van jouw YouTube-campagnes — afgestemd op je doelgroep en passend bij de identiteit van je bedrijf.

Vraag het Steven Onze Digital Strategist | Directeur

Wat is YouTube Adverteren?

YouTube is het grootste online videoplatform. In 2005 werd dit social media platform opgericht; sindsdien is het snel uitgegroeid tot één van de grootste online platforms die er is. Sinds 2006 is YouTube officieel onderdeel van Google. Er zijn in Nederland alleen al 9.1 miljoen YouTube gebruikers, wat goed weergeeft hoe groot het platform is. Adverteren op YouTube is dan ook een slimme zet wanneer je meer naamsbekendheid wil genereren. Sinds 2009 is dit mogelijk: sindsdien kun je op YouTube adverteren in verschillende formats.

Het mooie van YouTube is dat het niet alleen veel gebruikers heeft, maar ook dat deze gebruikers tot zeer uiteenlopende demografische groepen behoren. Vrijwel elke doelgroep valt zo dus te bereiken. Onze social marketeers helpen jou om YouTube adverteren succesvol aan te pakken. Wij zorgen ervoor dat je online indruk maakt!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Cijfers

YouTube Adverteren

miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd
uur aan content geüpload per minuut
procent van het totale mobiele verkeer

Hoe werkt YouTube adverteren?

Er zijn meerdere mogelijkheden op het gebied van YouTube adverteren, maar ze komen allemaal op het zelfde neer: jij laat je bedrijf, product of dienst op een aantrekkelijke wijze zien binnen het YouTube platform. Net als op andere social media kun je via YouTube specifiek targeten, waardoor je zeker weet dat jij de juiste doelgroep bereikt. Op YouTube kan dit extra specifiek, doordat je voor het uploaden van je advertentie een lange lijst met mogelijkheden krijgt op wie jij specifiek wilt targeten. Je uploadt jouw video met een speciaal Google Ads-account, waarna Google ervoor zorgt dat jouw video wordt laten zien voor, of tijdens andere video’s.

Soorten YouTube Ads

Er zijn verschillende soorten YouTube Ads, die elk een net ander doel hebben. We leggen ze voor je uit.

  • InStream Ads. Deze advertenties geven de kijker de keuze om na vijf seconden je advertentie over te slaan (skippable ads). Dit is de meest populaire advertentiesoort, omdat je op YouTube al snel als opdringerig gezien wordt als je advertentie te lang duurt. Met InStream Ads is het extra belangrijk dat jouw bedrijf, product of dienst direct naar voren komt, omdat je eigenlijk maar vijf seconden hebt om de kijker aan te spreken. InStream Ads betaal je per view (CPV), wanner iemand minstens dertig seconden van je advertentie heeft bekeken. Als je advertentie minder dan dertig seconden duurt, moet hij helemaal afgekeken worden.
  • Bumper Ads. Deze Ads lijken erg op InStream Ads, maar duren een stuk minder lang, namelijk maximaal zes seconden. Vanwege deze korte duur hebben kijkers niet de mogelijkheid om de advertentie over te slaan. Dit worden ook wel non-skippable ads genoemd. Als jij je boodschap binnen deze korte tijd volledig kan overbrengen, zijn Bumper Ads daarom een hele geschikte advertentiemethode. Het is slim om in deze zes seconden een CTA toe te voegen, zodat je kijker weet wat ze bij jou kunnen verwachten. Bumper Ads betaal je per 1.000 weergaven (CPM).
  • Discovery Ads. Deze advertenties zijn vergelijkbaar met de methode van zoekmachine adverteren: je zorgt er hier namelijk voor dat je video zichtbaar wordt tussen de resultaten van een bepaald zoekwoord. Je video verschijnt met Discovery Ads ook op de homepage van YouTube. In beide gevallen wordt wel aangetoond dat er sprake is van een advertentie. Met Discovery Ads betaal je per klik (CPC). Deze advertentiemethode is succesvol, omdat een kijker bewust de keuze maakt om jouw advertentie te bekijken. Hierdoor haal jij gemakkelijk het gewenste resultaat.

YouTube Adverteren strategie

Om YouTube adverteren succesvol in te zetten, heb je een goede strategie nodig. In deze strategie staat informatie zoals je doelstelling en je doelgroep, maar ook kernwaardes en de huisstijl van je bedrijf. Als je al deze factoren combineert, rolt de perfecte advertentie er voor jou uit. Wij helpen je graag om deze combinatie te maken. Het belangrijkste hierin is de analyse van de doelgroep: wie is jouw doelgroep en hoe wil deze bereikt worden? Nadat wij het antwoord hebben op deze vraag, kijken we naar jouw doelstelling en huisstijl. Door middel van onze samenwerkingen met filmmakers zoals Studio Vibe en Million Miles, zorgen wij voor jou voor de perfecte YouTube advertentie, die precies binnen je strategie past. Binnen een succesvolle strategie passen meerdere advertenties: probeer bijvoorbeeld de zojuist genoemde advertentiesoorten te combineren. Je budget is een belangrijk deel van je strategie: hou hier rekening mee voordat je begint met adverteren.

De voordelen van YouTube adverteren

  • Je betaalt alleen als je advertentie bekeken wordt
  • Je kunt specifieke targeting
  • De resultaten zijn meetbaar
  • Je hebt een groot bereik
  • Je ads dragen bij aan je branding
  • Deze strategie past bij verschillende doelstellingen

See, Think, Do, Care-model

Een goed model om jouw strategie te bepalen, is het See, Think, Do, Care-model van Google. Hiermee speel jij in op de Customer Journey van je potentiële klanten. Elk onderdeel van dit model representeert een stap in deze Customer Journey. Bij de See-fase speel jij in op klanten die nog onbekend zijn met jouw bedrijf, product of dienst. Je stelt jezelf als het ware voor. Bij de Think-fase spring je al dieper in op het gedrag van de kijker: deze weet nu wie jij bent, en is al geïnteresseerd in jouw product of dienst. In de Do-fase probeer jij de klant aan te zetten tot actie. Dit doe je bijvoorbeeld door een CTA (Cal To Action) toe te voegen. In de laatste stap, de Care-fase, probeer je klanten betrokken te houden bij je merk. Bied in deze fase bijvoorbeeld ondersteunende producten aan, of vraag hoe de aankoop is bevallen.

Kijkers zullen elk anders aangesproken willen worden, afhankelijk van waar ze staan in hun Customer Journey. Jij kan je strategie hierop aanpassen, door advertenties aan te bieden voor elke stap in dit See, Think, Do, Care-model. Wij helpen je graag om dit succesvol te doen. Onze digital marketeers weten namelijk precies wat er nodig is om iemand aan te spreken in elke fase van dit model.

cta-employee-particles
Steven staat voor je klaar!
Starten met adverteren op YouTube?

Steven vertelt je er graag meer over!

Een sterke YouTube Ad

Er zijn verschillende onderdelen waar jij aan moet denken voordat je een advertentie online gooit. Natuurlijk wil je dat jouw complete advertentie een mooie video is, maar dit hoeft niet per sé voor het meeste resultaat te zorgen. Omdat een groot deel van de YouTube Ads skippable is, moet je ervoor zorgen dat jouw boodschap direct duidelijk is. Jouw advertentie zal zeker vijf seconden bekeken worden: dit is dus de meest belangrijke moment van je advertentie. Verder zijn er verschillende formules die voorheen succesvol zijn gebleken:

  • Storytelling

Met de storytelling ads vertel je een verhaal aan de kijker. Zorg ervoor dat de kijker zich in jouw verhaal kan verplaatsen en getriggerd wordt om actie te ondernemen. Of kies een verhaal dat misschien iets verder van de kijker afstaat maar wel interessant genoeg is om te volgen. Mensen houden van verhalen en door je video’s als visuele verhalen te zien, creëer je meerwaarde voor je publiek én je merk.

  • Gebruik van muziek

Door muziek te gebruiken als ondersteuning van jouw advertentie, zijn kijkers sneller geneigd om de advertentie af te kijken. Vooral als dit een bekend nummer is! Maar ook onbekende nummers doen het goed. Muziek creëert een extra dimensie en brengt je advertentie tot leven. Het is hierbij echter wel belangrijk dat je de juiste muziekkeuze maakt: een verkeerd nummer heeft juist een tegengesteld effect.

  • Showcase

Een populaire methode om inzicht te geven in jouw product of dienst, is door simpelweg te laten zien wat het doet; oftewel ‘showcase’. Hiermee weet de kijker gelijk wat er van jouw product/dienst verwacht kan worden, en denkt de kijker aan jou wanneer een soortgelijk probleem optreedt bij hem/haar. Het is hierbij wel erg belangrijk dat de naam van je bedrijf naar voren komt, aangezien er anders geen aanknopingspunten zijn.

Stefan

Biedstrategieën

YouTube adverteren werkt, net zoals veel andere advertentieplatformen, op basis van een biedingssysteem. De kosten voor deze vorm van adverteren zijn dan ook variabel en hangen af van diverse factoren. Er zijn verschillende biedstrategieën om je YouTube Ads maximaal zichtbaar te maken. Kies de strategie die het beste past bij jouw boodschap en doel past:

  • Cost Per View (CPV): Je betaalt per view van minstens dertig seconden. Je advertentie kan dus gerust langer duren. Het grootste nadeel aan deze methode is dat advertenties van meer dan 30 seconden vaak binnen vijf seconden geskipt worden. Zorg er dus voor dat je direct duidelijk maakt waar je voor staat als je deze biedstrategie hanteert.
  • Cost Per Mille (CPM): Als je gebruik maakt van kortere advertenties, is CPM een goede methode voor jou. Hier betaal je per 1.000 views. Deze kan niet geskipt worden, maar moet alsnog kort en krachtig zijn, omdat je maar een beperkte tijd hebt om je boodschap duidelijk te maken.
  • Cost Per Click (CPC): Met CPC ben je gegarandeerd van resultaat. Een klik op jouw video is dus erg waardevol, omdat je hiermee zeker weet dat de kijker geïnteresseerd is. Het grote probleem met deze advertenties is echter dat ze op YouTube simpelweg minder effectief zijn.

Resultaten YouTube Adverteren

Een reden dat YouTube Adverteren erg effectief is, is dat het een marketingmethode is met een goede meetbaarheid. Via Google Analytics kun je namelijk precies inzien hoe goed jouw advertentie scoort en welk resultaat het oplevert. Haalt je advertentie bijvoorbeeld niet het gewenste resultaat? Dan verander je je advertentie totdat dit resultaat wel behaald wordt. Doet de advertentie het beter dan verwacht? Dan heb je deze informatie inzichtelijk en kun je komende campagnes opzetten op dezelfde wijze.

Wij gebruiken Google Analytics voor veel verschillende bedrijven. Dit helpt ons om onze resultaten te meten, en hierop in te springen wanneer dit nodig is. Deze ervaring passen we vervolgens toe voor iedere nieuwe campagne. Onze digital marketeers zijn in staat deze gegevens om te zetten in een prachtige YouTube Ad, waarbij eerder geboekte resultaten als basis worden ingezet voor nieuwe successen. Bekijk één van onze cases om meer van deze succesverhalen te lezen.

▶️ Waarom YouTube Adverteren?

YouTube Adverteren is een succesvolle marketingmethode, omdat je er een enorme doelgroep mee kan aanspreken. Door de goede meetbaarheid door middel van Google Analytics, is het makkelijk om in te springen op de geboekte resultaten en deze door te zetten in latere campagnes. Via YouTube kan jij jouw creativiteit helemaal kwijt, aangezien een visuele advertentie veel mogelijkheden biedt.

💵 Wat zijn de kosten van YouTube Adverteren?

De kosten van YouTube Adverteren zijn variabel. Het ligt er maar net aan hoeveel budget je hiervoor vrijmaakt. Je budget heeft ook grote invloed op jouw strategie: je bouwt je strategie feitelijk om je budget heen. Met de verschillende biedstrategieën zorg je ervoor dat je het uiterste uit je budget haalt en laat je je budget perfect op je doelstellingen aansluiten.

🌐 Kan iedereen YouTube Adverteren?

In principe kan iedereen een advertentie op YouTube plaatsen. De enige eis die hiervoor geldt is namelijk dat je een Google Ads account hebt. Aangezien je deze ook nodig hebt voor zoekmachine adverteren en Google Shopping, hebben de meeste bedrijven dit account al. Het inrichten van een YouTube campagne is nog wel een uitdaging. Hier kunnen we je bij helpen!

❔ Voor welke doelstellingen zet je YouTube Adverteren in?

Je kunt YouTube Adverteren voor veel verschillende doelstellingen inzetten. Doordat je een boodschap overbrengt op visuele wijze, blijft jouw boodschap goed hangen. Dit werkt goed voor bijvoorbeeld het vergaren van naamsbekendheid. Als je meer conversies wil boeken, is het verstandig om een call-to-action toe te voegen aan je advertentie.

Adverteren op YouTube: 4  tips

Om jouw YouTube Ads een extra boost te geven, geven we je graag een paar tips:

  1. Pak de aandacht. Aangezien de meeste YouTube Ads skippable zijn, is het belangrijk dat jouw boodschap binnen de eerste vijf seconde van je advertentie overkomt. Dit kun je doen door je kijker direct aan te spreken, of door een opvallend element in beeld te brengen.
  2. Go big! YouTube is begonnen als een platform waar iedereen video’s op kon delen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een platform waar talloze visuele hoogstandjes de revue passeren. Dus wil je opvallen, zorg dan dat je advertenties van hoge kwaliteit zijn.
  3. Werk cross-mediaal. De advertenties die je plaatst op YouTube zijn vaak ook op andere media platformen in te zetten. Zo creëer je herkenbaarheid en spreek je de doelgroep op verschillende plekken aan.
  4. Zorg voor de juiste links! Als je een CTA toevoegt aan je video, is de kans groot dat je deze laat linken naar je website. Het is belangrijk dat je deze naar de juiste pagina laat linken, namelijk de pagina die bij de CTA past. Je kijkers zitten er namelijk niet op te wachten om zelf nog op zoek te gaan. Dan haken ze af – zonde!

Waarom YouTube Adverteren via Traffic Today?

Als jij succesvol wil gaan YouTube Adverteren, helpt Traffic Today je daar graag mee. Bij ons staat een intensieve, transparante samenwerking centraal. Hierdoor weten wij zeker dat we handelen volgens de denkwijze van onze klanten, en weten onze klanten precies wat wij doen en waarom we dit doen. Door regelmatige updates maken we onze progressie inzichtelijk en bieden we al onze klanten genoeg ruimte om feedback te geven. Deze samenwerking gaan wij ook graag met jou aan! Onze marketeers hebben de juiste kennis en ervaring in huis om je website naar een hoger niveau te brengen, dus ook op YouTube. Neem gerust contact op met één van onze specialisten en vertel ons waar je naar op zoekt bent!

cta-employee-particles
Steven staat voor je klaar!
Starten met adverteren op YouTube?
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.