Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Schattige Babykleertjes en Twinkle.
Ze had een goede juridische baan bij de overheid, kende een zorgeloos bestaan, maar had in 2013 toch niet helemaal het idee dat dat het leven was wat ze voor ogen had. Daarop besloot Barbara de Jong de stoute schoenen aan te trekken en haar pijlen te richten op een bestaan als zelfstandige, een leven dat haar beide ouders ook niet bepaald vreemd was. Tot haar grote verbazing was de domeinnaam schattigebabykleertjes.nl nog vrij, waardoor ze geen moment hoefde te twijfelen over haar vervolgstap. Als dochter van een moeder in de mode en een vader in het design, kwamen twee werelden dan ook samen.
8 jaar na dato, is haar man John ook al een poos aangehaakt en is de gerenommeerde webshop inmiddels uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Met één van ’s lands snelst groeiende marketing agencies Traffic Today aan haar zijde, is Schattige Babykleertjes klaar om de Belgische markt te bestormen en klanten nog beter op hun wenken te bedienen. Twinkle sprak met Barbara de Jong, Dominique Bouwmeester (Senior Online Marketeer bij Traffic Today) en Roderick Beld (Ads Marketeer bij Traffic Today) over fullfillment, slimme implementatie van customer data en herhaalaankopen.
Op het moment dat Schattige Babykleertjes nog maar een kleine speler was in de e-commerce wereld, verstuurde de Jong de pakketjes nog vanuit hun toenmalige woning in Zoetermeer. Zij gaf ruchtbaarheid aan de webshop; haar man John verzorgde de productfotografie. “We verhuisden de voorraad van de trappenkast naar de woonkamer en van de woonkamer naar de schuur. Daarna zijn we een loods gaan huren, maar daar zaten we binnen 2 jaar qua voorraad ook tegen de roldeur aan”, blikt de Jong terug op de snelle groei.
4 jaar later wilde het paar zich meer gaan focussen op service. PostNL Fullfillment in Houten bleek hiervoor de uitkomst, want hierdoor hoefden de ondernemers zich niet meer te bekommeren om de orderpicking. In diezelfde periode verruilden ze de Randstad voor het Overijsselse Dedemsvaart, om wat meer rust te kunnen aanbrengen in het leven van hun kinderen.
De reden van het succes van Schattige Babykleertjes, is deels toe te schrijven aan de aanpak van de Jong. Daar waar andere webshops zich hoofdzakelijk op kinderkleding focusten en babykleding erbij deden, besloot de zakenvrouw het precies andersom te doen. “Al zijn de voorraadstanden wel lastig bij babykleding. Je moet een halfjaar van tevoren al inkopen en de leveranciers plannen soms drie landelijke livegangen op één dag, waardoor je er direct bij moet zijn. Daarmee is de planning erg strak.”
Schattige Babykleertjes groeide stapje voor stapje en wilde de samenwerking met partners parallel laten lopen aan deze groei. Mede om die reden ging Schattige Babykleertjes afgelopen zomer in zee met Traffic Today. “We zaten een beetje aan het plafond op het gebied van SEO en Ads. Aangezien deze kennis erg fluctuerend is, besloten we een andere partij te gaan zoeken. Steven (Lubbers, directeur bij Traffic Today, red.) bood ons goeie mogelijkheden en we hadden tevens veel raakvlakken met hem. Dat enthousiasme werkte aanstekelijk.”
Dominique Bouwmeester haakt in. “Termen als babykleding, jongenskleding, meisjeskleding hadden al goede posities toen ze bij ons kwamen, maar hebben we wel verder geoptimaliseerd.” De Jong knikt instemmend. “Sinds we van start zijn gegaan bij Traffic Today is onze ROI veel beter geworden.”
Ads Marketeer Roderick Beld is degene die namens Traffic Today verantwoordelijk is voor Smart Shopping. “Eerst zijn we begonnen met het opstellen van generieke campagnes”, vertelt Beld. “Daarna zijn we merken meer gaan uitsplitsen. We hebben dit gedaan, omdat specifieke merken an sich al hele goeie resultaten haalden”, vervolgt hij. “Doordat Google de biedingen telkens aanpast aan de gebruiker, werd er per product een hele hoge conversiewaarde gegenereerd. Het voordeel van Smart Shopping is dat je top of mind blijft, omdat je van de eerste zoekopdracht tot aan een dynamische remarketing campagne betrokken blijft bij de klant.”
Naast de optimalisatie van SEO en Ads, ging Bouwmeester aan de slag met de implementatie van gepersonaliseerde campagnes op de website. “Hiervoor hebben we beroep gedaan op een customer data platform, waarin we alle informatie van klanten verzamelen. Zo konden we beginnen met een schaarstecampagne. Door hierop in te spelen bij producten waar de voorraad terugliep, had dit een conversie verhogende werking.”
Een andere campagne die direct zijn vruchten afwierp, was de werving van nieuwsbriefinschrijvers. “We rekenden uit hoeveel nodig was om de campagne rendabel te maken. Via social media kon men een shoptegoed winnen als ze zich inschreven en dat leverde gigantisch veel op”, vervolgt Bouwmeester.
In de komende periode willen Traffic Today en Schattige Babykleertjes dan ook meer gestalte geven aan e-mailmarketing automation, om zo de aandacht te verleggen naar retentie en herhaalaankopen. “Hiermee willen we winkelwagenverlaters op andere gedachten brengen en verjaardagscampagnes lanceren”, blikt Bouwmeester vooruit.
Een andere uitdaging waar Traffic Today en Schattige Babykleertjes voor staan, is de lancering van Schattigebabykleertjes.be. Door de vele Vlaamse bezoekers, zag de Jong haar kans schoon om een nieuw platform te beginnen. “Maar de Belg is geen Nederlander”, zegt Bouwmeester. “We zien namelijk een verschil in zoekwoorden, die we met behulp van onze dochteronderneming Traffic Today België in kaart hebben gebracht.” De Jong vult aan. “In België is het modebeeld heel anders en willen ze vaak wat spannendere kleding, waardoor ze vaak naar Nederland komen. Ik denk dat het heel wat teweeg kan brengen.” De lancering van de nieuwe website vindt plaats in mei 2021.
Digital Marketeer | Business Lead (Team Geel)
Senior SEO Marketeer
Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Blauw)
Vul onderstaande gegevens in en ik neem contact met je op.