Blog - 18 april 2024

2 min leestijd

Rogers’ innovatietheorie & adoptie in digitale tijd

Geschreven doorMaud Onze ervaren Content Marketeer

Heb je je ooit afgevraagd hoe het komt dat sommige nieuwe gadgets of apps ineens overal zijn? Hoe weten mensen zo snel van deze nieuwe dingen en waarom besluiten ze ze te gebruiken? Onderzoeker Everett Rogers heeft daar veel over nagedacht en kwam met een theorie die dit allemaal uitlegt. Dit noemde hij de ‘Diffusion of Innovation’. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het werkt eigenlijk volgens een heel logisch principe.

Niet iedereen springt tegelijk op de trein

Rogers zegt dat niet iedereen tegelijk klaar is om nieuwe dingen uit te proberen. Mensen zijn verschillend en dat is oké. Hij deelde iedereen op in vijf groepen:

  1. Innovators: dit zijn de waaghalzen. De mensen die in de rij staan voor de nieuwste telefoon, voordat iemand anders zelfs maar weet dat hij bestaat. Ze vinden het niet erg om risico’s te nemen.
  2. Early adopters: deze mensen zijn ook best dapper, maar ze kijken eerst even de kat uit de boom. Zij zijn degenen die de innovators zien en zeggen: “Dat lijkt me wel wat!”.
  3. Early majority: deze groep wacht een beetje langer. Ze willen zien of iets echt werkt voordat ze het zelf proberen.
  4. Late majority: nog voorzichtiger, deze mensen hebben een duwtje nodig. Ze wachten tot bijna iedereen het al gebruikt.
  5. Laggards: dit zijn de mensen die het langst wachten. Ze veranderen pas als het echt moet.

Wat maakt dat we iets nieuws proberen?

Er zijn een paar dingen die bepalen hoe snel we iets nieuws omarmen. Rogers noemt er vijf:

  • Relatief voordeel: is het nieuwe ding beter dan wat we al hebben?
  • Compatibiliteit: past het bij wat we al kennen en doen?
  • Complexiteit: is het makkelijk te gebruiken?
  • Probeerbaarheid: kunnen we het eerst uitproberen zonder veel gedoe?
  • Waarneembaarheid: kunnen we makkelijk zien hoe goed het werkt?

Hoe kun je dit gebruiken voor je bedrijf?

Nu we dit weten, kunnen we slimme plannen maken. Heb je iets nieuws gemaakt en wil je dat mensen het gaan gebruiken? Denk dan aan deze groepen en wat ze belangrijk vinden? Begin met de innovators en early adopters door ze te laten zien hoe leuk jouw nieuwe ding is. Zodra zij het gebruiken en leuk vinden, zal de rest volgen.

Echte voorbeelden

Denk aan het internet, smartphones en social media. Eerst waren er een paar mensen die het geweldig vonden. Langzaam maar zeker begonnen meer en meer mensen het te gebruiken. En nu kunnen we ons geen leven meer voorstellen zonder deze dingen.

Wat betekent dit voor jou?

Misschien denk je nu: “Leuk, maar wat heb ik eraan?”. Nou, stel je voor dat je een idee hebt voor iets nieuws, of al iets nieuws hebt gemaakt. Door te begrijpen hoe mensen nieuwe dingen aannemen, kun je beter plannen hoe je jouw idee de wereld in krijgt.

Als je bijvoorbeeld een app hebt gemaakt, kun je zoeken naar mensen die graag nieuwe dingen uitproberen (de innovators en early adopters). Vraag hen om je app te proberen. Als zij het geweldig vinden, zullen ze erover praten met hun vrienden en familie. En zo begint het balletje te rollen.

Samen groeien door te innoveren

Innoveren is spannend, maar het is ook belangrijk om te weten hoe je jouw innovaties de wereld in helpt. Met Rogers’ theorie kun je een stappenplan maken en echt een verschil maken. En als je onderweg hulp nodig hebt, staat Traffic Today voor je klaar. Wij zijn gespecialiseerd in het helpen van bedrijven om te groeien door slimme digitale strategieën. Dus heb je een geweldig idee? Neem contact met ons op en laten we samen kijken hoe we dat idee bij zoveel mogelijk mensen kunnen krijgen.

De kracht van de B.E.S.T. formule voor content marketing

Vorige blog

Digital Tournament Cup trekt marketing bureaus naar Erve Asito stadion

Volgende blog