De Afvalbak

Hoe demografische optimalisaties leiden tot succesvolle LinkedIn campagnes
voor de Afvalbak

Bekijk de case
De Afvalbak
De Afvalbak
De Afvalbak
De Afvalbak

Traffic Today deelt graag een succesverhaal met je over één van onze gewaardeerde klanten: De Afvalbak. Op basis van eerdere succesvolle LinkedIn campagne strategieën, hebben we een klantreis samengesteld. Dit hebben we gedaan aan de hand van het bekende See, Think, Do, Care-model (STDC-model), waarmee we de doelgroep door de marketingfunnel hebben geleid.

In de wereld van B2B-marketing hebben we ontdekt dat LinkedIn adverteren een krachtig instrument is om waardevolle leads te genereren. En dat is wat we ook voor De Afvalbak hebben gedaan. We hebben de doelgroep, vooral bestaand uit MKB+ bedrijven, bereikt op de juiste momenten en op de juiste plaatsen. En dat gedurende de hele klantreis.

 

SEE-fase: Gebruik video om de doelgroep optimaal te bereiken

In de SEE-fase van de klantreis, waarin het vergroten van de bekendheid van De Afvalbak en producten centraal staat, zijn videoweergaven een belangrijke KPI. De Afvalbak heeft een professionele productvideo opgenomen, die een cruciale rol speelt in onze LinkedIn-campagne gericht op de SEE-fase.

Uit de gegevens blijkt dat deze LinkedIn-campagne, die gericht is op videoweergaven, een goede CPM behaalt: gemiddeld € 4,98. In vergelijking met het wereldwijde gemiddelde van € 6,59, is dit dus een enorm positief resultaat. Het meten van het aantal videoweergaven biedt waardevolle inzichten in het bereik van de campagne en de relevantie van de video voor de doelgroep.

Op basis van de betrokkenheid met de video, hebben we vervolgens een lookalike doelgroep opgezet. Dat is een vergelijkbare doelgroep die de video nog niet heeft gezien, maar die waarschijnlijk wel interesse heeft in de producten en diensten van De Afvalbak. Deze voegen we toe aan de bestaande doelgroep, om een grotere groep mee te nemen naar de volgende fase in de campagne: de THINK-fase. Dit stelt ons in staat om gerichter te adverteren naar mensen die al interesse hebben getoond, waardoor de kans op conversie toeneemt.

Kortom, het monitoren van videoweergaven in de SEE-fase en het gebruik van deze data voor een lookalike doelgroep in de THINK-fase is een waardevolle strategie om het succes van de LinkedIn-campagne te vergroten.

voorbeeld see fase video op socials

Klik op de afbeelding om de video te bekijken

THINK-fase: Maak jouw websiteverkeer relevanter met demografische doelgroepen

In de THINK-fase, ook wel overwegingsfase genoemd, proberen we potentiële klanten naar de website te leiden en willen we websiteverkeer stimuleren. Dit publiek is al eens eerder in aanraking geweest met De Afvalbak. In deze fase wegen potentiële klanten de voor- en nadelen af, dus dit is voor ons de kans om de doelgroep te overtuigen van De Afvalbak. Hierbij zijn ‘klikken op links’, ‘CPC’ en ‘CTR’ cruciale KPI’s. Om dit doel te bereiken, maken we gebruik van informatieve advertenties waarin we de voordelen van de producten van De Afvalbak benadrukken in combinatie met professionele fotografie.

Binnen LinkedIn kun je de best presterende demografische gegevens van de verschillende campagne doelgroepen inzien. Met die gegevens zijn de huidige doelgroepen binnen de campagne geoptimaliseerd. Hierdoor wordt je doelgroep voor zowel de SEE- als THINK-fase nóg relevanter en worden de websitebezoekers van De Afvalbak ook relevanter.

De combinatie van het gebruiken van een lookalike doelgroep en het doorvoeren van optimalisaties op basis van demografische gegevens, zorgt ervoor dat we een warmere doelgroep bereiken. Hierdoor is de kans groter dat we een potentiële klant bereiken.

Nu meten we twee cruciale KPI’s: klikken op links (CPC) en klikfrequentie (CTR). Beiden pakken enorm goed uit bij De Afvalbak-campagnes. Om een beeld te geven: wereldwijd is de gemiddelde CPC € 4,86. De campagne voor De Afvalbak behaalde een opvallende CPC van € 1,73. Daarnaast is de CTR met 2,02% aanzienlijk hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 0,56%.

DO-fase: Versterk je leads met doelgerichte remarketingcampagnes

Door het stimuleren van het websiteverkeer in de THINK-fase hebben we meer relevante websitebezoekers gegenereerd. Hiermee is het doel om deze websitebezoekers in de DO-fase over te laten gaan tot een daadwerkelijke conversie, zoals een offerteaanvraag of een proefplaatsing. Hiervoor hebben we een remarketingcampagne ingezet die de websitebezoekers bereikt met doelgerichte advertenties. Deze advertenties leiden vervolgens naar een conversiegerichte landingspagina op de website.

Daarnaast hebben we een leadformulier als extra LinkedIn-campagne ingericht om potentiële leads binnen de remarketingdoelgroep te bereiken. Aan de hand van dat leadformulier kun je gegevens verzamelen van mensen binnen LinkedIn die mogelijk geïnteresseerd zijn in De Afvalbak. Het voordeel hiervan is dat ze LinkedIn hiervoor niet hoeven te verlaten.

De KPI’s die belangrijk zijn in de DO-fase zijn leads, kosten per lead en de ROAS. Hierbij is de kwaliteit van de leads ook erg belangrijk. Want uiteindelijk hebben we natuurlijk als doel dat de lead ook daadwerkelijk een betalende klant wordt.

Uit de A/B-testen van de remarketingcampagne op de website en het leadformulier op LinkedIn, bleek dat we via het leadformulier op LinkedIn veel meer kwalitatieve leads binnenhaalden. Aangezien het proces van een aankoop een langetermijnproces is en we nog niet precies weten wat de leads in totaal hebben opgeleverd, zijn we trots op het eindresultaat en de positieve werking van de klantreis volgens het STDC-model via LinkedIn Ads.

CARE-fase: Bouw aan sterke klantrelaties met een doelgerichte remarketing campagne

In de CARE-fase draait alles om het opbouwen van sterke klantrelaties. In de CARE-fase heeft de Afvalbak op een persoonlijke en professionele manier de leads opgevolgd wat zorgt voor een uitstekende klantbeleving. Door een persoonlijke aanpak en aandacht voor de behoeften van de klanten kan De Afvalbak het vertrouwen vergroten en langdurige relaties opbouwen.

De customer success-afdeling van een organisatie speelt hierin een belangrijke rol. Hun belangrijkste verantwoordelijkheden zijn het bieden van uitstekende ondersteuning, het proactief anticiperen op behoeften en het zorgen voor een soepele en probleemloze ervaring voor de potentiële klanten.

Samen groeien?

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden die LinkedIn, of andere sociale media platforms, biedt voor jouw bedrijf? Wil je weten hoe je kwalitatieve leads kunt genereren en je naamsbekendheid kunt vergroten via effectieve advertentiestrategieën? Onze ervaren social marketeers staan klaar om je te helpen!

Vraag het aan een van onze social marketeers en zet de volgende stap in het optimaliseren van jouw online advertentiestrategieën.

 

cta-employee-particles
call-to-action
Anne-Will staat voor je klaar!
Heb je een vraag over de case?

Traffic Today als opleider

Vorige case

Go Ahead Eagles

Volgende case
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.