Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Met Instagram Adverteren zet jij je bedrijf op een unieke manier in de spotlight.
Instagram is al lange tijd een échte naam in het social media landschap. Door op Instagram te Adverteren, speel jij hierop in! Instagram Adverteren is enorm succesvol, omdat het een visuele manier van adverteren is en het jou de mogelijkheid geeft om jezelf op een unieke wijze in het licht te zetten. We leren je hoe jij succesvol start met Instagram Adverteren!
1. Wat is Instagram Adverteren? 2. Hoe werkt Instagram Adverteren? 3. Zo werkt het! 4. Waarom adverteren op Instagram? 5. Adverteren op Instagram met Facebook Business Manager 6. Waarom Instagram relevant blijft in 2024 7. Funnel marketing via Instagram 8. Bericht promoten of advertentie maken? 9. De biedstrategieën van Instagram 10. Verschillende soorten advertenties op Instagram 11. De targetingmogelijkheden via Instagram 12. Instagram Ad Optimalisatie 13. Instagram Adverteren tips
Instagram is een social media platform waarop jij foto’s en video’s kunt delen. Het kanaal werd opgericht in 2010 en groeide snel, wat in 2012 ervoor zorgde dat Facebook de app overnam. Dat het een snelgroeiend platform is, blijkt uit de cijfers: wereldwijd telt Instagram 1.3 miljard gebruikers. In alleen Nederland zijn dit er al 8,5 miljoen! Waarom? Omdat er geen ander platform is dat het makkelijker maakt om mooie foto’s en video’s te delen. Iedereen vindt het leuk om te zien wat diens vrienden uitvoeren. Instagram is hier het perfecte kanaal voor!
Wanneer je wilt Instagram Adverteren, betekent het dat jij zichtbaar wordt in de tijdlijnen van mensen d.m.v. aansprekende advertenties. Het is hierbij belangrijk dat je aantrekkelijke advertenties maakt, die passen bij wat je doelgroep wil zien. Deze doelgroep bereik je gericht, door slim gebruik te maken van de vele targetingopties die Instagram biedt. In je advertentie gebruik je een link naar je website, een specifiek product of je nieuwsbrief. Je voegt een call-to-action toe en probeert hiermee de kijkers van je advertentie aan te sturen tot een bepaalde actie. Al met al een divers en effectief marketingmiddel dus!
Om te kunnen adverteren op Instagram heb je een speciaal Instagram-business account nodig. Hier geef je aan wat voor bedrijf je bent en zorg je voor de juiste contactmogelijkheden en een link naar je website. Zodra je profiel helemaal in orde is, kun je beginnen met adverteren. Dit is heel gemakkelijk! Wanneer je een bericht wil plaatsen, geeft Instagram gelijk de mogelijkheid om met dit bericht te adverteren. Je vinkt dit aan, waarna Instagram je gelijk doorverwijst naar hoe je deze advertentie wil invullen: wat is je budget en op wie wil jij je richten?
Dit is niet de enige manier waarop Instagram Adverteren werkt: het is namelijk ook mogelijk om doelgroep gegevens al van tevoren in te vullen. Je maakt een campagne aan en vult hier alle nodige details in; dezelfde details die je aan hebt gevinkt bij de vorige manier van adverteren. Wanneer je iets wilt posten, vink je simpelweg aan wat voor soort advertentie het is, waarna je deze live kunt zetten. Nadat je dit hebt gedaan, zie je in je dashboard de statistieken van hoe goed je campagne heeft gewerkt. Dit kun je meenemen voor een volgende campagne, waardoor je deze optimaliseert.
Voordat je begint met adverteren op Instagram, is het fijn om te weten waarom dit een slimme stap is.
1. Visuele adverteren Er is geen ander medium dat zo erg gefocust is op een visuele boodschap als Instagram. Voor jouw bedrijf is dit daarom een enorm mooie kans, aangezien je met een visueel aspect veel meer kunt vertellen dan met alleen tekst. Laat zien wat jouw product zo uniek maakt, of zorg ervoor dat je huisstijl blijft hangen door slim kleurgebruik!
2. Mobile Instagram is voornamelijk een mobiele app. Er is ook een webversie van, maar wanneer je gaat adverteren, raden we het aan om de focus leggen op mobiel design. Dit speelt erg in jouw voordeel! Het gebruik van de mobiele telefoon is natuurlijk erg populair: door hier op te adverteren, bereik jij een grote groep mensen.
3. Jonge doelgroep Verschillende social media kennen verschillende doelgroepen. Voor Instagram is dit een jonge doelgroep. Wanneer jij je doelgroep onder de aandacht wil brengen bij een jonge doelgroep, is Instagram een erg geschikt middel. Je kunt direct met ze communiceren, of proberen in te blenden door op trends in te springen die populair zijn. Instagram is overigens niet het enige medium dat voornamelijk door jongeren wordt gebruikt: TikTok adverteren kan ook erg interessant zijn.
Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
Vul onderstaand contactformulier in en we nemen jouw vragen in behandeling.
Huh, deze pagina ging toch over Instagram Adverteren? Klopt, maar Facebook Business Manager is hier een belangrijk onderdeel van. De kans dat jij ook aan Facebook Adverteren doet, is groot. In dit geval heb je een groot voordeel voor Instagram, namelijk het feit dat er een gedeelde database tussen deze twee platforms is. Dit betekent dat de gegevens die jij via Facebook verzamelt, ook gebruikt kunnen worden om succesvol te targeten op Instagram en vice versa! Ideaal, want hoe meer gegevens, hoe beter.
De koppeling tussen Instagram en Facebook Business Manager is eenvoudig gemaakt: wanneer je Instagram-pagina om wordt gezet naar een bedrijfsprofiel, werk je al automatisch met Business Manager. Je geeft aan wat voor bedrijf je hebt en zorgt voor de juiste koppeling naar je website, e-mail en andere contactgegevens. Zodra je begint te adverteren, vind je via de statistieken-knop op je profiel de gegevens over hoe vaak je profiel is bekeken, wat het succes is van bepaalde posts en inzichtelijke gegevens over je doelgroep. Essentieel voor succes dus!
Adverteren op Instagram blijft ook in 2024 relevant. Waarom? Meta, het overkoepelende bedrijf van Facebook en Instagram, kondigde eind 2023 aan dat er mogelijk een betaalde versie komt voor gebruikers die geen advertenties meer willen zien. Tegenwoordig is men echter zo sterk gewend om een gratis beroep te doen op apps uit de Google Play Store en App Store, dat bij doorvoering niet direct verwacht wordt dat dit abonnement een vlucht gaat nemen. En daardoor blijven Instagram advertenties vertoond worden aan een grote hoeveelheid gebruikers.
Instagram Reels, het ‘short platform’ van het social platform, blijft daarnaast groeien qua populariteit. Terwijl de interesse in feed posts lichtelijk daalt, neemt de populariteit van Reels juist toe. Daardoor zullen Reel Ads steeds populairder worden. In 2024 zal er dus eerder een verschuiving te zien zijn, dan een vermindering in ‘ad spent’ binnen Instagram Adverteren.
Traffic Today voert Instagram Adverteren uit voor een groot aantal klanten. Om je een beeld te geven van het type klanten, hebben we ze hiernaast voor je uitgelicht.
Ben je benieuwd naar meer van onze cases? Je vindt ze op onze website!
Benieuwd wat Instagram Adverteren voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op!
Een andere reden waarom Instagram marketing een goede keuze is, is omdat je er gemakkelijk gebruik maakt van een full-funnel strategie. Dit betekent dat je klanten aanspreekt op verschillende fases van bewustzijn: Awareness, Consideration en Conversion. We leggen je uit hoe je dit aanpakt!
– Awareness. We spreken hier nog over een potentiële klant. De klant is hier namelijk nog echt aan het oriënteren. Het is nog niet zeker of er een aankoop wordt gedaan en al helemaal niet waar die aankoop gedaan zou moeten worden. Via Instagram Adverteren spring je op de Awareness-fase in, door je subtiel voor te stellen. Je laat zien dat jij interessante producten verkoopt, maar kan ook gerust over andere aspecten in je bedrijf vertellen. Je creëert hiermee naamsbekendheid: in de volgende fases van de Customer Journey, zal je herkend worden.
– Consideration. De keuze dat er een aankoop moet plaatsvinden is gemaakt, maar waar gaat dit gedaan worden? In de Consideration-fase word jij met je concurrenten vergeleken. Het is dus belangrijk om eruit te springen, met iets dat jouw bedrijf uniek maakt. Hierbij kun je denken aan kwalitatieve producten, een merkervaring, of simpelweg een korting.
– Conversion. Gefeliciteerd: de keuze voor jouw bedrijf is gemaakt! Betekent dit dat jij klaar bent? Nee! Je doet er nu namelijk alles aan om de ervaring zo positief mogelijk te maken. Door dit te doen, creëer je loyaliteit. Je klant zal bij een vervolgaankoop ook voor jou kiezen! Je kunt inspringen op de Conversion-fase door een korting uit te delen aan nieuwe klanten, of door producten voor te stellen die passen bij het gekochte product.
Instagram Marketing is op twee manieren mogelijk: je kunt ervoor kiezen om je bericht te promoten, of om specifiek een advertentie aan te maken. We leggen het verschil tussen de twee uit!
Bericht promoten Je gebruikt social media niet enkel om je bedrijf te promoten. Het is namelijk ook mogelijk om via Instagram een kijkje achter de schermen te geven. Zo vertel je je verhaal en creëer je een band met je volgers. Merk je dat een bericht dat niet als advertentie was bedoeld, het toch opeens heel goed doet? Dan kun je ervoor kiezen om deze uit te lichten, door het bericht te promoten. Hierdoor verschijnt deze vaker op de tijdlijn van je volgers en wordt deze ook vertoond op de tijdlijn van potentiële klanten. Het bericht blijft ook gewoon op je eigen Instagram Feed staan en is dus terug te vinden.
Advertentie maken Is voor jou het creëren van een sterke feed belangrijk, dan zul je misschien al weten dat advertenties hier lastig in te verwerken zijn. Gelukkig is het met Instagram adverteren ook mogelijk om gerichte advertenties te plaatsen, die niet in je feed terugkomen. Deze advertenties richt je dus een stuk specifieker in en laat je bijvoorbeeld ook verwijzen naar je website, of een bepaald product. Je moedigt de klant meer aan om tot conversie over te gaan, in plaats van de focus te leggen op volgen of likes.
De beste advertentiecampagnes worden bekroond met goede resultaten, die passen bij je budget. Om dit te behalen, zijn er drie biedstrategieën die Instagram hanteert.
Zodra je biedstrategie bepaald is, ben je er nog niet. De duur van je advertentie is namelijk ook erg belangrijk: je wil geen dag te veel betalen. Met de slim adverteren optie van Instagram, richt jij je budget zo specifiek mogelijk in. Je doet aan gerichte targeting en stelt een limiet in van hoe vaak of hoe lang je advertentie vertoond mag worden. Heb je liever meer zelf de controle over je advertenties, dan kun je je budget ook op dagniveau aanpassen. Dit kost meer werk, maar kan voor gerichtere resultaten zorgen.
Het antwoord op deze vraag is lastig te geven, omdat het per bedrijf en per doelstelling varieert. Een goede Instagram advertentie is natuurlijk effectief, maar wat dit effect is, hangt af van wat de insteek van de advertentie is. In ieder geval is het belangrijk dat je je richt op je doelgroep: wat willen zij zien en hoe spring jij hierop in, om zo’n succesvol mogelijke advertentiecampagne te realiseren.
Natuurlijk is bij alle Instagram-advertenties belangrijk dat het doel duidelijk is. Je advertentie moet opvallen en de kijker triggeren om tot actie over te gaan. Voeg bijvoorbeeld een CTA toe of gebruik je huiskleuren op creatieve wijze!
De kosten van adverteren op Instagram variëren enorm. Je speelt hier namelijk zelf de grootste rol in. Door de juiste biedstrategie te combineren met een sterke strategie, behaal jij je doelstellingen met een zo laag mogelijk budget. Uiteraard kun je voor Instagram Adverteren uitbesteden kiezen, wat betekent dat jij je Instagram overlaat aan een specialist, die weet hoe Instagram ingezet succesvol wordt ingezet.
Nee, zonder Facebook Business Account is het niet mogelijk om te adverteren op Instagram. Het Business Account is namelijk de plek vanaf waar jij je advertenties begint: je bedrijfsgegevens zijn hier opgeslagen, maar ook de gegevens over je doelgroep, inzichten over je advertenties en het presteren van zowel je Instagram- als je Facebook-profiel.
Hoewel Instagram in 2010 werd opgericht, is het pas sinds 2015 mogelijk om via Instagram te adverteren. Dit heeft te maken met het feit dat pas in 2015 Facebook het gebruik van een Business-account ook mogelijk maakte op Instagram. Hiervoor was er dus nog geen mogelijkheid om je berichten te promoten. Natuurlijk was het voor bedrijven al wel in 2010 mogelijk om zichzelf uniek op de kaart te zetten, maar dit moest dan zonder budget.
Wanneer je gebruik wil maken van Instagram Ads, krijg je te maken met verschillende mogelijkheden. Dit komt doordat Instagram niet een eentonig kanaal is. Hoewel de nadruk hier voornamelijk op foto’s ligt, kun je ook video’s plaatsen. Daarnaast kun je foto’s ook op verschillende manieren toepassen. De volgende advertentiesoorten kun je verwachten.
Eind 2023 werd Instagram Threads uitgerold in Europa. Op het moment van schrijven is het nog niet mogelijk om te adverteren op dit nieuwe platform van Instagram.
We hadden het eerder al over de overkoepelende database van Facebook en Instagram. Dit is om meerdere redenen erg handig, waaronder voor targeting. De doelgroep gegevens die jij op Facebook verzamelt, zet je namelijk gericht in voor targeting op Instagram. Deze targeting doe je op drie verschillende manieren:
Zodra jouw advertentie live is, ben je nog niet helemaal klaar. Instagram Adverteren is een continu proces, op meerdere manieren. Je denkt namelijk altijd na over je volgende advertentie: wat gaat hier de insteek van zijn, welke producten licht je uit en welke doelgroep spreek je ermee aan? Dit proces noemen we Instagram Ad optimalisatie, ook wel content optimalisatie. Met deze dienst zorg je voor een constant stijgende lijn in de effectiviteit van je Instagram Ads, doordat je met een kritische blik kijkt naar je advertenties. Dit zorgt er niet alleen voor dat jij je flexibel op kunt stellen, maar ook dat je de eerste bent die de mooiste resultaten van je advertenties ziet. Extra motivatie om er mee door te gaan en om richting je doelstellingen te werken.
Er zijn erg veel doelstellingen die je kunt bereiken door middel van Instagram Adverteren. We sommen er een paar voor je op:
Ultieme effectiviteit bereik je bij Instagram Adverteren door slimme CTA’s toe te voegen aan je advertentie. Dit staat voor Call-To-Action: je roept je klant aan om tot actie over te gaan. Je voegt een knop toe aan je advertentie, met daarop een link naar je website. De klant leest bijvoorbeeld de volgende CTA, en gaat gelijk over tot actie:
Eva vertelt je er graag meer over!
Om jou op gang te helpen met Instagram Ads, geven we je graag een paar tips. Benut ze gelijk!
Ben jij helemaal enthousiast om zelf een Instagram campagne op te zetten? Mooi! Door rekening te houden met de onderwerpen die wij hierboven benoemd hebben, durven we te zeggen dat jouw Instagram Adverteren succesvol gaat zijn. Wil je zeker zijn van de mooiste resultaten, dan is het natuurlijk ook een mogelijkheid om hiervoor professionele hulp in te schakelen. Ga jij de samenwerking met Traffic Today aan, dan werk je samen met een digitaal marketing bureau die de nadruk legt op een intensieve samenwerking. Zo kijken we niet alleen naar wat je concurrenten doen, maar ook naar wat jij wil. We verspreiden zo enkel jouw boodschap, maar wel op een dusdanige manier dat je publiek hier happig op inspringt.
Is deze samenwerking waar jij naar op zoek bent, kom dan zo snel mogelijk in contact. Onze marketeers plannen een kennismakingsgesprek met je in, waarna we zo snel mogelijk beginnen om jouw Instagram Adverteren live te zetten!
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.