Snapchat

In het online marketinglandschap kan het erg lastig zijn om een jonge doelgroep te bereiken. De concurrentie is moordend: jezelf positioneren is moeilijk. Een medium wat in dit geval perfect is, is Snapchat. Op Snapchat adverteren geeft je de mogelijkheid om eenvoudig een jonge doelgroep aan te spreken. De mogelijkheden met Snapchat adverteren zijn talloos. Laten we je hier meer over vertellen!

De voordelen van Snapchat

Groot bereik
Direct contact met je doelgroep
Zeer geschikt voor storytelling
Unieke manier van adverteren d.m.v. geofilters

Gemakkelijk in gebruik
Bereik je doelgroep met gerichte targeting

Wat is Snapchat Adverteren?

Wanneer je iets leuks meemaakt, is voor velen de eerste reactie dat ze dit willen delen. Er is geen betere manier om dit te doen dan door er een foto van te maken. Snapchat is een social media kanaal dat op deze gedachtegang inspringt: de belangrijkste manier van communicatie op dit kanaal is d.m.v. van foto’s. Deze foto’s zijn slechts eenmaal zichtbaar, waardoor je ze zo gek kan maken als dat je zelf wil. De ontvanger krijgt maximaal 10 seconden (tenzij anders ingesteld) om de foto te bekijken. Hebben jullie meerdere dagen achter elkaar contact, dan ontstaat er een streak, gekenmerkt aan het vlammetje naast de naam.

Dit klinkt natuurlijk voor jou als bedrijf nog niet heel interessant, maar dat wordt het wel wanneer je hoort dat er veel advertentiemogelijkheden zijn via Snapchat. Het is namelijk meer dan alleen foto’s heen en weer sturen: er is sprake van Verhalen, het gebruik van lenzen en ook nog de mogelijkheid om Snapchat zelf als bedrijf te gebruiken. Wil jij via Snapchat adverteren, dan doe je dit dus op verschillende manieren. Daarnaast wordt Snapchat voornamelijk gebruikt door een jonge doelgroep, waardoor je met gerichte targeting veel voordelen ervaart!

De advertentiemogelijkheden via Snapchat

Binnen Snapchat zijn er veel verschillende mogelijkheden waar je gebruik van kunt maken. Door de juiste combinatie tussen deze soorten te maken, zorg je ervoor dat je op positieve wijze onder de aandacht van je doelgroep komt. We leggen deze verschillende soorten van Snapchat Adverteren voor je uit!

Foto- en videoadvertenties

De meest reguliere vorm van adverteren op Snapchat en daarmee tevens de meest eenvoudige als je ook al op andere social media kanalen te vinden bent: de foto of videoadvertentie. Via deze advertentie promoot je je bedrijf met een aantrekkelijke visual, die zowel kan stilstaan als bewegen. Via Snapchat kun je een link toevoegen naar je website of een specifieke pagina, die te bereiken is wanneer de kijker omhoog swipet. Foto- en videoadvertenties nemen het gehele scherm van een Snapchat-gebruiker in, waardoor ze erg effectief zijn.

Collection ads

Verkoop jij producten die los mooi zijn, maar die vooral goed functioneren wanneer ze samen worden gekocht met andere producten? Dan zijn Collection Ads perfect! Met deze advertentiesoort licht je namelijk verschillende producten in één keer uit. Dit werkt vooral goed bij kledingadvertenties, maar kunnen met een creatieve twist voor veel verschillende doeleinden goed functioneren.

Story ads

Deze advertentiesoort ken je misschien van Instagram; de twee opties lijken enorm veel op elkaar. Net als op dit medium, kan je via Snapchat ook dingen in je Verhaal plaatsen. Als bedrijf kun je hier tussenkomen te staan, door op deze wijze te adverteren. Je hebt hier zelf de keuze tussen een foto of een video – net als bij de reguliere foto- en videoadvertenties neem je ook nog eens het gehele scherm in beslag. Tip: voeg een CTA doe en moedig de kijker aan om omhoog te swipen en je website te bezoeken.

Lenzen

Een unieke functie die erg populair is op Snapchat is het gebruik van een lens. Om dit waar te maken, scant Snapchat je gezicht, waarnaar er een leuk effect plaatsvindt op je foto. Zo krijg je bijvoorbeeld hondenoren, of zit je opeens middenin de jungle. Met een vleugje creativiteit is het mogelijk om zelf een lens samen te stellen. Lukt het je een leuke lens te creëren, dan geniet je eenvoudig van gratis naam verspreiding, aangezien gebruikers van Snapchat een lens gebruiken waar jou merk op te vinden is.

Geofilters

Een andere unieke functie van Snapchat zijn Geofilters. Deze werken in principe hetzelfde als een lens, met als enige verschil dat ze locatie gebonden zijn. Zo maak je alleen gebruik van jouw filter wanneer je ook daadwerkelijk in je winkel of op je kantoor bent. Wanneer je dit leuk weet vorm te geven, zorg je ervoor dat mensen naar je toe komen om gebruik te maken van je filter. De kans dat ze nu gelijk tot aankoop overgaan is groot, aangezien ze de eerste positieve associatie met je naam al hebben.

Messenger

Wil je op een iets persoonlijkere manier je klanten aanspreken, dan is het met Facebook Adverteren ook mogelijk om te adverteren in Messenger. Aangezien mensen hier komen om met een specifiek iemand te spreken, kan een advertentie hierin erg effectief zijn. Je benadert je klanten direct, waardoor ze zich sneller aangesproken voelen.

Waarom blijft Snapchat Adverteren in 2025 relevant?

Snapchat Adverteren blijft in 2024 een interessante keuze voor bedrijven. Snap, het moederbedrijf van Snapchat, maakte eind 2023 bekend dat ze een duidelijk herstel konden zien in de digitale advertentiemarkt van het platform door een stijgende omzet, wat duidt op een grote hoeveelheid investeringen van bedrijven op het platform.

Een andere reden waarom je Snapchat in de gaten moet blijven houden als advertentieplatform, is vanwege de investeringen die het platform doet in AI. Daarmee is het platform een absolute voorloper in de markt, waar je van mee wil profiteren. In samenwerking met Microsoft integreert Snapchat gesponsorde links van bedrijven in haar eigen AI chatbot ‘My AI’.

Snapchat werkt ook samen met het Amerikaanse bedrijf Circana om de impact van advertenties op de verkoop en ROI te meten. Adverteerders kunnen zo nog waardevollere inzichten krijgen in hun campagnes, wat bijsturen gemakkelijker maakt.

Welke doelstellingen heeft Snapchat?

Wil jij adverteren op Snapchat, dan begin je door een campagne aan te maken. Eén van de eerste vragen die je hierbij moet beantwoorden, is welke doelstellingen je wil hanteren gedurende je campagne. Je hebt hierbij de keuze uit 11 verschillende doelstellingen:

  • Naamsbekendheid
  • App installaties
  • Verkeer naar je app
  • Verkeer naar je website
  • Verkoop uit je aanbod
  • Video bekijken
  • Leadgeneratie
  • Conversie op je app
  • Conversie op je website
  • Betrokkenheid
  • Plekken promoten

Nieuwsgierig geworden hoe we jou kunnen helpen?

Weten waar er nog winst te behalen valt? Met onze gratis audit weet je het. Vraag hem nu vrijblijvend aan.

Is Snapchat voor elk bedrijf effectief?

Omdat er uitgebreide targetingopties zijn, is Snapchat Adverteren voor vrijwel elk bedrijf effectief. Toch moet er gezegd worden dat het ene bedrijf meer baat bij Snapchat heeft dan andere, wat alles te maken heeft met het feit dat voornamelijk een jonge doelgroep te vinden is op dit platform. Wanneer jouw bedrijf jongeren als voornaamste doelgroep heeft, zal Snapchat een kanaal zijn waar je absoluut gebruik van wil maken.

Toch is Snapchat Adverteren ook interessant voor bedrijven waar dit niet per sé het geval is. Snapchat biedt namelijk advertentiemogelijkheden die nergens anders te vinden zijn. Ben jij in staat je product te mengen in een gave lens, dan raden we het gebruik van Snapchat zeker aan, omdat deze optie nergens zo succesvol is. Niet alleen kan je nu je bedrijf op een unieke manier promoten, anderen doen hier ook snel in mee waardoor je snel je naam verspreidt.

Snapchat vs andere social media

Twijfel jij of Snapchat Adverteren de juiste marketingdienst is voor jouw bedrijf, dan helpt de vergelijking met de volgende kanalen je eenvoudig!

Instagram

Waarschijnlijk het meest vergelijkbare medium met Snapchat. Net als Snapchat is Instagram een app waar de nadruk op fotografie ligt. Ook hier is de doelgroep erg jong, maar toch is de doelgroep van Instagram net wat ouder. Dit komt door de koppeling die dit platform heeft met Facebook, waardoor de gemiddelde leeftijd steeds ouder wordt. Interessant om ook te exploreren dus!

Tiktok

Op Snapchat na het kanaal met de jongste gemiddelde leeftijd en daardoor zeker een optie voor jouw bedrijf. Via TikTok promoot je je bedrijf niet d.m.v. foto, maar met korte video’s van maximaal anderhalve minuut. Het fijne aan TikTok is dat je niet per sé professioneel te werk hoeft te gaan, waardoor de drempel erg laag ligt en je eenvoudig kunt experimenteren.

Pinterest

Waar je op Snapchat creatief adverteert, adverteer je op Pinterest voor creatievelingen. Dit kanaal wordt namelijk vooral gebruikt ter inspiratie. Heb jij een product waar je mensen zeker mee kunt inspireren, dan is Pinterest absoluut het kanaal waar je gebruik van moet maken. Net als Snapchat adverteer je hier op onopvallende wijze, waardoor het effect een stuk hoger ligt dan andere kanalen.

LinkedIn

In alle waarschijnlijkheid het social media kanaal dat het verst van Snapchat af ligt, maar daardoor niet minder interessant voor jouw bedrijf. Wanneer je verschillende doelgroepen hebt, is het goed om ook op meerdere kanalen aanwezig te zijn. Op LinkedIn ligt de nadruk op een zakelijke boodschap. Richt jij je op zowel B2C als B2B, dan is LinkedIn absoluut aan te raden.

Facebook

We sluiten af met het platform dat nog altijd het grootste gebruikersaantal kent. De doelgroep van Facebook is voornamelijk volwassenen, waardoor het net als LinkedIn een hele andere markt kent dan Snapchat. Via Facebook is het wel ook mogelijk om d.m.v. foto te adverteren, waardoor je het algemene idee hetzelfde kunt laten.

 
6. Succes meten

Je advertentie is online te zien, maar dat betekent niet dat je er bent. Het is nu namelijk belangrijk om je succes te meten: wat werkt er wel en wat werkt er niet? Door hier actief bovenop te zitten, lukt het jou om de perfecte advertentie te maken. Je weet nu goed wat je doelgroep wil zien en wat niet, waardoor de advertentie zichzelf invult. Voordat je het weet zie je een stijgende lijn in je advertenties. Precies wat je wil, toch?

Tips voor Snapchat Advertising

Om je alvast met Snapchat Advertising op weg te helpen, geven we je graag een paar tips. Begin gelijk!

Go big or go home!

Wil jij out-of-the-box adverteren, misschien zelfs aan de hand van guerrilla marketing, dan is Snapchat Adverteren de manier om dit te doen! Ontwikkel een gave lens en moedig je doelgroep aan om deze ook te gebruiken, zodat jij kunt laten zien wat je in petto hebt.

Werk crossmediaal

Snapchat is een prachtig kanaal, maar het werkt pas écht goed als jij je gebruikers ook weet mee te nemen naar andere kanalen. Dit doe je door crossmediaal te werken: op je Snapchat vertel je over je Instagram, die op zijn beurt naar je website linkt. Je website vertelt over je e-mail, waarin je Snapchat wordt uitgelicht. Je volgers worden zo geactiveerd om je overal te volgen, waardoor ze niet meer om je heen kunnen en sneller een positieve associatie met je krijgen.

Besteed het uit

Wil je zeker weten dat jouw Snapchat Ads succesvol gaan functioneren, dan is het slim om in zee te gaan met een partner die alles weet over Snapchat Adverteren. Hierdoor hoef je niet alles meer op eigen houtje te doen, maar dat je van de kennis van een specialist mag uitgaan. Natuurlijk delen zij de resultaten met je, waardoor je te allen tijde precies weet wat de stand van zaken is.

Zet Instagram in

Je hoort het ons op deze pagina al een paar keer benoemen, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Aangezien Facebook en Instagram gebruik maken van dezelfde database, verzamel je eenvoudig gegevens uit beide bronnen. Gratis informatie dus, die jij kan inzetten om je doelgroep te leren kennen!

Besteed uit

Wil jij zeker weten dat je Facebook Adverteren correct wordt uitgevoerd, dan raden we aan in zee te gaan met een online marketing bureau die hier verstand van heeft. Aangezien je nu toch al op onze website beland bent, is contact met zo’n marketingbureau eenvoudig gelegd. Onze social experts helpen je graag, dus kom in contact!

Waarom Snapchat adverteren met Traffic Today?

Ben jij op zoek naar een partner om in zee mee te gaan op het gebied van Snapchat Adverteren, dan stellen wij onszelf graag voor. Traffic Today is een enthousiast marketingbureau met een uitgebreide kennis over alles wat met online marketing te maken heeft. We hebben specialisten op elk gebied van het internet zitten: zo ben je bij ons met SEO gedekt, maar hebben we ook iemand in huis die alles weet over Snapchat Adverteren. Is dit waar jouw wens ligt, dan gaan we graag met je in zee om de gaafste Snapchat campagnes te realiseren. Dit begint bij ons met een kop koffie en een kennismakingsgesprek, zodat we écht weten met wie we te maken hebben. Neem contact met ons op, zodat we dit gesprek kunnen inplannen en spoedig kunnen beginnen mooie resultaten te boeken!

Veelgestelde vragen over Snapchat Adverteren

Wat zijn de kosten van Snapchat Adverteren?

Je kunt al adverteren vanaf ongeveer €5 per dag, afhankelijk van de biedstrategie en doelgroep. Snapchat werkt met een veilingmodel.

Welke doelgroep bevindt zich op Snapchat?

Snapchat is enorm populair onder jongeren. De belangrijkste doelgroep van Snapchat is dan ook de groep tussen 15 en 19 jaar. De groep die hierna komt (20 t/m 29) maakt in het algemeen ook gebruik van Snapchat, maar in minder grote aantallen. Bij de jongere doelgroepen is het regelmatig zelfs het geval dat ze Snapchat meer gebruiken dan Whatsapp, wat voor vrijwel geen andere leeftijdsgroep te zeggen valt. Je Snapchat Ads inrichten voor een jonge doelgroep is dus zeker geen verkeerde keuze, al kun je met de juiste targeting ook een oudere leeftijdsgroep uitstekend aanspreken.

 
Welke targetingopties biedt Snapchat Adverteren aan?

Op het gebied van targeting biedt Snapchat je veel verschillende mogelijkheden aan. Zo hebben ze voorgeselecteerde doelgroepen die je enkel hoeft aan te klikken, wat veel werk bespaart. Wil je juist de tijd nemen om je doelgroep zo specifiek mogelijk te vinden, dan kun je aan de hand van de demografische gegevens ook zo te werk gaan. Ook kun je gebruik maken van gematchte doelgroepen: Snapchat koppelt een doelgroep aan je zodra je een klantenlijst uploadt. Wil je een net wat andere doelgroep als deze optie vinden, dan kun je dit ook gebruik voor Lookalike targeting.

 
Wat is de Snap Pixel en hoe werkt het?

De Snap Pixel is een stukje code dat je op je website plaatst. Het helpt bij het meten van conversies (zoals aankopen of aanmeldingen) en bij het retargeten van bezoekers op Snapchat.

4.8 op Google

Het maximale resultaat uit Snapchat halen?

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van Snapchat? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Telefonisch, digitaal of op locatie? Laat ons weten wat jou uitkomt.

Ons team staat
voor je klaar