Kies nu voor

Snapchat Adverteren

First, let me take selfie

In het online marketinglandschap kan het erg lastig zijn om een jonge doelgroep te bereiken. De concurrentie is moordend: jezelf positioneren is moeilijk. Een medium wat in dit geval perfect is, is Snapchat. Op Snapchat adverteren geeft je de mogelijkheid om eenvoudig een jonge doelgroep aan te spreken. De mogelijkheden met Snapchat adverteren zijn talloos. Laten we je hier meer over vertellen!

SnapchatAdverteren

Wat is Snapchat Adverteren?

Wanneer je iets leuks meemaakt, is voor velen de eerste reactie dat ze dit willen delen. Er is geen betere manier om dit te doen dan door er een foto van te maken. Snapchat is een social media kanaal dat op deze gedachtegang inspringt: de belangrijkste manier van communicatie op dit kanaal is d.m.v. van foto’s. Deze foto’s zijn slechts eenmaal zichtbaar, waardoor je ze zo gek kan maken als dat je zelf wil. De ontvanger krijgt maximaal 10 seconden (tenzij anders ingesteld) om de foto te bekijken. Hebben jullie meerdere dagen achter elkaar contact, dan ontstaat er een streak, gekenmerkt aan het vlammetje naast de naam.

Dit klinkt natuurlijk voor jou als bedrijf nog niet heel interessant, maar dat wordt het wel wanneer je hoort dat er veel advertentiemogelijkheden zijn via Snapchat. Het is namelijk meer dan alleen foto’s heen en weer sturen: er is sprake van Verhalen, het gebruik van lenzen en ook nog de mogelijkheid om Snapchat zelf als bedrijf te gebruiken. Wil jij via Snapchat adverteren, dan doe je dit dus op verschillende manieren. Daarnaast wordt Snapchat voornamelijk gebruikt door een jonge doelgroep, waardoor je met gerichte targeting veel voordelen ervaart!

Gratis SEO scan

Begin met Snapchat Adverteren!

Traffic Today is jouw partner wanneer jij wil gaan Snapchat Adverteren. Of we het nou hebben over advertenties, story ads, lenzen of iets anders - onze specialisten weten wat er voor nodig is om je te laten stralen via Snapchat. Vul ons contactformulier in zodat we een kennismakingsgesprek kunnen inplannen!

Waarom blijft Snapchat Adverteren in 2024 relevant?

Snapchat Adverteren blijft in 2024 een interessante keuze voor bedrijven. Snap, het moederbedrijf van Snapchat, maakte eind 2023 bekend dat ze een duidelijk herstel konden zien in de digitale advertentiemarkt van het platform door een stijgende omzet, wat duidt op een grote hoeveelheid investeringen van bedrijven op het platform.

Een andere reden waarom je Snapchat in de gaten moet blijven houden als advertentieplatform, is vanwege de investeringen die het platform doet in AI. Daarmee is het platform een absolute voorloper in de markt, waar je van mee wil profiteren. In samenwerking met Microsoft integreert Snapchat gesponsorde links van bedrijven in haar eigen AI chatbot ‘My AI’.

Snapchat werkt ook samen met het Amerikaanse bedrijf Circana om de impact van advertenties op de verkoop en ROI te meten. Adverteerders kunnen zo nog waardevollere inzichten krijgen in hun campagnes, wat bijsturen gemakkelijker maakt.

De voordelen van Snapchat

  • Groot bereik
  • Unieke manier van adverteren d.m.v. geofilters
  • Direct contact met je doelgroep
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Zeer geschikt voor storytelling
  • Bereik je doelgroep met gerichte targeting

De advertentiemogelijkheden via Snapchat

Binnen Snapchat zijn er veel verschillende mogelijkheden waar je gebruik van kunt maken. Door de juiste combinatie tussen deze soorten te maken, zorg je ervoor dat je op positieve wijze onder de aandacht van je doelgroep komt. We leggen deze verschillende soorten van Snapchat Adverteren voor je uit!

Foto- en videoadvertenties

De meest reguliere vorm van adverteren op Snapchat en daarmee tevens de meest eenvoudige als je ook al op andere social media kanalen te vinden bent: de foto of videoadvertentie. Via deze advertentie promoot je je bedrijf met een aantrekkelijke visual, die zowel kan stilstaan als bewegen. Via Snapchat kun je een link toevoegen naar je website of een specifieke pagina, die te bereiken is wanneer de kijker omhoog swipet. Foto- en videoadvertenties nemen het gehele scherm van een Snapchat-gebruiker in, waardoor ze erg effectief zijn.

Collection ads

Verkoop jij producten die los mooi zijn, maar die vooral goed functioneren wanneer ze samen worden gekocht met andere producten? Dan zijn Collection Ads perfect! Met deze advertentiesoort licht je namelijk verschillende producten in één keer uit. Dit werkt vooral goed bij kledingadvertenties, maar kunnen met een creatieve twist voor veel verschillende doeleinden goed functioneren.

Story ads

Deze advertentiesoort ken je misschien van Instagram; de twee opties lijken enorm veel op elkaar. Net als op dit medium, kan je via Snapchat ook dingen in je Verhaal plaatsen. Als bedrijf kun je hier tussenkomen te staan, door op deze wijze te adverteren. Je hebt hier zelf de keuze tussen een foto of een video – net als bij de reguliere foto- en videoadvertenties neem je ook nog eens het gehele scherm in beslag. Tip: voeg een CTA doe en moedig de kijker aan om omhoog te swipen en je website te bezoeken.

Lenzen

Een unieke functie die erg populair is op Snapchat is het gebruik van een lens. Om dit waar te maken, scant Snapchat je gezicht, waarnaar er een leuk effect plaatsvindt op je foto. Zo krijg je bijvoorbeeld hondenoren, of zit je opeens middenin de jungle. Met een vleugje creativiteit is het mogelijk om zelf een lens samen te stellen. Lukt het je een leuke lens te creëren, dan geniet je eenvoudig van gratis naam verspreiding, aangezien gebruikers van Snapchat een lens gebruiken waar jou merk op te vinden is.

Geofilters

Een andere unieke functie van Snapchat zijn Geofilters. Deze werken in principe hetzelfde als een lens, met als enige verschil dat ze locatie gebonden zijn. Zo maak je alleen gebruik van jouw filter wanneer je ook daadwerkelijk in je winkel of op je kantoor bent. Wanneer je dit leuk weet vorm te geven, zorg je ervoor dat mensen naar je toe komen om gebruik te maken van je filter. De kans dat ze nu gelijk tot aankoop overgaan is groot, aangezien ze de eerste positieve associatie met je naam al hebben.

Anne-Will

Social Advertising Marketeer
image-right-particles

Welke doelstellingen heeft Snapchat?

Wil jij adverteren op Snapchat, dan begin je door een campagne aan te maken. Eén van de eerste vragen die je hierbij moet beantwoorden, is welke doelstellingen je wil hanteren gedurende je campagne. Je hebt hierbij de keuze uit 11 verschillende doelstellingen:

  • Naamsbekendheid
  • App installaties
  • Verkeer naar je app
  • Verkeer naar je website
  • Verkoop uit je aanbod
  • Video bekijken
  • Leadgeneratie
  • Conversie op je app
  • Conversie op je website
  • Betrokkenheid
  • Plekken promoten

Veelgestelde vragen over Snapchat Adverteren

💰 Wat zijn de kosten van Snapchat Adverteren?

De kosten van Snapchat Adverteren zijn afhankelijk van verschillende factoren, maar uit de Social Advertising Benchmark 2023 van DDMA blijkt dat de CPA van Snapchat in 2023 op +- €2.12, waar deze waarde in 2022 en 2021 nog op €1.84 en €1.90 lag. Het bedrag geeft de gemiddelde kosten weer per 1000 weergaven.

🎯 Welke doelgroep bevindt zich op Snapchat?

Snapchat is enorm populair onder jongeren. De belangrijkste doelgroep van Snapchat is dan ook de groep tussen 15 en 19 jaar. De groep die hierna komt (20 t/m 29) maakt in het algemeen ook gebruik van Snapchat, maar in minder grote aantallen. Bij de jongere doelgroepen is het regelmatig zelfs het geval dat ze Snapchat meer gebruiken dan Whatsapp, wat voor vrijwel geen andere leeftijdsgroep te zeggen valt. Je Snapchat Ads inrichten voor een jonge doelgroep is dus zeker geen verkeerde keuze, al kun je met de juiste targeting ook een oudere leeftijdsgroep uitstekend aanspreken.

🤔 Waarom is adverteren via Snapchat in 2023 nog relevant?

Jongeren zijn de toekomst. Als iets al jarenlang een belangrijk medium blijkt te zijn van een grote doelgroep, dan is de kans enorm dat dit met de jaren meegaat. Adverteren op Snapchat is dus niet alleen handig omdat het directe resultaten biedt, maar ook omdat je ermee investeert in de toekomst.

Daarnaast blijft het een medium met advertentiemogelijkheden die geen ander medium biedt. Locatie gebonden adverteren d.m.v. Geofilters of het aanmaken van een lens is een unieke manier om te schitteren. Doe je dit goed, dan geniet je ook eenvoudig van gratis mond-tot-mond reclame, aangezien iedereen een tof filter gebruiken wil.

🌏 Welke targetingopties biedt Snapchat Adverteren aan?

Op het gebied van targeting biedt Snapchat je veel verschillende mogelijkheden aan. Zo hebben ze voorgeselecteerde doelgroepen die je enkel hoeft aan te klikken, wat veel werk bespaart. Wil je juist de tijd nemen om je doelgroep zo specifiek mogelijk te vinden, dan kun je aan de hand van de demografische gegevens ook zo te werk gaan. Ook kun je gebruik maken van gematchte doelgroepen: Snapchat koppelt een doelgroep aan je zodra je een klantenlijst uploadt. Wil je een net wat andere doelgroep als deze optie vinden, dan kun je dit ook gebruik voor Lookalike targeting.

Is Snapchat voor elk bedrijf effectief?

Omdat er uitgebreide targetingopties zijn, is Snapchat Adverteren voor vrijwel elk bedrijf effectief. Toch moet er gezegd worden dat het ene bedrijf meer baat bij Snapchat heeft dan andere, wat alles te maken heeft met het feit dat voornamelijk een jonge doelgroep te vinden is op dit platform. Wanneer jouw bedrijf jongeren als voornaamste doelgroep heeft, zal Snapchat een kanaal zijn waar je absoluut gebruik van wil maken.

Toch is Snapchat Adverteren ook interessant voor bedrijven waar dit niet per sé het geval is. Snapchat biedt namelijk advertentiemogelijkheden die nergens anders te vinden zijn. Ben jij in staat je product te mengen in een gave lens, dan raden we het gebruik van Snapchat zeker aan, omdat deze optie nergens zo succesvol is. Niet alleen kan je nu je bedrijf op een unieke manier promoten, anderen doen hier ook snel in mee waardoor je snel je naam verspreidt.

Snapchat vs andere social media

Twijfel jij of Snapchat Adverteren de juiste marketingdienst is voor jouw bedrijf, dan helpt de vergelijking met de volgende kanalen je eenvoudig!

  • Instagram: waarschijnlijk het meest vergelijkbare medium met Snapchat. Net als Snapchat is Instagram een app waar de nadruk op fotografie ligt. Ook hier is de doelgroep erg jong, maar toch is de doelgroep van Instagram net wat ouder. Dit komt door de koppeling die dit platform heeft met Facebook, waardoor de gemiddelde leeftijd steeds ouder wordt. Interessant om ook te exploreren dus!
  • TikTok: op Snapchat na het kanaal met de jongste gemiddelde leeftijd en daardoor zeker een optie voor jouw bedrijf. Via TikTok promoot je je bedrijf niet d.m.v. foto, maar met korte video’s van maximaal anderhalve minuut. Het fijne aan TikTok is dat je niet per sé professioneel te werk hoeft te gaan, waardoor de drempel erg laag ligt en je eenvoudig kunt experimenteren.
  • Pinterest: waar je op Snapchat creatief adverteert, adverteer je op Pinterest voor creatievelingen. Dit kanaal wordt namelijk vooral gebruikt ter inspiratie. Heb jij een product waar je mensen zeker mee kunt inspireren, dan is Pinterest absoluut het kanaal waar je gebruik van moet maken. Net als Snapchat adverteer je hier op onopvallende wijze, waardoor het effect een stuk hoger ligt dan andere kanalen.
  • LinkedIn: in alle waarschijnlijkheid het social media kanaal dat het verst van Snapchat af ligt, maar daardoor niet minder interessant voor jouw bedrijf. Wanneer je verschillende doelgroepen hebt, is het goed om ook op meerdere kanalen aanwezig te zijn. Op LinkedIn ligt de nadruk op een zakelijke boodschap. Richt jij je op zowel B2C als B2B, dan is LinkedIn absoluut aan te raden.
  • Facebook: we sluiten af met het platform dat nog altijd het grootste gebruikersaantal kent. De doelgroep van Facebook is voornamelijk volwassenen, waardoor het net als LinkedIn een hele andere markt kent dan Snapchat. Via Facebook is het wel ook mogelijk om d.m.v. foto te adverteren, waardoor je het algemene idee hetzelfde kunt laten.

Tips voor Snapchat Advertising

Om je alvast met Snapchat Advertising op weg te helpen, geven we je graag een paar tips. Begin gelijk!

  • Go big or go home! Wil jij out-of-the-box adverteren, misschien zelfs aan de hand van guerrilla marketing, dan is Snapchat Adverteren de manier om dit te doen! Ontwikkel een gave lens en moedig je doelgroep aan om deze ook te gebruiken, zodat jij kunt laten zien wat je in petto hebt.
  • Werk crossmediaal. Snapchat is een prachtig kanaal, maar het werkt pas écht goed als jij je gebruikers ook weet mee te nemen naar andere kanalen. Dit doe je door crossmediaal te werken: op je Snapchat vertel je over je Instagram, die op zijn beurt naar je website linkt. Je website vertelt over je e-mail, waarin je Snapchat wordt uitgelicht. Je volgers worden zo geactiveerd om je overal te volgen, waardoor ze niet meer om je heen kunnen en sneller een positieve associatie met je krijgen.
  • Besteed het uit! Wil je zeker weten dat jouw Snapchat Ads succesvol gaan functioneren, dan is het slim om in zee te gaan met een partner die alles weet over Snapchat Adverteren. Hierdoor hoef je niet alles meer op eigen houtje te doen, maar dat je van de kennis van een specialist mag uitgaan. Natuurlijk delen zij de resultaten met je, waardoor je te allen tijde precies weet wat de stand van zaken is.

Waarom Snapchat adverteren met Traffic Today?

Ben jij op zoek naar een partner om in zee mee te gaan op het gebied van Snapchat Adverteren, dan stellen wij onszelf graag voor. Traffic Today is een enthousiast marketingbureau met een uitgebreide kennis over alles wat met online marketing te maken heeft. We hebben specialisten op elk gebied van het internet zitten: zo ben je bij ons met SEO gedekt, maar hebben we ook iemand in huis die alles weet over Snapchat Adverteren. Is dit waar jouw wens ligt, dan gaan we graag met je in zee om de gaafste Snapchat campagnes te realiseren. Dit begint bij ons met een kop koffie en een kennismakingsgesprek, zodat we écht weten met wie we te maken hebben. Neem contact met ons op, zodat we dit gesprek kunnen inplannen en spoedig kunnen beginnen mooie resultaten te boeken!

cta-employee-particles
Steven staat voor je klaar!
Snapchat inzetten voor jouw website?
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.