Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
First, let me take selfie
In het online marketinglandschap kan het erg lastig zijn om een jonge doelgroep te bereiken. De concurrentie is moordend: jezelf positioneren is moeilijk. Een medium wat in dit geval perfect is, is Snapchat. Op Snapchat adverteren geeft je de mogelijkheid om eenvoudig een jonge doelgroep aan te spreken. De mogelijkheden met Snapchat adverteren zijn talloos. Laten we je hier meer over vertellen!
1. Wat is Snapchat Adverteren? 2. De advertentiemogelijkheden via Snapchat 3. Welke doelstellingen heeft Snapchat? 4. Veelgestelde vragen over Snapchat Adverteren 5. Is Snapchat effectief voor elk bedrijf? 6. Snapchat vs andere social media 7. Tips voor Snapchat Adverteren 8. Snapchat Adverteren met Traffic Today
Wanneer je iets leuks meemaakt, is voor velen de eerste reactie dat ze dit willen delen. Er is geen betere manier om dit te doen dan door er een foto van te maken. Snapchat is een social media kanaal dat op deze gedachtegang inspringt: de belangrijkste manier van communicatie op dit kanaal is d.m.v. van foto’s. Deze foto’s zijn slechts eenmaal zichtbaar, waardoor je ze zo gek kan maken als dat je zelf wil. De ontvanger krijgt maximaal 10 seconden (tenzij anders ingesteld) om de foto te bekijken. Hebben jullie meerdere dagen achter elkaar contact, dan ontstaat er een streak, gekenmerkt aan het vlammetje naast de naam.
Dit klinkt natuurlijk voor jou als bedrijf nog niet heel interessant, maar dat wordt het wel wanneer je hoort dat er veel advertentiemogelijkheden zijn via Snapchat. Het is namelijk meer dan alleen foto’s heen en weer sturen: er is sprake van Verhalen, het gebruik van lenzen en ook nog de mogelijkheid om Snapchat zelf als bedrijf te gebruiken. Wil jij via Snapchat adverteren, dan doe je dit dus op verschillende manieren. Daarnaast wordt Snapchat voornamelijk gebruikt door een jonge doelgroep, waardoor je met gerichte targeting veel voordelen ervaart!
Traffic Today is jouw partner wanneer jij wil gaan Snapchat Adverteren. Of we het nou hebben over advertenties, story ads, lenzen of iets anders - onze specialisten weten wat er voor nodig is om je te laten stralen via Snapchat. Vul ons contactformulier in zodat we een kennismakingsgesprek kunnen inplannen!
Snapchat Adverteren blijft in 2024 een interessante keuze voor bedrijven. Snap, het moederbedrijf van Snapchat, maakte eind 2023 bekend dat ze een duidelijk herstel konden zien in de digitale advertentiemarkt van het platform door een stijgende omzet, wat duidt op een grote hoeveelheid investeringen van bedrijven op het platform.
Een andere reden waarom je Snapchat in de gaten moet blijven houden als advertentieplatform, is vanwege de investeringen die het platform doet in AI. Daarmee is het platform een absolute voorloper in de markt, waar je van mee wil profiteren. In samenwerking met Microsoft integreert Snapchat gesponsorde links van bedrijven in haar eigen AI chatbot ‘My AI’.
Snapchat werkt ook samen met het Amerikaanse bedrijf Circana om de impact van advertenties op de verkoop en ROI te meten. Adverteerders kunnen zo nog waardevollere inzichten krijgen in hun campagnes, wat bijsturen gemakkelijker maakt.
Binnen Snapchat zijn er veel verschillende mogelijkheden waar je gebruik van kunt maken. Door de juiste combinatie tussen deze soorten te maken, zorg je ervoor dat je op positieve wijze onder de aandacht van je doelgroep komt. We leggen deze verschillende soorten van Snapchat Adverteren voor je uit!
De meest reguliere vorm van adverteren op Snapchat en daarmee tevens de meest eenvoudige als je ook al op andere social media kanalen te vinden bent: de foto of videoadvertentie. Via deze advertentie promoot je je bedrijf met een aantrekkelijke visual, die zowel kan stilstaan als bewegen. Via Snapchat kun je een link toevoegen naar je website of een specifieke pagina, die te bereiken is wanneer de kijker omhoog swipet. Foto- en videoadvertenties nemen het gehele scherm van een Snapchat-gebruiker in, waardoor ze erg effectief zijn.
Verkoop jij producten die los mooi zijn, maar die vooral goed functioneren wanneer ze samen worden gekocht met andere producten? Dan zijn Collection Ads perfect! Met deze advertentiesoort licht je namelijk verschillende producten in één keer uit. Dit werkt vooral goed bij kledingadvertenties, maar kunnen met een creatieve twist voor veel verschillende doeleinden goed functioneren.
Deze advertentiesoort ken je misschien van Instagram; de twee opties lijken enorm veel op elkaar. Net als op dit medium, kan je via Snapchat ook dingen in je Verhaal plaatsen. Als bedrijf kun je hier tussenkomen te staan, door op deze wijze te adverteren. Je hebt hier zelf de keuze tussen een foto of een video – net als bij de reguliere foto- en videoadvertenties neem je ook nog eens het gehele scherm in beslag. Tip: voeg een CTA doe en moedig de kijker aan om omhoog te swipen en je website te bezoeken.
Een unieke functie die erg populair is op Snapchat is het gebruik van een lens. Om dit waar te maken, scant Snapchat je gezicht, waarnaar er een leuk effect plaatsvindt op je foto. Zo krijg je bijvoorbeeld hondenoren, of zit je opeens middenin de jungle. Met een vleugje creativiteit is het mogelijk om zelf een lens samen te stellen. Lukt het je een leuke lens te creëren, dan geniet je eenvoudig van gratis naam verspreiding, aangezien gebruikers van Snapchat een lens gebruiken waar jou merk op te vinden is.
Een andere unieke functie van Snapchat zijn Geofilters. Deze werken in principe hetzelfde als een lens, met als enige verschil dat ze locatie gebonden zijn. Zo maak je alleen gebruik van jouw filter wanneer je ook daadwerkelijk in je winkel of op je kantoor bent. Wanneer je dit leuk weet vorm te geven, zorg je ervoor dat mensen naar je toe komen om gebruik te maken van je filter. De kans dat ze nu gelijk tot aankoop overgaan is groot, aangezien ze de eerste positieve associatie met je naam al hebben.
Wil jij adverteren op Snapchat, dan begin je door een campagne aan te maken. Eén van de eerste vragen die je hierbij moet beantwoorden, is welke doelstellingen je wil hanteren gedurende je campagne. Je hebt hierbij de keuze uit 11 verschillende doelstellingen:
De kosten van Snapchat Adverteren zijn afhankelijk van verschillende factoren, maar uit de Social Advertising Benchmark 2023 van DDMA blijkt dat de CPA van Snapchat in 2023 op +- €2.12, waar deze waarde in 2022 en 2021 nog op €1.84 en €1.90 lag. Het bedrag geeft de gemiddelde kosten weer per 1000 weergaven.
Snapchat is enorm populair onder jongeren. De belangrijkste doelgroep van Snapchat is dan ook de groep tussen 15 en 19 jaar. De groep die hierna komt (20 t/m 29) maakt in het algemeen ook gebruik van Snapchat, maar in minder grote aantallen. Bij de jongere doelgroepen is het regelmatig zelfs het geval dat ze Snapchat meer gebruiken dan Whatsapp, wat voor vrijwel geen andere leeftijdsgroep te zeggen valt. Je Snapchat Ads inrichten voor een jonge doelgroep is dus zeker geen verkeerde keuze, al kun je met de juiste targeting ook een oudere leeftijdsgroep uitstekend aanspreken.
Jongeren zijn de toekomst. Als iets al jarenlang een belangrijk medium blijkt te zijn van een grote doelgroep, dan is de kans enorm dat dit met de jaren meegaat. Adverteren op Snapchat is dus niet alleen handig omdat het directe resultaten biedt, maar ook omdat je ermee investeert in de toekomst.
Daarnaast blijft het een medium met advertentiemogelijkheden die geen ander medium biedt. Locatie gebonden adverteren d.m.v. Geofilters of het aanmaken van een lens is een unieke manier om te schitteren. Doe je dit goed, dan geniet je ook eenvoudig van gratis mond-tot-mond reclame, aangezien iedereen een tof filter gebruiken wil.
Op het gebied van targeting biedt Snapchat je veel verschillende mogelijkheden aan. Zo hebben ze voorgeselecteerde doelgroepen die je enkel hoeft aan te klikken, wat veel werk bespaart. Wil je juist de tijd nemen om je doelgroep zo specifiek mogelijk te vinden, dan kun je aan de hand van de demografische gegevens ook zo te werk gaan. Ook kun je gebruik maken van gematchte doelgroepen: Snapchat koppelt een doelgroep aan je zodra je een klantenlijst uploadt. Wil je een net wat andere doelgroep als deze optie vinden, dan kun je dit ook gebruik voor Lookalike targeting.
Omdat er uitgebreide targetingopties zijn, is Snapchat Adverteren voor vrijwel elk bedrijf effectief. Toch moet er gezegd worden dat het ene bedrijf meer baat bij Snapchat heeft dan andere, wat alles te maken heeft met het feit dat voornamelijk een jonge doelgroep te vinden is op dit platform. Wanneer jouw bedrijf jongeren als voornaamste doelgroep heeft, zal Snapchat een kanaal zijn waar je absoluut gebruik van wil maken.
Toch is Snapchat Adverteren ook interessant voor bedrijven waar dit niet per sé het geval is. Snapchat biedt namelijk advertentiemogelijkheden die nergens anders te vinden zijn. Ben jij in staat je product te mengen in een gave lens, dan raden we het gebruik van Snapchat zeker aan, omdat deze optie nergens zo succesvol is. Niet alleen kan je nu je bedrijf op een unieke manier promoten, anderen doen hier ook snel in mee waardoor je snel je naam verspreidt.
Twijfel jij of Snapchat Adverteren de juiste marketingdienst is voor jouw bedrijf, dan helpt de vergelijking met de volgende kanalen je eenvoudig!
Om je alvast met Snapchat Advertising op weg te helpen, geven we je graag een paar tips. Begin gelijk!
Ben jij op zoek naar een partner om in zee mee te gaan op het gebied van Snapchat Adverteren, dan stellen wij onszelf graag voor. Traffic Today is een enthousiast marketingbureau met een uitgebreide kennis over alles wat met online marketing te maken heeft. We hebben specialisten op elk gebied van het internet zitten: zo ben je bij ons met SEO gedekt, maar hebben we ook iemand in huis die alles weet over Snapchat Adverteren. Is dit waar jouw wens ligt, dan gaan we graag met je in zee om de gaafste Snapchat campagnes te realiseren. Dit begint bij ons met een kop koffie en een kennismakingsgesprek, zodat we écht weten met wie we te maken hebben. Neem contact met ons op, zodat we dit gesprek kunnen inplannen en spoedig kunnen beginnen mooie resultaten te boeken!
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.