Case

Baktotaal Bouwhuis

Door Baktotaal Bouwhuis zijn wij ingeschakeld om de opbrengst en het rendement vanuit de PPC kanalen te verbeteren. We zijn begonnen met een goede 0-meting en het opstellen van doelen. Vanuit daar zijn we begonnen met het optimaliseren van de bestaande Google AdWords & Google Shopping campagnes. Ook is voor Baktotaal Bouwhuis een Bing Advertising campagne opgezet om het bereik verder te vergroten.

Doelstellingen
  • Verhoging eCommerce conversieratio
  • Verdubbeling Conversie waarde / kosten. Oftewel, verdubbeling ROI.
  • Verbetering CTR
  • Verhoging verhouding non-branded omzet t.o.v. totale omzet

“De combinatie van het ‘onderbuikgevoel’ van Baktotaal Bouwhuis en de objectieve, analytische kijk van Traffic Today resulteert in zeer succesvolle Google Ads campagnes.”

Specifieke handel maakt Baktotaal Bouwhuis’ AdWords goud waard

Van een online catalogus “met plaatjes bij de artikelen” naar een webshop met miljoenenomzet: Baktotaal Bouwhuis gaat als een speer. Niet alleen de professionele bakkerijen maar vooral ook de hobbybakkers – consumenten – bestellen dagelijks in groten getale rolfondant, bakvormen en vullingen bij de grootste online bakwinkel van Nederland. De combinatie van het ‘onderbuikgevoel’ van Baktotaal Bouwhuis en de objectieve, analytische kijk van Traffic Today resulteert in zeer succesvolle Google AdWords campagnes.

Het is ongeveer een jaar geleden dat de samenwerking tussen Baktotaal Bouwhuis en Traffic Today ontstond. Baktotaal Bouwhuis had toen al een groot bereik opgebouwd en de AdWords campagnes, opgezet in eigen beheer, liepen goed. De opdracht aan Traffic Today was om dat vooral zo te houden én om uiteraard te zorgen voor nog meer groei. “En dat is gelukkig het geval,” vertelt Bas Bouwhuis, marketeer van het familiebedrijf.

Door te kijken naar de opgebouwde data van de voorgaande jaren en het bestaande AdWords account heeft Traffic Today de campagnes verder aangescherpt en uitgebreid. “Traffic Today is natuurlijk een bedrijf dat vooral naar statistieken kijkt en op basis daarvan handelingen verricht. Wij bij Bouwhuis hebben een bepaald onderbuikgevoel bij sommige zoekwoorden. Het is wel prettig dat er dan iemand zwart/wit naar de cijfers kijkt. Andersom zorgen wij er met onze input voor dat er campagnes komen op zoekwoorden waar Traffic Today in eerste instantie nooit aan zou denken.”

Specifieke “Heel Holland Bakt” producten

Die zoekwoorden komen voort uit specifieke handel van producten die nergens anders in Nederland te koop zijn. Het zoekvolume op die termen is weliswaar klein, maar omdat Baktotaal Bouwhuis de enige leverancier van die producten is gaat de verkoop toch als een speer. “Het gaat zelfs zover dat het eigenlijk niet echt uitmaakt wát we toevoegen, als het maar gerelateerd is aan bakken natuurlijk. Binnen een week is het uitverkocht.” De combinatie van de specifieke handel van Baktotaal Bouwhuis en de daarop aangepaste campagnes van Traffic Today zorgt nog steeds voor een flinke omzetgroei.

De vraag naar die specifieke producten wordt voor een belangrijk deel aangewakkerd door programma’s als Heel Holland Bakt. Voorbeeld: een specifieke, dure spuit die Meester Patissier en Heel Holland Bakt-jurylid Robèrt van Beckhoven in één van zijn recepten gebruikt, wordt in diezelfde week ineens volop besteld bij Baktotaal Bouwhuis. “In de traffic naar de website zie je tijdens en vlak na zo’n uitzending gigantische pieken. Daar spelen we natuurlijk ook wel op in met gesponsorde berichten op Facebook.”

Korte lijnen en heldere communicatie

Voor Bas zijn de maandelijkse statistieken die vanuit Traffic Today gepresenteerd worden een prettige manier van contact onderhouden. “We zien dan snel genoeg of de campagnes presteren naar behoren. Als het goed is, is het goed. Wekelijks met elkaar aan de telefoon zitten hoeft dan ook niet voor mij. Het is prettig dat Traffic Today ook op die manier werkt.”

Mocht er toch wat aan de hand zijn, dan is het contact met zijn projectleider Sander Hoetink snel gelegd. De lijnen zijn namelijk kort en de communicatie is toegankelijk. Ook voor het bespreken van nieuwe kansen weet Bas dat hij bij Traffic Today terecht kan. “We weten dat we op dit moment nog veel meer uit onze social media kanalen zouden kunnen halen en hebben daar ook met Sander over gesproken. Toch hebben we voor nu gekozen om de social media marketing nog niet uit te besteden. Simpelweg doordat we te weinig tijd hebben om ons hierin te verdiepen en je wilt toch zelf goede input aanleveren.”

Door de immense drukte bij Baktotaal Bouwhuis is er op dit moment dus nog wat minder aandacht voor het gebruik van social media. Enerzijds zonde om deze kans niet te benutten, maar zoals Bas zelf zegt: “We kunnen ons wel druk gaan maken om Facebook, maar als je dan in het magazijn een team van 20 man met stoom uit hun oren 600 pakketten de deur uit ziet werken, dan weet je dat de prioriteit anders ligt. Tja, inderdaad een luxeprobleem.”

“De lijnen zijn namelijk kort en de communicatie is toegankelijk.”

Wij maken het mogelijk voor Baktotaal Bouwhuis

Hoor het van Sander

Wil je weten waar jouw kansen liggen?

Urbansofa

Vorige case

Dutch Expat Shop

Volgende case
Close Hoor het van Sander

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.