Contentstrategie
Merkverhalen, klantreizen, doelgroepen – hoe word je wegwijs in deze wirwar van contentvragen? Met de juiste strategie. Een contentstrategie maakt je doelgroep tastbaar, onderbouwt je keuzes en geeft richting aan je campagnes. We vertellen je graag hoe je dit proces aanvliegt, waar je op moet letten en wat een contentstrategie kan doen voor de groei van je bedrijf.

Wat is een contentstrategie?
Een contentstrategie is de koers die je vaart met je content. Vragen als wie is je doelgroep?; welke kanalen gebruik je?; en welke boodschap breng je over? vormen de basis van je contentstrategie. De keuzes die je maakt leg je vast in je strategie om er vervolgens altijd op terug te kunnen vallen. Afhankelijk van het doel van je campagne(s) stel je vervolgens een plan op waarin je de klantreis van je doelgroep zo goed mogelijk vormgeeft. Denk bijvoorbeeld aan welke touchpoints je doelgroep heeft met je merk, wat de vervolgstap moet zijn en op welke manier je de aandacht vasthoudt. Stel je dit op in een contentstrategie, dan heb je altijd houvast bij het uitwerken en inrichten van je campagnes.
Zodra je contentstrategie op papier helemaal is uitgewerkt, gebruik je dit als basis voor het opstellen van bijvoorbeeld een roadmap of contentplanning. Je weet namelijk nu welke socialmediakanalen je in gaat zetten in welk stadium van de klantreis, wat je boodschap is op dit punt en welke call to action je gebruikt. Je hebt alles in kaart gebracht om van start te gaan met je contentstrategie!
De voordelen van conversieoptimalisatie
Versterking van je merkbekendheid
Duurzame groeistrategie juiste doelgroep aanspreken
Betaalbare manier om groei te bereiken
Manier om merkautoriteit op te bouwen
Snel de juiste doelgroep aanspreken
Houvast om op terug te vallen
See, think, do & care
De klantreis is door de jaren heen binnen marketing op iedere mogelijke manier al vormgegeven. Of je nu gebruik maakt van het AIDA-model, de hero’s journey of het see-, think-, do-, care-model – in feite komt ieder concept van de klantreis op hetzelfde neer. Het draait in deze modellen namelijk allemaal om bewustwording rondom de emotionele triggers en weerstanden van de doelgroep gedurende het hele koopproces. Van begin tot eind probeer je met een model in kaart te brengen welke (on)bewuste stappen een potentiële klant doorloopt op uiteindelijk een aankoop te doen in je webshop of een contactaanvraag op de website in te vullen.
We maken zelf vaak gebruik van het see-, think-, do-, care-model wanneer we een contentstrategie opstellen. Dit model gaat uit van de traditionele trechter en werkt met verschillende fases in de klantreis. Door in iedere fase – de see-, think-, do- of care-fase, de juiste content aan te bieden, voorzie je de doelgroep zo goed mogelijk van de informatie die nodig is om uiteindelijk een keuze te maken.
Onze werkwijze
We staan niet voor niets voor Digital. Growth. Together. Wanneer je kiest voor een contentstrategie, steken onze content marketeers energie in het leren kennen van je bedrijf. Dit is volgens ons namelijk de enige manier om je strategie écht aan te laten sluiten op je doelgroep, je doelstelling en je bedrijf. Jij weet als geen ander wat je bedrijf, product of dienst uniek maakt en niemand anders dan jij bent dan ook de aangewezen persoon om ons input te geven over wat je wil bereiken met jouw content.
e input die je ons geeft vertalen onze contentspecialisten vervolgens naar een strategie die ten grondslag ligt aan iedere verdere stap in het proces. Hierbij brengen we je doelgroep(en) haarfijn in kaart, stellen we boodschappen op die aansluiten op iedere fase in de klantreis en zorgen we voor een briefing waarmee het juiste materiaal gerealiseerd kan worden. Of je dit nu zelf doet of door ons laat uitvoeren, reken erop dat de content die je naar buiten brengt precies de juiste doelgroep aanspreekt! En niet te vergeten doet wat het moet doen: converteren.
1. Uitgebreide intake
2. Strategie opstellen
3. Campagnes uitrollen
Contentstrategie als basis
Zie een contentstrategie als een manier om nog jarenlang vooruit te kunnen met de marketing van je bedrijf. Je kunt eenvoudig opschalen door technieken zoals Google Ads toe te voegen of doelgroepen uit te breiden. Je contentstrategie is dan ook bovenal een blauwdruk van de manier waarop je jouw doelgroep aanspreekt via welk kanaal of middel dan ook.
Duurzame groei
Het grote voordeel van een contentstrategie is dat de content die je produceert nog jarenlang gebruikt kan worden. Bovendien vormen bijvoorbeeld de blogs die je toevoegt aan je strategie een waardevolle bron van organische bezoekers op termijn. Content is dan ook onlosmakelijk verbonden met zoekmachine optimalisatie. Deze content blijft namelijk voor langere tijd staan op je website en trekt zo steeds meer bezoekers – mits geoptimaliseerd voor de zoekmachine natuurlijk.
Bovendien zien we de laatste jaren een sterke trend in het succes van inbound marketing. In tegenstelling tot outbound marketing stuurt inbound marketing op het opbouwen van een band met (potentiële) klanten. In plaats van het pushen van producten probeer je met deze strategie je doelgroep actief te inspireren, motiveren en aan je merk te binden. Zo verleng je de customer lifetime value en verhoog je de gemiddelde aankoopwaarde. Stuur je op contactaanvragen voor een specifieke dienst? Dan is de kans groot dat je de kwaliteit van je leads ziet verbeteren. Hoe eerder potentiële klanten namelijk in aanraking zijn gekomen met je merk, hoe sterke de band tegen de tijd dat ze klaar zijn om actie te ondernemen.
Meetbaarheid
Vrijwel iedere content marketeer kan beamen dat het resultaat van content niet altijd even goed meetbaar is. Waar betaalde advertenties sturen op ROAS of CPC, zijn er bij content marketing helaas geen keiharde meetmomenten. De reden hiervoor is dat content marketing en een contentstrategie samenhangen met veel meer factoren dan enkel de strategie. Binnen het plan vallen namelijk zaken als advertenties, SEO en social media. En al deze factoren hebben individueel invloed op het totaalplaatje.
Toch zijn er wel degelijk manieren waarop je de contentstrategie meetbaar kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van KPI’s per fase in de klantreis. Meet bijvoorbeeld in de see-fase hoeveel impressies een bijdrage heeft en kijk in de think-fase naar de CTR van een pagina. Op die manier krijg je voldoende inzicht in de prestaties van je content en zie knelpunten in de klantreis vaak al voordat ze problematisch worden.
Meer over de KPI’s die je per fase kunt inzetten lees je in onze blogs over See, Think, Do, Care: de kracht van de customer journey en Het Maken van een Content Strategie.
Ook aan de slag met een contentstrategie?
Wil je eens met ons om tafel om te kijken of een contentstrategie past bij de online groei van je bedrijf? Of ben je nieuwsgierig naar onze aanvullende diensten? Neem contact op, dan vertellen we je graag meer!
Veelgestelde vragen
Wat is content?
Waarom een contentstrategie belangrijk?
Voor wie is een contentstrategie geschikt?
Wanneer een contentstrategie inzetten?
Een effectieve contentstrategie?
Wil je jouw merk duidelijk positioneren en je boodschap effectief overbrengen? Met een doordachte contentstrategie zorgen we ervoor dat je content consistent, relevant en impactvol is. Zo trek je niet alleen de juiste bezoekers aan, maar bouw je ook aan een loyale klantengroep. Neem contact op en ontdek hoe wij jouw contentstrategie kunnen versterken!



Ons team staat
voor je klaar