Dit is hoe we het doen

TikTok Adverteren

TikTok Adverteren slim inzetten voor jouw bedrijf?

Jouw bedrijf bekend laten worden onder een jonge doelgroep? Zet dan TikTok Adverteren in. TikTok Adverteren heeft een vlucht genomen sinds het sociale medium exorbitant groeide in 2020. De social ads specialisten van Traffic Today helpen je graag met het uitdenken van een strategie die het beste aansluit op jouw doelgroep. Door kennis en ervaring te combineren zorgen we ervoor dat jouw TikTok advertenties een slimme toevoeging zijn aan je marketingstrategie. We leggen je hier uit hoe we het doen!

Vraag het Marelle Onze ervaren Social Advertising Marketeer

Wat is TikTok Adverteren?

TikTok is een social media platform waar korte video’s gedeeld kunnen worden. De applicatie is ontstaan in 2012, maar is pas écht succesvol geworden in 2017, toen Bytedance de app Musical.ly overnam en dit combineerde met hun eigen applicatie: TikTok. Sindsdien is TikTok niet meer weg te denken uit het social media landschap en is het uitgegroeid tot een dienst die niet alleen voor creators interessant is, maar ook voor marketeers. Er zijn op TikTok namelijk veel interessante mogelijkheden voor jouw bedrijf. De app legt de nadruk op eigenheid: het motto is dan ook “Don’t create ads, create TikToks”. Onze digital marketeers weten precies wat er nodig is om een succesvolle TikTok-campagne op te zetten. Neem contact op met één van onze marketeers en ontdek waar jouw kansen liggen!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

Neem contact op

Benieuwd welke kansen TikTok Adverteren voor jouw onderneming biedt? Vul dan onderstaand contactformulier in en één van onze specialisten neemt contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

miljard
gebruikers wereldwijd
miljoen
dagelijkse gebruikers
miljoen
gebruikers in Nederland

Wie zit er op TikTok?

Het mooie aan TikTok is dat je hier een erg jonge doelgroep mee kan bereiken. Uit de data van TikTok is gebleken dat 25% van de gebruikers tussen de 10-19 is, en 22% tussen de 20 en 29. Er is geen social media platform dat aan deze leeftijden kan tippen en dus ook geen beter platform om deze doelgroep op te bereiken. TikTok is niet langer een platform waar jongeren video’s op delen, maar is uitgegroeid tot een medium waar daadwerkelijke content creators hun creaties op delen. Toch blijft de focus van TikTok liggen op de toegankelijkheid: jouw advertenties hoeven niet van de hoogste kwaliteit te zijn om succesvol te zijn. Sterker nog: de juiste dosis amateurisme kan juist erg goed zijn. Hierdoor kan iedereen niet alleen genieten van de TikToks van anderen, maar is het voor elke gebruiker ook mogelijk om zelf creaties te delen.

cta-employee-particles
Marelle staat voor je klaar!
Adverteren op TikTok?

De voordelen van TikTok Adverteren

  • Jonge doelgroep
  • Duidelijke meetbaarheid
  • Doorverwijzing naar externe websites
  • Veel verschillende targeting mogelijkheden
  • Snelgroeiend platform
  • Relatief goedkoop adverteren

Soorten TikTok advertenties

Er zijn verschillende mogelijkheden om TikTok Adverteren in te zetten. Elke advertentie heeft een andere vorm en vereist daardoor ook een andere tone-of-voice en invulling. In jouw TikTok strategie kun je ervoor kiezen om alles op één advertentiesoort te gooien, maar het kan ook juist succesvol zijn om meerdere advertentiesoorten te combineren. Het ligt er maar net aan wat jouw doelstellingen zijn – elke advertentiesoort heeft hier een andere bijdrage aan. We lichten de mogelijkheden voor je uit.

In-Feed Video

Elke TikTok gebruiker heeft zijn/haar eigen feed. Hierop zijn TikToks zichtbaar die passen bij de content die deze gebruiker leuk vindt. Door In-Feed Video-advertenties, zorg jij ervoor dat je tussen deze TikToks komt te staan. Deze mogelijkheid is erg effectief, omdat het niet direct duidelijk is dat het een advertentie is. Pas na een paar seconde komt dit in beeld te staan: er verschijnt een button, waar jij een call-to-action achter kan plaatsen. Je linkt deze advertentie gemakkelijk naar jouw website of webshop. In-Feed Video-advertenties zijn niet alleen erg effectief, het is ook nog eens de goedkoopste advertentiemogelijkheid die TikTok biedt.

Tile Experiences

Tile Experiences lijken enorm op In-Feed Video-advertenties. In principe werken ze hetzelfde: het enige verschil tussen de twee is dat je met Tile Experiences een product of dienst kan uitlichten.

Deze verschijnen onderaan de video. Tiles link je door naar je website, waardoor je direct verkeer naar je website trekt.

Als je Tile Experiences succesvol wilt inzetten, zorg je ervoor dat de Tiles die je inzet overeen komen met de producten die je uitlicht in de TikTok. Kijkers raken geïnspireerd en worden gemotiveerd om het product ook aan te schaffen.

Brand Takeover

Een Brand Takeover garandeert je van resultaat. Deze advertentiemogelijkheid zorgt ervoor dat jij direct verschijnt zodra een gebruiker TikTok opent. Een Brand Takeover is unskippable, waardoor de kijker wel moet kijken. Een andere reden dat Brand Takeovers erg succesvol zijn, is omdat het exclusief is per branche: jouw advertentie wordt 24 uur getoond; binnen deze 24 uur heb je geen concurrentie.

TopView

Een TopView-advertentie heeft erg veel weg van een Brand Takeover. Het grootste verschil zit hem in de duur van de advertentie: waar Brand Takeovers slechts 3 tot 5 seconden duren, hebben TopView-advertenties de duur van een normale TikTok. Het is ook de bedoeling dat je je advertentie aankleedt als een normale TikTok: gebruikers weten dus in eerste instantie niet dat jouw bericht een advertentie is.

Hoe zet je een TikTok campagne op?

stap 1

#1 - Activeer de advertentiefunctie binnen je betaalde TikTok account

Voordat je kunt starten met adverteren, dien je een TikTok-account aan te maken voor je business. Dit kun je doen in de TikTok Ads manager, die vergelijkbaar is met die van Facebook. Zodra je account geverifieerd is, kun je aan de slag.

stap 2

#2 - Creëer en installeer de TikTok pixel op je website

Om goed te kunnen tracken wat je advertenties doen, implementeer je de TikTok pixel. Dit is een stukje code dat je in de back-end van je site plakt. Door gebruik te maken van UTM codes, weet je precies waar de gebruikers vandaan komen, hoe ze op je site belandt zijn en ga zo maar door.

stap 3

#3 - Campagne aanmaken

Naderhand is het tijd om je eerste TikTok campagne aan te maken in de Ads manager van het social media platform. Hier heb je de keuze uit drie advertentiedoelen: verkeer, conversies of app installaties. Daarmee zijn de opties wat beperkter dan bij Facebook en Instagram, maar daardoor niet minder effectief. Qua budgettering kies je voor een dagbudget of een lifetime budget, die je advertentiegelden op slimme wijze uitsmeren over de looptijd van de campagne. Je kunt ook een A/B-test opzetten, waarbij je twee vergelijkbare TikToks kunt testen binnen dezelfde campagne.

stap 4

#4 - Advertentiegroep aanmaken

Binnen dit stukje van de campagne beslis je waar je TikToks zichtbaar moeten worden. Je kunt hier kiezen tussen automatische plaatsingen of selectieve plaatsingen. Er is ook een speciale optie, waarbij TikTok variaties maakt op je video’s om meer engagement te genereren. Je beslist hierbij ook de gewenste targeting locaties, leeftijd, talen en interesses.

stap 5

#5 - Advertentie maken

Nadat je de basis voor je campagne hebt neergezet, is het tijd om het advertentiemateriaal te uploaden. Maak hierbij gebruik van de meest ideale specificaties, zodat je video’s op de beste manier bekeken kan worden door de getargete doelgroep. Je kunt ook een preview bekijken, zodat je zeker weet dat je beeldmateriaal goed op orde is. Daarnaast heb je hier de gelegenheid om maximaal 100 tekens aan tekst toe te voegen ter ondersteuning van je video. Tevens kun je een CTA toevoegen.

stap 6

#6 - TikTok ads analyseren

Nadat je beeldmateriaal live staat, is het zaak om de ‘rates’ in de gaten te houden. Dit doe je door je TikTok ads te analyseren. Ontdek in de TikTok Ads manager welke video’s goed converteren en welke TikToks voor weinig klikken zorgen. Social media adverteren is een continue proces dat niet ophoudt na plaatsing!

Wat werkt goed op TikTok?

Als je TikTok Adverteren op de juiste manier wil inzetten, zijn er verschillende dingen waar jij op moet letten. TikTok hecht namelijk veel waarde aan authenticiteit: een video met een grote productiewaarde doet het dus ook niet per sé beter dan een amateuristische video. Sterker nog: een amateuristische video kan juist de slimste keuze zijn. Naast authenticiteit legt TikTok ook de nadruk op creativiteit. Elk product valt creatief te verkopen, maar de juiste manier vinden om dit te doen, is niet altijd even makkelijk. Hier helpen we je graag bij. We verzinnen niet alleen een campagnestrategie, maar helpen je ook graag met de uitvoering van de advertentie. Bekijk bijvoorbeeld deze TikToks die wij in samenwerking met onze klanten maakten!

 

@traffictodaynl

Lijkt het jou leuk om stage te lopen bij Traffic Today? Soliciteer dan via: traffictoday.nl/jobs #fyp #digitalmarketing #marketingstage

♬ Swing Lynn – Harmless

TikTok Adverteren in 2024

2024 wordt het jaar waarin TikTok adverteren een nog prominentere rol gaat spelen in het social ads landschap. De tijd dat jongeren Google gebruiken om te bepalen hoe ze het beste een avocado kunnen snijden of wat de beste reistips voor Vietnam zijn, ligt al lang achter ons. TikTok is de nieuwe zoekmachine en daarom moet je als bedrijf waken voor onderschatting van TikTok adverteren in 2024.

Het uit China afkomstige TikTok heeft afgelopen jaar hard zijn best gedaan om de advertenties meetbaarder te maken dan eerst mogelijk was binnen het platform. In de TikTok library wordt vanaf nu transparantie geboden in de advertenties die in Europa zichtbaar zijn. Manier van targeting, het aantal views en de bijbehorende video: je kunt het nu allemaal ontdekken. Daarmee heeft TikTok gehoor gegeven aan de oproep van overheden om eerlijk te communiceren over haar aanpak. Voor bedrijven wordt TikTok adverteren een stuk interessanter, omdat ze advertenties van andere bedrijven als leerschool kunnen gebruiken. Daarnaast worden de eigen ads een stuk meetbaarder, waardoor het makkelijker wordt om te beslissen of het platform rendabel is.

Ook in 2024 blijft adverteren op het platform minder prijzig dan op Instagram, Linkedin of Facebook. Een mooie manier van experimenteren!

Resultaten TikTok Adverteren

Een reden dat TikTok Adverteren zoveel succes heeft, is omdat je resultaten erg makkelijk meetbaar zijn. TikTok heeft zelf een Business Center, waar je de algemene statistieken van je volgers kan bekijken, maar waar je ook de statistieken van jouw geposte advertenties kunt bekijken. Op deze statistieken valt gemakkelijk in te spelen: wat werkte er bij vorige posts en wat juist niet? Wij helpen je graag om deze statistieken in te zetten en om te zetten in een succesvolle advertentie!

cta-employee-particles
Marelle staat voor je klaar!
Adverteren op TikTok?

TikTok Shopping

TikTok is een jong platform dat nog steeds in een enorme groei zit. Hierdoor worden er regelmatig nieuwe onderdelen aan de applicatie toegevoegd. Een goed voorbeeld hiervan is TikTok Shopping: een marketingmiddel wat sinds kort onderdeel uitmaakt van de applicatie. Via TikTok Shopping kun jij je producten direct verkopen, zowel direct als via een partner zoals Shopify. Om dit middel succesvol in te zetten, is het belangrijk dat jij een duidelijke brug vormt van de video naar jouw webshop. Een simpele manier om dit te doen is door simpelweg jouw product te gebruiken: laat zien wat het is en waarom het leuk is om gebruik te maken van deze dienst! Hiermee overtuig jij je volgers natuurlijk het best. De producten die je uitlicht, voeg je als Tile onderaan je video toe. Dit geeft kijkers de mogelijkheid om dit product direct te kopen. TikTok Shopping is in Europa nog erg jong en daardoor ook nog niet heel populair, maar wij verwachten dat dit snel gaat groeien, aangezien het in Azië al erg goed loopt.

Likes

TikTok-influencers

TikTok heeft erg veel gebruikers: de meesten kijken enkel, maar er zijn ook veel gebruikers die regelmatig video’s plaatsen. Er zijn ook verschillende Social Influencers aanwezig op TikTok. Deze influencers kun jij inzetten om je product te promoten. Een influencer promoot jouw product in ruil voor een afgesproken bedrag of een ander soort deal, zoals bijvoorbeeld gratis gebruik van jouw product. TikTok moedigt deze marketingmethode erg aan en heeft zelfs een onderdeel ontwikkeld om makkelijker influencers te vinden, namelijk de Creator Marketplace. Hier vind je niet alleen verschillende influencers, maar ook voorbeelden van andere advertenties die deze methode hanteerden.

❓ Waarom TikTok Adverteren?

TikTok Adverteren biedt jou de mogelijkheid om gemakkelijk een erg jonge doelgroep aan te spreken. Daarnaast heeft TikTok erg veel verdere mogelijkheden: het medium is jong en groeit daardoor elke dag enorm. Dit is zichtbaar in het gebruikersaantal: in 2017 had TikTok 65 miljoen gebruikers, dit zijn er ondertussen al 1 miljard! TikTok is erg toegankelijk: je hoeft niet veel verstand van video te hebben om een goede advertentie te maken.

💵 Hoeveel kost een TikTok advertentie?

Uit onderzoek van DDMA bleek dat een TikTok advertentie een gemiddelde CPA heeft van €1,74, wat betekent dat 1000 views op het platform je dat bedrag kost in 2023. De kosten van TikTok Adverteren zijn uiteraard variabel. Het ligt er namelijk maar net aan wat voor advertentiesoort je wil inzetten en voor hoelang je dit wil doen. Een In-Feed Video is bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan een Brand Takeover.

©️ Geldt copyright voor TikTok Adverteren?

Een groot voordeel van TikTok is dat het een enorme database aan muziek heeft die je mag gebruiken. Dit is erg makkelijk: je zoekt het geluid op en vinkt het aan, waarna het op de achtergrond van je video komt te staan. TikTok heeft zelfs een ranking van welke geluiden populair zijn. Door deze geluiden te gebruiken in jouw video, zullen kijkers sneller geneigd zijn om te blijven kijken.

🎥 Kan iedereen TikTok Adverteren?

Niet iedereen kan TikTok Adverteren. Om van diensten zoals het Business Center gebruik te maken, heb je een specifiek Business -account nodig. Dit Business-account is gemakkelijk aan te vragen: TikTok helpt je zelfs al met een paar voorinstellingen die te maken hebben met jouw bedrijf en je doelstellingen. Handig, aangezien zij zelf natuurlijk het best weten wat er op TikTok het handigst is om te gebruiken.

Targeting mogelijkheden voor TikTok Adverteren

Een groot voordeel aan TikTok Adverteren is dat jij erg specifiek kan targeten. Net zoals je gewend bent van andere social media zoals Facebook en Instagram, kun je voordat je iets post, het volledig inrichten zoals jij dit wil. Er zijn verschillende filters die inzetbaar zijn op het gebied van TikTok Adverteren, zoals de locatie en leeftijd, maar ook specifiekere filters zoals de interesses en hun online gedrag kunnen gebruikt worden. Traffic Today weet precies wat er nodig is om succesvol te targeten: onze social ads specialisten houden niet alleen rekening met jouw doelgroep, maar ook met wat er van jouw doelgroep terugkomt op TikTok.

Tips

Om jou op gang te helpen op het gebied van TikTok Adverteren, geven we je een paar tips:

  • Branded Hashtag-challenge: om naamsbekendheid te creëren, is een Branded Hashtag-challenge een erg goed middel. Met deze challenge daag jij je volgers uit om een bepaalde actie uit te voeren, die te maken heeft met jouw product of dienst. Door jouw naam aan deze challenge te koppelen, zullen TikTok-gebruikers jouw naam verspreiden zonder daar iets terug voor te verwachten. Je kunt ervoor kiezen om dit in combinatie te doen met een winactie: degene die jouw challenge het best uitvoert, ontvangt bijvoorbeeld een abonnement op jouw dienst.
  • Crossmediaal werken: hierbij gebruik je meerdere social media platformen. Om het succes van al deze kanalen te verhogen, werk je crossmediaal. Dit houdt in dat je een connectie creëert tussen deze kanalen. Zorg bijvoorbeeld voor een link naar je Instagram-pagina in je TikTok, of laat je Facebook-volgers weten dat je ook aanwezig bent op TikTok.
  • Duet video’s: een gemakkelijke manier om jezelf te introduceren is door video’s te duetten. Deze optie op TikTok zorgt ervoor dat jij jezelf zichtbaar maakt, naast een al bestaande TikTok. Je kunt er ook voor kiezen om je volgers juist uit te dagen om video’s van jou te duetten. Hiermee zorg je voor gratis promotie: alle volgers van degene die jou duetten, zullen het namelijk ook zien.

Waarom TikTok Adverteren met Traffic Today?

Ons jonge team is enthousiast om samen met jou het optimale online succes te boeken, bijvoorbeeld door middel van TikTok Adverteren. Onze social ads specialisten hebben de juiste kennis en ervaring in huis om voor jou online succes te behalen. Hierbij leggen we de focus op een intensieve, transparante samenwerking. Zo werken wij bijvoorbeeld met Asana: een planningsapplicatie die het voor onze klanten volledig inzichtelijk maakt wat wij precies uitvoeren. Daarnaast plannen wij meetings in, in een afgesproken frequentie. Dit zorgt ervoor dat jij weet welke progressie we precies boeken, maar ook dat wij rekening kunnen houden met eventuele feedback van jou.

Klinkt deze samenwerking jou als muziek in de oren? Mooi! Onze marketeers staan jou graag te woord om te bespreken wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn. Maak snel contact met ons!

cta-employee-particles
Marelle staat voor je klaar!
Adverteren via TikTok?