Blog - 15 februari 2024

3 min leestijd

Wat is Google Consent Mode V2?

Geschreven doorRemco Moelard Onze ervaren Digital Marketeer

Digitale privacy wordt steeds belangrijker. Met de introductie van Consent Mode V2 (CoMov2) voldoet Google aan de Digital Markets Act (DMA).  Het doorvoeren van CoMo v2 is vanaf 6 maart 2024 een must voor adverteerders. Het implementeren van Consent Mode v2 zorgt namelijk voor een verschuiving in hoe adverteerders en website-eigenaren omgaan met gebruikersdata en privacyvoorkeuren. Maar wat houdt deze verandering precies in? En, belangrijker nog, hoe maak je jouw website klaar voor deze nieuwe realiteit?

Begrijpen wat Consent Mode V2 inhoudt

Kortgezegd is Consent Mode V2 een uitbreiding en aanpassing in de Google Consent Mode. In deze Consent Mode vroeg je aan je bezoekers middels een cookiebanner of je bepaalde cookies mocht plaatsen om bijvoorbeeld bij te houden wat een gebruiker doet op je website. Middels toestemming (consent) had je vijf verschillende opties:

  • ad_storage
  • functionality_storage
  • personalization_storage
  • security_storage
  • analytics_storage

Nieuwe opties binnen Consent Mode V2:

  • ad_user_data
  • ad_personalization
  • Cookie consent instellen per regio

Met die nieuwe opties mag persoonlijke informatie niet zonder expliciete toestemming gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Een verkeerde implementatie van deze modus kan leiden tot het weigeren van metingen door Google. En dat heeft (mogelijk) grote gevolgen voor Google Ads-campagnes.

De impact op digitale marketing

Google Ads-campagnes draaien steeds meer op algoritmes. Een belangrijk onderdeel van die algoritmes zijn doelgroepen en de mogelijkheid voor remarketing. Deze data mag vóór 6 maart nog  zonder explicite toestemming gebruiken. Dat betekent dat wanneer je na 6 maart geen ComoV2 hebt er een impact zal zijn op je online advertenties.

We merken dat veel websites nog géén consent modus versie 1 hebben. Wanneer dit het geval is, heb je naast deze directe impact op je Google Ads-campagnes mogelijk ook veel data in bijvoorbeeld Google Analytics 4 die niet klopt.

Waarom Google Consent Mode V2 introduceert

De introductie van Consent Mode V2 maakt deel uit van een bredere trend van toenemende regelgeving en bewustwording rondom privacy. Europese wetgeving heeft al een grote impact gehad op de manier waarop bedrijven omgaan met persoonsgegevens, denk bijvoorbeeld aan de AVG. Consent Mode V2 is een antwoord op de kritiek dat veel bedrijven vaak te veel gegevens verzamelen zonder duidelijke toestemming. Met hoge boetes die in de miljoenen lopen voor overtredingen, wordt het belang van naleving steeds duidelijker.

Naar een toekomst van vertrouwen en transparantie

Google Consent Mode V2 brengt ons naar een nieuwe fase in digitale marketing en privacy. Deze verandering vereist niet alleen technische aanpassingen, het nodigt ook uit om onze benadering van digitale marketingstrategieën te heroverwegen. Het is een kans om privacy als kernwaarde in onze communicatie en interactie met de doelgroep te integreren. Daarbij horen transparantie en respect voor de gebruiker voorop te staan.

Hoe zorg je dat je klaar bent voor Consent Mode V2?

Het advies van Google is om actief aan de slag te gaan met een Consent Management Platform. In de praktijk wil dit zeggen dat zelfgemaakte cookiebanners niet meer toereikend zijn. In plaats hiervan is het dus aan te raden om te kiezen voor een gecertificeerd Consent Management Platform, zoals CookieBot en OneTrust. Maar hoe zorg je nu dat je klaar bent voor de Consent Mode V2 update?

  1. Verzamel Gebruikerstoestemming voor EER-gebruikers: zorg voor implementatie van een Consent Management Platform voor gebruikers in de Europese Economische Ruimte.
  2. Stap over naar GA4 als je nog steeds UA 360 gebruikt: maak je nog steeds gebruik van UA 360? Maak dan de overstap naar GA4 en profiteer van verbeterde prestaties.
  3. Implementeer Consent Mode: integreer Consent Mode voor naleving van gegevensverzameling en gepersonaliseerde advertentiemogelijkheden. Hier zijn drie manieren voor: via het aanpassen van tags op basis van de algemene sitetag (gtag.js), via custom templates in Google Tag Manager of via Consent Management Platformen (CMP) zoals OneTrust en Cookiebot.
  4. Upgrade Google API’s voor Offline Data en Customer Match:zorg ervoor dat Google API’s zijn bijgewerkt om de overdracht van offline gegevens naar Google Ads te vergemakkelijken. Bouw doelgroepen op via Customer Match voor gerichte marketingstrategieën.

Uitdagingen en kansen

De overgang naar Consent Mode V2 brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Aan de ene kant vereist het significante aanpassingen in de manier waarop websites opereren en data verzamelen. Aan de andere kant biedt het een kans om vertrouwen op te bouwen met je publiek, door te laten zien dat je hun privacy serieus neemt. Dit kan op lange termijn leiden tot een sterkere relatie met je klanten en een positiever merkimago.

Samenwerken met experts

Wil je deze integratie in de praktijk brengen en ervoor zorgen dat je website voldoet aan de nieuwste privacyrichtlijnen? Dan is het raadzaam om samen te werken met experts op het gebied van digitale marketing en privacywetgeving. Bij Traffic Today vinden we het belangrijk om voorop te lopen in de implementatie van Google Consent Mode V2. Zo zijn je marketinginspanningen niet alleen effectief, maar ook volledig compliant met de huidige privacywetgeving. Ontdek hoe wij je kunnen ondersteunen bij het voldoen aan deze nieuwe eisen.

Haal meer uit je B2B-strategie met Account Based Marketing

Vorige blog

Hoe werkt instant messaging?

Volgende blog