Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Digitale privacy wordt steeds belangrijker. Met de introductie van Consent Mode V2 (CoMov2) voldoet Google aan de Digital Markets Act (DMA). Het doorvoeren van CoMo v2 is vanaf 6 maart 2024 een must voor adverteerders. Het implementeren van Consent Mode v2 zorgt namelijk voor een verschuiving in hoe adverteerders en website-eigenaren omgaan met gebruikersdata en privacyvoorkeuren. Maar wat houdt deze verandering precies in? En, belangrijker nog, hoe maak je jouw website klaar voor deze nieuwe realiteit?
Kortgezegd is Consent Mode V2 een uitbreiding en aanpassing in de Google Consent Mode. In deze Consent Mode vroeg je aan je bezoekers middels een cookiebanner of je bepaalde cookies mocht plaatsen om bijvoorbeeld bij te houden wat een gebruiker doet op je website. Middels toestemming (consent) had je vijf verschillende opties:
Nieuwe opties binnen Consent Mode V2:
Met die nieuwe opties mag persoonlijke informatie niet zonder expliciete toestemming gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Een verkeerde implementatie van deze modus kan leiden tot het weigeren van metingen door Google. En dat heeft (mogelijk) grote gevolgen voor Google Ads-campagnes.
Google Ads-campagnes draaien steeds meer op algoritmes. Een belangrijk onderdeel van die algoritmes zijn doelgroepen en de mogelijkheid voor remarketing. Deze data mag vóór 6 maart nog zonder explicite toestemming gebruiken. Dat betekent dat wanneer je na 6 maart geen ComoV2 hebt er een impact zal zijn op je online advertenties.
We merken dat veel websites nog géén consent modus versie 1 hebben. Wanneer dit het geval is, heb je naast deze directe impact op je Google Ads-campagnes mogelijk ook veel data in bijvoorbeeld Google Analytics 4 die niet klopt.
De introductie van Consent Mode V2 maakt deel uit van een bredere trend van toenemende regelgeving en bewustwording rondom privacy. Europese wetgeving heeft al een grote impact gehad op de manier waarop bedrijven omgaan met persoonsgegevens, denk bijvoorbeeld aan de AVG. Consent Mode V2 is een antwoord op de kritiek dat veel bedrijven vaak te veel gegevens verzamelen zonder duidelijke toestemming. Met hoge boetes die in de miljoenen lopen voor overtredingen, wordt het belang van naleving steeds duidelijker.
Google Consent Mode V2 brengt ons naar een nieuwe fase in digitale marketing en privacy. Deze verandering vereist niet alleen technische aanpassingen, het nodigt ook uit om onze benadering van digitale marketingstrategieën te heroverwegen. Het is een kans om privacy als kernwaarde in onze communicatie en interactie met de doelgroep te integreren. Daarbij horen transparantie en respect voor de gebruiker voorop te staan.
Het advies van Google is om actief aan de slag te gaan met een Consent Management Platform. In de praktijk wil dit zeggen dat zelfgemaakte cookiebanners niet meer toereikend zijn. In plaats hiervan is het dus aan te raden om te kiezen voor een gecertificeerd Consent Management Platform, zoals CookieBot en OneTrust. Maar hoe zorg je nu dat je klaar bent voor de Consent Mode V2 update?
De overgang naar Consent Mode V2 brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Aan de ene kant vereist het significante aanpassingen in de manier waarop websites opereren en data verzamelen. Aan de andere kant biedt het een kans om vertrouwen op te bouwen met je publiek, door te laten zien dat je hun privacy serieus neemt. Dit kan op lange termijn leiden tot een sterkere relatie met je klanten en een positiever merkimago.
Wil je deze integratie in de praktijk brengen en ervoor zorgen dat je website voldoet aan de nieuwste privacyrichtlijnen? Dan is het raadzaam om samen te werken met experts op het gebied van digitale marketing en privacywetgeving. Bij Traffic Today vinden we het belangrijk om voorop te lopen in de implementatie van Google Consent Mode V2. Zo zijn je marketinginspanningen niet alleen effectief, maar ook volledig compliant met de huidige privacywetgeving. Ontdek hoe wij je kunnen ondersteunen bij het voldoen aan deze nieuwe eisen.