Dit is hoe we het doen

Social Media Marketing

Meer bezoekers naar je website trekken met social media marketing? Lees snel verder.

De reis die een klant aflegt van eerste kennismaking met je merk tot aankoop of contactaanvraag is voor ieder bedrijf verschillend. Wel kunnen we met zekerheid zeggen dat social media in iedere reis een grote rol speelt. De merkbeleving van je bedrijf krijgt een extra dimensie wanneer je social media marketing strategisch inzet. Wij vertellen je hoe je dat proces aanvliegt.

Tegenwoordig kun je als bedrijf niet meer om social media heen. Zie social media marketing daarom ook als een verlengstuk van je huidige marketingstrategie. Door jouw doelgroep aan te spreken via meerdere social media kanalen, om ze vervolgens te begeleiden naar je website, creëer je een natuurlijke customer journey waarbij je publiek voortdurend wordt voorzien van de informatie die het op dat moment zoekt. Een effectieve social media strategie kan je business dan ook aanzienlijk vergroten en meer betrokkenheid onder je doelgroep creëren. Hoewel social media marketing kinderlijk eenvoudig lijkt, blijkt toch vaak dat de gewenste resultaten uitblijven. Veel bedrijven worstelen met hun strategie en laten diverse kanalen al gauw links liggen.

Hoewel sociale media een platform bieden om je doelgroep snel en eenvoudig te bereiken, vergt het wel verdieping en een doordachte strategie om ook daadwerkelijk resultaat te behalen. Bij Traffic Today kijken we dan ook altijd naar de meerwaarde van een bepaald kanaal voor onze klanten; komen de doelgroepen overeen en welke content optimalisatie sluit het beste aan? Door alle factoren af te wegen en een waterdichte social media strategie uit te werken, realiseren we op korte termijn de groei die onze klanten nastreven.

Gratis scan

Wil jij samen met ons jouw omzet laten groeien met behulp van social media?

Vul onderstaand formulier in en plan een gratis consultancy gesprek in

Traffic Today, jouw social media partner

Wat is social media marketing?

Social media marketing is de strategie achter de diverse updates die je als bedrijf plaatst op verschillende social media kanalen. Daarnaast kan op basis van data worden bepaald hoe social media advertenties het beste ingezet kunnen worden.

Wat is het doel van social media marketing?

Social media marketing richt zich voornamelijk op naamsbekendheid en betrokkenheid maar kan ook ingezet worden als lead generator en zelfs verkoopkanaal. Het doel van social media marketing verschilt dus per strategie – en andersom.

Welke social media zijn er?

Tegenwoordig zijn de beschikbare social media kanalen niet meer op twee handen te tellen. Platformen als LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter zijn misschien wel het meest bekend, maar ook TikTok of Snapchat bieden tal van mogelijkheden als je doelgroep zich op deze kanalen bevindt.

Waarom social media gebruiken?

Voor bedrijven met een groeiambitie kunnen social media wezenlijk verschil maken. Niet alleen sta je op deze manier dichter bij je doelgroep, het biedt je ook de kans om een volwaardige merkbeleving neer te zetten. Je zakelijke social media accounts zijn dan ook een cruciaal verlengstuk van je website of webshop.

CASES

Lees over het LinkedIn succes van De Afvalbak

De Afvalbak

Social media kanalen die we voor je runnen

Besteed je het beheer van je social media kanalen uit aan Traffic Today? Dan zorgen we ervoor dat er op periodieke basis relevante content wordt geplaatst op basis van een uitgedachte strategie. We plaatsen niet zomaar updates maar brengen in kaart welke pagina’s op je website aansluiten bij de posts die we op jouw social media kanalen plaatsen. Bovendien houden we rekening met de verschillende kenmerken, doelgroepen en best practices per platform. Op die manier heb je geen omkijken naar je social media kanalen maar geniet je wel van een verhoogd aantal bezoekers dat je website of webshop bezoekt.

Onze specialisten zijn in staat zowel organische posts als social media advertenties voor je uit te werken en te plaatsen. Heb je enkel advies nodig? Ook daar kun je altijd op rekenen! We hebben uitgebreide ervaring met de volgende kanalen:

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • YouTube
  • TikTok

Instagram

Instagram

Instagram is een visueel platform en dat biedt mogelijkheden. Door een account op te bouwen waarin de identiteit van je bedrijf middels foto’s en video’s echt naar voren komt, geef je jouw publiek de mogelijkheid om een band op te bouwen met je merk. Je geeft stukjes informatie waardoor je je publiek laagdrempelig betrekt bij je product(en), dienst, missie, visie of bedrijf als geheel.

Als we het over een modern platform hebben, mag Instagram zeker niet ontbreken. Dit platform zoekt namelijk voortdurend naar nieuwe manieren om gebruikers extra ervaringen te bieden. Denk bijvoorbeeld aan stories met interactiemogelijkheden, reels, live-video’s, filters, Instagram shopping en meer! Al deze dimensies zorgen voor extra betrokkenheid bij je merk en interactie tussen jou en je doelgroep. Dankzij het innovatieve karakter van dit social media kanaal kun je dus altijd rekenen op nieuwe mogelijkheden. Het platform staat niet stil en je hebt dan ook alle ruimte om dingen uit te proberen voor je merk. Wat werkt wel en wat niet? Bovendien kun je veel van de functies gewoon gratis gebruiken – je kunt dus veel bereik en betrokkenheid realiseren door Instagram slim in te zetten.

Linkedin

Tegenwoordig heeft bijna ieder bedrijf een LinkedIn account. Is het niet voor de doelgroep dan wel voor het zakelijke netwerk. LinkedIn is namelijk een zakelijk platform bij uitstek. Hier kun je jouw bedrijf uitlichten, behaalde doelen delen en noemenswaardige prestaties plaatsen. Toch kan LinkedIn ook wel degelijk een bijdrage leveren aan je social media marketing strategie. Met name voor bedrijven binnen de B2B-markt biedt LinkedIn veel mogelijkheden. Door bijvoorbeeld slim te adverteren of bijvoorbeeld de speciale leadgeneratie-tool van LinkedIn te gebruiken, vormt je LinkedIn account een natuurlijke aanvulling op je saleskanaal.

Naast het bereiken van je doelgroep is LinkedIn uiteraard zeer geschikt als wervingskanaal voor nieuwe medewerkers. Social media marketing is ook voor de werving van je nieuwe medewerkers een strategische zet. Op LinkedIn wordt volop gezocht naar nieuwe banen en je zult je als bedrijf echt moeten onderscheiden om het beste talent aan je te binden. Een slimme LinkedIn strategie kan je hierbij helpen. Met de juiste advertenties, content en informatie zorg je voor een allesomvattende beleving om potentiële nieuwe medewerkers aan te spreken. Cruciaal voor de toekomst van je bedrijf dus!

Likes

Facebook

Wil je de band tussen je merk en je doelgroep verdiepen? Dan is Facebook de juiste keuze voor jou. Als grondlegger van hedendaagse social media platformen en inmiddels moederbedrijf van noemenswaardige succesformules als Whatsapp en Instagram is Facebook niet meer weg te denken uit het online landschap. Bevindt je doelgroep zich op dit platform, dan is de kans groot dat je snel de interactie en gekoppelde resultaten behaald waar je naar op zoek bent. Met de verschillende functionaliteiten die Facebook te bieden heeft, kun je alle kanten op. Ook op dit platform kun je namelijk stories plaatsen, interactie creëren middels polls of doelgericht adverteren om precies de juiste groep te bereiken.

Facebook is bij uitstek geschikt voor bedrijven die zich richten op de B2C-markt. Via dit kanaal kun je consumenten namelijk direct aanspreken, inspireren en overtuigen om meer te weten te komen over je producten of zelfs over te gaan tot aankoop. Het is dan ook niet voor niets dat veel van onze klanten ervoor kiezen om regelmatig Facebook advertenties uit te laten zetten die hun doel bereiken. Samen bepalen we de juiste strategie om Facebook voor jouw bedrijf te laten werken. Op die manier spelen we in op de populariteit van het platform en de uiteenlopende mogelijkheden die het kanaal te bieden heeft.

cta-employee-particles
call-to-action
Anne-Will staat voor je klaar!
Stel al je vragen!

Pinterest

Social media marketing is vaak een combinatie van dingen. Eén van de platformen die met name door bedrijven in de interieur-, kleding- of tuinsector enorm effectief is, is Pinterest. Dit platform richt zich namelijk volledig op inspiratie. Gebruikers kunnen zelf prikborden aanmaken waarop ze afbeeldingen kunnen ‘pinnen’ die ze mooi vinden, om zo een moodboard te creëren ter inspiratie voor een eigen project. Staat er een verbouwing op de planning? Grote kans dat dit terug te zien is aan de moodboards die zich richten op keukens, vloeren, materialen en meer. Valt de afbeelding die jij hebt geplaatst in de smaak, dan kan het zomaar zijn dat een gebruiker doorklikt naar je website om het product verder te onderzoeken. Van inspiratie naar overweging dus.

Heb je mooie sfeerfoto’s op je website staan? Dan is het zeker de moeite waard om ook eens de mogelijkheden van Pinterest te ontdekken. Je kunt gratis een zakelijk account aanmaken en ontdekken of er interesse is in de producten die je verkoopt. Heb je vertrouwen in het platform? Probeer dan eens om een aantal betaalde advertenties uit te zetten. Grote kans dat het je veel nieuwe klanten oplevert die via Pinterest geïnspireerd zijn geraakt door de content die ze op Pinterest hebben ontdekt.

InstagramAds

Wat is Social Advertisement?

Zoals je ook kunt adverteren in Google, bieden social media je de mogelijkheid om tegen betaling advertenties te plaatsen. Deze advertenties kun je laten tonen aan gebruikers van het social media kanaal die binnen jouw doelgroep vallen. Op die manier weet je zeker dat de juiste groep in aanraking komt met je advertenties en dat je controle houdt over je social media marketing budget.

Voor veel van onze klanten beheren we de social media advertenties en bepalen we de lijsten met doelgroepen. Samen bepalen we zorgvuldig welke groepen relevant zijn en op welk moment ze aangesproken moeten worden. Zo realiseren we snel de groei waar je als bedrijf naar op zoek bent. Onze specialisten richten zich op social media advertenties voor de volgende kanalen:

Social Media

Benieuwd naar onze social media marketing aanpak?

Full-funnel strategie met social media marketing

Binnen Traffic Today werken we vaak met het see, think, do & care model. Aan de hand van dit trechtermodel brengen we de customer journey in kaart van de diverse doelgroepen van onze klanten. We kijken naar informatiebehoefte per fase in het model en passen onze strategie hierop aan om zo tot een allesomvattende aanpak te komen. Social media spelen in hierin een cruciale rol. Zowel organisch als betaald kan de inzet van social media bijdragen aan verdere online groei, verbeterde naamsbekendheid en betrokkenheid onder je doelgroep in iedere fase van de zogenoemde funnel.

See

In de see-fase komt je publiek voor het eerst in aanraking met je merk, product of dienst. Uiteraard zal je publiek op dit punt in de customer journey nog niet direct met de gedachte spelen om een aankoop te doen of contact op te nemen. Wel zijn ze misschien getriggerd en op zoek naar meer informatie. Deze trigger kun je bijvoorbeeld met een sterke social media post teweegbrengen. Vervolgens is de kans groot dat je publiek naar de volgende fase zal gaan.

Think

De think-fase van de customer journey richt zich met name op het oriënterende publiek. Je doelgroep heeft al kennis gemaakt met je merk, product of dienst en is geïnteresseerd genoeg om zich hier verder in te verdiepen. Door de informatie paraat te hebben wanneer ze er naar op zoek zijn, vergroot je de kans dat je publiek daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Met organische social media posts of een betaalde social media campagne bied je deze informatie en hou je jouw doelgroep geïnteresseerd.

 

Do

Overweegt je publiek sterk om een aankoop te doen of contact op te nemen? Dan bevindt het zich in de do-fase van de funnel. In deze fase gooi je alles in de strijd om je doelgroep over de streep te trekken en het aankoopproces zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. Tegenwoordig bieden social media kanalen als Instagram en Facebook zelfs de mogelijkheid om in-app aankopen te doen, waardoor de platformen fungeren als verlengstuk van jouw saleskanaal. Dit kan dé gouden zet zijn die je nodig hebt om verdere groei te bewerkstelligen.

Care

Bestaande klanten zijn waardevol, en dankzij social media ben je in staat de relatie warm te houden. Door regelmatig updates te posten op social media die je vaste volgersbasis bereiken en zo interactie teweegbrengen, blijft jouw merk op de radar. Bovendien kun je social media inzetten om herhaalaankopen te doen of een review te verwerven.

Meer over het see, think, do & care model lees je in ons uitgebreide blog: See, Think, Do, Care: de kracht van de customer journey.

Meet one of our social heroes

Onze Content Marketeer en Head of Content Eva weet alles van social media. Ze houdt zich dan ook niet voor niets regelmatig bezig met social posts voor onze klanten en schudt de één na de andere pakkende tekst uit haar mouw. In haar HR profiel legt ze uit wat haar baan zo leuk maakt!

“Het social media landschap verandert continu, daarom zijn er altijd weer nieuwe uitdagingen. Dit maakt social media een fijne toevoeging aan mijn takenpakket.”

Social media marketing stappenplan

Om een kans van slagen te hebben met jouw social media strategie, hanteren we verschillende stappen voordat we beginnen. We kijken hierbij naar jouw specifieke doelgroep(en), welke kanalen hierop aansluiten en of deze kanalen ook bij jouw merk aansluiten, welke boodschap er in iedere fase uitgedragen moet worden en welke strategie het beste aangehouden kan worden voor jouw social media marketing.

stap 1

Strategie bepalen

Ieder bedrijf is anders en zo benaderen we dan ook iedere nieuwe social media strategie. Daarom leren we je bedrijf graag goed kennen voordat we echt van start gaan. Dit betekent echter niet dat we inleveren op snelheid en efficiëntie. We hebben inmiddels de nodige ervaring opgebouwd met social media marketing dat we parallel aan de intake met je bedrijf alvast een passende opzet kunnen maken voor jouw social media kanalen en de bijbehorende strategie.

Wat in deze stap vooral belangrijk is, is dat we samen de doelstellingen vaststellen. Wat wil je bereiken met jouw social media marketing? Naamsbekendheid, interactie, leads of zelfs conversie? Deze doelstellingen vormen de basis voor de aanpak die we hanteren.

stap 2

Mix van kanalen

Zodra we de juiste aanpak in kaart hebben gebracht, bepalen we welk mix van kanalen we in gaan zetten om jouw doelen te bereiken. Hierbij houden we rekening met doelgroep en gebruikers per platform en de boodschap die jij uit wil dragen. Is er een match tussen boodschap, platform en jouw merk? Dan nemen we dit zeker mee in de strategie. We blijven kritisch en kijken voortdurend naar nieuwe mogelijkheden of aanpassingen in onze huidige aanpak om snel te kunnen bijsturen wanneer dit nodig is. Of het nu gaat om organische of betaalde social media posts – we hebben de juiste kennis in huis om je te helpen groeien met behulp van social media.

stap 3

Content creëren

Nu is het tijd om daadwerkelijk content te creëren en dit op de juiste kanalen te plaatsen. Video, foto, tekst en meer – we zorgen bij de social media campagne ervoor dat alles er gelikt uitziet en volledig bij jouw merkidentiteit past. Bovendien kunnen we je helpen bij het plaatsen van de posts, een kalender op te stellen of tools te beheren die het plannen en plaatsen van posts makkelijker maken. Afhankelijk van jouw wensen gaan we een nauwe samenwerking aan waarbij we voortdurend schakelen over de inhoud van de posts, nemen we enkel een adviserende rol in of kun je het beheer van jouw kanalen volledig uit handen geven. Jij bepaalt. Wij zorgen ervoor dat het gebeurt.

Waarom social media marketing ook in 2024 werkt

Social media marketing blijft ook in 2024 effectief. Door gebruik te maken van gerichte advertenties en boeiende content kun je als bedrijf een breed publiek aan potentiële klanten bereiken en betrekken. Bovendien speelt sociale media een cruciale rol bij het beïnvloeden van koopbeslissingen en het opbouwen van merkvertrouwen. Consumenten gebruiken de platforms niet alleen om op de hoogte te blijven van nieuws en trends, maar ook om aanbevelingen van vrienden en influencers te verkrijgen. Bedrijven kunnen sociale media benutten om authentieke relaties met hun publiek op te bouwen, klantloyaliteit te stimuleren en direct te reageren op feedback. De dynamiek en veelzijdigheid van social media maken het tot een blijvend krachtig kanaal voor marketeers om merkbekendheid te vergroten en waardevolle connecties met consumenten te onderhouden.

De magie van social media

Social media marketing is niet voor niets een groeiende tak binnen marketing. Social media drukken namelijk steeds meer een stempel op de moderne maatschappij. Cultuur, politiek, generatieverschillen – het zit allemaal verweven in de digitale gemeenschap die zich manifesteert op social media. Wil je als bedrijf een rol spelen in het leven van je doelgroep? Dan moet je aanwezig zijn op de kanalen die jouw publiek dagelijks raadpleegt voor inspiratie of informatie – en soms zelfs voor begeleiding en advies. Social media geven daarmee een nieuwe dimensie aan de interactie tussen bedrijf en doelgroep en doelgroepen onderling.

Het is deze complexiteit die ons iedere dag drijft om op zoek te gaan naar de talloze mogelijkheden van social media voor onze klanten. We verdiepen ons in de nieuwste ontwikkelingen, tools en features om meerwaarde te kunnen blijven bieden en dit allemaal in razend tempo om voorop te blijven lopen.

Geloof je ook in de magie van social media? Dan komen we graag met je in contact om de mogelijkheden van een social media campagne voor jouw bedrijf te bespreken!

Hoe te beginnen met social media?

Het fijne van social media is dat ze erg laagdrempelig zijn. Dit betekent dat je heel eenvoudig een account kunt creëren op één van de platformen. Houd er echt wel rekening mee dat je voor een goede social media marketing strategie vaak een zakelijk account nodig hebt. Voor Instagram dien je die bijvoorbeeld apart in te stellen met een gekoppelde zakelijke Facebook-pagina.

Is social media marketing meetbaar?

Social media marketing is in veel gevallen prima meetbaar. De statistieken van je geplaatste updates zijn doorgaans eenvoudig terug te vinden en de doorverwijzingen vanuit social media naar je website zijn makkelijk te achterhalen. Social media marketing vormt dus een relatief tastbare toevoeging aan je algehele marketingstrategie.

Welk social media platform is het meest geschikt?

Ieder social media platform kent z’n eigen doelgroep, features, mogelijkheden en meer waardoor de juiste keuze voor ieder bedrijf anders is. Het is dan ook vooral belangrijk om te kijken naar overlappende doelgroepen en te bepalen of de kenmerken van het platform ook past bij de boodschap die je uit wil dragen als bedrijf.

Wat is het effect van social media marketing?

Social media marketing kan zowel op de korte als op de lange termijn veel invloed hebben op je bedrijf. Je brengt je merk namelijk breder onder de aandacht, bouwt een netwerk op van volgers die geïnteresseerd zijn in jouw updates en kunt interactie genereren onder je doelgroep. Social media geven jouw bedrijf een gezicht – en dit vertaalt zich uit in meer betrokkenheid en verdere groei.

De voordelen van Social Media

  • Groeiende volgersbasis
  • Verlengstuk van je website
  • Snel resultaat
  • Groter bereik
  • Interactie met je doelgroep
  • Lage kosten

Social media uitbesteden?

Wil jij je social media uitbesteden, maar bevind je je momenteel nog in de ontdekkingsfase? Plan dan een vrijblijvende kennismaking in met Traffic Today! Door je social media uit te besteden, hoef je je nooit meer druk te maken over het al dan niet voldoende posten. We kunnen de kennismaking zowel online als fysiek doen. Dit is geheel afhankelijk van de wensen die jij voor ogen hebt! Start social media today.

 

cta-employee-particles
call-to-action
Anne-Will staat voor je klaar!
Je bedrijf op de kaart zetten met social media marketing?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.