Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Ben je al bekend met branded content? Met deze marketingvorm kun je de naamsbekendheid van je merk een boost geven. Maar wat is branded content en hoe pas je dit toe in jouw marketingstrategie? Wij leggen je het één en ander uit.
Branded content refereert naar alle geschreven en opgenomen producties die zijn gemaakt door of in opdracht van een merk of bedrijf om hun producten, diensten, waarden of boodschappen te promoten. Het onderscheidende kenmerk van branded content is dat het de merkidentiteit weerspiegelt en vaak subtiel de merknaam of producten integreert zonder opdringerig te zijn. Simpel gezegd is branded content een subtiele vorm van reclame. Een bedrijf of merk verpakt een boodschap in een creatief jasje, waardoor het op het eerste niet lijkt op een reclame-uiting. Toch zit er wel een commercieel doel achter de uiting. Van het vergroten van de naamsbekendheid tot aan het verhogen van de aankoopintentie: er zijn verschillende doelen die je kunt bedenken.
Dit type marketing wordt steeds populairder, omdat consumenten vaak reclame vermijden, maar nog steeds openstaan voor hoogwaardige, informatieve of vermakelijke content die relevant is voor hun interesses. Door branded content te creëren, kunnen merken een diepere connectie met hun doelgroep opbouwen en tegelijkertijd hun merkpositie versterken.
Branded content kan op verschillende manieren worden ingevuld. Denk aan:
Door branded content in te zetten voor jouw bedrijf, zorg je ervoor dat mensen aandacht krijgen voor jouw bedrijf zonder dat je hier expliciet om vraagt. Uit onderzoek van Mediabrands Marketing Sciences, DPG Media en Unravel Research is gebleken dat branded content de merkassociaties versterkt. Dynamische vormen van content kwamen in het onderzoek het best naar voren, zoals video, tv-show integratie en podcast. Advertorials scoorden qua beleving neutraal, maar wel voor een versterking van de merkassociatie en het communiceren van de boodschap. Kortom, door op een strategische manier branded content in te zetten, zorg je voor meer naamsbekendheid voor jouw merk. Een alternatief voor branded content is newsjacking, waar we een ander blog over schreven.
Als je branded content wilt inzetten is het allereerst belangrijk om goed na te denken over wat je wilt overbrengen met jouw boodschap. Hierbij is het belangrijk om zogenoemde fases van bewustzijn in je achterhoofd te houden. Zo is het makkelijker om te bepalen welke doelgroep je wilt bereiken en hoe je jouw boodschap het best kan verpakken. De fases van bewustzijn onderscheiden we in vijf categorieën:
Door in kaart te hebben hoeveel iemand al weet over een product of een dienst, kan je beter bepalen welke informatie je in je branded content wilt overbrengen. Voorbeeld: wanneer je een nieuw product of dienst lanceert, is het belangrijk dat je het product of de dienst introduceert. Zo maak je de doelgroep nieuwsgierig en zorg je dat iemand meer wilt weten over je product of dienst. Houd dit dus altijd in je achterhoofd, want zo kan je beter een idee bedenken om je boodschap in te verpakken.
Je boodschap bepaalt voor een groot deel welk middel je het best kan inzetten. Waar je ook voor kiest: wees origineel, want zo val je op.
Door relevante content te maken scoor je hoger in Google; hetzelfde geldt voor brandend content. Het belangrijkste aan branded content is dat het geloofwaardig overkomt. Zorg er dus voor dat de content waarin je jouw merkuiting verwerkt een toegevoegde waarde heeft voor de doelgroep. Kortom: jouw doelgroep moet écht iets hebben aan jouw content. Zo zorg je voor zoveel mogelijk impact.
Wil jij aan de slag gaan met branded content en zoek je nog een sparringpartner? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op en we plannen snel een afspraak in.