Blog - 01 april 2022

Hoe draagt branded content bij aan je marketing strategie?

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Ben je al bekend met branded content? Met deze marketingvorm kun je de naamsbekendheid van je merk een boost geven. Maar wat is branded content en hoe pas je dit toe in jouw marketingstrategie? Wij leggen je het één en ander uit.

Wat is branded content?

Voordat je we een flinke dosis aan branded content inspiratie geven, is het eerst goed om te weten wat deze marketingvorm is. Simpel gezegd is branded content een subtiele vorm van reclame. Een bedrijf of merk verpakt een boodschap in een creatief jasje, waardoor het op het eerste niet lijkt op een reclame-uiting. Toch zit er wel een commercieel doel achter de uiting. Van het vergroten van de naamsbekendheid tot aan het verhogen van de aankoopintentie: er zijn verschillende doelen die je kunt bedenken.

Branded content kan op verschillende manieren worden ingevuld. Denk aan:

  • Video
  • Podcast
  • Interview
  • Advertorial
  • Tv show integratie

Waarom is het een goed idee om branded content in te zetten?

Door branded content in te zetten voor jouw bedrijf, zorg je ervoor dat mensen aandacht krijgen voor jouw bedrijf zonder dat je hier expliciet om vraagt. Uit onderzoek van Mediabrands Marketing Sciences, DPG Media en Unravel Research is gebleken dat branded content de merkassociaties versterkt. Dynamische vormen van content kwamen in het onderzoek het best naar voren, zoals video, tv-show integratie en podcast. Advertorials scoorden qua beleving neutraal, maar wel voor een versterking van de merkassociatie en het communiceren van de boodschap. Kortom, door op een strategische manier branded content in te zetten, zorg je voor meer naamsbekendheid voor jouw merk.

Van boodschap naar idee

Als je branded content wilt inzetten is het allereerst belangrijk om goed na te denken over wat je wilt overbrengen met jouw boodschap. Hierbij is het belangrijk om zogenoemde fases van bewustzijn in je achterhoofd te houden. Zo is het makkelijker om te bepalen welke doelgroep je wilt bereiken en hoe je jouw boodschap het best kan verpakken. De fases van bewustzijn onderscheiden we in vijf categorieën:

  • Volledig bewust: iemand is bekend met het merk of product, weet wat het product of merk inhoudt en wil het hebben
  • Gedeeltelijk bewust: iemand kent het product, maar wil het nog niet hebben. Diegene is nog niet overtuigd
  • Onbewust van een product of dienst: iemand weet wat het product doet, maar kent het nog niet
  • Bewust van behoefte: iemand is niet bewust van de link tussen het product en het bevredigen van iemands behoefte
  • Volledig onbewust: iemand is niet bewust van de behoefte of wil dit niet toegeven naar zichzelf toe

Door in kaart te hebben hoeveel iemand al weet over een product of een dienst, kan je beter bepalen welke informatie je in je branded content wilt overbrengen. Voorbeeld: wanneer je een nieuw product of dienst lanceert, is het belangrijk dat je het product of de dienst introduceert. Zo maak je de doelgroep nieuwsgierig en zorg je dat iemand meer wilt weten over je product of dienst. Houd dit dus altijd in je achterhoofd, want zo kan je beter een idee bedenken om je boodschap in te verpakken.

Val op

Je boodschap bepaalt voor een groot deel welk middel je het best kan inzetten. Waar je ook voor kiest: wees origineel, want zo val je op.

  • Zo werkt Adidas samen met LINDA met de online serie ‘Baas in eigen sportbroekje’. Vanuit de LINDA-redactie worden vrouwelijk topsporters en influencers aan de tand gevoeld over empowerment en motivatie. Adidas sponsort de kleding die de geïnterviewde dames dragen. Doordat de vrouwen inspirerende verhalen delen en ze Adidas dragen, krijgt het merk meteen een positieve associatie. Een mooi voorbeeld dus van branded content.
  • Websites zoals Libelle, FHM en AD bieden tegen betaling ook ruimte om artikelen aan te leveren. Als vakantieaanbieder is het bijvoorbeeld een idee om een blog te schrijven over de leukste zomervakantietips, terwijl het voor een laptopmerk een goed kan zijn om een artikel aan te leveren over veilig gebruik van een laptop. Zorg in ieder geval voor een pakkende titel en wees vooral niet commercieel. Tuurlijk mag het artikel een klein commercieel tintje hebben, maar doe dit met mate.
  • Het populaire make-upmerk Sephora heeft in samenwerking met Girlboss Radio een reeks podcasts opgenomen: #LIPSTORIES. Elke aflevering werd er een invloedrijke vrouw geïnterviewd en vertelde ze haar eigen verhaal om andere vrouwen te inspireren. Sephora wordt getoond op de cover van de podcast en het merk wordt in elke aflevering genoemd.

Wees geloofwaardig

Door relevante content te maken scoor je hoger in Google; hetzelfde geldt voor brandend content. Het belangrijkste aan branded content is dat het geloofwaardig overkomt. Zorg er dus voor dat de content waarin je jouw merkuiting verwerkt een toegevoegde waarde heeft voor de doelgroep. Kortom: jouw doelgroep moet écht iets hebben aan jouw content. Zo zorg je voor zoveel mogelijk impact.

Vragen over branded content?

Wil jij aan de slag gaan met branded content en zoek je nog een sparringpartner? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op en we plannen snel een afspraak in.

Conversie verhogen? Gebruik doelgroep segmentatie!

Vorige blog

Zo voer je succesvolle A/B testen uit

Volgende blog