MaxiAxi

Hoe MaxiAxi.com zijn top-3 posities zag stijgen door vernieuwde content focus

Bekijk de case
MaxiAxi
MaxiAxi
MaxiAxi
MaxiAxi

Dat MaxiAxi.com en Traffic Today trouwe bondgenoten zijn van elkaar, bewijst de duur van de samenwerking wel. De webshop verbond zich in een vroeg stadium al aan de diensten van Traffic Today. Daarmee is MaxiAxi.com een typische klant die parallel meegroeit met onze agency.

Ten tijde van de samenwerking werd het productaanbod drastisch vergroot, doordat talrijke producten (zoals DJ sets) onaantrekkelijk bevonden werden tijdens de coronapandemie. Waar de organische keywordtrend eerst zijn weg omhoog vond, begon deze halverwege 2021 wat te stagneren.

Doordat de top-3 posities achterbleven op generieke posities, besloten Roy van der Zaag (Senior Digital Marketeer bij Traffic Today) en Sven van Laar (Algemeen Directeur bij MaxiAxi.com) een nieuwe weg in te slaan samen. De focus kwam volledig te liggen op het gestructureerd aanpakken van de productcategorieën, ondersteund met detachering vanuit Traffic Today. En met succes! Lees hier de case over deze strategie.

Andere budgetverdeling

Op het moment dat Traffic Today en MaxiAxi.com begonnen aan de hernieuwde aanpak, was er nog sprake van een andere budgetverdeling. Een deel van het budget ging bijvoorbeeld op aan branding. Gelikte Black Friday video’s die de kwaliteit van een tv-reclame hadden spatten van het beeldscherm af, terwijl er nog niet genoeg organisch verkeer was. In een eerder stadium werden de categoriepagina’s simpel gevuld, nu was het tijd om hyper kwalitatieve content te creëren. Hierbij zou iedere productgroep van A tot Z vorm worden gegeven, zodat niks werd vergeten.

Daarvoor moest er eerst teruggekeerd worden naar de tekentafel. Letterlijk, want vanaf begin 2022 werd de content stap voor stap geoptimaliseerd. Pim Bokhove, Content Marketeer bij Traffic Today, zat eens in de twee weken gedetacheerd bij MaxiAxi.com, waar hij de marketingafdeling aanstuurde. Dit deed hij aan de hand van een vast stramien, waarbij elke categorie stapsgewijs wordt doorlopen.

Hierbij wordt onder andere bekeken welke bestaande informatie op de pagina weggehaald kan worden, of de gekozen opbouw juist is, welke noodzaak er is voor het aanmaken van custom facets en of bepaalde filters herzien moeten worden. De marketeers van MaxiAxi.com hebben hierbij de expertise over de producten, terwijl vanuit Traffic Today gekeken wordt of de content ‘zoekmachine proof’ is.

First things first

Om niet van hot naar her te gaan en een duidelijke koers te varen, zijn er duidelijke prioriteiten gesteld voorafgaand aan het traject. Zo is er onder andere gekeken naar productgroepen die aan het einde van het jaar moeten ‘vlammen’ en pagina’s die zich al langere tijd schuilhouden op de tweede pagina van Google.

Daarom werd eerst prioriteit gegeven aan platenspelers en DAB radio’s, producten die een hoge omloopsnelheid hebben rondom de feestdagen. Halverwege het jaar werden deze categorieën bij stagnatie nogmaals van een update voorzien, zodat deze door konden stoten naar hogere posities.

SEO opleiding

De wijze van informatieoverdracht viel dusdanig goed in de smaak bij MaxiAxi.com, dat besloten werd om het opleidingstraject verder gestalte te geven. Een van de content marketeers van MaxiAxi.com zal iedere dinsdag naar Deventer komen om een SEO opleiding te volgen bij Traffic Today. Op die manier zal hij zijn kennis nog beter kunnen toepassen voor MaxiAxi.com.

Nadat de ‘basiscategorieën’ vormgegeven waren, werd de aandacht verlegd naar Halloween-producten. MaxiAxi.com verkoopt allerlei toebehoren zoals stroboscopen en rookmachines, die erg in trek zijn rondom het Amerikaanse feest dat steeds populairder wordt in Nederland. Rondom deze producten werd een hele campagne bedacht, waarbij blog marketing een prominente rol vervult.

stap 1

Stap 1: Prioriteiten bepalen op basis van diverse tools een uitgebreide zoekwoorden analyse met semantische woorden

stap 2

Stap 2: Gedrag bezoekers in kaart brengen

stap 3

Stap 3: Custom facets en/of filters bepalen

stap 4

Stap 4: Hoofdcategorie herschrijven (en SEO controle Traffic Today)

stap 5

Stap 5: FAQ’s toevoegen en meta descriptions optimaliseren naar nieuwe maatstaven

stap 6

Stap 6: Subcategorieën toevoegen en optimaliseren o.b.v. bestaande content

stap 7

Stap 7: Nieuwe en oude blogs (her)schrijven over aanverwante onderwerpen

stap 8

Stap 8: Video’s ontwikkelen bij hoofdonderwerp

stap 9

Stap 9: Productteksten checken en cross-selling toepassen

stap 10

Stap 10: Personalisatie toevoegen

Overige content ideeën

Naast de ondersteuning bij tekstuele content, biedt Traffic Today ook de helpende hand bij overige contentideeën. Video’s vervullen een steeds belangrijkere rol op de zoekresultatenpagina en daarom verzonnen MaxiAxi.com en Traffic Today short en long video’s om meer awareness te creëren op TikTok en YouTube. Op de short video platforms werd gekozen voor een humoristische aanpak, die erg typerend is voor hetgeen dat MaxiAxi.com wil uitstralen. Tegelijkertijd voerde een serieuze aanpak de boventoon bij de uitlegvideo’s, om de expertise nadrukkelijk naar voren te laten komen.

MyPalmshop X Twinkle

Vorige case

Zumo International x Twinkle

Volgende case
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en ik neem contact met je op.