Blog - 21 februari 2022

Alles over het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek

Geschreven doorEmely Onze Duits Content Marketeer

Heb je een eigen website? Of je nu producten verkoopt of alleen over een specifiek onderwerp informeert, je hebt altijd wel je redenen om mensen naar je website te krijgen. Vooral als je geen of maar weinig fysieke winkels hebt, is het belangrijk dat je online veel verkoopt. Maar ook als je alleen informatie geeft, heb je dit geschreven om mensen te bereiken. Dan moeten de mensen jouw site echter wel kunnen vinden. Er zijn veel dingen die je hiervoor kunt doen. Een ervan is door gebruik te maken van een zoekwoorden onderzoek. De definitie van zoekwoorden is als volgt:

Zoekwoorden zijn woorden die mensen in de zoekfunctie van Google invoeren om een bepaald resultaat te vinden.

Door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren en deze zoekwoorden of Keywords in je content te gebruiken, komt de SEO tekst op jouw website een op een overeen met de zoekterm van de zoeker. Om ook aan de zoekintentie van de zoeker te voldoen, is het hierbij wel belangrijk dat de rest van jouw content past bij de intentie achter het zoekwoord, omdat je anders weliswaar mensen naar je site lokt, maar ze je pagina weer snel zullen wegklikken. Hierdoor is je bouncepercentage hoog, wat je natuurlijk wilt vermijden. Hoe je er met een zoekwoorden onderzoek achter komt welke zoekwoorden relevant zijn en hoe je ze in je tekst gebruikt, leggen we je hier uit.

Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek SEO?

Het doel van een Google zoekwoorden onderzoek is om erachter te komen op welke termen voor jouw thema vaak wordt gezocht. Er zijn verschillende manieren om dit aan te vliegen. Het is allereerst belangrijk om een account aan te maken bij een Keyword-Tool. Er zijn verschillende zoekwoorden onderzoek tools, waarvan we je straks enkele kort zullen voorstellen.

De eerste stap van het zoekwoorden onderzoek is de brainstorming, waarbij je zelf een aantal termen noteert, waarvan jij denkt dat ze bij jouw thema passen. Stel jezelf onder andere de vraag: waarop zou ik zelf zoeken, wanneer ik op een website als de mijne wil komen? Voor een bloemenwinkel zijn dit bijvoorbeeld: rozen, rozen kopen, romantisch boeket, rozen bestellen, etc. Schrijf gewoon alles op wat er in je opkomt, dan kun je later checken of er zoekvolume op zit. Heb je zelf geen inspiratie meer? Vraag eens mensen in je omgeving waar zij naar zouden zoeken wanneer ze jouw product willen vinden. Daarnaast kun je ook de zoekresultaten in Google gebruiken. Begin bijvoorbeeld je zoekterm in te vullen en kijk welke automatische aanvullingen Google voorstelt. Daarnaast kun je ook onderaan de pagina de gerelateerde zoekopdrachten bekijken. Dit kun je het beste in de incognito-modus van je browser doen, zodat je resultaten niet door eerdere zoekopdrachten worden beïnvloed. Ook de zoekwoorden onderzoek tools zelf helpen, daarover straks meer.

Is je lijst af? Dan is de volgende stap in je zoekwoorden onderzoek om te checken of er zoekvolume op je zoekwoorden zit en zo ja, hoeveel. Hiervoor heb je een zoekwoorden onderzoek tool nodig.

Zoekwoorden onderzoek tools

Er bestaan veel zoekwoordenonderzoek tools, waarvan sommige gratis zijn en andere betaald. Zelf werken we vaak met de Google Ads zoekwoordenplanner, met Ahrefs en met SEMrush, daarom zullen we deze tools hier kort aan je voorstellen:

  • Google Ads zoekwoordenplanner: Gratis, loopt via je Google Ads account. Handig om nieuwe zoekwoorden te ontdekken en bestaande zoekvolumes te bekijken.
  • Ahrefs: Betaald, maar met veel handige functies. Zo kun je met Ahrefs niet alleen een uitgebreid zoekwoorden onderzoek doen, maar kun je ook zoekwoorden van de concurrenten achterhalen, om je hierdoor te laten inspireren. Daarnaast gelden de zoekvolumes niet alleen binnen Google maar kun je ook zien wat de volumes op andere zoekplatformen zoals Bing en YouTube zijn.
  • SEMRush: Betaald, maar wel erg compleet. Deze tool is niet alleen geschikt voor een zoekwoorden onderzoek, maar ook voor andere SEO doeleinden.

Zoekvolume achterhalen

Je hebt in de vorige stap van het zoekwoorden onderzoek alle mogelijke zoekwoorden opgeschreven, die bij jouw thema zouden passen. Nu geef je deze in de door jouw uitgekozen zoekwoordentool in. Deze laat dan zien hoe vaak er de afgelopen periode op dit woord is gezocht. Het beste kun je in bijvoorbeeld Excel een tabel maken en hier de zoekwoorden met hun zoekvolume opschrijven. Een voordeel van de meeste zoekwoorden onderzoek tools is, dat ze niet alleen de volumes van de door jouw ingegeven woorden geven, maar ook suggesties doen voor andere zoekwoorden. Hiermee kun je jouw lijst dan verder uitbreiden en is dit een goede aanvulling van je eigen brainstorming.

Verschil hoofdzoekwoorden en ondersteunende zoekwoorden

Nu je een overzicht hebt gemaakt van de zoekwoorden kun je de woorden met de hoogste zoekvolumes of de grootste relevantie naast elkaar schrijven. Kijk welke zoekwoorden (met een lager volume) er verder bij zouden passen. Dit worden de ondersteunende zoekwoorden.

  • Hoofdzoekwoorden: Het zoekwoord met de hoogste relevantie voor jouw product, vaak ook het hoogste zoekvolume. Dit zoekwoord moet uiteindelijk tussen de 2 % en 3 % in je tekst terugkomen.
  • Ondersteunende zoekwoorden: Zoekwoorden die inhoudelijk aansluiten op de hoofdzoekwoorden en bij het onderwerp van de content passen. Deze woorden worden één tot twee keer genoemd in je tekst.

Aan de hand van de zoekwoorden die uit het zoekwoorden onderzoek zijn gekomen kun je een contentplanning opstellen. Dit houdt zowel in dat je bestaande teksten optimaliseert, als ook dat je nieuwe pagina’s aanmaakt, om alle relevante zoekwoorden te verwerken. Hoe diverser je zoekwoorden, hoe meer verschillende mensen je naar je site trekt.

Voor het voorbeeld met de rozen zou dit betekenen dat je bijvoorbeeld de volgende planning kunt opstellen:

Tips bij het verwerken en checken van je zoekwoorden

Bij het schrijven van je tekst is het belangrijk dat het hoofdzoekwoord vaker wordt genoemd. Noem hem bijvoorbeeld in je H1 en een aantal keer in je inleiding. Verder moet je proberen om hem verspreid door te tekst op een natuurlijke manier te gebruiken. Ook in je Title en Meta moet dit zoekwoord één keer terugkomen. Door dit woord op verschillende belangrijke plaatsen terug te laten komen, laat je namelijk zien dat dit een belangrijk woord is voor jouw pagina. Zorg ervoor dat het zoekwoord niet meer dan 3 % dichtheid beslaat, zodat er geen sprake is van Keyword Stuffing. Dit wordt namelijk door Google afgestraft, waardoor je lager in de zoekresultaten wordt weergegeven. Terwijl het doel met je zoekwoordenoptimalisatie juist was, om hoger in Google te komen. Met tools als de Keyword Density Checker van Adresults kun je de dichtheid van de zoekwoorden checken. Bovendien kun je controleren of je alle zoekwoorden, dus ook de ondersteunende, hebt verwerkt.

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je interne concurrentie voorkomt. Hoe je dit doet, kun je in onze blog over duplicate content nalezen. Het belangrijkste is dat je pagina’s niet te veel op elkaar gaan lijken of op dezelfde zoekwoorden gaan ranken. Daarom is het belangrijk dat iedere pagina zijn eigen hoofdzoekwoorden heeft, die je verwerkt.

Zelf aan de slag met een zoekwoorden onderzoek

Het zoekwoorden onderzoek is dus een belangrijke methode, om snel te achterhalen, waar je doelgroep naar zoekt om hier vervolgens op in te kunnen spelen. Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een goed zoekwoorden onderzoek of bij de verwerking van de zoekwoorden in je tekst? Neem contact met ons op, zodat jouw website straks helemaal zoekwoord geoptimaliseerd is.

cta-employee-particles
Bas ter Beke staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Hoe jij je SEO-strategie kunt verrijken met rich snippets!

Vorige blog

Zo maak je een perfecte persona

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.