Blog - 12 november 2023

3 vragen & antwoorden over kannibalisatie in de marketing

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Organismes die organismes opeten van hetzelfde soort noemen we kannibalen. Wordt het ene (vergelijkbare) organische zoekresultaat ‘opgegeten’ door het andere organische resultaat, dan spreken we van kannibalisatie. Makkelijker gezegd: kannibalisatie verwijst naar het fenomeen waarbij meerdere pagina’s op een website concurreren met dezelfde zoekwoorden of onderwerpen, waardoor de algemene prestaties van de website kunnen afnemen. In dit blog behandelen we vijf vragen en antwoorden over kannibalisatie in de marketing.

Wat is keyword kannibalisatie?

Keyword kannibalisatie is een ongewenste situatie in SEO waarbij meerdere pagina’s van één website de concurrentie aangaan met elkaar.

Dit gebeurt wanneer verschillende pagina’s vergelijkbare content of focus hebben op identieke zoektermen, waardoor interne concurrentie ontstaat.

Zoekmachines hebben daardoor moeite om de meest relevante pagina te bepalen te tonen aan gebruikers, wat resulteert in lagere rankings en een verminderde zichtbaarheid van de site.

Welke andere betekenis van kannibalisme is er?

Naast keyword kannibalisatie, heb je ook nog een afgeleide van kannibalisme. Als je een product aan het assortiment toevoegt en dit nieuwe product de verkoop van een bestaand product negatief beïnvloedt, wordt dit fenomeen ‘kannibalisme’ genoemd. Denk maar eens aan de lancering van de iPhone 15. De iPhone 14 zal daardoor minder verkocht worden, doordat de nieuwe iPhone een net wat betere camera, batterijduur of layout heeft.

 

Hoe los ik kannibalisatie op?

Kannibalisatie is op verschillende manieren op te lossen. Start bijvoorbeeld eens met het onderzoeken van de productprestaties. Merk je op dat een pagina over ‘skilaarzen’ veel langer live staat en verkeer binnenhaalt dan je categoriepagina over ‘snowboots’? Pas je content op de pagina over skilaarzen dan op zo’n manier aan, dat snowboots voldoende aandacht krijgt.

Breng een redirect aan op de pagina van snowboots, zodat je vanaf nu op één pagina kan groeien. Het aanpassen van de linkbuildingstrategie helpt ook. Verander de anchors op externe pagina’s zo nu en dan naar ‘snowboots’ en blijf linken naar de pagina van skilaarzen. Daarnaast helpt het optimaliseren van interne links op websites om duidelijkheid te scheppen voor zoekmachines over welke pagina het meest relevant is voor specifieke zoekopdrachten.

Direct mail: de kracht en toepassing ervan

Vorige blog

Tips voor het optimaliseren van jouw mobiele website

Volgende blog