Blog - 18 februari 2022

3 min leestijd

Hoe jij je SEO-strategie kunt verrijken met rich snippets!

Geschreven doorKoen Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Hoe jij je SEO-strategie kunt verrijken met rich snippets!

Als je je een beetje verdiept in SEO kom je vanzelf allerlei nieuwe termen tegen, maar het is soms even zoeken welke termen ook daadwerkelijk relevant zijn voor jou en je website. Een voorbeeld van een term die je vast al eens tegen bent gekomen is rich snippets. Maar wie of wat zijn rich snippets? En hoe kun jij het in je voordeel gebruiken? Je leest het in deze blog.

Wat zijn rich snippets?

Voor we kunnen uitleggen wat rich snippets zijn, moeten we eerst behandelen wat een snippet is. Een snippet is dat wat Google je toont als zoekresultaat: de titel, de url en een korte omschrijving (meta description) van de pagina. Dat is de informatie die je standaard ziet bij een zoekresultaat, maar die snippet kan verrijkt worden met aanvullende informatie die de bezoekers een nog completer plaatje geeft van wat ze te zien gaan krijgen.

Welke soorten rich snippets zijn er?

En die aanvullende informatie kan variëren van productfoto’s tot beoordelingen en van FAQ’s tot informatie over de voorraad. Hieronder zetten we de belangrijkste vormen van rich snippets voor je op een rij:

Breadcrumbs

Ja, we tuimelen zo van de ene Engelse term naar de andere: breadcrumbs, de broodkruimels die gezamenlijk jouw website vormen. Je kunt hierbij zelf bepalen wat de belangrijkste broodkruimels zijn voor jouw website en die tonen in je Google zoekresultaat. Verkoop je bijvoorbeeld kleding, dan toon je hier de belangrijkste categorieën voor jouw webshop, dus bijvoorbeeld sweaters, T-shirts, schoenen en zonnebrillen.

Product snippets

Is het zoekresultaat een specifiek product? Dan kun je via rich snippets ook extra productinformatie tonen: denk bijvoorbeeld aan een foto, een video, de prijs, de voorraad, de levertijd, de kleur en de beschikbare maten of afmetingen.

Beoordelingen

Ook niet geheel onbelangrijk: de beoordelingen. Dit kan zowel over een specifiek product of als over je bedrijf gaan. De beoordeling wordt dan getoond zoals je het waarschijnlijk vaak genoeg voorbij hebt zien komen, met 5 al dan niet gekleurde sterren en vervolgens het cijfer tussen 0 en 5.

FAQ’s

De informatie die je aanbiedt is natuurlijk het meest waardevol als je er een vraag mee beantwoordt. Een rich snippet kan daarom ook vragen bevatten die je uit kunt klappen voor (een deel van) het antwoord, zoals je in het voorbeeld kunt zien. Eens temeer een bewijs voor Google dat je pagina ook daadwerkelijk gaat over het onderwerp waar je over zegt te schrijven. Bijkomend voordeel van een rich snippet op basis van een FAQ is dat je mogelijk ook in de algehele FAQ van Google mee gaat en dus getoond wordt onder het kopje ‘Mensen vragen ook’.

Wat levert het je op?

Rich snippets zijn dus een verrijking voor je vindbaarheid, maar rich snippets an sich leveren je nog geen SEO-voordeel op. Google rankt je website niet hoger (of lager) dankzij de aanwezigheid van de rich snippets. Wat het je wel aan voordeel oplevert is dat je pagina er in de zoekresultaten meer uit zal springen en doordat je meer opvalt en ook meer informatie toont zul je ook meer bezoekers naar de pagina krijgen. Dit wordt vervolgens natuurlijk weer gezien door de crawler, die dit als bewijs ziet voor de autoriteit van de pagina en je daarmee ook hoger in Google zal plaatsen.

Hoe maak je rich snippets?

De rich snippets kunnen aangemaakt worden via structured data (excuses voor alwéér een Engelse term). Simpel gezegd is structured data een manier waarop vanuit je website informatie wordt doorgegeven aan Google. Je communiceert als het ware met de zoekmachine in code, en de zoekmachine herkent deze code en zet het om in de door jou opgegeven rich snippets. Let hierbij wel op, Google geeft geen garanties. Het is nooit 100% zeker dat de structured data ook resulteert in vertoonde rich snippets bij de zoekresultaten.

Voor het maken van de structured data is dus code nodig, die code kun je zelf gaan creëren, of door je webbouwer laten opmaken, maar de meeste code kun je gelukkig al vinden bij Schema.org. Op hun website staan alle zogeheten markup codes die je kunt gebruiken voor de verschillende soorten rich snippets.

Rich snippets toevoegen aan jouw website?

Begint het je nou allemaal te duizelen met alle bovenstaande termen en is Schema.org ook abracadabra voor je? Dan helpen wij je graag een handje met je strategie! Onze SEO-experts weten precies wat er moet gebeuren om jouw snippets zo mooi, relevant en uitgebreid te maken als nodig is.

 

Neuromarketing: dit is wat je moet weten

Vorige blog

Alles over het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek

Volgende blog