Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
SEO, wat is dat? Binnen Traffic Today is SEO één van onze specialismen. We helpen klanten waar we kunnen bij het verbeteren van hun SEO-strategie en de uitvoering daarvan. Toch blijft SEO vaak een abstract begrip voor bedrijven die hier niet op dagelijkse basis mee bezig zijn. We leggen je daarom graag uit wat SEO precies is en welke stappen je kunt zetten om je website te laten groeien.
De term SEO staat voor Search Engine Optimization – oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van een website of webpagina om de kwantiteit en de kwaliteit van het verkeer vanuit de organische zoekresultaten van een zoekmachine te vergroten en verbeteren. Met organische zoekresultaten worden de niet-betaalde zoekresultaten bedoeld die tevoorschijn komen bij een specifieke zoekterm. Hoe hoger in Google jouw website of webpagina in de organische zoekresultaten naar boven komt, hoe groter de kans dat bezoekers daadwerkelijk op jouw link klikken en op je website terechtkomen. Hoe hoger de website, hoe meer bezoekers.
Kortom, SEO is ontzettend belangrijk voor het uiteindelijk succes en de groei van je website.
SEO is in feite het permanent optimaliseren van je website om goed gevonden te worden in een bepaalde zoekmachine. Google is de meest populaire en meest gebruikte zoekmachine, maar ook Bing, Amazon of YouTube zijn voorbeelden zoekmachines.
Zoekmachines werken met algoritmes. Deze algoritmes houden rekening met de autoriteit van een website, de relevantie voor de zoekopdracht, laadsnelheid van de website en nog veel meer – om zo te bepalen welke website als eerste getoond wordt in de Search Engine Results Page (SERP of zoekmachine resultaatpagina).
Het is dus de bedoeling dat je met jouw website zo goed mogelijk scoort op deze zogenoemde ‘ranking factors’. Dit kan zowel op algemeen niveau, maar ook met behulp van lokale SEO. Google heeft bijvoorbeeld meer dan 200 rangschikkingsfactoren die de uiteindelijke positie van een website bepalen. Zoekmachineoptimalisatie is daarom voortdurend passen en meten, bijsturen en uitproberen.
De rankschikkingsfactoren die Google hanteert in het algoritme kunnen opgedeeld worden in drie categorieën: on-page, off-page en technische SEO ranking factors.
Deze rangschikkingsfactoren zijn gebaseerd op de informatie en technische specificaties van je website. Hieronder vallen o.a.:
Uiteraard wil je met je website of webpagina gevonden worden op de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business. Een zoekwoordenonderzoek is dan ook erg belangrijk en vormt de basis voor de SEO-strategie.
De titel van je webpagina bevat idealiter het hoofdzoekwoord dat je met het zoekwoordenonderzoek hebt bepaald. Andere relevante zoekwoorden verwerk je in de subtitels. Je geeft de titel en subtitels bovendien een header tag om zoekmachines te laten weten waar je pagina over gaat. Je titel krijgt een H1 tag en je subtitels een H2, H3 of zelfs H4 tag, afhankelijk van de hiërarchie op je webpagina.
Afbeeldingen zijn ook essentieel voor een goede SEO-strategie. En om deze afbeeldingen echt bij te laten dragen aan het versterken van he positie, voeg je alt-tekst (ook wel alt-tags genoemd) toe. Hiermee bied je toegankelijkheid van je website aan gebruikers met een visuele beperking; met een alt-tekst beschrijf je namelijk wat er op een afbeelding te zien is. Zodra je webpagina wordt voorgelezen krijgt de gebruiker ook informatie over de afbeeldingen. Maar ook zoekmachines zelf ontlenen hieruit informatie op basis waarvan ze de relevantie van je webpagina kunnen bepalen. Daarnaast hechten zoekmachines waarde aan toegankelijkheid – en kennen daarom hogere posities toe aan websites- en pagina’s met goede en relevante alt-teksten.
Als het om de URL’s van je webpagina’s gaat, geldt: keep it simple. En overzichtelijk. Houd een logische structuur aan waarin je op een natuurlijke manier van hoofd- naar subpagina’s gaat. Verwerk bovendien het hoofdzoekwoord in de URL van de desbetreffende pagina voor een SEO-vriendelijke URL.
Het is goed om te onthouden dat je jouw webpagina niet voor Google of een andere zoekmachine maakt, maar voor een echte gebruiker. Je kunt dan ook je webpagina op alle rangschikkingsfactoren hebben geoptimaliseerd als de tekst en informatie op je pagina niet aansluit op je doelgroep, is dit het punt waarop je publiek alsnog afhaakt. Zorg daarom voor relevante en goedgeschreven informatie in een mooi jasje.
Er zijn ook manieren om van buiten je website invloed te hebben op de uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Kwalitatieve backlinks is zo’n voorbeeld.
Een backlink is een hyperlink die vanuit een andere website naar jouw webpagina verwijst. Een ander platform noemt jou dus als waardevolle bron m.b.t. een specifiek onderwerp. Zoekmachines zien deze link als teken van relevantie en autoriteit en kennen hier waarde aan toe – wat vervolgens weer effect heeft op je uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Wil je weten hoe je er nu voor staat? Check dan eens je cijfers in Majestic, zoals hieronder van ons een voorbeeld staat.
Wil je weten wat je moet weten over linkbuilding in 2021? Lees dan eens het blog die collega Marc Receveur heeft geschreven.
Er zit ook een technische kant aan SEO die misschien iets ingewikkelder is maar zeker niet minder belangrijk. Zoekmachines crawlen en indexeren erop los om alle informatie op jouw website in kaart te brengen. Om dit goed te kunnen doen, is een aantal technische elementen aan de achterkant van je website vereist.
Je kunt ongetwijfeld beamen dat een website die traag laadt geen goede eerste indruk maakt. Ook zoekmachines houden hier niet van. Een lage laadsnelheid heeft dan ook een negatief effect op je positie in de zoekresultaten.
Je uiteindelijke bezoekers blijven mensen, en daarom is gebruiksvriendelijkheid ook op het gebied van technische SEO erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een responsive website die zowel op desktop als op mobiel naadloos aansluit op de verwachtingen en wensen van de gebruiker.
Om nog even terug te komen op het crawlen en indexeren; zoekmachines gebruiken interne links op je website om de verschillende stukjes content op je website te indexeren. Verwijs daarom binnen je website naar webpagina’s die aanvullende informatie geven op het onderwerp dat je op een bepaalde pagina bespreekt. Op die manier help je niet alleen gebruikers verder, je zorgt er ook voor dat zoekmachines jouw website goed in kaart kunnen brengen en de juiste webpagina op de juiste plek kunnen indexeren – om vervolgens te tonen in de zoekresultaten wanneer naar dit onderwerp gezocht wordt. Het is echter wel belangrijk om het web van interne links zo overzichtelijk en gestructureerd mogelijk te houden.
Tip: check je Core Web Vitals
Ondanks dat veel van de rangschikkingsfactoren van bijvoorbeeld Google inmiddels bekend zijn en SEO marketeers hier goed op kunnen inspelen, blijft het internet dynamisch. En dat geldt ook voor de rankschikkingsfactoren. Zo kondigde ‘s werelds grootste zoekmachine afgelopen jaar een nieuwe update aan die veel effect op de bepaling van websites die hoog in Google komen.
Lees ook ons artikel ‘Alles wat je moet weten over Core Web Vitals’
Er zijn heel veel verschillende manieren om op een website of webpagina terecht te komen. Social media, e-mail, noem maar op. Toch vormen zoekopdrachten nog steeds het merendeel van het verkeer dat uiteindelijk terechtkomt op een website. Organisch verkeer is daarmee niet alleen het grootste aandeel aan je bezoekersaantal, het is ook nog eens een langetermijnstrategie die zich maand na maand terugbetaalt.
Organisch verkeer – in tegenstelling tot bijvoorbeeld advertentieverkeer – kost je niks. Zodra je een advertentie uitzet op een specifiek zoekwoord zal je ongetwijfeld verhoogd verkeer zien, maar zodra je de advertentie stopzet, verdwijnt dit verkeer even snel. Met een hoge positie in de organische zoekresultaten blijf je verkeer aantrekken zonder dat je hier geld voor betaalt.
SEO is dus een goedkope en effectieve strategie om gestaag steeds meer gratis verkeer naar je website te leiden. Dus waarom SEO belangrijk is? Welke ondernemer wil nu niet gegarandeerd zijn van een gratis stabiele stroom aan relevant en geïnteresseerd publiek naar zijn of haar website? Juist, daarom.
Ondanks dat Google je business in heel veel opzichten kan helpen, kan de zoekmachine ook genadeloos zijn wanneer je het platform probeert te misbruiken. Door je goed in te lezen in de voorkeuren van Google kun je snel resultaat behalen waarmee je jouw bedrijf laat groeien, maar probeer je te snel en op een foutieve manier de zoekmachine in te zetten voor de groei van je bedrijf, dan wordt dit direct afgestraft. Enkele SEO do’s en don’ts zijn dan ook zeker op z’n plaats.
· Gedupliceerde SEO teksten plaatsen door tekst simpelweg te kopiëren van je concurrenten of andere webpagina’s is één van de bekendste varianten van black hat SEO
· Onzichtbare woorden toevoegen om de lengte van je tekst te manipuleren
· Keyword stuffing om Google te laten denken dat je tekst heel relevant is terwijl deze niet meer natuurlijk te lezen is voor de gebruiker
· Links toevoegen naar websites zonder relevante informatie voor jouw onderwerp om simpelweg mee te liften op hun autoriteit
· Zoekmachines misleiden door inhoud te tonen die afwijkt van wat een gewone bezoeker te zien krijgt
· Unieke teksten plaatsen met relevante informatie om bezoekers verder te helpen
· Goed gelabelde afbeeldingen toevoegen om toegankelijkheid te creëren
· Relevante links interne en externe toevoegen om de informatie op je pagina te verdiepen
· Technische elementen van je website verbeteren om de gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring te verhogen
· Unieke en relevante titels gebruiken om structuur aan te brengen in je teksten en webpagina’s
Zie jij verbeterpunten voor jouw website op het gebied van SEO? Gebruik dan bovenstaande tips of vraag onze ervaren SEO specialisten om advies. We doen dit op dagelijkse basis en kennen inmiddels alle fijne kneepjes van het vak. Zo helpen we jouw bedrijf online groeien!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.