Blog

Boost je organische resultaten met deze SEO check

Geschreven door

Chantal Sanders

Junior Online Marketeer

Gepubliceerd

22 november 2019

SEO

SEO, ook wel Search Engine Optimization genoemd, zijn organische zoekresultaten binnen Google. Waar vroeger de ranking van jouw organische zoektermen werd bepaald door enkele factoren, is dat nu een stuk complexer. Gelukkig zijn er handvatten die hierbij helpen. Doe daarom de SEO check van Traffic Today en ontdek de SEO status van jouw website!

De drie pijlers van een SEO check

Zoals net al kort is toegelicht, betreft SEO de organische zoekresultaten. Het gaat erom hoe jouw focus zoekwoorden ranken. De SEO ranking wordt bepaald door verscheidende factoren. Daarom is het van belang is om op alle pijlers van SEO goed te scoren. Hierbij hebben we het dus over autoriteit, techniek en content. In een van onze vorige blogs zijn we dieper ingegaan op het begrip autoriteit. Deze blog zullen we ons richten op een andere pijler, namelijk techniek. Ben je benieuwd welke technische punten belangrijk zijn voor de SEO van de website, lees dan onderstaande blog en maak een SEO analyse. Onderstaande afbeelding laat onder andere zien welke punten in de checklist staan. De verschillende onderdelen worden vervolgens kort toegelicht, zodat je aan de slag kan met de SEO check.

Indexatie

De indexatie van de website in de zoekmachine is de basis voor het behalen van SEO-resultaten. Indexatie gebeurt door een crawler. Deze crawler wordt door een zoekmachine op jouw website af gestuurd om jouw website te “lezen”. Het is daarom van belang dat zoekmachines jouw website goed kan lezen en indexeren. Zet pagina’s dus altijd op INDEX, FOLLOW om de crawler de goedkeuring te geven om te indexeren. Veel gemaakte fouten die we hier tegenkomen zijn de interne linkstructuur die niet goed is gestructureerd, sitemaps die niet goed staan ingesteld en het Robots.txt bestand. In onze blog 9 redenen waarom pagina’s niet worden geïndexeerd, lees je nog meer issues die hier een rol kunnen spelen.

Repsonscodes

Het volgende punt bestaat uit responscodes van pagina’s. Zo kennen we onder andere, 200, 301, 302, 404 en 429-statuscodes. Al deze codes hebben weer een eigen betekenis, maar gelukkig zijn ze goed te onthouden. Een 200 statuscode is een pagina die succesvol wordt ingeladen, goed nieuws dus: je pagina wordt geïndexeerd door de crawler! Een 301 en 302 zijn redirects, het verschil zit hem in de aard van de redirect. Gaat het om een permanente redirect en wil je de opgebouwde waarde van de pagina doorgeven? Kies dan voor een 301. Een 302 redirect is namelijk een tijdelijke variant, waardoor dit niet wordt gedaan. En dan komen we bij de 404 en 429, deze pagina’s kunnen helaas niet worden geladen. Hiervoor kunnen uiteenlopende redenen de oorzaak zijn. Maar het is van belang om op een juiste wijze met deze pagina’s om te gaan. Laat ze redirecten (met een 301) naar een pagina die wel live staat. 404-pagina’s worden namelijk verwijderd uit de index van zoekmachines en het is natuurlijk zonde als zo de opgebouwde waarde verloren gaat. Tenzij je juist bewust wilt dat pagina’s niet meer worden geïndexeerd. Als laatste zijn er ook nog 500 statuscodes. Dit zijn pagina’s die niet kunnen worden geladen doordat er een tijdelijke server error optreedt.

URL-structuur

Dan komen we aan bij de URL-structuur van de pagina’s van de website. Een logische URL-structuur is een belangrijke ranking factor binnen een zoekmachine. We raden daarom aan een goede opbouw te gebruiken en de URL aan te laten geven waar de pagina over gaat. Kortom, benoem het belangrijkste zoekwoord ook in de URL. Verder kijken we bij de URL-structuur altijd naar een paar componenten, zoals hoofdletters, parameters, rare tekens, lage streepjes en het aantal karakters. Door de website bijvoorbeeld in de tool Screaming Frog te analyseren, krijg je een overzicht van de URL’s die issues bevatten. Hierdoor kun je eenvoudig aan de slag om jouw URL-structuur beter neer te zetten.

Sitemaps

Het volgende onderwerp van onze SEO check bestaat uit de sitemaps van de website. Sitemaps zijn te verdelen in twee vormen, namelijk een HTML en XML versie. Sitemaps kunnen worden gezien als een inhoudsopgave van de website. Het juist inrichten en gebruiken van sitemaps, heeft een positieve invloed op de opname in de zoekmachines. De crawler kan de website hierdoor beter scannen dan zonder sitemap. De HTML sitemap is een pagina op de website waarin links naar alle pagina’s van de website staan. Veelal zijn deze pagina’s gesorteerd op onderwerp of relevantie. De HTML sitemap is voor zowel bezoekers als zoekmachines een handig hulpmiddel om bepaalde pagina’s te vinden. Daarnaast draagt de HTML sitemap bij aan de interne linkstructuur van de website. De sitemap zorgt er namelijk voor dat elke pagina een intern verwezen linkje krijgt. Het gevolg, geen orphan pages binnen jouw website.

En dan de andere variant, de XML sitemap. De XML sitemap is speciaal bedoeld voor de crawler van de zoekmachines, zodat deze gemakkelijk kan herkennen hoe je website is opgebouwd en welke pagina’s er bestaan. Het is voor de SEO van de website beter wanneer de XML sitemap geen 404-pagina’s of redirects bevat. Je kunt eenvoudig checken of jouw website een XML sitemap heeft, door de na het domein /sitemap.xml toe te voegen. Bijvoorbeeld https://www.traffictoday.nl/sitemap_index.xml

Robots.txt

Robots.txt is een bestand dat een aantal instructies geeft aan de crawler van een zoekmachine. Hierdoor kan in het bestand worden opgenomen welke (soort) pagina’s wel of niet gecrawld mogen worden. Het bestand zorgt er dus voor dat bepaalde pagina’s van de website niet worden opgenomen in de Google Index en dus ook niet vindbaar zijn voor bezoekers. Daarnaast is het aan te raden om in dit bestand ook een verwijzing van de Sitemap.xml te doen. Het robots.txt bestand is eenvoudig te openen, door aan het domein /robots.txt toe te voegen: https://www.traffictoday.nl/robots.txt

Hreflang

Het volgende punt uit onze SEO analyse is de Hreflang-tag. Dit is een tag die ervoor zorgt dat zoekmachines de relatie kunnen leggen tussen de links en opbouw van de website en het gebruik van verschillende talen. Hierdoor is de tag alleen noodzakelijk wanneer jouw website internationaal geïndexeerd moet worden. Wanneer deze tag niet juist is ingesteld, kan het voorkomen dat bezoekers de verkeerde taalversie van de pagina te zien krijgen. Veel voorkomende issues rondom de Hreflang die wij dagelijks tegenkomen zijn:

  • Het X default die mist
  • Geen return tag ingesteld
  • Taalcodes die niet juist zijn ingesteld

Technische duplicaties

Het volgende onderwerp is technische duplicatie. Een duplicatie betekent dat er meerdere pagina’s zijn die (zo goed als) dezelfde inhoud bevatten. Dit is van negatieve invloed op de SEO van de website, omdat je op 1 pagina waarde wilt opbouwen en dit niet wilt verspreiden over meerdere pagina’s. Daarnaast zal een zoekmachine dubbele content niet opnemen in de index. Nu jullie weten wat duplicaties zijn, gaan we kijken naar de oorzaak van dit issue. Dit kunnen namelijk meerdere oorzaken zijn, zowel op het gebied van techniek als content. Duplicate content door technische issues kan onder andere voortkomen uit: canonicals, mobiele duplicaten, HTTP vs. HTTPS, WWW vs. Non-WWW en Trailing slash. Wil je dus checken of jouw website last heeft van duplicaties die zijn ontstaan door techniek, check dan bovengenoemde varianten.

Pagespeed

De laadtijd, ook wel pagespeed van je website is een erg belangrijke ranking factor binnen zoekmachines. Naast het feit dat een goede laadtijd zorgt voor een betere user experience en een beter conversieratio, is het dus een belangrijke ranking factor voor zoekmachines.

Google is in 2016 gestart met Mobile First Indexatie. Dit betekent dat Google als eerst kijkt naar de prestaties op mobiele apparaten. De uitslag hiervan is bepalend voor alle apparaten. Dit laat dus zien hoe belangrijk het voor je website is om hierop goed te scoren. Door gebruik te maken van de Google Pagespeed Insights, kom je eenvoudig te weten hoe jouw website scoort volgens Google. Bovendien krijg je suggesties om de laadtijd van de website te verbeteren.

Mobile friendly

Vandaag de dag is het vrij normaal dat meer dan de helft van het websitebezoek vanaf een mobiel apparaat afkomstig is. Met dit in je achterhoofd en de Mobile First Indexatie van Google, weet je als geen ander hoe belangrijk een mobielvriendelijke website is. Toch zien we nog vaak websites die hierin verbeterpunten hebben. Google ziet een mobielvriendelijke website, als een website die:

  • Geen gebruik maakt van software die niet toegankelijk is voor mobiel, bijvoorbeeld Flash
  • Tekst bevat die goed leesbaar is zonder te veel te zoomen
  • De inhoud automatisch aanpast aan de schermgrootte
  • Links bevat die eenvoudig kunnen worden aangeklikt. Voldoende witruimte is dus van belang.

Ook voor dit technische punt heeft Google een functie geïmplementeerd waardoor je eenvoudig kunt testen hoe jouw website scoort. Bekijk hiervoor de mobielvriendelijke test van Google.

Structured data

Structured data is het beter leesbaar en begrijpelijk maken van content voor de crawler van zoekmachines. Door structured data goed in te zetten, geef je betekenis aan de content op de website. Hierdoor kun je aangeven dat iets bijvoorbeeld een adres of review is. Structured data is belangrijk voor je SEO, omdat het zoekmachines dus leert je content te begrijpen. Het gevolg, een betere weergave binnen de zoekmachines. Structured data elementen kunnen worden toegevoegd aan HTML, deze toevoegingen heten ook wel “markups”. Ze kunnen worden toegevoegd aan onder andere producten, evenementen en reviews.

Social tags

Het laatste punt, maar zeker niet het minst belangrijke, zijn social tags. Hieronder vallen bijvoorbeeld de Twitter Card en Open Graph tag. Door deze tags goed in te stellen, kun je voor elke pagina instellen welke content mag worden gebruikt. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld de titel, afbeelding en beschrijving. Kijk maar eens wanneer je bij een nieuw Facebookbericht een URL intypt. Je zal zien dat hier content wordt getoond. In onderstaand voorbeeld is dat dus de tekst “Online Marketing Agency | Hoe kunnen wij jou helpen? | Traffic Today. Door de Open Graph tag de juiste informatie te geven, bepaal jij welke content wordt getoond.

Aan de slag

We hebben kort verschillende technische SEO punten uitgelegd uit onze SEO check. Natuurlijk zijn dit niet alle technische zaken, maar het is al wel een mooi startpunt om de website te checken. Ben je benieuwd naar de technische SEO status van jouw website? Doorloop dan de checklist en ontdek het. Wil je meer weten over onze SEO analyses of de SEO status van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op.

Heb je een vraag?

Chantal vertelt je graag meer.

Zo bereid je je voor op Black Friday 2019

Vorige blog

Structured data met Schema.org

Volgende blog
Close Hoor het van Chantal

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.