Blog - 15 september 2021

4 min leestijd

SEO-linkbuilding: wat brengt de toekomst?

Geschreven doorMarc Onze ervaren Head of SEO

Online marketing is een constant veranderende combinatie van technieken in de zoekmachine. In het afgelopen decennium hebben we de groei gezien van o.a. mobile marketing, video marketing en social media marketing. Hoewel deze trends elkaar frequent afwisselen, is er een groeistrategie die al jarenlang succesvol blijkt: SEO-linkbuilding. Als onderdeel van de algehele zoekmachine optimalisatie vormt SEO-linkbuilding een onmisbare schakel in de realisatie van online groei.

Anno 2021 maken we bij Traffic Today nog steeds veelvuldig gebruik van SEO-linkbuilding om de websites van onze klanten een betere positie in de zoekresultaten te geven. Toch betekent niet dat we dit al jaren op dezelfde manier doen. Integendeel – we moeten onze aanpak voortdurend bijstellen en optimaliseren om te blijven voldoen aan de eisen van zoekmachines. Dus dat linkbuilding onderhevig is aan verandering, dat kunnen we met grote zekerheid zeggen. Hoe, dat is nog de vraag. In dit blog vertellen we je er meer over!

De geschiedenis van SEO-linkbuilding

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw is zoekmachine optimalisatie een strategie die marketeers aanhouden om goed gevonden te worden in de zoekresultaten. Uiteraard waren de bezigheden rondom optimalisatie slechts een fractie van die van vandaag – maar toch, de basis voor een aparte tak binnen online marketing was gelegd. Deze eerste jaren stonden vooral in het teken van zoekwoorden; men kon relatief eenvoudig de positie van een webpagina verbeteren en zo meer organisch zoekverkeer aantrekken door zoveel mogelijk zoekwoorden op de pagina te plaatsen.

In 1996 werden de eerste inbound links geïntroduceerd door een zoekmachine genaamd BackRub. Deze zoekmachine stelde eisen aan de kwaliteit van de inbound links (of backlinks – de links die vanuit relevante websites naar jouw website verwijzen) waarmee een belangrijke nieuwe rankingfactor ontstond. Niet onbelangrijk om te noemen: de zoekmachine BackRub groeide later uit tot de bekendste zoekmachine vandaag de dag, Google.

Google heeft ons dan ook al vroeg geleerd dat linkbuilding een belangrijk onderdeel van het algoritme is. De tijdelijke samenwerking met Yahoo heeft Google bovendien geholpen om het algoritme verder te verbeteren en de pijlers rondom backlinks nog verder vorm te geven. Het werd echter al gauw duidelijk dat marketeers met behulp van slimme trucjes de kwaliteitsmaatstaven van het algoritme konden omzeilen waardoor webpagina’s goed gevonden werden maar niet relevant waren voor de gebruiker.

Google Penguin

De manier waarop het algoritme van Google werkte bood de mogelijkheid om gemakkelijk een organische positie te ‘kopen’ door massa’s links te genereren naar je website – relevant of niet. Dit veranderde voorgoed in 2012 met de introductie van het Google Penguin-spamfilter.

Inmiddels is Google zeer kritisch op de kwaliteit van backlinks naar een website. Als deze niet relevant zijn – bijvoorbeeld omdat het onderwerp niet verwant is of omdat ze van een spamsite komen – dragen ze niet langer bij aan een goede positie in de zoekresultaten. Hiermee stelt Google de gebruiker centraal. De gebruiker is namelijk op zoek naar de meest relevante en kwalitatieve informatie die vindbaar is in de zoekmachine, en zal dan ook meer hebben aan een website die getoetst is op kwaliteit, met sterke backlinks als garantie van autoriteit. Kortom, vandaag de dag kom je niet meer weg met een cowboystrategie als het gaat om SEO-linkbuilding.

Wat is een backlink precies?

Met een backlink wordt een referentie bedoeld van een externe website naar je eigen website. Dit betreft dus niet de links die je op je website plaatst naar externe websites, dit zijn namelijk outbound links. Google gebruikt backlinks om te bepalen of je website een zekere mate van autoriteit heeft op een bepaald onderwerp en relevante informatie bevat voor gebruikers van de zoekmachine. Backlinks zijn daarmee essentieel om hoog in de organische zoekresultaten van Google te verschijnen.

Zijn backlinks nog steeds belangrijk?

Kortgezegd: jazeker! Als je een succesvolle langetermijnstrategie wil onderhouden, dan kunnen backlinks niet ontbreken. Hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de backlinks, hoe relevanter jouw website voor Google.

SEO/linkbuilding Traffic Today

Dit betekent echter niet dat je met één druk op de knop de juiste strategie te pakken hebt. SEO-linkbuilding is namelijk een dynamisch proces en vergt voortdurend aandacht. De truc is namelijk om voortdurend in te spelen op veranderingen in het algoritme van Google. Websites die zich vast blijven houden aan dezelfde technieken als 5 jaar geleden zullen niet dezelfde resultaten bereiken als in het verleden. Bijvoorbeeld: een verandering in het Google algoritme in 2019 zorgde ervoor dat Google beter kon zien welke links spam waren en welke natuurlijk waren ontstaan. Vroeger werden er alleen penalty’s uitgedeeld bij de halfjaarlijkse algoritme-updates van Google. Sinds de Penguin-update gebeurt dit niet meer halfjaarlijks, maar doorlopend. Er worden dan ook geen penalty’s meer uitgedeeld, maar links worden gedevalueerd. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden en om hierop in te spelen.

Zijn alle backlinks hetzelfde?

Het gezegde ‘hoe meer, hoe beter’ gaat niet op voor links. Tenminste: veel links zijn niet schadelijk, maar wel als je de betrouwbaarheid niet goed checkt. Je kunt beter gaan voor een aantal kwalitatief goede links dan voor een groot aantal spamlinks. Let dus goed op welke links je gebruikt om je backlinkprofiel te creëren.

De volgende factoren hebben invloed op je backlinkprofiel:

  • Domein of subdomein
  • Het aantal links
  • Betrouwbaarheid van een link
  • Autoriteit van een link
  • Aard van een link (Javascript, follow, no-follow enz.)

Het vergt veel tijd en aandacht om een sterk backlinkprofiel op te bouwen en bij te houden om de posities van je website of webpagina’s te kunnen waarborgen. Bovendien kunnen bepaalde periodieke updates van Google nog wel eens roet in het eten gooien. Het is dan ook altijd belangrijk om je SEO-linkbuilding goed op orde te hebben om eventuele tegenvallers op te kunnen vangen.

Waarom is SEO-linkbuilding belangrijk?

SEO-linkbuilding heeft ontzettend veel voordelen voor jouw online groeistrategie, zoals:

  • Een hogere positie in de organische zoekresultaten
  • Meer bezoekers naar je website
  • Hogere autoriteit van je website
  • Verbeterde relevante voor de bezoeker
  • Stabiele online groei

Hoe ziet de toekomst van SEO-linkbuilding eruit?

Met zeer grote zekerheid kunnen we zeggen dat backlinks de komende jaren van groot belang blijven voor succesvolle zoekmachine optimalisatie. Waarom? Omdat backlinks een fundamenteel onderdeel zijn van het algoritme van een zoekmachine. Hoewel er ongetwijfeld kleine veranderingen aan gaan komen, blijft het basisprincipe achter SEO-linkbuilding wel degelijk relevant. Kortom, nu je backlinkprofiel opbouwen zal nog jaren z’n vruchten afwerpen voor de positie van je website.

Wil je meer weten over linkbuilding? Lees dan onze uitgebreide pagina over dit onderwerp. Hier leggen we je aan de hand van verschillende stappen uit hoe we te werk gaan en welk resultaat je kunt verwachten. Alvast contact opnemen om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken? Dat kan natuurlijk ook! Onze linkbuildingspecialisten staan voor je klaar.

cta-employee-particles
Marc staat voor je klaar!
Daag Marc uit!

Wat betekent de verificatie update van Facebook en Instagram voor gebruikers?

Vorige blog

Google Analytics: maak campagnes meetbaar

Volgende blog
Wat is jouw potentieel?

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen contact met je op.