Blog - 10 juli 2020

4 min leestijd

Lokale SEO: tips voor meer lokale vindbaarheid

Geschreven doorNiek Onze ervaren Digital & Advertising Marketeer | Business Lead (Team Geel)

Topposities in Google bemachtigen is iets wat veel websites en webshops graag willen. Echter is de concurrentie enorm en dit maakt het een flinke uitdaging om ook die felbegeerde top posities in Google te bemachtigen. Maar heb jij jezelf wel eens afgevraagd of die topposities echt relevant zijn? Wellicht bevindt jouw potentiële doelgroep zich wel veel dichter bij jouw onderneming dan dat jij denkt. In dit geval is het waardevoller om in te zetten op lokale SEO en zo jouw doelgroep te bereiken. Wij vertellen je in dit blog graag hoe je dit kunt doen.

Wat is lokale SEO?
Lokale SEO draait om het vindbaar maken van jouw website of webshop voor lokale zoektermen. Zoekopdrachten worden steeds vaker uitgevoerd via een smartphone. De locatie van de smartphone waarmee een zoekopdracht wordt uitgevoerd bepaald de zoekresultaten die getoond worden. Google laat relevante zoekresultaten zien van websites of webshops in de buurt van de locatie van de smartphone. Dit omdat onderzoek heeft uitgewezen dat in ongeveer 50% van de zoekopdrachten, die via een smartphone zijn uitgevoerd, wordt opgevolgd met een winkelbezoek. Een uitgelezen kans om jouw website of webshop te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Hoe optimaliseer je voor lokale SEO?
Het is wel duidelijk dat SEO op lokale schaal veel kansen biedt, maar hoe kun je deze kansen ook benutten? Wij hebben enkele handige tips voor jou opgesteld om jouw kansen voor lokale SEO te benutten:

  • Tip 1: Optimaliseer Google Mijn Bedrijf
    Door te optimaliseren voor Google Mijn Bedrijf word je zichtbaar in de zoekresultaten, maar ook in Google Maps. Door het gebruik van smartphones wordt het aantal zoekopdrachten via Google Maps steeds groter. Een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf kan dus voor bezoekers naar jouw website of webshop zorgen. Vul jouw Google Mijn Bedrijf pagina zo volledig mogelijk in om zo optimaal te kunnen profiteren van lokale zoekopdrachten.

  • Tip 2: Verzamel beoordelingen over jouw bedrijf
    Goede beoordelingen over jouw bedrijf zijn natuurlijk erg belangrijk. Deze beoordelingen dragen ook weer bij aan je lokale SEO. Als klanten een review achterlaten zul je meer gele sterren krijgen en zal jouw Google Mijn Bedrijf nog meer opvallen. Hoe meer sterren je hebt, hoe eerder potentiële klanten voor jouw bedrijf zullen kiezen. Ook reviews van andere kanalen dan Google Mijn Bedrijf kunnen hier weergegeven worden. Zorg dus voor zo veel mogelijk goede reviews en jouw positie zal verbeteren.
  • Tip 3: Maak de contactgegevens op als structured data
    Het is belangrijk dat Google zo veel mogelijk informatie heeft over jouw bedrijf, zoals de locatie en contactgegevens. Hiervoor kun je gebruik maken van structured data. Plaats deze belangrijke informatie dus in de HTML van jouw website, zodat Google dit goed kan lezen. Hierdoor wordt nog beter gelezen waar jouw bedrijf zich bevindt en hoe je contact kunt opnemen met jouw bedrijf. Op deze manier valt jouw zoekresultaat beter en zul je hoger getoond worden in de zoekmachine. Benieuwd naar de structured data dat al is toegevoegd aan jouw website? Maak dan gebruik van de structured data testing tool van Google. Ontbreekt er nog relevante informatie? Voeg dit dan nu toe!
  • Tip 4: Optimaliseer jouw website of webshop
    Veel websites of webshops schrijven landingspagina’s om zichtbaar te worden voor een zoekwoord in combinatie met plaatsnaam. Het resultaat hiervan is dat er erg veel pagina’s online staan met dezelfde inhoud. Voordat je het weet wordt er intern geconcurreerd met pagina’s binnen jouw website of webshop.
  • Tip 5: Vermeld jouw bedrijf in een bedrijfsgids
    Om een goed overzicht te hebben van alle bedrijven bij jou in de buurt worden alle bedrijven geregistreerd in een bedrijfsgids. Hier wil jij natuurlijk niet ontbreken, dus zorg ervoor dat jouw bedrijf ook wordt vermeld in de bedrijfsgids. Dit draagt goed bij aan de lokale SEO voor jouw bedrijf, want hier worden jouw contactgegevens ook goed verspreid en dat is natuurlijk wat je wil.
  • Tip 6: Speel in op Voice Search
    Tegenwoordig wordt er niet meer alleen gezocht via Google, maar is Voice Search een grote opkomende trend. Het is dus ook van groot belang dat jij daar met je bedrijf op inspeelt, want dit zal in de aankomende jaren nog veel belangrijker worden. Er wordt meer gebruik gemaakt van long-tail-zoekwoorden bij gesproken zoekopdracht dan bij normaal zoeken in de zoekmachines. Pas daarom ook de SEO content op jouw website aan, zodat er ook beter gerankt wordt met Voice Search. Houd dus bijvoorbeeld rekening met de vragen omtrent een onderwerp van de tekst, ofwel de 6W’s genoemd (wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe).Met Voice Search wordt er ook gebruik gemaakt van een featured snippet, waarbij al direct het antwoord op een vraag wordt getoond. Dit wordt direct bovenaan de zoekmachine getoond. Zorg er dus voor dat jij jouw website optimaliseert, zodat jij met jouw pagina’s in aanmerking komt voor de voorvertoning in de featured snippet.
  • Tip 7: Schrijf relevante lokale content
    Goede content op jouw website is erg belangrijk. Hierdoor kan Google namelijk lezen waar de pagina over gaat en welke producten of diensten je aanbiedt. Voor lokale SEO is het dan ook belangrijk om relevante lokale content te schrijven. Denk hierbij aan landingspagina’s met bijvoorbeeld ‘Bakker Deventer’. Voeg zoveel mogelijk relevante informatie toe over deze bakker in Deventer zodat Google dit goed kan lezen. Ook is het aan te raden om gebruik te maken van blogs met relevante lokale content. Weet je niet zeker welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep? Zorg dan eerst voor een zoekwoordenonderzoek.
  • Tip 8: Goede backlinks
    Het ontvangen van backlinks is over het algemeen al erg belangrijk voor betere resultaten, maar lokale backlinks dragen hier nog meer aan bij. Met lokale backlinks kun je nog meer jouw diensten, locatie en producten benadrukken. Een goede backlink is daarom een link op een website met evenementen voor jouw evenementen bedrijf of een link naar jouw bedrijf in de bedrijvengids.
  • Tip 9: Wees consistent
    Google wil zeker weten dat alle gegevens die zij hebben over jouw bedrijf ook daadwerkelijk kloppen. Zorg er daarom voor dat alle gegevens die te vinden over jouw bedrijf ook overal hetzelfde zijn. Check alles daarom goed en wees er zeker van dat je overal hetzelfde communiceert over jouw bedrijf. Loop alle sites langs waar jouw bedrijfsgegevens te vinden zijn en pas dit waar nodig aan.

Vragen over jouw lokale SEO?
Met deze tips gaat het jou vast lukken om jouw website of webshop te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. Merk je helaas onvoldoende resultaat na de optimalisaties of twijfel je of je het juiste gedaan hebt? Wij kijken graag eens met je mee. Samen komen we er vast uit, zodat jouw website of webshop beter gevonden gaat worden voor lokale zoekopdrachten. Neem dus gerust even contact op met onze specialisten en wij helpen je graag verder!

cta-employee-particles
Niek staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Meest voorkomende fouten in Google Analytics

Vorige blog

Zo ontwikkel je een succesvolle social media strategie

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.