Blog - 03 januari 2019

9 min leestijd

8 SEO tactieken om hoger in Google te komen

Geschreven doorMarc Onze ervaren Head of SEO

Verschillende tips om jouw website hoger in Google te laten ranken, je vindt ze overal. Veel van deze tips zijn erg handig, maar helaas maakt iedereen hier gebruik van. Wij breiden het lijstje graag uit en bespreken daarom vandaag 8 SEO tactieken waar te weinig over gesproken wordt, maar die zeker niet mogen ontbreken in jouw SEO strategie.

1. Gebruik deze worden in jouw title tags en genereer meer traffic

Sommige zullen de title tag ook wel kennen als de meta titel. De title tag is namelijk als het ware de titel van jouw pagina die in Google verschijnt.

Naast dat je het kernwoord van de pagina en je merknaam in de titel gebruikt zijn er ook een aantal andere woorden die kunnen bijdragen aan meer verkeer. Denk hierbij aan:

1. Top
2. Beste
3. Nieuws
4. Reviews
5. Informatie
6. Vandaag
7. Snel
8. Makkelijk

Maar hoe werkt dit nou eigenlijk? Het zit zo. Google waardeert pagina’s met een hogere CTR meer.

Door aantrekkelijke woorden voor bezoekers te gebruiken, zal de pagina meer opvallen en klikt een bezoeker eerder op jouw meta om de website te bezoeken. Wanneer er meer op jouw pagina geklikt wordt, zal de ranking in de zoekresultaten ook verbeteren, omdat Google waarde hecht aan een hoge CTR.

2. Zoek naar longtail keywords met ‘zoekopdrachten gerelateerd aan..’

Wanneer je in de zoekmachine van Google een bepaald zoekwoord invoert, staan onderaan de pagina ‘zoekwoorden gerelateerd aan…’.

Dit is het gedeelte van de pagina waar Google zoekopdrachten weergeeft die soortgelijk zijn aan jouw zoekopdrachten om je te helpen het te verbeteren of te verfijnen. Deze zoektermen kunnen helpen bij het optimaliseren van de website, omdat ze wellicht ook relevant zijn voor jou. Vergeet daarbij ook niet dat deze zoektermen rechtstreeks van Google komen en daarmee dus geweldige longtail keywords zijn.

3. Maak gebruik van de aanbevolen zoekwoord ideeën

Wanneer je zoekt op een keyword in Google krijg je een mooie lijst met keyword ideeën.

Wanneer je dit ook doet voor, bijvoorbeeld, Bing heb je een mooie lijst met verschillende longtail zoekwoorden, die gebruikt kunnen woorden bij het optimaliseren van de website.

4. Maak gebruik van Google Ads om je CTR te verbeteren

In het eerste punt hebben we uitgelegd hoe een hogere CTR kan bijdragen aan hogere posities in Google. Nu leggen we dan ook graag uit hoe je dit het beste kan doen.  Google Ads is de weg naar een hogere CTR. Ook Google Ads maakt gebruik van een click-through-rate. Dit is dan ook één van de punten om de kwaliteitsscore van de advertenties te verhogen. Wanneer een advertentie een hogere CTR heeft, kunnen de CPC’s lager worden, waardoor je dus minder betaald voor een klik.

 

Alle advertenties die je zal zien in Google zijn geoptimaliseerd om zoveel mogelijk klikken te krijgen. Deze advertenties zijn dan ook het perfecte voorbeeld om te gebruiken bij het optimaliseren van de meta titel en meta beschrijving. Zoek bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘bankstel kopen’. Je zult boven- en onderaan de pagina advertenties zien verschijnen.

In deze advertenties is te zien dat er voornamelijk gebruik wordt gemaakt van korting en garantie. Voeg deze termen toe aan de title tag en de CTR zal waarschijnlijk omhoog gaan.

5.Creëer Backlinks vanaf best-of lijsten

Ben je wel eens lijstjes tegengekomen waarin de beste 10 apps van de afgelopen maand worden genoemd? Of een lijst met de beste 10 fitness oefeningen voor je buikspieren? Dit soort lijstjes noemt men Round-Ups. Mensen houden van lijstjes. Als jij een perfect artikel of product hebt dat in een dergelijk lijstje past, meld je dan zeker aan bij de makers van het lijstje! Grote kans dat je meegenomen wordt. Bovendien, linkbuilding is nog steeds een absolute must voor wie hoog in Google wilt komen. Het grote nadeel van backlinks: ze zijn érg duur en kosten erg veel tijd om te vergaren. Jouw content aanleveren bij een Round-Up kost niets en is direct een kwalitatieve en compleet legale link in de ogen van Google.

Google wordt elk jaar weer slimmer in het opsporen van kwalitatief slechte links, terwijl ze recentelijk nog hebben herhaald dat links nog steeds 1 van de 3 belangrijkste ranking factors zijn. De andere 2 factoren zijn content en relevantie.

Link round-ups zijn een geweldige manier om alvast aan één van de ranking factors te voldoen.

  • Ze zijn gratis
  • Ze zijn compleet ‘white hat’
  • Ze zijn relevant
  • Doorgaans bevatten ze het exacte zoekwoord waar jij op wil ranken
  • Ze zorgen voor kwalitatief verkeer naar je website

Een voorbeeld:

Nu.nl maakt elke week een rijtje van de beste apps van de week.
Als jij een geweldige app hebt gemaakt, kan je de redacteuren van Nu.nl een por geven om jouw app er bij te zetten. En wie wil nou niet een redactie-linkje van een van de grootste sites van Nederland?

Hoe zorg ik er voor dat ik terecht kom in Round-ups?

Voor heel specifieke en abstracte zoektermen heeft Google iets geweldigs bedacht: Search Operators. Met Search Operators kan je exacte zoekwoorden opgeven die in de resultaten moeten staan. Maar niet alleen dat: je kan specifieke bestandstypes zoals .pdf zoeken, woorden die in URL’s terug moeten komen en nog veel meer. Er zijn tientallen verschillende Search Operators.

Bij het zoeken naar Round Ups kan je perfect gebruik maken van Search Operators.

Bijvoorbeeld:

  • incontent:jouw zoekwoord + link round-up
  • inurl:link-roundup + jouw zoekwoord
  • incontent:de beste + jouw zoekwoord
  • incontent:van de week + jouw zoekwoord

Met zoektermen als deze weet je zeker dat je veel lijstjes zal vinden. Een voorbeeld. Stel, jij hebt een shop in gezonde producten. We zoeken naar het zoekwoord Superfoods + Van de week. We gebruiken een Search Operator en, zie daar, talloze lijstjes vol met Superfoods van geweldige websites. Daar moet jij toch tussen staan?

Hoe benader je nou een redacteur? Vaak staat er bij het artikel wie hem heeft geschreven. Als er geen emailadres bij staat, vind diegene dan op LinkedIn of mail naar het algemene adres van de website. Zorg dat je bij je mail de site wel een compliment geeft, zodat de site eigenaar extra geneigd is om jouw link toe te voegen.

6.‘Meer informatie’ lijsten en ander soort kennisbanken

Deze tactiek is soortgelijk aan het vergaren van Round-Ups, met als groot verschil dat deze links voor permanente pagina’s zijn. Regelmatig zie je ergens staan: Voor meer informatie – kijk hier. Of je ziet bijvoorbeeld een lijst met links staan die relevant zijn aan de website waarop de links staan. Perfect! Jij wilt hier tussen staan, en het mooiste is dat je al weet dat de site bereid is om links naar andere sites te plaatsen mits het qua content goed past. Als jij dus een geweldig stuk content hebt geschreven dat precies aansluit bij dit onderwerp, zorg dan dat je de eigenaar benadert. Hieronder een voorbeeld:

Op deze pagina van een cosmeticafabrikant staan allerlei links naar andere sites gerelateerd aan zijn product. Zo zijn er in alle branches dit soort lijstjes te vinden! Het enige wat jij moet doen is dat jouw content zo goed is, dat je de site-eigenaren kan overtuigen. Hoe vind je deze sites? Gelukkig kan dat op dezelfde manier zoals het vinden van de Round-Ups: met Search Operators. Wanneer je eenmaal een rij sites hebt gevonden, zijn er vaste, gemakkelijke scripts die je kan versturen. Een voorbeeld hiervan:

Beste [Naam],

Vandaag was ik op zoek naar informatie gerelateerd aan [Jouw onderwerp] toen ik je pagina met nuttige links tegenkwam.

Zeer behulpzaam!

Ik waardeer het zeer dat [Schrijf iets unieks over zijn/haar website of linkpagina].

Persoonlijk heb ik recentelijk ook een stuk geschreven over [Jouw onderwerp].

Wellicht is dit een goede toevoeging aan je lijst!

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Deze manier van linkbuilden werkt overal, dus zeker niet alleen in Nederland. Heb jij een internationale website en wil je meer aan internationale linkbuilding en internationale SEO doen? Neem van vooral contact met ons op!

7.Publiceer de meeste relevante content

In de ogen van Google is Nederland maar een klein land. SEO werkt anders in alle landen. Wanneer men online zoekt naar tips over SEO, zal men voornamelijk grote Amerikaanse blogs zoals Moz en Ahrefs aantreffen. Echter, SEO werkt een beetje anders in Nederland. Doordat de Amerikaanse markt veel groter is, is er automatisch meer concurrentie en kost het meer moeite om dat felbegeerde plekje #1 te verkrijgen. Waar je in de VS duizenden woorden aan geweldige content moet schrijven om bij de top te horen, is in Nederland is een stuk minder. Echter, hoewel de content misschien niet zo lang hoeft te wezen, moet deze wél kwalitatief zeer hoogstaand zijn. Internetgebruikers lezen zeer zelden alle tekst die op een pagina staat, terwijl deze tekst in jouw ogen wel nuttig is! In Nederland raden we daarom aan om SEO teksten te schrijven van een max van 1.000 woorden die alle potentiële vragen van jouw product of dienst beantwoord.

User-Intent

Google wordt alsmaar slimmer. Sinds een aantal jaar gebruikt Google het zogeheten ‘RankBrain’; een programma dat met kunstmatige intelligentie de zoekresultaten scant. Bij Rankbrain is relevantie en het doel van de gebruiker erg belangrijk.

Stel. Je gaat een informatieve tekst schrijven over jouw product of dienst. Verplaats jezelf in je klanten en creëer een lijst met alle vragen die zij mogelijk kunnen hebben, en schrijf per vraag een kort en bondig antwoord dat geen ruimte laat voor variabele interpretatie. Leg alles uit zonder om de zaken heen te draaien. Behalve dat je content daarvan nuttiger wordt en beter gaat ranken, heb je zelfs kans op het gouden plekje in Google: de featured snippet. De featured snippet is een box bovenaan de pagina die extra informatie toont over de ingevoerde zoekterm. In de featured snippet staat doorgaan een klein afbeelding, zo’n 60 woorden aan tekst en een link naar een website. Zie onderstaand voorbeeld.

Featured snippets komen meestal tevoorschijn bij korte vragen. Favoriete vragen bestaan uit 3 tot 6 woorden en beginnen doorgaans met Wat, Waarom of Hoe. Het implementeren van een featured snippet vereist een klein beetje code (schema.org) maar vooral goede content. Ook als wel 6 verschillende sites de code voor een featured snippet hebben toegevoegd op hun pagina, zal Google alsnog zelf kiezen welke ook echt getoond wordt. Featured snippets en andere code van Schema.org kunnen het aanzicht waarop jij in de zoekresultaten verschijnt op allerlei manieren aanpassen. Onze technische SEO experts kunnen je daar zeker bij helpen! Extra mooie opmaak van jouw website in Google zal zeker zorgen voor een hogere CTR.

De meest competitieve zoekwoorden in Nederland

De zoekwoorden met de meeste concurrentie in Nederland zijn, zeker nu aan het einde van het jaar, termen zoals Zorgverzekering, Autoverzekering en Overstappen. Dergelijke zoekwoorden hebben verspreid over het hele jaar een zoekvolume van zo’n 100.000 per maand in Nederland. In de maand december je dat getal wel driemaal vermenigvuldigen. Een dergelijk hoog zoekvolume suggereert ook gelijk hoe ontzettend veel concurrentie er speelt in de verzekeringsbranche. Bedenk maar eens hoeveel verzekeraars er zijn. Zij willen allemaal die #1 positie. Maar dat kan natuurlijk niet. Wat je nu ziet, wanneer men bijvoorbeeld ‘beste zorgverzekering 2019’ Googelt, dat er pagina’s die vrijwel exclusief gevuld zijn met tekst goed scoren. In deze teksten worden op een aantal veel gestelde antwoorden een passend antwoord gegeven, met als aanvulling enkele links waar je een uitgebreider antwoord kan lezen. Kwalitatieve content in combinatie met links brengt je dus nog absoluut bovenaan in Google!

8.Let op nieuwe SERP features

Misschien is het je al wel eens opgevallen. Eens in de zoveel tijd worden er nieuwe toepassingen toegevoegd aan de Google zoekresultaten. Zo hadden we enkele jaren geleden de featured snippets, waar we het in het vorige punt over hebben gehad. Recentelijk is Google slimmer geworden in het herkennen van informatie die aan elkaar gelinkt is. Wanneer men bijvoorbeeld een bekend persoon Googelt, krijg je direct allerlei gerelateerde informatie over die persoon. Wij nemen als voorbeeld George Clooney.

We zien direct een korte beschrijving over de persoon van Wikipedia, persoonlijke informatie, in welke films hij heeft gespeeld en gerelateerde personen zoals zijn vrouw en andere acteurs met wie hij vaak samen is verschenen. Het herkennen van gerelateerde informatie is direct verwant aan de gebruikersintentie. Je Googelt ‘George Clooney’, wat een signaal afgeeft aan Google dat het jouw intentie is om meer te weten te komen over deze persoon.

Hetzelfde geldt voor nieuwberichten. Wanneer wij een actueel nieuwonderwerp Googlen, zoals de stint, krijg je direct helemaal bovenaan het nieuws:

Dit omdat jij meer wilde weten over de stint.

Wanneer worden deze speciale zoekresultaten getoond?

Onderzoek heeft aangetoond dat deze speciale vertoningen vrijwel exclusief worden getoond als er veel concurrentie is voor een zoekwoord of als het zoekwoord erg actueel is. Voor de reguliere Google gebruiker zijn al deze nieuwe features erg handig. Je krijgt direct te zien wat je wil: meer informatie over het onderwerp waar jij naar zoekt. Echter, voor Online Marketeers en website eigenaren is het belangrijk om te beseffen dat al deze features clicks wegstelen van de reguliere zoekresultaten. Sterker nog, doorgaans vervangen deze speciale features de #1 plek, welke tot wel 70% van alle verkeer pakt. Je moet je daarom dus afvragen of je wel zoekwoorden die overheerst worden door deze speciale vertoningen wilt targeten.

Hierboven hadden we het kort over het erg competitieve zoekwoord ‘Zorgverzekering’. Niet geheel verrassend scoort dit zoekwoord dus ook erg hoog in moeilijkheidsgraat. Om vanaf de 3e pagina naar de 1e te komen gaat je al, naar schatting, 212 backlinks kosten. Laat staan de eerste plek!

Bonus tip: Gebruik foto’s en andere media!

Data laat zien dat pagina’s met tenminste 1 afbeelding tot wel 94% meer verkeer trekken dan pagina’s zonder media. Media kan bestaan uit afbeeldingen, video’s en andere interactieve content. Wat echter het beste werkt zijn aantrekkelijk infographics. Goede infographics vertellen een logisch, makkelijk volgbaar verhaal om een lastig concept uit te leggen. Daarnaast nemen mensen de info uit deze graphics wél op, in tegenstelling tot tekst! Je helpt je gebruiker er dus ook nog veel mee, wat weer tot conversies kan leiden. Media is dus zeer zeker de way to go. Hoe relevanter, hoe beter!

Onder de indruk van van de mogelijkheden maar heb je hulp nodig?

In deze blog hebben we 8 hacks benoemd die je verder kunnen helpen met SEO, maar er zijn er wel 100! Mocht je graag hulp willen hebben bij het verder ontwikkelen van je SEO campagnes, dan helpt Traffic Today je graag. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek de mogelijkheden.

cta-employee-particles
Dominique staat voor je klaar!
Hoor het van Dominique

Social media inhakers verzinnen - zo doe je dat

Vorige blog

3x personalisatie voorbeelden met direct resultaat

Volgende blog
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.