Blog

Analytics en statistieken: maak campagnes meetbaar

Geschreven door

Marthe Kamphuis

Online Marketeer

Gepubliceerd

26 februari 2019

Kennis

Google Analytics is een onmisbare tool voor online marketeers, het overzien en beheren van data is namelijk cruciaal voor het online succes van een bedrijf. Of het nou een nieuwe start-up is of al een goedlopende onderneming, bij het optimaliseren moet er altijd gekeken worden naar de beschikbare data. We kijken hier altijd naar de standaardcijfers, zoals de bezoekersaantallen, het bouncepercentage en het aantal conversies. Maar er kan op een andere manier gekeken worden naar data. Google Analytics zit boordevol handige rapporten en functies, die nauwelijks gebruikt worden. In dit artikel laten we enkele mogelijkheden binnen Google Analytics zien, waardoor het gebruik van Google Analytics een stuk gemakkelijker wordt!

Datumbereik

Als start een belangrijk gegeven om altijd in je achterhoofd te houden bij het analyseren van de data: bekijk en vergelijk verschillende perioden. Zorg dat je zowel een korte perioden bekijkt, als waarden over een langere periode.

Standaard zien we in Google Analytics de resultaten van de afgelopen 30 dagen. Dit is prima voor het bestuderen van de meest recent gepubliceerde pagina’s en wijzigingen te analyseren die recentelijk zijn doorgevoerd. Maar door het datumbereik te vergroten tot bijvoorbeeld drie of zes maanden, kunnen grotere trends opgepakt worden. Op deze manier zijn we veel beter in staat om bijvoorbeeld de organische groei te analyseren. Tevens geeft dit een completer beeld over welke pagina’s de meerderheid van organisch verkeer, pageviews en conversies ontvangen. Daarnaast geeft het een goed beeld van verschillen in data door seizoenswisselingen. Als een website al een langere tijd online staat, dan is het analyseren en vergelijken van een jaar of langer ook erg interessant. Handig om te bekijken welke delen van je website in de loop van de tijd zijn verbeterd of verslechterd en welke wijzigingen voor een lange termijn effect hebben gezorgd.
Om deze data nog begrijpelijker te maken, is de functie om periodes met elkaar te vergelijken slim om te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen vergelijken met dezelfde periode een jaar geleden. Op deze manier kun je goed bekijken of de website beter of slechter presteert en welke kanalen of pagina’s gezorgd hebben voor dit resultaat.

Bestemmingspagina’s

Goed ingerichte landingspagina’s spelen een grote rol in het succes van een website. Indien de landingspagina’s worden geoptimaliseerd op basis van je data, zullen bezoekers vaker en langer op een website blijven, zal de website beter converteren en heeft het ook invloed op bijvoorbeeld hogere (Google Ads) kwaliteitsscore en verbeterde organische rankings.
De prestatie van een landingspagina kan bekeken worden in Google Analytics. Begin met het bekijken van de 20 beste landingspagina’s, zie ‘inhoud > inhoud van site > bestemmingspagina’s’.

Probeer de pagina’s met een hoge bounceratio te identificeren. Het beste is om dit te meten met een langer ingesteld datum bereik. Wat is er mis met deze pagina’s? Bekijk deze pagina met een kritische blik. Bekijk dit zowel op technisch vlak als op het gebied van usability (gebruikersgemak). Zijn er ontbrekende calls-to-action elementen, niet werkende links of te weinig inhoud? Voldoet de content aan de verwachting van de bezoeker en sluit de pagina goed aan op de belofte van bijvoorbeeld een advertentie of meta description? Het spelen met het datumbereik is belangrijk. Wijzigt de bouncerate over een periode of blijft hij gelijk? Stijgt de bouncerate plotseling en kun je dit gegeven toekennen aan een bepaalde wijziging op de website? Je kunt hierdoor tot veel inzichten komen.

Een andere goede manier om meer te weten te komen waarom je pagina’s slechter presteren is het gebruiken van verschillende segmenten. Je kunt bijvoorbeeld kijken of er verschillen zitten in bezoekers afkomstig van verschillende kanalen. Bekijk specifiek eens het betaalde verkeer of de organische bezoekers. Op deze manier kun je herleiden of er iets niet goed in de campagne staat ingesteld of de pagina niet goed aansluit bij de verwachtingen. Probeer van de landingspagina’s te leren die goed presteren en verbeter de slecht presterende landingspagina’s. Het verbeteren van een SEO-campagne blijft vooral doen en leren van de data, om zo nog betere resultaten te behalen.

Bezoekersstromen

Deze functie wordt niet vaak genoemd om te gebruiken in Google Analytics. Niet iedereen kan precies aangeven wat de precieze stroom is van de gebruikers op de website, deze informatie is echter eenvoudig beschikbaar. Deze functie kun je vinden onder ‘doelgroep > bezoekersstroom’. Het startpunt van de bezoekersstroom is hoe een gebruiker een website heeft ingevoerd. Vervolgens komt de stroom bij het eerste blok; de bestemmingspagina. De lijnen tussen verschillende pagina’s laten zien hoe bezoekers door de website hebben geklikt. Deze lijnen kunnen gebruikt worden om in kaart te brengen op welke pagina’s een gemiddelde bezoekers klikt en wat welk pad de gemiddelde bezoeker zal bezoeken in een website.

Een snelle blik op deze data laat vaak vooral een rommelig beeld zien; dit is normaal. Het is misschien wat overweldigend, maar deze data hoort ook wat rommelig te zijn. Er worden namelijk dikkere lijnen gebruikt tussen paginablokken als er meer bezoekers dezelfde route afleggen. Er kan bijvoorbeeld een dikkere lijn ontstaat wanneer er een blog wordt geplaatst, met een link naar een website. De meeste gebruikers hebben dan de blog als bestemmingspagina. Het bestuderen van patronen in bezoekersstromen is waardevol om eventuele positieve patronen door te voeren in de rest van de website.

Conversie pad analyseren

Uit onderzoek blijkt dat 95% van de websitebezoekers niet converteert bij hun eerste bezoek aan een website. Gemiddeld kost het voor bezoekers 3-4 bezoeken om daadwerkelijk tot conversie over te gaan. Indien men dus alleen de waarde van één kanaal analyseert, zal niet een volledig beeld weergegeven worden van hoe de conversie tot stand is gekomen. Het is namelijk aannemelijk dat meerdere kanalen uiteindelijk hebben bijgedragen aan een specifieke conversie. Om de customer journey beter te begrijpen, moeten de conversiepaden van klanten in Google Analytics bekeken worden. Om de beste conversiepaden te vinden, kan gekeken worden bij ‘conversies > multi-channel trechters > beste conversiepaden. Daarnaast kun je enkele andere rapporten bekijken, zoals: ‘ondersteunende conversies’, ‘tijdsvertraging’ en ‘padlengte’.

De volgende optie is ‘ondersteunende conversies’. Ondersteunde conversies zijn het aantal conversies waarvoor een bepaald kanaal of een bepaalde bron invloed had in het proces, maar niet de uiteindelijke bron of kanaal was voor de specifieke conversies. Als voorbeeld: een ondersteunende conversie is wanneer een bezoeker de site heeft verlaten na binnen te zijn gekomen via Google Ads, vervolgens terugkeert na een klik op een organisch resultaat en vervolgens heeft geconverteerd. Deze gegevens kunnen bekeken worden via ‘conversies > multi-channel trechters > ondersteunde conversies om het rapport met ondersteunde conversies te vinden.

Ten slotte kan gekozen worden voor ‘vertraging’ en ‘padlengte’. Vertraging in Google Analytics vertelt je het aantal dagen dat jouw bezoekers nodig hebben om de uiteindelijke conversie te voltooien na hun eerste interactie. Het padlengterapport in Google Analytics geeft aan hoe vaak een gebruiker is terug gekomen om uiteindelijk een ​​laatste conversie te voltooien.

Aangepaste rapporten

Bovengenoemde standaard rapporten bieden natuurlijk een goede basis om data te analyseren. Naast deze standaard rapporten is het in Google Analytics ook mogelijk om zelf data te combineren, om zo aangepaste rapporten te maken. Met deze rapporten hebben we de mogelijkheid om de nodige data te combineren, om tot de ideale data te komen. Binnen Google Analytics vind je in het verticale navigatiemenu de mogelijkheid om een aangepast rapport aan te maken.

Bij het maken van een aangepast rapport, zijn er verschillende mogelijkheden. Bij het instellen van een aangepast rapport wordt een keuze gemaakt in het type aangepaste rapport, de statistiekgroep, de dimensiedetails, de filters en de weergaven. Op deze manier kan er altijd een rapport op maat gemaakt worden. Deze rapporten zijn gemakkelijk te delen en om te hergebruiken. We delen graag 3 aangepaste rapporten met je, om waardevolle data uit Google Analytics te generen.

Eén van de veelgebruikte aangepaste rapporten is het aangepaste rapport voor ‘doelen op tijd’.
https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=k8TVA-i6RZOaYt1hRixEpg
Als we bijvoorbeeld willen optimaliseren in AdWords, dan is het nuttig om conversies op basis van tijd te analyseren. Op basis van deze data kan er meer of juist minder worden geboden op bepaalde tijdstippen. Een voorbeeld om dit rapport te gebruiken, is bij webshops die in het weekend een piek draaien. Het budget kan in het weekend dan verhoogd worden en in de rest van de week lager worden ingesteld, zodat het budget meeloopt met het conversiepercentage.

Ten tweede delen we graag het aangepast rapport voor ‘omzet per productcategorie’.
https://www.google.com/analytics/web/template?uid=gzLTn0p6REa2jQG5NjCicA
Naast de kanalen voor acquisitie, is het soms ook bruikbaar om de omzet per productcategorie te kunnen bepalen. Welke producten worden verkocht via welke kanalen? Met dit rapport worden de gegevens van ‘gebruikers’, ‘unieke aankopen’ en ‘productopbrengst’ bij elkaar gevoegd. Na het installeren van dit aangepaste rapport, kan er bij een productcategorie de omzet per kanaal vergeleken worden. Hieruit kan bijvoorbeeld geconcludeerd worden dat gebruikers met minimaal 2 bestelling verantwoordelijk zijn voor een hogere bijdrage aan online omzet dan gebruikers met 1 bestelling.

Ten slotte willen we graag het aangepaste rapport ‘browsergebruik’.
https://www.google.com/analytics/web/template?uid=8-RkyBteSL6vfVgpm1ZRqg
Wij raden aan om regelmatig te controleren via welke browser de bezoekers op een website terecht komt en wat het bouncepercentage hiervan is. Mocht uit het aangepaste rapport blijken dat het bouncepercentage bij Google Chrome significant hoger is dan bij andere webbrowsers, dan kan het zo zijn dat Google Chrome een probleem heeft met de weergave van een website. Op basis van deze gegevens kan een website geoptimaliseerd worden voor bepaalde webbrowsers.

Meer weten?

Als online marketeers zijn we dagelijks bezig met het optimaliseren van campagnes op basis van data. Het is hierbij noodzakelijk om de juiste data te gebruiken. In bovenstaand artikel hebben we enkele voorbeelden gegeven van veelgebruikte functies in Google Analytics. We moeten echter niet vergeten dat Google Analytics enorm veel mogelijkheden heeft om data met elkaar te combineren. Alle informatie kan te veel zijn om meteen te verwerken, leg de focus dus altijd op de eindresultaten. Wil je meer weten over het optimaal gebruik maken van Google Analytics? Of heb je hulp nodig bij de online marketing van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op.

Heb je een vraag?

Jurien vertelt je graag meer.

Waarom branding belangrijk is voor marketing

Vorige blog

De trends in Marketplaces

Volgende blog
Close Hoor het van Jurien

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.