Blog - 12 juli 2021

Marketplace trends om in de gaten te houden 

Geschreven doorSander Onze Commercieel Directeur | Online Strateeg

Sinds de opmars van marketplaces als Bol.com en Marktplaats, is de populariteit van deze online verkoopplatformen allesbehalve afgenomen. Sterker nog, met de introductie van Amazon.nl op de Nederlandse markt, is de marketplace belangrijker dan ooit! Marketplaces zijn dan ook een belangrijk onderdeel van het marketinglandschap geworden – met name voor e-commercebedrijven die de ambitie hebben om snel te groeien.

In dit blog leggen we je uit wat een marketplace precies is, wat de trends zijn op dit gebied en hoe je hierop in kunt spelen om snelle groei te bewerkstelligen.

Wat is een marketplace?

Een marketplace is een extern online platform waar je als ondernemer producten op kunt verkopen. Voorbeelden van marketplaces die in Nederland een sterke positie hebben zijn Bol.com, Marktplaats, Amazon maar ook Fonq, Blokker en Wehkamp. Een marketplace kan zich dus bijvoorbeeld richten op een selecte productgroep zoals meubels, maar kan ook allesomvattend zijn en een platform bieden aan vrijwel alle denkbare producten. Iedere marketplace heeft eigen voor- en nadelen, spelregels en voorwaarden die van toepassing zijn op het verkopen van producten via het desbetreffende platform.

Veel ondernemers kiezen ervoor om hun producten naast de eigen webshop ook aan te bieden via een online marketplace, of zelfs meerdere. Voordelen van deze keuze zijn o.a.:

  • Een aanzienlijk groter bereik
  • Verbeterde online aanwezigheid
  • Toegang tot de internationale markt
  • Snel resultaat

marketplace trends

Hervonden belang van marketplaces

Toen de winkels in 2020 massaal de deuren moesten sluiten voor winkelend publiek vanwege de coronapandemie, trok datzelfde publiek in grote getalen naar online marketplaces. Producten die normaalgesproken in fysieke winkels werden aangeschaft, moesten ineens online gehaald worden. Marketplaces bleken dé grote winnaars van deze situatie en zagen hun omzet door het dak gaan. Maar wat betekent dit voor de toekomst? Blijft het succes van marketplaces aan of zal een terugkeer naar de winkelstraat zorgen voor een flinke afname in online shoppers?

10 marketplace trends

Het blijft uiteraard speculeren, maar we kunnen inmiddels wel met enige zekerheid zeggen dat het effect van marketplaces op de online verkoop en marketing van producten blijvend is. Consumentengedrag is veranderd, en dat komt mede door de eenvoud die marketplaces bieden; kopers zijn op ieder moment slechts enkele klikken verwijderd van de volgende aankoop. Dat de verzending doorgaans ook nog eens razendsnel is, maakt de drempel alleen nog maar lager!

Bovendien bieden marketplaces het overzicht waar je als consument naar op zoek bent. Je vergelijkt eenvoudig producten van diverse merken en hoeft niet tientallen webshops af te struinen op zoek naar de beste koop. Als bedrijf opvallen met je producten op marketplaces kan dus wel degelijk een slimme strategie zijn om meer conversie te genereren.

Trends die je de komende jaren zeker in de gaten moet houden zijn:

1 | Mobile shopping wordt belangrijker

Wie nog steeds denkt dat consumenten producten zoeken op hun telefoon om vervolgens via desktop de daadwerkelijke aankoop te doen, komt bedrogen uit. Sinds 2016 is het aandeel mobile shopping van 52% met ruim 20% toegenomen tot wel 73% in 2021. Dit betekent dat bijna driekwart van alle kopers aankopen het liefst via zijn of haar telefoon doet. Een marketplace die de mobiele interface dus op orde heeft, of zelf een mobile-first design hanteert, boekt waarschijnlijk aanzienlijk betere resultaten dan een alternatief zonder een mobielvriendelijke interface.

2 | Niche marketplaces krijgen meer ruimte

De kans dat je de strijd met giganten als Bol.com of Amazon gaat winnen is zeer klein. Deze gevestigde namen zijn zo dominant binnen de markt dat startende marketplaces er met geen mogelijkheid tegenop kunnen. Deze marketplaces bieden een zeer breed aanbod en zijn daarmee horizontaal ingesteld. Een verticale marketplace richt zich op een specifieke niche – en voor dit type online marketplace is nog wel voldoende ruimte op de markt! Is jouw bedrijf bijvoorbeeld gespecialiseerd in outdoor, zoals campingspullen of reisflessen, zoek dan een marketplace die zich specifiek op reizigers richt.

3 | Artificial Intelligence gaat een nog grotere rol spelen

De grootste AI-implementatie binnen e-commerce is de chatbot. Deze software zorgt er namelijk voor dat klanten 24/7 geholpen kunnen worden met de (standaard)vragen waar ze tegenaan lopen. De technologie heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan en ook chatbots worden daarmee steeds geavanceerder. Dit zorgt voor een optimale klantervaring waarbij de focus voornamelijk ligt op een customer-first benadering. Artificial Intelligence binnen e-commerce en marketplaces beperkt zich echter niet tot chatbots, ook dingen als persoonlijke suggesties op basis van shopgeschiedenis en de analyse van de beste verkoopkanalen worden gerealiseerd met deze technologie.

4 | Betaalmethoden gaan uitbreiden

Met de opkomst van online wallets zoals Apple Pay en Google Pay neemt de noodzaak voor complementaire betaalmethoden toe. Om het consumenten zo makkelijk mogelijk te maken wil je als marketplace dus het betaalproces aanpassen aan de voorkeuren van kopers. Ook afterpay-mogelijkheden zoals Klarna winnen in populariteit. Als ondernemer kan het dan ook verstandig zijn om een partner marketplace te selecteren die voldoende betaalopties aanbiedt.

5 | Een omnichannel verkoopstrategie wordt leidend

Omnichannel verkoop houdt in dat het verkoopproces plaatsvindt via diverse kanalen. De ervaring wordt op die manier zo naadloos mogelijk en zorgt voor een verhoogde loyaliteit van bezoekers die daadwerkelijk overgaan tot aankoop. Bovendien kan een marketplace op deze manier top of mind blijven; advertenties en updates worden op verschillende kanalen weergegeven waardoor klanten hier voortdurend aan herinnerd worden.

6 | Shoppable video’s zorgen voor hogere verkoopcijfers

Wist je dat je inmiddels productlinks kunt embedden in video’s? Wanneer klanten video-advertenties bekijken en er een product voorbij komt dat ze aanspreekt, kunnen ze hier direct op klikken wanneer er een link achter zit. Zo maak je van video niet alleen een inspirerend medium maar ook een manier om daadwerkelijke verkoop te realiseren. Enkele e-commercemerken maken hier inmiddels al gebruik van – en zorgen daarmee voor een volwaardige shopervaring.

7 | Duurzaamheid krijgt een prominente plek

De consument wordt bewuster. Dit betekent dat keuzes anders worden gemaakt en merken niet langer wegkomen met een halfbakken toekomstvisie. Zaken als Co2-compensatie van een bestelling, duurzame verpakkingen en een merkmanifest dat zich richt op de toekomst zijn niet langer optioneel. Omdat marketplaces zo’n stempel drukken op het milieu – met de non-stop logistieke stroom aan pakketbezorgers – hebben de platformen ook zeker iets te compenseren. Vind je dit als ondernemer zelf ook belangrijk? Zoek dan zeker een partner die deze waarden onderschrijft.

8 | Personalisatie krijgt serieus vorm

Zoals eerder genoemd gaat AI een grotere rol spelen binnen e-commerce en daarmee ook marketplaces. Personalisatie is hier een voorbeeld van. Naast het aanbieden van informatie die is afgestemd op het gedrag van bezoekers, biedt AI ook de mogelijkheid om echt gepersonaliseerde producten aan te bieden die bezoekers via een configurator kunnen samenstellen. Drinkflessen, telefoonhoesjes, schoenen – alles kan bedrukt worden naar wens. Hoe persoonlijk wil je het hebben?

9 | Voice commerce verandert het zoekgedrag

Met de komst van smart home assistants en de zoekopdrachten die middels stemcommando’s worden uitgevoerd, verandert het zoekgedrag van consumenten. Waar beknopte keywords in Google eerst de voornaamste manier van zoeken was, zijn volledige vragen die aan een Siri, Alexa of Google Home worden gesteld inmiddels ook flink ingeburgerd. FAQ’s op een website worden daarmee bijzonder waardevol – hier is de volledige vraag namelijk uitgeschreven en wordt het antwoord direct getoond. Een marketplace die ook voor smartassistants is geoptimaliseerd, heeft dus een grotere kans om met de huidige ontwikkelingen als voorkeursplatform te eindigen.

10 | Online en offline komen dichter bij elkaar

Het karakter van online marketplaces is uiteraard voornamelijk digitaal, maar steeds meer platformen kiezen ervoor om pop-up shops te openen zodat ze ook in het straatbeeld terugkomen. Merken die voorheen volledig online opereerden, zijn inmiddels ook te bezoeken als fysieke winkels. Dit zorgt voor een naadloze klantervaring, waarbij producten offline bekeken en online aangekocht kunnen worden – en andersom.

Hoe kun jij profiteren van marketplaces?

Als ondernemer wil je natuurlijk dat je producten zo breed mogelijk onder de aandacht worden gebracht van je doelgroep. Een marketplace kan hier aanzienlijk aan bijdragen. De voordelen die eerder in dit blog genoemd werden, wegen namelijk vaak op tegen de extra kosten die je hebt van een samenwerking met een online marketplace.

Zodra je namelijk je eigen webshop op orde hebt, kan de stap naar verdere groei soms een volgend obstakel zijn. Je producten verkopen via een marketplace kan dan precies dat opstapje zijn waar je naar op zoek bent.

Bepaal of je onderneming klaar is voor verdere groei. Zo ja, kies dan voor een samenwerking die bij je past. De ene marketplace biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om ook het volledige verzendproces van je over te nemen, inclusief opslag van producten, terwijl de ander juist enkel het platform en bereik biedt. Aan jou de keuze.

Lees ook onze artikelen over verkopen via de twee grootste marketplaces: 

Aan de slag met marketplaces

Zodra je je geregistreerd hebt als zakelijk partner van een marketplace, dien je je producten in te laden door middel van een handmatige of automatische feed. Met een automatische .xml feed zorg je er bijvoorbeeld voor dat de producten die getoond worden binnen de marketplace iedere dag ververst worden en de status van je webshop overnemen. Zodra er een product is uitverkocht, zal de online marketplace deze ook niet meer tonen omdat de feed automatisch is bijgewerkt.

Ook zijn er marketplaces zoals Bol.com die met een API (application programming interface) werken. Deze API zorgt voor een directe koppeling tussen Bol.com en je webshop/feed management tool. De directe koppeling voorkomt vertraging en maakt het extra makkelijk én snel om jouw producten te verkopen. Wist je trouwens dat 40% van de Bol.com omzet via externe verkopers (20.000) gegeneerd wordt?

Hoe optimaliseer ik voor een marketplace?
Binnen een marketplace is het misschien wel het allerbelangrijkste om de titel van je product sterk te formuleren. Contentoptimalisatie dus. Waarom? Uit onderzoek is gebleken dan ongeveer 20% van de gebruikers van een marketplace bij een product komt via de categoriestructuur. Door hier op de juiste categorie te klikken, vinden zij het product waar ze naar op zoek zijn. Dit houdt dus ook in dat 80%(!) van de gebruikers dit via de zoekfunctie van de marketplace doet. Je moet met jouw producten dus zichtbaar worden op het moment dat een bezoeker gaat zoeken.

Heb je bijvoorbeeld een product van een onbekend of eigen merk zonder zoekvolume? Noem dit merk dan niet in de titel van het product, maar geef het product een algemene naam waarop bezoekers zoeken.

Marketplace - Bol.com

Hoe optimaliseer ik voor een marketplace?

Binnen een marketplace is het misschien wel het allerbelangrijkste om de titel van je product sterk te formuleren. Contentoptimalisatie dus. Waarom? Uit onderzoek is gebleken dan ongeveer 20% van de gebruikers van een marketplace bij een product komt via de categoriestructuur. Door hier op de juiste categorie te klikken, vinden zij het product waar ze naar op zoek zijn. Dit houdt dus ook in dat 80%(!) van de gebruikers dit via de zoekfunctie van de marketplace doet. Je moet met jouw producten dus zichtbaar worden op het moment dat een bezoeker gaat zoeken.

Heb je bijvoorbeeld een product van een onbekend of eigen merk zonder zoekvolume? Noem dit merk dan niet in de titel van het product, maar geef het product een algemene naam waarop bezoekers zoeken.

Regels instellen via je feed

Uiteraard betaal je een fee om gebruik te maken van een marketplace. Voor enkele webshopeigenaren is dit een reden om af te zien van een samenwerking, maar voor veruit de grootste groep is het een manier om grip te houden op kosten. Je weet namelijk precies waar je aan toe bent met een vaste fee op basis van een no-cure-no-pay-constructie.

Het kan echter wel voorkomen dat je als ondernemer te weinig marge overhoudt. De regels omtrent verzendkosten kunnen bijvoorbeeld afwijken van wat je in je eigen webshop hanteert. Wanneer je zelf gratis verzending vanaf €50 aanhoudt, maar de marketplace je verplicht via hun platform gratis verzending al vanaf €20 aan te bieden, kan de marge behoorlijk klein worden. Om dit te beperken kun je automatische regels instellen die de producten uit jouw webshop eerst beoordelen voordat ze bij een marketplace worden ingeladen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat producten met een winstmarge lager dan een bepaald bedrag niet worden getoond. Ook kun je ervoor kiezen om de prijs van deze producten automatisch te laten verhogen met een bepaald percentage – waarbij het bedrag afgerond wordt naar een rond of -,99 getal – zodat je winstmarge alsnog vergroot wanneer je via de marketplace verkoopt.

Datafeed management tools

Hoe ingewikkeld het ook mag klinken, er zijn voldoende tools beschikbaar die het beheer van je marketplace feed vergemakkelijken. Zo zijn er veel verschillende feed management tools die koppelingen leggen tussen je webshop en de verschillende marketplaces. Naast de koppeling bieden de meeste tools ook nog extra mogelijkheden omtrent het aanpassen en optimaliseren van je feeds met betrekking tot een bepaalde marketplace.

Er zijn vele verschillende Datafeed management tools beschikbaar. Enkele populaire zijn:

  • Datafeedwatch
  • Channable
  • Koongo
  • Adcurve
  • Channelengine
  • Productsup

Zelf werkt Traffic Today veelal met Channable. Deze tool biedt een uitgebreid pakket aan koppelingen en veel mogelijkheden omtrent het aanpassen, inrichtingen en optimaliseren van de verschillende productfeeds. Wat de juiste tool is voor jou, hangt echter af van je specifieke wensen. Enkele zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Import/koppeling mogelijkheden
  • Export/koppeling mogelijkheden
  • Mogelijkheid tot aanpassen van productdata
  • Automatiseringsmogelijkheden
  • Schaalbaarheid
  • Prijs-kwaliteitverhouding

Marketplaces vs. zoekmachines

Het is geen geheim dan Zoekmachines – en met name Google – flink wat geld verdienen aan het advertentieprogramma. Echter worden marketplaces een steeds grotere concurrentie. Veel zoekopdrachten beginnen inmiddels namelijk op een marketplace, waarbij de zoekmachine dus wordt overgeslagen in de zoektocht naar een product.

Toch maken marketplaces nog steeds gretig gebruik van de diensten van zoekmachines. Zowel Search advertenties als advertenties via Google Shopping maken onderdeel uit van de online strategie van marketplaces.

Marketplaces, ook interessant voor jou?

Al met al is het zeker interessant om eens te kijken of er relevante marketplaces bestaan voor jouw webshop. Gezien de trends die op dit moment in opkomst zijn, is het dé mogelijkheid om op (zeer) korte termijn (meer) sales te genereren!

Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden en kansen te bespreken. We doen graag een vrijblijvende analyse en geven je uitgebreid advies.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Vindbaar via Google afbeeldingen? Dit zijn de gouden tips!

Vorige blog

De Instagram Story link: testfase voor alle gebruikers van start

Volgende blog
Contactformulier

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.