Blog - 30 april 2021

Verkopen via Bol.com in 5 stappen

Geschreven doorWilco Onze ervaren Advertising Marketeer | Head of Advertising

In 2020 behaalde Bol.com een omzet waar je steil van achterover slaat; de online marktplaats draaide maar liefst 4,3 miljard euro omzet het afgelopen jaar, wat goed was voor een stijging van 70 procent. Dit succes is uiteraard het directe gevolg van de coronacrisis en de daaropvolgende maatregel om fysieke winkels te sluiten. Shoppen gaat – meer dan ooit – via de digitale snelweg.

De strategie van Bol.com om zich op te werpen als knooppunt heeft z’n vruchten afgeworpen. Toch moeten we onthouden dat dit succes niet enkel bij Bol ligt. Ook veel partners van Bol hebben hun omzet flink zien stijgen in 2020. En met deze hernieuwde positie van e-commerce lijkt een partnership met Bol.com de cruciale stap naar een breder publiek, hogere omzet en uiteindelijke winst.

Maar hoe werkt verkopen via Bol precies? In dit artikel leggen we uit welke stappen je moet doorlopen om jouw producten via de bekendste en grootste webwinkel van Nederland te kunnen verkopen.

Jouw producten op Bol.com verkopen in slechts 5 stappen

Bol.com heeft er uiteraard veel belang bij dat ondernemers zoals jij zich aan willen sluiten bij hun netwerk. Om hun eigen klanten zo goed mogelijk te voorzien, leunen ze namelijk op het assortiment van derden. Een webwinkel die werkelijk álles verkoopt is nu eenmaal afhankelijk van goede partners. Daarom maakt Bol het ondernemers gemakkelijk om ook via hun platform producten aan te bieden. Via het partnerplatform ga je aan de slag en kun je snel beginnen met verkopen via Bol.com.

1. Verkoopaccount aanmaken

De eerste stap in het proces is het aanmaken van een verkoopaccount. Met dit account regel je alles aan de achterkant van jouw online shop op Bol.com. Je vult je gegevens in zoals naam en e-mailadres, kiest een wachtwoord en maakt je account aan.

bol.com zakelijk

2. Aanvullende gegevens invullen

Nadat je de aanvraag hebt ingediend om een zakelijk account aan te maken op Bol.com ontvang je een e-mail om je account te bevestigen. Als je dit hebt gedaan, heb je toegang tot jouw Bol.com verkoopaccount. Hier word je gevraagd aanvullende informatie in te vullen over je bedrijf (denk bijvoorbeeld aan het KVK-nummer). Deze informatie dien je vervolgens in bij Bol.com zodat zij je bedrijf na kunnen trekken en akkoord kunnen geven op jouw toegang tot hun platform.

3. Bedrijf verifiëren

Zodra Bol je bedrijf en account heeft goedgekeurd, ontvang je een brief op het adres waar jouw bedrijf gevestigd is. In deze brief vind je een verificatiecode waarmee je jouw bedrijf definitief verbindt aan de diensten van Bol.com voor ondernemers.

4. EAN nummers achterhalen

Nu je account aangemaakt en je bedrijf geverifieerd is, is het tijd om je Bol-webwinkel te vullen met jouw producten. Per product heb je een EAN code (Europees Artikel Nummer) nodig. Dit is de cijferreeks die wordt toegewezen aan ieder product om unieke identificatie te kunnen garanderen.

Producten die je inkoopt via een groothandel hebben al een EAN code en die kun je dan ook makkelijk achterhalen. Wanneer je echter zelfgemaakte producten wilt verkopen, is het noodzakelijk om hier EAN codes voor aan te vragen. Online vind je verschillende aanbieders die jou snel kunnen voorzien van de codes die je nodig hebt.

5. Verkopen

De laatste stap: verkopen. Voordat je jouw eerste product verkoopt via Bol zijn er nog een paar dingen die je kunt instellen om de kans te vergroten dat jouw producten worden gevonden door het publiek. Allereerst moet je namelijk een goede prijs bepalen. Balans is hierin belangrijk. Omdat Bol een percentage vraagt van de door jou verkochte producten via het platform is het belangrijk om een prijs te bepalen waarin je voldoende marge overhoudt om winst te maken. Tegelijkertijd wil je natuurlijk een scherpe prijs bieden zodat consumenten je product daadwerkelijk interessant genoeg vinden.

Verkoopinzichten op Bol.com

Naast een goede prijs is ook goede productinformatie erg belangrijk. Hiermee zorg je ervoor dat jouw producten goed vindbaar zijn en dat de consument overgehaald wordt tot het doen van een aankoop. Vertel dus wat iemand van jouw product kan verwachten en wat de meerwaarde is.

Heb je al je producten volgens de spelregels van Bol.com toegevoegd aan je verkoopaccount, heb je de prijs bepaald en is ieder product voorzien van de juiste informatie? Dan ben je klaar om een vliegende start te maken als officiële partner van de grootste webwinkel van Nederland!

Hoe automatiseer ik mijn productfeed? (Tip!)

Hier zijn verschillende manieren voor. Afhankelijk van de grootte van je assortiment kun je afwegen of je de producten handmatig of geautomatiseerd wilt doorzetten.

Je kunt de producten per stuk toevoegen in je verkoopaccount. Dit is redelijk eenvoudig, maar wel zeer tijdrovend indien het assortiment groot is. Indien het assortiment wat groter is kun je gebruik maken van de Excelsheet die Bol aanbiedt. Deze methode vergt al iets meer kennis.

Een derde optie is om gebruik te maken van feed management platformen als bijvoorbeeld Channable. Door middel van een API wordt je feed doorgeschoten naar Bol.com. Zeker voor de grote aanbieders is dit de meest ideale optie. Door automatisering bespaar je ontzettend veel tijd.

Bol.com resultaten | Traffic Today

Waarom zou ik verkopen via Bol.com?

Dat veel ondernemers kiezen voor een samenwerking met Bol is geen verrassing. Er zitten namelijk een paar zeer aantrekkelijke voordelen aan.

• Unieke verkoopkansen

Verkopen via Bol levert je unieke verkoopkansen op. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om online te verkopen zonder eigen webshop, een miljoenenpubliek te bereiken in binnen- en buitenland en waardevolle inzichten in de verkoop van je producten. Bovendien geeft Bol zelf ook tips zoals de zogenoemde whitespots. Dit zijn gaten in het assortiment van producten waar wel op gezocht wordt maar die nog niet worden aangeboden. Dit wordt ook wel weergeven binnen de zoektrends van Bol.com.

Zoektrends Bol.com

• No cure no pay

Een ander voordeel van verkopen via Bol is dat je enkel betaalt voor de producten die je verkoopt via het platform. Er zitten dus geen aanvullende kosten verbonden aan een account of registratie.

• 3 logistieke mogelijkheden

Bol biedt partners de mogelijkheid om te kiezen voor een samenwerking op maat. Dit betekent dat je als ondernemer kunt besluiten om je voorraad en verzending in eigen beheer te houden en slechts gebruik te maken van de korting op verzendzegels als partner van Bol.com.

Je kunt er ook voor kiezen om de voorraad in eigen beheer te houden maar de verzending over te laten aan Bol. Je product wordt opgehaald door een bezorger en afgeleverd bij de klant.

Als laatste optie kun je zowel opslag als verzending en retour uitbesteden aan Bol. Je wordt hiermee van a tot z ontzorgd en maakt optimaal gebruik van de kennis en expertise van het platform.

Hoe worden mijn producten goed vindbaar?

Bol.com vindt het belangrijk om haar klanten goede service te verlenen. Om de klant en haar relevantie centraal te stellen, ligt de nadruk bij Bol.com op prestatie. Je moet als zakelijke verkoper laten zien dat je de juiste service verleent. Hoe je dat doet? Door middel van een goede prestatiescore.

De prestatiescore van Bol.com is een algemene score die je als verkoper krijgt op je account. Het laat zien hoe servicegericht je bent. Ook al denk je dat dit misschien niet heel belangrijk is, dat is het zeker wel. Voldoe je namelijk niet aan het vereiste serviceniveau? Dan worden jouw producten lager getoond tussen de resultaten en dan loop je omzet mis. Genoeg redenen dus om te focussen op de prestatiescore!

Het advies is om de vier verschillende pijlers van de prestatiescore te bekijken. Hier gaat het om de volgende vier punten:

  1. Beoordelingen
  2. % op tijd geleverde producten
  3. % annuleringen
  4. Track & Trace

Het vereiste serviceniveau van op tijd geleverde producten is 98%, wat dus betekent dat 98% van jouw verzonden producten op tijd moet worden afgeleverd. Slaag je er niet in om dit percentage te behalen? Dan krijg je een lagere prestatiescore, wat een negatieve invloed heeft op het koopblok. Voor de andere drie factoren gelden ook servicenormen:

    • Beoordelingen: het cijfer moet minimaal een 8.0 zijn
    • Annuleringen: het percentage annuleringen moet onder de 2% zijn
    • Track & Trace: alle artikelen moeten een track & trace code bevatten

Scoor je op al deze punten goed? Dan wordt een goede prestatiescore realiteit. Daarnaast kun je door hele goede beoordelingen een ‘gouden label’ krijgen. Dit betekent dat je gemiddeld een 9.0 of hoger scoort. Het werkt natuurlijk conversiestimulerend als jij als verkoper wel een gouden label hebt en de concurrentie niet. Wanneer er namelijk meerdere keren hetzelfde product wordt aangeboden op Bol.com, wordt een listerpagina getoond. Op deze pagina kan de consument eenvoudig aanbieders vergelijken op basis van prijs, levering en beoordeling. Een gouden label is dan natuurlijk nog meer waard.

Een koopblok

Oké, laten we stellen dat je een goede prestatiescore hebt, maar wat heb je hier dan verder aan? De kracht van de prestatiescore zit hem in het gevolg ervan. Een goede prestatiescore heeft namelijk invloed op het koopblok. Het koopblok is dé plek die je als aanbieder wil hebben: dit is namelijk het eerste dat wordt getoond wanneer een klant op zoek is naar een artikel. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen waarom dit conversiestimulerend werkt. Naast de prestatiescore of servicescore wordt het koopblok bepaald door twee andere variabelen:

  1. De prijs
  2. De leverbelofte

Voor Bol.com is de prijs een graadmeter. Het aanbieden van producten met een concurrerende prijs is daarom belangrijk. Maar niet alleen de prijs bepaalt de positie. Ook de leverbelofte speelt een belangrijke rol op dit gebied. Hierbij wordt gekeken of je de belofte die je maakt ook daadwerkelijk realiseert, kortom lever je wel binnen de termijn dat je belooft? Het is per productcategorie verschillend in welke mate deze variabelen wegen. Hierbij kijkt Bol.com naar het klantgedrag, waarna aanpassingen in de wegingsfactoren worden doorgevoerd. Door in het menu ‘Prestaties’ in het verkoopaccount te kijken, krijg je snel een overzicht van jouw scores. Optimaliseren wordt daarna kinderspel, want je weet immers wat je moet veranderen voor een betere score!

Prestaties | Traffic Today

Lister page

Zoals ik net al kort toelichtte, kunnen consumenten eenvoudig artikelen van verschillende kopers vergelijken. Daarom is het belangrijk hierop te vallen en je te onderscheiden, daarvoor hebben we enkele tips:

  • Content optimalisatie
  • Gepromote producten en advertenties
  • Het koopblok optimaliseren
  • Bol Select
  • Prijs
  • Reviews

Daarnaast is het belangrijk het zoekgedrag van consumenten op handelsplatformen te begrijpen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 20% van de bezoekers bij een product komt via de categorieën. De overige 80% maakt dus gebruik van de zoekfunctie. Om zichtbaar te zijn met je product, is het belangrijk dit proces te begrijpen. Hiervoor is het extreem belangrijk je titel te optimaliseren. Ben je een merk, dat relatief onbekend is, benoem die dan niet in de titel van het product. Dit kan juist bezoekers afschrikken, gebruik daarom in dit geval algemene termen. Daarnaast dien je gebruik te maken van afbreekstreepjes, Bol.com waardeert deze overzichtelijke manier van formuleren. Een goede titel heeft daarom de volgende opbouw:

Merk + Serie/model – Type product – Doelgroep (indien relevant) – Materiaal (bij sieraden) – Kleur – Maat

De titel van een bepaalde zonnebril ziet er dan als volgt uit: Rayban Aviator – Zonnebril – Goudkleurig – 58mm

Dit lijkt misschien veel moeite, maar uit onderzoek blijkt waarom de titel zo belangrijk is. 35% van de klikken is namelijk op het eerste product. Daarnaast kijkt 70% niet verder dan de eerste pagina, een goede positie is dus voor handelsplatformen ook zeer belangrijk.

Verkoopanalyse op Bol.com

Naast de prestatiescore en koopblok, kan je als verkoper ook op productniveau kijken hoe je scoort. Dit is erg handig omdat je heel specifiek kunt kijken hoe jij scoort ten opzichte van de concurrenten.

In deze analyse worden de volgende onderdelen getoond:

  • Productnaam
  • Weeknummer
  • Voorraad
  • Het aantal verkopers
  • De laagste prijs: in het zwart wordt jouw prijs getoond, in het grijs die van andere aanbieders
  • Jouw levertijd: ben je de snelste, dan wordt dit hier vermeld

Bol.com verkoopanalyse | Traffic Today

Onder elk product kun je vervolgens ook andere statistieken bekijken:

  • Omzetverschil
  • Omzet
  • Aantal verkocht
  • Bezoek op Bol.com

Het is zeer interessant om deze gegevens te bekijken. Zo kun je door de statistiek ‘Bezoek op Bol.com’ dus kijken hoe vaak het artikel is bekeken. Door dit te vergelijken met bijvoorbeeld de beoordelingen, prijs en levering van jou en de concurrent kun je tot interessante inzichten komen. Zaken die je bijvoorbeeld kunt onderzoeken:

  • Zijn mijn producten die voor 80% van de omzet zorgen goed zichtbaar?
  • Liggen er kansen op het gebied van prijsstelling?
  • Of zijn er producten die veel bezoeken krijgen maar niet verkopen?

Met de data uit de data-analyse kun je niet alleen je prestaties verbeteren. Je kunt ook kijken wat de opties zijn om te adverteren. Het advies is hierbij eerst met de hardlopers te testen. De mogelijkheden binnen Bol.com zijn onder andere: display advertising, sponsored products, online magazines en target mails. Goed om te weten: het veilingmodel voor sponsored products verandert naar 1e prijs op 26 maart. Wat dit betekent? Wat je biedt, betaal je. Het is vanaf dan niet langer dat je 0.01 cent meer betaalt dan het tweede bod. Een belangrijke ontwikkeling om mee op te letten!

Naast de inzet van sponsored products, kun je gebruik maken van online magazines. Op die manier haal je mensen vanuit content naar je producten. Hierdoor is het mogelijk het engagement te vergroten, maar ook bereik te creëren en nieuwe producten te introduceren.

Content is nog altijd king

Daarnaast werkt Bol.com ook eigenlijk deels hetzelfde als zoekmachines, ook hier is content king. Enkele tips om jouw content te verbeteren en de conversies te stimuleren:

  1. Vul productspecificaties in
  2. Goede titels
  3. Productfamilies toevoegen
  4. Een SEO technisch goede productbeschrijving
  5. Kwalitatief goede productafbeeldingen
  6. Een productvideo
  7. Vertaling

Goede content leidt niet alleen tot meer conversies, het leidt ook tot minder annuleringen en retourproducten. En laat dat nu net een belangrijke factor zijn voor de prestatiescore. Daarom adviseren we juist je producten en pagina’s te voorzien van de juiste content.

De kosten van verkopen via Bol.com

Uiteraard wil je ook weten wat je uiteindelijk betaalt voor een samenwerking met Bol. Dit is in principe volledig afhankelijk van jouw succes. Op basis van het no cure no pay model betaal je pas aan Bol.com wanneer je iets via het platform verkoopt. Bol vraagt een percentage van de omzet per verkocht product.

Deze commissie is als volgt opgebouwd:

• Over een product van €0 – €10 ontvangt Bol een commissie van €0,20 (excl. btw)
• Over een product van €10 – €20 ontvangt Bol een commissie van €0,40 (excl. btw)
• Over een product van €20 of meer ontvangt Bol een commissie afhankelijk van de productcategorie

Start nu met verkopen via Bol

Wil je ook partner worden van Bol.com? Laat ons je helpen. We hebben ruime ervaring met het opstarten van een verkoopaccount voor onze klanten en ondersteunen je gedurende het hele proces. Van het schrijven van je productteksten tot het opvallen tussen je concurrenten – we weten wat we doen en willen graag onze kennis met je delen.

cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Meer weten?

Wat is een blog?

Vorige blog

See, Think, Do, Care: de kracht van de customer journey

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.