Blog - 22 januari 2019

6 min leestijd

12x extensies op Chrome voor iedere marketeer

Geschreven doorJurien Onze ervaren Senior Digital Marketeer

Een handige klusser kan niet zonder gereedschap, zo kan ook een online marketeer niet zonder de nodige tools. Om effectief aan de slag te gaan in Google Chrome, zijn er de nodige extensies ontwikkeld. Hiermee kan gemakkelijk informatie worden verzameld, zonder dat dit veel tijd kost. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden wat de headerstructuur is van een website, of er directs aanwezig zijn op de website en in welk CMS een website of een webshop is gebouwd. Onze online marketeers Marthe en Jurien vertellen over hun meest gebruikte Chrome extensies en wie weet zit er iets tussen waarmee je jouw online marketing werkzaamheden gemakkelijker maakt.

#1 – SEO Peek

Met de chrome extensie SEO Peek kun je slechts met één klik de basis SEO-factoren op een pagina van een website controleren. Door het controleren van het Document Object Model (DOM) wordt een pagina gescand. Aan de hand van dit model verstuurd SEO Peek een verzoek naar de server om verschillende HTTP Response Headers en robotrichtlijnen, zoals HTTP-status en metarobots, te begrijpen. Het toont ook kopinformatie, metatags, linktags en de paginatitel. Ideaal dus om snel een pagina te controleren op basis factoren.

#2 – Redirect Path

Deze HTTP- en redirectchecker toont je de statuscodes en het omleidingspad voor alle URL’s of stappen die je browser heeft ingeladen, voordat hij op de uiteindelijke pagina terecht kwam. Met dit hulpprogramma worden alle URL’s in een redirectchain geïdentificeerd, evenals eventuele tijdelijke omleidingen (302’s) die van invloed zijn op het doorgeven van linkjuice. Naast het markeren van omleidingen en mogelijke fouten, toont deze extensie ook andere HTTP-headers, zoals servertypes en caching headers en het server-IP-adres. Een simpele, maar effectieve Chrome extensie.

 

#3 – Wappalyzer

Met de Wappalyzer Chrome-extensie kun je software identificeren die op een bepaalde website geïnstalleerd is. Deze extensie laat je zien welke technologieën er gebruikt zijn en op welk Content Management System (CMS) de website draait. Ook geeft hij mogelijke eCommerce platforms, webservers, JavaScript frameworks en geïnstalleerde Analytics tools aan. Met deze extensie kun je dus gemakkelijk zien wat de basis van de website is, zonder dat daar enige inloggegevens voor nodig zijn.

#4 – SEOquake

SEO Quake is een Chrome extensie en plug-in waarmee je de belangrijkste (SEO) data kunt analyseren en een gedetailleerde analyse van SERP’s kunt maken. Het enige wat nodig is, is één klik en één seconde. Er is geen omslachtige interface nodig. Deze extensie barst van de tools en functies, waardoor het een van de meest succesvolle en bekende extensie van deze lijst is. Met een real-time diagnosefunctie helpt deze extensie bij het identificeren en verhelpen van verschillende optimalisatieproblemen die optreden met de huidige zoekmachines. Handige tools zijn onder meer een complete SEO Audit, link checker en een keyword density analyse.

#5 – Data Miner

Data Miner is een erg handige Chrome extensie voor technisch SEO en linkbuilding. Met Data Miner kun je gegevens ‘scrapen’ uit elke HTML-webpagina, inclusief tabellen en lijsten. Vervolgens kunnen deze gegevens geëxporteerd worden Google Spreadsheets of Microsoft Excel. Je kunt bijvoorbeeld lijsten met URL’s uit de SERP’s van Google downloaden (ideaal voor linkbuilding targetlijsten maken) of je kunt deze tool gebruiken om bepaalde stukken content van iedere pagina te downloaden. De mogelijkheden zijn hierbij eindeloos. Tevens bevat deze tool veel voor geïnstalleerde templates.

#6 – SEEROBOTS

SEEROBOTS is een erg handige Chrome extensie om heel snel en gemakkelijk te zien of de pagina die je bekijkt beperkingen op indexatie heeft, bijvoorbeeld in de robots.txt of in html code zelf. Dit wordt heel snel weergegeven in kleuren. Een compleet groen blokje geeft aan dat de pagina geïndexeerd mag worden en dat deze ook op ‘follow’ staat. Een half groen en half rood blokje geeft aan dat de pagina wel geïndexeerd mag worden, maar de links niet gevolgd mogen worden (no-follow). Een half rood en half groen blokje geeft juist het omgekeerde aan, in dit geval mag de pagina niet geïndexeerd worden maar mogen de links wel gevolgd worden. Met een compleet rood blokje weet je zeker dat de website én niet geïndexeerd én de links niet gevolgd mogen worden. Erg handig als een pagina per ongeluk ingesteld staat op no-index, met deze tool kun je dat meteen zien. Je hoeft hierdoor niet lang te zoeken naar de mogelijke oorzaak van het verliezen van traffic en rankings.

#7 – LinkMiner

Deze zeer handige linkchecker is te koppelen met Ahrefs, Moz en Majestic. Dit is vooral handig om erachter te komen of er backlinks verwijzen naar pagina’s die zijn verwijderd en daardoor een 404 weergeven. LinkMinder tilt het controleren van een verbroken koppeling naar een hoger niveau. Het laat je in één oogopslag zijn of er broken links in de content van de pagina te vinden zijn. Alle niet werkende links zijn bijvoorbeeld rood, terwijl werkende links groen zijn. Deze extensie geeft meer informatie over de links die gecontroleerd worden, zodat er gemakkelijk beslissingen genomen kunnen worden. Het is ook eenvoudig om de resultaten met één klik naar CSV of Excel te exporteren. Daarnaast is er sinds kort een update geweest van de Chrome extensie, waarmee de LinkMiner nu de pagina’s in de zoekresultaten van Google bekijken om de link statistieken van elk resultaat te bekijken.

#8 – Tag Assistant

De Tag Assistant-Chrome extensie van Google is een eenvoudig hulpmiddel om te controleren of je Google Tags goed werken en correct worden geactiveerd. Vaak zul je deze tool gebruiken voor Google Analytics en Google Tag Manager. Zo kan er snel gekeken worden of de Tag goed werkt en het de juiste data doorschiet. Met deze extensie kun je gemakkelijk naar een willekeurige pagina gaan en Tag Assistent vertelt welke tags aanwezig zijn, rapporteert eventuele fouten en stelt verbeteringen voor die kunnen worden aangebracht aan de website.

#9 – Ahrefs SEO Toolbar

Met Ahrefs heb je de belangrijkste SEO-statistieken in één extensie. Deze extensie geeft direct toegang tot pagina- en domein statistieken. Je ziet bijvoorbeeld de Domain Rating, het aantal backlinks en de URL-beoordeling. Daarnaast geeft deze extensie data over de belangrijkste zoekwoorden, zoals het zoekvolume en de kosten per klik (CPC). Met deze extensie hoeft er geen gebruik te worden gemaakt van een aparte tool, de data wordt weergegeven onder de werkbalk. Hierdoor kun je gemakkelijk de website analyseren, terwijl deze extensie extra data geeft over de betreffende website.

#10 – User agent switcher

Voor een optimale vindbaarheid is het belangrijk dat we optimaliseren voor verschillende schermformaten en apparaat typen. Het is erg vervelend om je wijzigingen op meerdere apparaten te bekijken, omdat je die apparaten wel tot je beschikking moet hebben! Deze extensie geeft je de mogelijkheid om webpagina’s te bekijken zoals deze op verschillende apparaten en besturingssystemen worden weergegeven. Het is natuurlijk een tool die zeer onmisbaar is voor website developers, maar ook erg handig voor iedereen die een SEO-analyse uitvoert of conversie optimalisatie wil uitvoeren. Hiermee kun je snel en gemakkelijk bekijken of de website wel goed wordt ingeladen op elk type apparaat. En dat met een Chrome extensie!

#11 – Majestic Backlink Analyzer

Majestic heeft net als andere bekende linkprofiel analysetools (Moz en Ahrefs) een Chrome-extensie gemaakt. Deze tool is wel iets anders. Het richt zich namelijk echt specifiek op een link profielanalyse in plaats van on-page-elementen. Je ziet snel en eenvoudig alle statistieken van Majestic, weergegeven in een lijst met de belangrijkste backlinks en ankerteksten. Er zijn ook shortcuts naar verschillende Majestic-tools. Indien je een Majestic account bezit zie je de meeste data, maar ook al heb je geen account, dan nog is deze Chrome extensie handig!

# 12 – Open SEO Stats

Deze Chrome-extensie is zeer uitgebreid en gedetailleerd. Het zal je helpen veel SEO-data te achterhalen van elke website die je bezoekt. Deze plug-in levert je veel data aan zoals sociale media-statistieken, maar ook diepgaande SEO-gegevens zoals het aantal backlinks, servergegevens, website laadtijd. Verder kan er data worden verzameld uit verschillende diensten, zoals Moz, Semrush, Archive.org en Majestic.

Het gebruik van een Chrome Extensie

Zoals je leest zijn bovenstaande extensies handige uitbreidingen van Google Chrome. De extensies voegen extra opties toe aan het gebruik van Chrome, die gemakkelijk en snel geraadpleegd kunnen worden. De Chrome extensies kunnen gedownload worden via de Chrome Web Store. Hier is een ruime keuze te vinden van Chrome extensies, die voor elk vakgebied gebruikt kunnen worden. Zo zijn er de genoemde extensies te vinden, maar er zijn bijvoorbeeld ook recreatieve extensies te downloaden. Het downloaden van een extensie gaat daarnaast binnen enkele seconden. De extensie moet gevoegd worden aan Google Chrome om gebruikt te kunnen worden. Al met al kan er gezegd worden dat de Chrome extensies gemakkelijk zijn in gebruik en een hoop tijd besparen. En het grootste voordeel is dat ze gratis zijn!

Meer weten?

Als online marketeer zijn we vaak bezig met het analyseren van websites. Op het gebied van SEO zijn er altijd punten die geoptimaliseerd kunnen worden. Deze optimalisatiepunten zijn niet altijd aan de voorkant van de website te zien, daarom is het handig om gebruik te maken van verschillende tools. De extensies van Google Chrome maakt het gebruik van deze tools eenvoudig, zodat we snel en gemakkelijk een website kunnen analyseren. Zoals je hebt kunnen lezen maken we gebruik van verschillende Chrome extensies. Hiermee besparen we veel tijd en werk als we bezig zijn met onze campagnes. Wil je meer weten over het gebruik van extensies? Of heb je hulp nodig bij de online marketing van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op.

Bezoek de Webwinkel vakdagen: stand 144!

Vorige blog

Google Data Studio. Al je online marketing in één Dashboard

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.