Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Misschien heb jij het ook al eens meegemaakt: je hebt erg je best gedaan om handmatig een mooie page title voor je pagina te schrijven, maar nu neemt Google de touwtjes zelf in handen en geeft bij de zoekresultaten een heel andere tekst weer. Erg vervelend, zeker wanneer het er niet beter op wordt. Je hebt bovendien niet voor niets zo je best gedaan en de title is wel de eerste indruk die potentiële bezoekers van jouw site krijgen. In dit blogartikel leggen we uit waarom Google dit doet en wat je kunt doen om de kans dat dit jou gebeurt te verkleinen. Dus is dit je al eens gebeurd en wil je hier graag meer over weten, lees dan gauw verder.
Hoewel het soms wat willekeurig mag lijken waarom de title tags automatisch worden aangepast, heeft Google hier zeker wel een reden voor. Dit zijn verschillende redenen, waarvan we de belangrijkste zo meteen kort zullen uitlichten. Echter is de belangrijkste argumentatie waarom Google dit zou doen, dat ze van mening zijn dat het aanpassen van de title, ook al is die nog zo geoptimaliseerd, tot een hoger Click-Through-Rate van je website leidt. Het zou dus niet per se nadelig moeten zijn. Daarbij moet wel gezegd worden dat het automatisch wordt gegenereerd en niet door een persoon wordt gecheckt, waardoor websitebeheerders vaak van mening zijn dat de nieuwe titles helemaal niet beter zijn.
Daarnaast zijn er ook enkele andere redenen waarom Google jouw title automatisch aanpast en waar je wel zelf invloed op hebt:
Heb je jouw title al helemaal perfect geoptimaliseerd kun je er helaas weinig aan doen en moet je gewoon hopen dat Google er niet aan gaat sleutelen. Verandert die toch is de intentie van Google waarschijnlijk dat je zo meer bezoekers krijgt en is het veranderen dus alleen maar goed bedoeld. Wat niet wegneemt dat het ongewenst kan zijn.
Er zijn wel een aantal dingen die je kunt checken en optimaliseren, om de kans te verkleinen, dat Google jouw title eruit pikt. Zo is het belangrijk dat de title goed bij de inhoud van de desbetreffende pagina aansluit. Bovendien moet de title “uniek” zijn. Dit betekent niet dat je een title moet schrijven die je nergens anders op het internet tegenkomt. Dit zou ook wel erg lastig worden gezien het grootte aantal zoekresultaten. Maar het is wel belangrijk dat je de title op jouw website maar voor 1 pagina gebruikt en al jouw eigen titles dus ten opzichte van elkaar uniek zijn.
Zorg daarnaast voor de optimale lengte. Is hij te kort zal de title weinig informatief zijn, is hij te lang, wordt hij afgebroken en is het een reden voor Google om hem te veranderen. Aanbevolen wordt een lengte tussen de 50 en 66 tekens. Daarnaast mag je het hoofdzoekwoord best noemen, maar doe dit niet vaker dan 1 keer en prop je title niet vol met zoekwoorden, om Keyword-Stuffing te voorkomen.
In een eerder blog zijn we er al eens op ingegaan dat Google de SEO titels tegenwoordig op een nieuwe manier kan bepalen. Waar eerder de Headers en dan vooral de H1 werden gebruikt, gebruikt Google de laatste maanden ook andere bronnen. Zo wordt soms de anchor tekst van een interne link gebruikt en kan eigenlijk alle inhoud op de pagina als input worden gebruikt. Er zijn zelfs bewijzen dat Google de tekst voor de title zelfs van andere pagina’s afhaalt. Dit wordt allemaal met het doel gedaan om bezoekers de juiste informatie te geven, zodat ze dat vinden waarnaar ze op zoek zijn. Echter verlies jij daardoor de controle over wat de gebruikers zien.
Omdat jij natuurlijk graag zelf in de hand houdt, welke titles zichtbaar zijn en niet wilt dat Google deze willekeurig gaat aanpassen, is het tijd om je eigen titles eens onder de loep te nemen. Je hebt zojuist een aantal redenen leren kennen waarom Google jouw titles aanpast en hoe je deze kans kunt verkleinen. Voldoen ze aan de belangrijke eisen of kun je ze nog verder optimaliseren?