Blog - 25 november 2021

Nieuwe Add-Yours functie van Instagram: dit moet je weten

Geschreven doorMarelle Onze ervaren Social Advertising Marketeer

Instagram is vandaag de dag niet meer weg te denken uit Social Media campagnes. Veel mensen hebben een account op dit Social Media platform en gebruiken de app dagelijks. Daarbij zijn vooral de “stories” een hot item en typisch bij Instagram. De afgelopen jaren zijn er al verschillende nieuwe functies toegevoegd en ook deze maand is het weer zover: de functie Add-Yours is nu voor iedereen beschikbaar. Wat houdt deze functie precies in en hoe kun je het als bedrijf gebruiken? Lees verder om de mogelijkheden te ontdekken.

Jouw beurt – hoe werkt het?

De Add-Yours functie heet in de Nederlandse versie van de Instagram “Jouw beurt”. Het werkt eigenlijk heel eenvoudig:

  1. Maak zoals gebruikelijk een nieuw verhaal aan
  2. Voeg een foto toe die past bij de prompt die je wilt gaan gebruiken
  3. Klik bovenin op het symbool voor “stickers”
  4. Klik “📷Jouw beurt” aan.
  5. Schrijf een prompt in het scherm dat verschijnt (met de dobbelstenen kun je willekeurige prompts genereren)
  6. Klik op “klaar”
  7. Verschuif de sticker eventueel naar een passende plek bij jouw foto
  8. En delen maar

Wanneer je het hebt gedeeld verschijnt je verhaal in je story. Mensen die jouw story bekijken kunnen op de knop “📷 Voeg je eigen inhoud toe” klikken en vervolgens hun eigen foto die bij jouw prompt past, delen. Het verhaal wordt zichtbaar in hun eigen story, maar ook jij en jouw volgers kunnen het zien: wanneer jij of iemand anders in jouw story op de sticker klikt, kun je zien wie er al op heeft gereageerd en ook deze verhalen bekijken. De reacties staan dus mooi bij elkaar en zijn snel terug te vinden.

Is Add-Yours interessant voor mij?

Het gebruiken van de “Jouw beurt”-functie is een leuke manier om met je klanten in contact te komen. Verkoop je broodtrommels? Dan kun je bijvoorbeeld vlak voor lunchtijd als prompt ingeven: “Waar eet jij brood uit je [merknaam] broodtrommel?” Verkoop je bloemen? Vraag mensen dan om een foto te delen van hun lievelingsplekje voor hun bloemen. Heb je een winkel met campingbenodigdheden, dan kun je als prompt ingeven: “Wat is de gekste campingplaats waar je ooit hebt gestaan?”. In de kersttijd is het bijvoorbeeld leuk om te vragen wat mensen als kerstdiner eten, hoe of waar ze de feestdagen doorbrengen of vraag naar de mooiste versieringen.

Hiermee creëer je misschien niet direct een link met jouw producten, maar wel interactie met jouw publiek, wat goed is voor de klantbinding. Hoe creatiever de prompt, hoe enthousiaster mensen zullen reageren. Daag je publiek uit voor een Challenge met een van je producten. Zo inspireer je andere gebruikers, die jouw product nog niet hebben. Zo zullen ze enthousiast raken, om het product ook aan te schaffen.

Groot bereik

Een ander groot voordeel is dat je bij een openbaar profiel veel mensen kunt bereiken, ook buiten je vaste publiek. Wanneer een van jouw volgers er namelijk op reageert, komt de “Jouw-beurt”-sticker ook in hun verhaal te staan, waardoor ook hun volgers er weer op kunnen reageren. Er ontstaat dus een kettingreactie, waardoor je een nieuw publiek kunt bereiken.

Krijg je weinig reacties, zou je er een soort challenge van kunnen maken en bijvoorbeeld de beste reactie kunnen belonen met een waardebon. Wees hierbij wel voorzichtig met beloftes, want voor je het weet gaat je prompt viral en moet je de belofte aan duizenden of zelfs miljoenen mensen nakomen of veel reacties bekijken. Dit is onlangs een bedrijf gebeurd, dat beloofd had om voor iedere gedeelde dierenfoto een boom te planten.

Wordt het een succes of een flop?

Dat is natuurlijk de vraag. Nu het nog nieuw is, zullen mensen het allemaal leuk vinden en graag reageren. Maar is het nieuwe er straks af en komen ze de ene na de andere oproep van “Jouw beurt” tegen, zullen ze er misschien wel geen zin meer in hebben. Dat is even afwachten, maar het is in ieder geval een leuke sticker om meer interactie met je publiek te creëren en gewoon eens uit te proberen. Je hoeft er ook niet elke week iets mee te doen, maar het is een leuke manier om af en toe voor meer interactie te zorgen. Bovendien is het een feature die constant de mogelijkheden biedt om op de trends in te springen en dicht bij je publiek te blijven.

cta-employee-particles
Marelle staat voor je klaar!
Meer weten?

3 onderscheidende acties tijdens de feestdagen

Vorige blog

Waarom Google je handmatig ingevulde page title aanpast

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.