Blog - 27 oktober 2021

2 min leestijd

Google introduceert Infinite Scroll

Geschreven doorEmely Onze Duits Content Marketeer

Je wilt graag iets weten. Dus gooi je het in Google. Waarschijnlijk scan je snel de resultaten op de eerste pagina. Zit erbij wat je zoekt? Perfect, dan heb je je doel bereikt. Krijg je niet helemaal de gewenste resultaten? Grote kans dat je dan een andere zoekterm gaat proberen en niet op de volgende pagina’s gaat kijken. Herkenbaar? Binnenkort zul je misschien toch iets sneller de resultaten van pagina 2, 3 en 4 te zien krijgen. Want Google gaat met een update komen, infinite scroll, waardoor je op je mobiel door blijft scrollen, zonder dat je op volgende pagina moet klikken. Handig of niet?

Wat is infinite scroll eigenlijk precies?

Letterlijk betekent infinite scroll eigenlijk gewoon “oneindig scrollen”. Dit betekent dat wanneer je onder aan een pagina komt, er automatisch nieuwe resultaten worden geladen, zonder dat je op verder/volgende pagina/meer tonen/o.i.d. hoeft te klikken. Je kent het misschien wel van social media zoals Facebook en Instagram. Je kunt oneindig blijven scrollen tussen de posts. Soms heeft de app misschien even nodig om de volgende inhoud te laden, maar je hoeft hiervoor zelf niet meer te doen dan naar beneden scrollen. Dit gemak ga je dus binnenkort ook bij de Google zoekresultaten ervaren.

Waarom wordt de infinite scroll functie ingevoerd?

Het invoeren van de infinite scroll heeft verschillende functies. Het voornaamste doel is om het gebruikersgemak te verhogen. Soms wil je alleen snel een antwoord op je vraag. Vaak zul je dit dan in de eerste resultaten vinden. Maar in een andere situatie wil je misschien een vergelijkend onderzoek tussen verschillende resultaten doen. Niet alle resultaten zullen geschikt zijn. Doordat je door kunt blijven scrollen, zul je in één oogopslag sneller in staat zijn om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken.

infinite scroll

 

Een goede ontwikkeling?

Je zult binnenkort bij de Google zoekresultaten ongeveer vier pagina’s tegelijk zien, voordat je op “meer tonen” hoeft te klikken. Dus niet helemaal oneindig, maar toch al vier keer zoveel resultaten in een keer als voorheen. En misschien is dat ook helemaal niet erg. Want infinite scroll is weliswaar op social media veel gebruikt, maar zorgt ook voor minder overzicht en het oneindige kan ook een verloren gevoel geven. Infinite scroll heeft dus het risico dat het gebruikersgemak juist daalt in plaats van stijgt. Daarom is deze combinatie van de ouderwetse pagination en moderne infinite scroll een interessante ontwikkeling, waarbij een groter gebruikersgemak wordt gecreëerd, zonder dat het meteen onoverzichtelijk wordt en niet meer te overzien is.

Welk voordeel heeft het voor mijn website?

Heb je een eigen website? Dan heeft deze nieuwe functie wellicht ook een voordeel. Want hoewel je natuurlijk het liefst de nummer 1 positie wilt bereiken, lukt dit misschien niet altijd. Sta je met jouw website op pagina 2 of 3,dan zullen mensen er nu relatief minder snel komen. Maar straks is die kans veel groter, want bij het doorscrollen beland je al snel op de normaal tweede of derde pagina. Dus wie weet heb jij straks wel meer vertoningen van je website, zonder hiervoor iets te hoeven doen. Of dit daadwerkelijk gaat gebeuren, is nog even afwachten, maar houd de klikfrequenties van jouw website zeker in de gaten de komende tijd!

Wat leveren like, deel en winacties op? De ultieme test

Vorige blog

TikTok Shopping: toekomst of test?

Volgende blog