Blog - 02 september 2021

1 min leestijd

Zó wordt de SEO titel vanaf nu gegenereerd

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Google heeft aangekondigd dat de SEO titel vanaf heden op een andere wijze gegenereerd gaat worden. De mondiale zoekmachine gigant heeft dat bekendgemaakt in een persbericht. Daarmee zal de SEO titel die je in de SERP ziet lang niet altijd meer voortkomen uit de bron die je al die tijd gewend bent (de H1 tags). Content marketeers, SEO tekstschrijvers en andere geïnteresseerden opgelet, want na het lezen van dit blog van Traffic Today weet je precies hoe het genereren van de SEO titel er vanaf nu uitziet.

Hoe bepaalde Google eerder de SEO titel?

Voordat we dieper inzoomen op de toekomst, is het goed om te weten hoe Google de SEO titel eerder bepaalde. Eerder bepaalden de zinnen of het woord dat de gebruiker ingaf wat er zichtbaar zou worden in de zoekresultaten. Hierbij werden alle mogelijke relevante pagina’s ‘gescreend’ door de zoekmachine, waarbij de headers leidend waren. Maar die aanpak, gaat vanaf nu dus enigszins op de schop.

Nieuwe SEO titels

Heeft het op peil houden van headers dan helemaal geen zin meer? Zeker wel! In de aankondiging maakte Danny Sullivan van Google wereldkundig dat de zoekmachine nog altijd in 80% van de gevallen de headers gebruikt bij het bepalen van de SEO titel. In de overige 20% van de gevallen kijkt de zoekmachine naar verschillende elementen die op de diverse pagina’s aanwezig zijn. Helemaal duidelijk is Google niet over hetgeen wat ze verstaan onder die delen, maar wat we wel weten, is dat het alle visuele elementen op je pagina kan betreffen.

Waarom doet Google dit?

De reden dat Google deze aanpassingen heeft doorgevoerd, is omdat het bedrijf er heilig in gelooft dat er zo duidelijkere SEO titels zichtbaar zullen worden. Voorheen wilde het nog weleens gebeuren dat er iets onbegrijpelijks stond, doordat de header veel te lang was. Daarnaast weet Google vrijwel zeker dat de klikfrequentie daardoor omhoog zal gaan, wat een gunstig effect zal hebben op het aantal organische bezoekers dat naar jouw website zal gaan. Nadat de pilotfase van start is gegaan, heeft Google al specifieke wijzigingen doorgevoerd na het horen van kritieken.

We nemen je mee in de wondere wereld van CPC

Vorige blog

Wat betekent de verificatie update van Facebook en Instagram voor gebruikers?

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.