Blog - 29 januari 2019

Welke analysemogelijkheden biedt Visual Website Optimizer jou?

Geschreven doorDominique Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Blauw)

Het optimaliseren van je website is een belangrijk middel om meer te halen uit jouw website en zo de opbrengst te vergroten. Om verschillende versies van je website en landingspagina’s te testen, kan er gebruik gemaakt worden van de tool VWO: Visual Website Optimizer. Door gebruik te maken van VWO kan bezoekersdata geanalyseerd worden, krijg je meer inzicht in het gedrag van de bezoeker en kunnen ideeën eerst getest worden, voordat ze geïmplementeerd worden. Op deze manier kan er getest worden of de aanpassingen ook daadwerkelijk voor een verhoging van de conversie zorgen.

Welke analysemogelijkheden biedt VWO jou?

Binnen VWO zijn er diverse mogelijkheden om je website te analyseren. Deze analyses zijn een goed hulpmiddel om de gebruikerservaring op je website te optimaliseren. Met de verschillende analysemogelijkheden die VWO biedt, kan je de knelpunten binnen je website in kaart brengen. Aan de hand van deze knelpunten kan je alternatieven gaan testen en de knelpunten voor de gebruiker wegnemen. In dit blog leggen we jou uit welke analysemogelijkheden er zijn en waar ze voor dienen.

Heatmaps

Heatmaps in VWO bieden virtuele representaties van hoe jouw website bezoekers zich gedragen op je website. Van het klikken op elementen op je website, het scrollgedrag van een bezoeker door je pagina tot het selecteren van een optie binnen een keuzebox. Alles is te meten met deze functie. VWO biedt verschillende heatmaps aan die allemaal een andere functie hebben.

In de afbeelding hierboven zie je een voorbeeld van een dynamische heatmap. Duidelijk te zien, is dat er verschillende kleuren gebruikt worden. De gebieden met de meeste interacties worden met de kleur rood aangegeven en de gebieden die licht blauw tot groen zijn zijn gebieden waar de minste interacties plaatsvinden. Merk jij bijvoorbeeld dat een belangrijke categorie op je website weinig interactie oplevert, dan kan je hier je tests voor gaan opstellen om de interactie te verbeteren. Naast dynamische heatmaps biedt VWO ook de volgende functies:

  • Clickmaps (realtime data met waar mensen in een bepaald gebied van je website klikken)
  • Scrollmaps (om te bepalen waar op de pagina de bezoekers het meeste tijd spenderen)
  • Element lists (klikdata voor alle pagina’s die bijvoorbeeld achter een login zitten)
  • Click area (voor het vergelijken van het aantal klikken binnen verschillende gebieden op je pagina)

Kortom; genoeg mogelijkheden op het gedrag van je bezoekers te analyseren en aan de hand hiervan te optimaliseren. De volgende functie die we gaan bespreken is: ‘Recordings’.

Recordings

Recordings is ook een functie waarmee je jouw website kan analyseren aan de hand van opnames die je doet op je website. Met de recordings functie kan je letterlijk met de gebruiker meekijken en zien hoe hij zich op de website gedraagt.

Binnen recordings biedt VWO verschillende features die allemaal van pas kunnen komen tijdens het analyseren van je website met behulp van beeld. De volgende features gaan we bespreken:

Mouse trails and clicks

Met het opnemen van muisbewegingen en kliks, ook wel mouse tracking genoemd, kun je precies zien hoe de gebruiker door je website navigeert. Daarbij kan je ook zien waar de gebruiker op klikt en hoe vaak ze op en neer scrollen op een pagina.

Pages and sessions

Met de pages and sessions feature neem je het gedrag op van een gebruik op een specifieke pagina of op de pagina’s die de bezoeker in één sessie bezoekt.

Adjustable speed

Met deze feature kun je de snelheid van het recorden instellen. Wil je bijvoorbeeld het gedrag zien van honderden mensen die je pagina bezoeken, dan ga je voor een hoge snelheid. Wil je per gebruik exact zien wat het gedrag is en welke handelingen hij of zij uitvoert? Dan ga je voor een lage snelheid.

Skip pauses

Voert een gebruiker een tijd geen actie uit, dan kun je een deel van de opname skippen, zodat je je puur kan focussen op daadwerkelijke acties die de gebruiker uitvoert.

Add observations

Constateer je merkwaardig gedrag op een bepaalde pagina of deel van de website? Dan kan je met deze feature een observatie toevoegen, zodat je dit moment terug kan zien.

Annotate recordings

Voeg aantekeningen toe aan specifieke acties die een gebruiker uitvoert. Hierdoor kan je betere inzichten krijgen van deze situatie.

Forms

De volgende functie die we gaan behandelen is form analysis. Met deze functie kunnen we formulieren op de website analyseren en bepalen hoe bezoekers formulieren gebruiken, welke velden ze invullen en of ze tegen problemen aanlopen.

Merk je bijvoorbeeld dat veel mensen tijdens het invullen van de formulieren de pagina verlaten, dan kan je met form analysis exact zien op welke moment ze uitstappen. in form analysis zitten ook een aantal hele interessante features die je zeker gaan helpen om de formulieren op je website te verbeteren. De volgende features gaan we behandelen:

Total time

Merk jij dat bezoekers wel erg lang bezig zijn met het invullen van een formulier op je website? Dan is daar misschien wel een duidelijke oorzaak voor. Is je formulier te groot? Zitten er fouten in bepaalde velden? Met deze feature kan je exact zien hoelang je bezoeker erover doet om een formulier in te vullen en daarnaast kun je ook nog eens bekijken hoe lang een bezoeker in een bepaald veld blijft hangen. Aan de hand van deze informatie kan jij je formulieren gaan optimaliseren, zodat je bezoekers minder tijd nodig hebben om een formulier in te vullen.

Refilled

Deze feature is erg handig om te bepalen of bepaalde velden in je formulier verkeerd geïnterpreteerd worden. Je kan met deze feature zien welk percentage van je bezoekers bepaalde velden opnieuw invullen. Merk je dat een hoog percentage van je bezoekers een bepaald veld vaker opnieuw invullen, dan is het een goed idee om eens te testen of je dit veld op een andere manier in je formulier kan verwerken.

Funnel report

Met deze feature kun je per formulier inzien hoeveel mensen er op een bepaald formulier terechtkomen, hoeveel mensen een interactie uitvoeren in het formulier en hoeveel mensen daadwerkelijk het formulier versturen. Met deze data kan je de conversie funnel van je formulieren verbeteren waardoor meer mensen die op je formulieren terechtkomen, deze ook daadwerkelijk invullen en versturen.

Dropped

Merk je dat veel bezoekers een formulier helemaal niet invult? Dan kan je de feature dropped eens gebruiken. Hiermee kan je exact zien hoeveel mensen begonnen zijn met het invullen van het formulier maar deze niet verstuurd hebben. Ook kan je zien bij welk veld ze zijn afgehaakt.

Surveys

Met de surveys functie kun je korte on-page vragenlijsten opzetten waarmee je de bezoekers specifieke vragen kan stellen. Hiermee kan je heel goed achterhalen waarom de bezoeker zich op een bepaalde manier gedraagt op een pagina.

Voor deze functie is het heel belangrijk dat je de surveys op de juiste momenten aan de bezoeker laat zien, zodat bezoekers de moeite willen nemen om de survey ook daadwerkelijk in te vullen. Je wilt natuurlijk niet op elke pagina een survey moeten invullen, dit bevordert de gebruiksvriendelijkheid niet.

Surveys opstellen

De surveys kan je op verschillende manieren opstellen. VWO biedt zelf een aantal triggers waardoor er een survey aan de bezoeker wordt getoond, maar door middel van Javascript kan je zelf ook triggers bouwen. Een aantal voorgedefinieerde triggers zijn:

  • Time elapsed: Stel zelf de tijd in wanneer de survey tevoorschijn komt
  • Time elapsed in a session: De survey komt tevoorschijn wanneer de bezoeker een bepaalde tijd in één sessie spendeert.
  • Exit intent: Dit laat de survey zien op het moment dat een bezoeker de pagina verlaat.

Zo zijn er nog veel meer triggers die je vooraf in kan stellen en zelfs op je eigen manier kunt bouwen met Javascript.

Naast de triggers kun je ook verschillende type vragen stellen. Ga je voor open vragen, een checkbox, een waardering, een dropdown-menu met verschillende keuzemogelijkheden? Ga dus van tevoren heel goed na wat voor een vragen je wil stellen en welke informatie je van de bezoeker wilt ontvangen. Hier kun je je type vragen op afstemmen maar ook je triggers.

De volgende features zijn interessant om eens te gebruiken wanneer je aan de slag gaat met surveys in VWO:

Survey position

Survey position houdt in dat je kan testen op welke plek van de website een survey de meeste reacties oplevert. Er kan wel degelijk een verschil zitten in het plaatsen van een formulier boven, onder, links of rechts van een pagina en het aantal reacties dat dit oplevert.

Add observations

Net zoals bij de recordings, kan je bij de surveys ook observaties toevoegen. Hierdoor kan je achteraf goed zien hoe bezoekers zich gedragen met betrekking tot het invullen van een survey. Gebeurt er iets opmerkelijks? Dan kan je aan de hand van deze informatie de surveys optimaliseren.

Welke vervolgstappen zet je?

Zoals je gelezen hebt, biedt VWO een hele hoop mogelijkheden met betrekking tot analyses. Je kan hier heel veel data uithalen, maar veel belangrijk is dat je wat gaat doen met deze data. Daarvoor is VWO ook een hele handige tool, want naast de analysemogelijkheden zijn er ook een aantal hele interessante testmogelijkheden. Daarom gaan we hier ook verder op in, om jou te laten zien welke testmogelijkheden je in kan zetten om je website te verbeteren.

De verschillende testmethodes

Met VWO kan er op verschillende manieren getest worden. Zo kan er een A/B test opgezet worden, maar is het ook mogelijk om meerdere elementen tegelijk te testen. Om het overzichtelijk te houden zullen we de drie belangrijkste mogelijkheden één voor één bespreken.

A/B testing

Met A/B testing worden er twee of meer versies van een webpagina of app gecreëerd. Deze worden met elkaar vergeleken om zo te bepalen welke versie voor het hoogste conversiepercentage zorgt. De vergelijking tussen de pagina’s wordt gemaakt door het verkeer naar beide pagina’s te leiden. Op deze manier wordt de prestatie van beide pagina’s gemeten.

Multivariate testing

Een andere methode is Multivariate testing. Hierbij worden er meerdere aanpassingen gemaakt aan een webpagina en worden er variaties gecreëerd voor alle mogelijke combinaties. Stel, je wilt zowel een header als een button testen. Door Multivariate Testing te gebruiken maak je één variatie voor de header en één variatie voor de button. Om alle versies te testen, moet je een combinatie creëren voor alle mogelijke variaties. Bijvoorbeeld:

  • Versie 1: Header 1 + button 1
  • Versie 2: Header 2 + button 1
  • Versie 3: Header 1 + button 2
  • Versie 4: Header 2 + button 2

Split Testing

Een derde mogelijkheid om testen te draaien, is door gebruik te maken van Split Testing. Hierbij worden er verschillende versies van de website getest, die gehost zijn op verschillende URL’s. Het website verkeer wordt wederom verdeeld over de variaties en de conversies worden gemeten om te beslissen welke variatie voor het meeste resultaat zorgt. Het grootste verschil tussen A/B testing en Split Testing is dat bij een split test de variaties al gehost staan op verschillende URL’s. A/B testing wordt vaak gebruikt, wanneer het gaat om front-end aanpassingen en Split Testing wanneer er back-end- of significante design aanpassingen nodig zijn.

Voordelen van VWO

Al met al is VWO dus een hele handige tool om je website te analyseren, maar ook om aan de hand van deze analyses diverse testen op te zetten. Dit alles met als doel om je website voor de bezoekers te optimaliseren. De volgende voordelen komen dan ook kijken bij het gebruik van VWO:

  • Het verhogen van de conversies op jouw website
  • Het online gedrag van jouw bezoekers inzichtelijk krijgen
  • Het effect van ‘above the fold‘ en onder de vouw in kaart brengen
  • Conversie optimalisatie zonder dat er een webbouwer nodig is

Wil jij ook graag aan de slag gaan met Visual Website Optimizer en kan je hier wat hulp bij gebruiken? Wij drinken graag een kopje koffie met je om de mogelijkheden te bespreken.

cta-employee-particles
Dominique staat voor je klaar!
Meer weten?

De mogelijkheden van affiliate platformen

Vorige blog

De eerste keer als standhouder op de Webwinkel Vakdagen

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.