Blog - 01 november 2023

Above the Fold: wat is het & tips

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Gebruikers die op een website belanden via organische of betaalde zoekresultaten, beslissen razendsnel of de weergegeven informatie hen uitnodigt om door te scrollen. Het eerste deel van de site, ‘above the fold’, speelt hier een doorslaggevende rol in. De informatie en elementen die boven de vouw worden weergegeven, duiden we daarom ook wel aan met ‘above the fold’. Het belang van de content above the fold moet dan ook niet onderschat worden. Traffic Today gebruikt de ruimte in dit blog om het principe van above the fold verder uit te leggen.

Wat is boven de vouw?

‘Boven de vouw’, zoals above the fold ook wel heet, verwijst naar het deel van een webpagina dat direct zichtbaar is zonder te scrollen. Het omvat het eerste scherm dat gebruikers zien wanneer ze de pagina openen. Voor optimale gebruikerservaring is het ideaal om hier belangrijke informatie weer te geven, zoals een pakkende broodtekst, USP’s en CTA buttons. Google beloont categoriepagina’s die relevante content presenteren met hogere posities in de SERP, omdat dit gebruikers direct in staat stelt om relevante informatie te vinden zonder te hoeven scrollen.

Het belang van above the fold voor SEO

Je content above the fold heeft een grote vinger in de pap als het aankomt op SEO. SEO wordt namelijk sterk beïnvloed door het eerste deel van je content. Zo zorgt het juiste gebruik van het hoofdzoekwoord in het eerste deel van de content de indexering van je pagina en neemt de kans toe dat je een betere ranking hebt in de zoekresultaten. ‘Above the fold’ optimalisatie is dus van cruciaal belang.

Waarom is de paginavouw belangrijk voor SEA?

Aandacht besteden aan de paginavouw is ook belangrijk voor SEA. Vergelijk de paginavouw maar eens met de etalage van een fysieke winkel. Zou deze etalage er rommelig uitzien, dan is de kans niet groot dat het voorbijgangers verleidt om de winkel in te gaan en verder te kijken. Ze maken rechtsomkeert en kopen hun producten misschien wel bij de concurrent.

Met SEA betaal je voor iedere bezoeker en als je hen niet direct aanspreekt met relevante informatie en aantrekkelijke elementen boven de paginavouw, loop je het risico dat ze snel wegklikken, vergelijkbaar met een voorbijganger die afgeschrikt wordt door een onaantrekkelijke etalage. Denk dus goed na wat je met de ruimte wil doen bovenaan de pagina!

Aan de slag met ‘above the fold’

  • Korte en krachtige introductie: begin met een korte, informatieve inleiding die het hoofdzoekwoord bevat en de lezer aanspoort om verder te lezen.
  • Relevante afbeeldingen en video’s: Voeg visuele elementen toe die relevant zijn aan de content en zorg voor alt-teksten met zoekwoorden voor betere indexatie.
  • Duidelijke call-to-action: plaats een opvallende CTA boven de vouw om bezoekers aan te moedigen tot gewenste acties.
  • Unieke waardepropositie: laat direct boven de vouw zien waarom jouw pagina uniek en waardevol is voor bezoekers, met nadruk op de voordelen.
  • Mobile-first benadering: zorg dat de content ook op mobiele apparaten goed zichtbaar en bruikbaar is. Eind 2023 is de mobile first index ingegaan bij Google en daardoor is de weergave op mobiel nog belangrijker geworden.
  • Snelle laadtijd: besteed ook aandacht aan de snelheid van de pagina, omdat een trage laadsnelheid nadelig is voor de zoekmachines.
  • Verklein afbeeldingen: visuals moeten niet te groot zijn, omdat deze afleidend kunnen zijn. Ook pop-ups wijken te veel af van de hoofdinhoud.
  • Responsief ontwerp: regel samen met de webbouwer een responsive design, zodat de content zich aanpast aan verschillende schermformaten en apparaten.

Push strategie: een verleidende vorm van marketing

Vorige blog

Maak nichemarketing eenvoudig met een ijzersterke SEO-strategie

Volgende blog