Dit is hoe we het doen

A/B testing

Een website die je tot waanzin drijft, daar zit niemand op te wachten.

Iedere gebruiker wil een site waar je gemakkelijk doorheen klikt. Dit verschil zit hem in de gebruiksvriendelijkheid. Usability testing is hét antwoord op de vraag of jouw websitebezoeker goed de weg kan vinden. Het succes van een website wordt immers bepaald door de mate waarin deze aansluit op de wensen en behoeftes van de doelgroep.

Vraag het Sander Onze Commercieel Directeur | Digital Strategist & Business Lead (Team Geel)

Het testen van de usability heeft als doel dat de gebruiker zo soepel mogelijk de belangrijke elementen en functies van een website weet te vinden en te gebruiken. Dit zorgt niet alleen voor tevreden gebruikers, maar heeft ook een grote invloed op de conversies en het vertrouwen dat de bezoeker heeft in jouw dienst, product of bedrijf. Veel bedrijven denken dat ze een prima user experience bieden, vaak zijn maar een klein gedeelte van de klanten het hiermee eens. Hoe zorg jij ervoor dat je jouw doelgroep de ultieme gebruikservaring heeft? Traffic Today helpt je graag de usability van jouw website te verbeteren.

De voordelen van A/B testing

  • Hogere usability voor de websitebezoeker
  • Het conversiepercentage wordt verhoogd
  • Meer terugkerende bezoekers door een gebruiksvriendelijke website
  • De websitebezoeker heeft meer vertrouwen in de website
  • Aanpassingen op de website kunnen snel doorgevoerd worden
  • Er kan live getest worden met echte bezoekers

De mogelijkheden van usability testing

Heatmaps

Geven inzicht in het klikgedrag van de bezoeker. De Heatmap dient vaak als startpunt voor verdere testing.

A/B test

Wordt ingezet voor het testen van twee (of meer) variabelen. Hier kan bijvoorbeeld getest worden met verschillende soorten buttons of verschillende soorten afbeeldingen.

Split URL test

Een split URL test wordt ingezet wanneer er twee totaal verschillende pagina’s zijn. Zo kan hier het verschil getest worden tussen twee totaal verschillende homepagina’s

Multivariabele test

Een multivariabele test gaat al wat meer de diepte in. Hier kunnen namelijk, zoals de naam al zegt, meerdere variabelen getest worden. Zo kunnen we testen met twee soorten buttons, twee soorten afbeeldingen en twee soorten menu-indelingen. Het doel hiervan is om te bepalen welke combinatie van variabelen het beste werkt.

Gesegmenteerde test

Op basis van bepaalde doelgroep-eigenschappen wordt de test ingezet. Zo kan er bijvoorbeeld een test worden opgezet enkel voor bezoekers uit Amsterdam die de website bezoeken vanaf een iPhone. Alleen deze specifieke bezoekers die aan de criteria voldoen, worden in deze test meegenomen.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Meer weten over A/B testen?

Sander vertelt je er graag meer over!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
A/B testing

Hey, ben je daar nog?

Mooi, dat betekent dat je de content zo interessant vond dat je door blijft lezen!

Maar als we heel eerlijk zijn, dan staat de volgende content er eigenlijk alleen om goed gevonden te kunnen worden 😉

Wil je direct weten wat de mogelijkheden van A/B testing zijn voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op en we vertellen je alles wat je wilt weten!

Waarom is usability belangrijk?

Gebruikers kijken naar dezelfde website, jouw website, maar dit betekent niet dat ze ook allemaal hetzelfde zien. Wij als specialisten kunnen gemakkelijk voor jou het gebruiksgemak van de website testen. Hierdoor zijn we in staat aannames te bevestigen of juist te ontkrachten. Een website die gebruiksvriendelijk is leidt tot terugkerende bezoekers, meer conversies en ook vertrouwen. Dit laatste resulteert vaak in het toevoegen van waardevolle reviews.

Wanneer voer je het uit?

Een usability test kan op verschillende momenten worden uitgevoerd. Ideaal is om de test zo vroeg mogelijk te laten uitvoeren, in de ontwerpfase van de website dus. De website kan dan volledig worden ingericht op basis van onze onderzoeksresultaten. We testen echter ook bestaande websites. Op basis van verschillende sessies stellen we een lijst op met knel- en verbeterpunten voor jouw website. Soms kan er met een kleine aanpassing een enorme verbetering worden behaald.

Hoe werkt een typische A/B-test?

Een typische A/B-test omvat het verdelen van de doelgroep in twee groepen, waarbij de ene groep de “A” -versie ziet en de andere groep de “B” -versie. Naderhand worden de data geanalyseerd om te bepalen welke versie beter presteert op basis van vooraf bepaalde KPI’s.

Zijn er best practices voor het uitvoeren van A/B-testen?

Ja, enkele best practices zijn onder meer het definiëren van duidelijke doelen voor de test, het willekeurig toewijzen van gebruikers aan groepen, het vermijden van externe factoren die de resultaten kunnen beïnvloeden en het verzamelen van voldoende gegevens voor betrouwbare conclusies.

Wat is het verschil tussen A/B-testen en multivariate testen?

A/B-testen testen twee afzonderlijke versies van een element, terwijl multivariate testen meerdere variaties van meerdere elementen test om te begrijpen welke combinaties het beste presteren.

Hoe lang duurt een typische A/B-test?

De duur van een A/B-test kan variëren, maar het is belangrijk om voldoende gegevens te verzamelen om statistisch significante resultaten te verkrijgen. Dit kan variëren van enkele dagen tot enkele weken.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Meer weten over A/B testen?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.