Blog - 29 januari 2019

De mogelijkheden van affiliate platformen

Geschreven doorWilco Onze ervaren Senior Advertising Marketeer | Head of Advertising

In een eerder blog hebben we de mogelijkheden van een feed management tool zoals Channable toegelicht, maar voor welke platformen moet je nou een feed bouwen? SEA specialist Wilco en advertising marketeer Marc leggen het uit.

Marktplaatsen en affiliate platformen

We maken een onderscheid tussen marktplaatsen en affiliate platformen. Een marktplaats is een website waar je het product kunt bestellen. Een affiliate platform is een website waar je jouw product op kunt plaatsen maar de koper bij het bestellen wordt geredirect naar jouw website. De bestelling gebeurt bij een affiliate platform dus op jouw eigen website.

Een voorbeeld van een marktplaats is bol.com. Op bol.com kan men producten bekijken en direct afrekenen. Vergelijkingswebsites zoals Vergelijk.nl zijn een typisch voorbeeld van affiliate platformen. De bezoeker vergelijkt diverse aanbieders en bij het klikken op één van de aanbieders wordt hij of zij geredirect naar de website van de aanbieder om daar de bestelling te plaatsen.

Affiliate platformen

Affiliate platformen dus, daar zullen we in dit blog wat dieper op ingaan. Welke platformen zijn er? Hoeveel zijn er en wat zijn de voordelen hiervan? Laten we beginnen met welke platformen er zijn. Je kunt de platformen verdelen in twee categorieën: vergelijker en affiliate netwerken. Onder de vergelijkers vallen websites waar je producten kunt vergelijken en vervolgens kunt bestellen bij een aangesloten website. Affiliate netwerken zijn bedrijven die een groot netwerk van partners (websites) hebben waar jouw producten op vertoond kunnen worden.

Bij welk platform aansluiten?

Maar hoe bepaal je nou bij welk platform je je aan moet sluiten? Het belangrijkste is om goed na te denken over de doelgroep die je wilt bereiken. Wie zijn jouw (potentiële) klanten en waar zoeken die naar producten? Wanneer je die vraag kan beantwoorden kun je gaan kijken welke platformen daarbij aansluiten. Stel voor je hebt een webshop met technologische gadgets die zich richt op de doelgroep jonge mannen die gek zijn op nieuwe technische snufjes. Dan wil je aansluiten bij een platform wat die doelgroep goed weet te bereiken. Je kunt eventueel ook gaan kijken wat je directe concurrent doet. Staat zijn product bijvoorbeeld op kieskeurig.nl, dan wil jij daar misschien ook opstaan zodat je direct met hem kan concurreren.

Een tweede punt om goed te naar te kijken is het commissiemodel dat wordt gehanteerd. De meeste platformen rekenen een fee voor elke bezoeker die ze doorverwijzen en vervolgens iets kopen. Dit bedrag is niet overal hetzelfde. Bij de één betaal je 3% commissie en bij een ander misschien wel 10%. Het is verstandig om dit van tevoren te checken en te gaan rekenen hoeveel marge je dan nog overhoudt. Heb je bijvoorbeeld veel producten met een lage marge door een zeer concurrerende markt, is het dan wel zinvol om nog meer marge in te leveren voor een lead? En hoeveel extra sales moet het affiliate platform dan genereren voordat jij er echt aan gaat verdienen? Dit zijn vragen die erg van belang zijn bij de keuze van een platform.

De voor- en nadelen van een affiliate platform

Kostenmodel

Veel affiliate marketing websites werken middels een cost per sale model. Hierbij betaal je enkel wanneer een bezoeker via hun bij jouw heeft besteld. Vaak wordt hier gebruik gemaakt van een vast percentage.

Toch zijn er ook nog enkele websites die een kosten per klik model hanteren. Iedere bezoeker die naar jouw website wordt geleid kost een vast bedrag, ongeacht of deze bezoeker uiteindelijk een bestelling plaatst.

Hierbij hebben volgens ons de websites met een vast CPS-model een voordeel t.o.v. de websites die een CPC-model hanteren.

Korte tijd – veel bereik

Wanneer je eigen website moeite heeft met het genereren van een groot aantal bezoekers/potentiële klanten, dan is een affiliate platform een slimme keus. Je kunt dan meeliften op de hoge bezoekersaantallen van de platformen om traffic te generen naar je shop. Daarnaast is iedere bezoeker die in de toekomst direct naar jouw website gaat, i.p.v. via het affiliate platform, mooi meegenomen.

je betaalt alleen voor resultaat

In de alinea over het kostenmodel benoemde we al de verschillende kosten die in rekening gebracht kunnen worden, de meest voorkomende is cost per sale. Er wordt dan alleen betaald wanneer iemand ook daadwerkelijk iets bij jou koopt. Je betaalt voor resultaat. Als het affiliate platform geen ‘’resultaten’’ voor jou haalt, dan brengt het ook geen kosten met zich mee.

Je eigen sales dwarsbomen

Aansluiten bij een affiliate platform kan je sales een boost geven, maar had je die sales anders niet binnengehaald? Het is natuurlijk zonde als iemand via een affiliate platform een product bij jou koopt wanneer hij het ook direct bij jou had kunnen kopen. Dan lever je een deel van je marge in. Misschien had je met een slimme Google Ads Search of Shopping campagne wel een stuk voordeliger die lead binnen gehaald. Of misschien zelfs met SEO. Daar moet je dus goed overdenken.

Dus…? Doen of niet?

Zoals je in het blog hebt kunnen lezen is dat nogal afhankelijk van een groot aantal factoren. Er is niet een standaard antwoord, ja of nee. Je zult dus per situatie en per platform moeten kijken of dat van toegevoegde waarde is voor jou. De verschillende kosten en baten moeten in kaart worden gebracht om tot een beslissing te komen. Mocht je daar zelf niet uitkomen dan staan wij als SEA specialist voor je klaar. Wij helpen je graag met het inzetten van de juiste kanalen voor jouw webshop. Dat kan heel goed een affiliate platform zijn maar natuurlijk ook een van onze andere diensten.

cta-employee-particles
Wilco staat voor je klaar!
Benieuwd naar onze aanpak?

Google Data Studio. Al je online marketing in één Dashboard

Vorige blog

Welke analysemogelijkheden biedt Visual Website Optimizer jou?

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.