Blog - 17 september 2020

Facebook pixel: tracking op je website

Geschreven doorCarina Onze ervaren Content Marketeer

Altijd al meer willen weten over de Facebook-pixel? Met de Facebook-pixel kun je het meeste uit jouw sociale advertentiebudget halen. Maar wat is dit nou eigenlijk precies en waarom zou jouw website ook een Facebook-pixel moeten hebben? Wij vertellen het je in dit blog!

Wat is een Facebook pixel?

Een Facebook-pixel is een stukje code die jij overal op je website kunt plaatsen om meer informatie te verzamelen over de bezoekers die op jouw website komen. Je kunt doelgroepen meten, optimaliseren en dit weer gebruiken in je Facebook advertenties, want uiteindelijk stuur je de bezoekers via de Facebook advertenties weer door naar je website. Ook re-marketing voor bezoekers die al een actie op je website hebben ondernomen kan gemakkelijker worden uitgevoerd met behulp van een Facebook-pixel. De Facebook-pixel kun je gemakkelijk zelf maken en toevoegen als code aan jouw website.

Waarom je een Facebook-pixel zou moeten gebruiken

Een Facebook-pixel is een belangrijk hulpmiddel om jouw Facebook Ads te verbeteren. De pixel geeft je belangrijke informatie die je kunt gebruiken om betere Facebook advertenties te maken en jouw advertenties beter te richten op jouw doelgroep. De trackingpixelgegevens van Facebook helpen je om jouw advertenties zichtbaar te maken onder de mensen bij wie de kans het grootste is dat ze tot actie overgaan. Hiermee kun je de conversieratio van jouw Facebook-advertenties verbeteren en een betere ROI behalen. Een Facebook-pixel mag bij jouw website dus niet ontbreken om het beste resultaat te behalen. Maak je nog helemaal geen gebruik van Facebook advertenties? Ook dan kun je het nu direct toevoegen, want dan kun je daarna direct beginnen met het instellen van de juiste doelgroep, omdat de gegevens al verzameld zijn.

Conversietracking en re-targeting

De Facebook-pixel zorgt ervoor dat je bezoekers op jouw website precies kunt volgen. Waar bevinden zij zich op je website na het zien van jouw Facebook-advertentie? Ook kun je zien op welk device zij zich bevinden en of ze tussendoor switchen. Gaan ze dus bijvoorbeeld voor een aankoop over op desktop in plaats van mobiel? Als hier inzicht in hebt kun je hiermee ook jouw advertentiestrategie bepalen en waar nodig veranderen.

Met de Facebook-pixel kun je ook gerichte advertenties laten zien aan mensen die jouw website al een keer hebben bezocht. Laat ze bijvoorbeeld zien dat er nog een product in hun winkelmandje zit. Hiermee breng je jouw website nog een keer onder de aandacht en herinner je ze eraan om nog iets af te maken.

Hoe maak je een Facebook-pixel en hoe voeg je dit toe?

Nu je weet waarom een Facebook-pixel erg belangrijk kan zijn, is het de volgende stap om dit nu zelf te maken en de code aan je website toe te voegen. Wij leggen je uit hoe je dit kunt doen:

  • Stap 1: Ga naar Facebook Business en kies gebeurtenisbeheer. Klik bij gegevensbronnen op het plusje en kies web.

  • Stap 2: Klik vervolgens op Facebook-pixel.

  • Stap 3: Geef de pixel een naam, voeg de URL van je website toe en klik op maken.

  • Stap 4: Voeg deze code nu toe aan je website of laat je webbouwer dit doen.
  • Stap 5: Controleer of de pixel nu op ‘active’ staat.
  • Stap 6: Voeg een pixel melding toe aan je website.

Facebook-pixel in je cookiemelding

Om aan diverse voorwaarden te voldoen, moet je ervoor zorgen dat bezoekers op jouw website weten dat jij een Facebook-pixel hebt ingesteld en hun gegevens verzameld worden. Geef dus aan dat hun informatie wordt verzameld door een cookiemelding. Ook moet je verplicht bezoekers erop attenderen dat ze zich hier ook voor kunnen afmelden als ze dit niet willen. Adverteerders kunnen nu zowel first-party cookies als third-party cookies gebruiken.

Hulp nodig bij het instellen van jouw Facebook-pixel?

Wil jij ook graag een Facebook-pixel instellen om het beste uit je Facebook advertenties te halen? Neem zeker even contact met ons op. Wij helpen je graag verder. Meer weten over alle mogelijkheden wat betreft social media of online marketing? Ook daar kunnen wij je bij helpen!

cta-employee-particles
Carina staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

How to: adverteren op Marktplaats met jouw webshop

Vorige blog

NEW: Google Lokale Services

Volgende blog

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.