Blog - 17 september 2020

Facebook pixel: tracking op je website

Altijd al meer willen weten over de Facebook-pixel? Met de Facebook-pixel kun je het meeste uit jouw sociale advertentiebudget halen. Maar wat is dit nou eigenlijk precies en waarom zou jouw website ook een Facebook-pixel moeten hebben? Wij vertellen het je in dit blog!

Wat is een Facebook pixel?

Een Facebook-pixel is een stukje code die jij overal op je website kunt plaatsen om meer informatie te verzamelen over de bezoekers die op jouw website komen. Je kunt doelgroepen meten, optimaliseren en dit weer gebruiken in je Facebook advertenties, want uiteindelijk stuur je de bezoekers via de Facebook advertenties weer door naar je website. Ook re-marketing voor bezoekers die al een actie op je website hebben ondernomen kan gemakkelijker worden uitgevoerd met behulp van een Facebook-pixel. De Facebook-pixel kun je gemakkelijk zelf maken en toevoegen als code aan jouw website.

Waarom je een Facebook-pixel zou moeten gebruiken

Een Facebook-pixel is een belangrijk hulpmiddel om jouw Facebook Adverteren te verbeteren. De pixel geeft je belangrijke informatie die je kunt gebruiken om betere Facebook advertenties te maken en jouw advertenties beter te richten op jouw doelgroep. De trackingpixelgegevens van Facebook helpen je om jouw advertenties zichtbaar te maken onder de mensen bij wie de kans het grootste is dat ze tot actie overgaan. Hiermee kun je de conversieratio van jouw Facebook-advertenties verbeteren en een betere ROI behalen. Een Facebook-pixel mag bij jouw website dus niet ontbreken om het beste resultaat te behalen. Maak je nog helemaal geen gebruik van Facebook advertenties? Ook dan kun je het nu direct toevoegen, want dan kun je daarna direct beginnen met het instellen van de juiste doelgroep, omdat de gegevens al verzameld zijn.

Conversietracking en re-targeting

De Facebook-pixel zorgt ervoor dat je bezoekers op jouw website precies kunt volgen. Waar bevinden zij zich op je website na het zien van jouw Facebook-advertentie? Ook kun je zien op welk device zij zich bevinden en of ze tussendoor switchen. Gaan ze dus bijvoorbeeld voor een aankoop over op desktop in plaats van mobiel? Als hier inzicht in hebt kun je hiermee ook jouw advertentiestrategie bepalen en waar nodig veranderen.

Met de Facebook-pixel kun je ook gerichte advertenties laten zien aan mensen die jouw website al een keer hebben bezocht. Laat ze bijvoorbeeld zien dat er nog een product in hun winkelmandje zit. Hiermee breng je jouw website nog een keer onder de aandacht en herinner je ze eraan om nog iets af te maken.

Hoe maak je een Facebook-pixel en hoe voeg je dit toe?

Nu je weet waarom een Facebook-pixel erg belangrijk kan zijn, is het de volgende stap om dit nu zelf te maken en de code aan je website toe te voegen. Wij leggen je uit hoe je dit kunt doen:

  • Stap 1: Ga naar Facebook Business en kies gebeurtenisbeheer. Klik bij gegevensbronnen op het plusje en kies web.

  • Stap 2: Klik vervolgens op Facebook-pixel.

  • Stap 3: Geef de pixel een naam, voeg de URL van je website toe en klik op maken.

    • Stap 4: Voeg deze code nu toe aan je website of laat je webbouwer dit doen.
    • Stap 5: Controleer of de pixel nu op ‘active’ staat.
    • Stap 6: Voeg een pixel melding toe aan je website.

Wat kan je met een Facebook pixel?

Heb je de Facebook-pixel geïmplementeerd in jouw website? Vanaf dit moment wordt jouw data gemeten. Het grote voordeel is dat Facebook gebruikers weet te herkennen die eerder op de website zijn geweest. Het grote voordeel hiervan is dat je zo heel gericht kan adverteren. De gegevens die binnenkomen dankzij de Facebook-pixel kunnen ingezet worden om nieuwe campagnes op te zetten.

Retargeting

Mensen die al eens een bezoekje aan jouw website hebben gebracht, zijn al bekend met je merk. Dit is een hele interessante doelgroep, omdat je jouw merk niet meer aan de doelgroep hoeft te introduceren. Bij retargeting draait het juist om deze mensen te overtuigen. Hoewel misschien een deel van een retargeting-doelgroep toch niet geïnteresseerd is, is een ander deel van de doelgroep juist aan het twijfelen. Misschien willen ze nog even verder kijken bij de concurrent of zijn ze simpelweg nog niet helemaal overtuigd van de dienst of het product. Dankzij de Facebook-pixel is het mogelijk om deze doelgroep te bereiken. Via je advertenties is het bijvoorbeeld mogelijk om de producten te laten zien die iemand heeft bekeken. Door extra onder de aandacht te komen bij de doelgroep, is het mogelijk om het laatste zetje te geven een extra overtuigingsboost.

Look a like doelgroepen

Hoewel je natuurlijk iedereen wilt bereiken die geïnteresseerd is in jouw product of dienst, is dit niet altijd mogelijk. Gelukkig is het dankzij de Facebook pixel wel mogelijk om look a like doelgroepen te bereiken. Binnen de doelgroep vallen personen met soortgelijke interesses als de personen die de website hebben bezocht. Ideaal, want zo bereik je dus een hele nieuwe doelgroep, maar wel van mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je product of dienst.

Facebook-pixel in je cookiemelding

Om aan diverse voorwaarden te voldoen, moet je ervoor zorgen dat bezoekers op jouw website weten dat jij een Facebook-pixel hebt ingesteld en hun gegevens verzameld worden. Geef dus aan dat hun informatie wordt verzameld door een cookiemelding. Ook moet je verplicht bezoekers erop attenderen dat ze zich hier ook voor kunnen afmelden als ze dit niet willen. Adverteerders kunnen nu zowel first-party cookies als third-party cookies gebruiken.

Hulp nodig bij het instellen van jouw Facebook-pixel?

Wil jij ook graag een Facebook-pixel instellen om het beste uit je Facebook advertenties te halen? Neem zeker even contact met ons op. Wij helpen je graag verder. Meer weten over alle mogelijkheden wat betreft sociale media of online marketing? Ook daar kunnen wij je bij helpen!

cta-employee-particles
Eva staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

How to: adverteren op Marktplaats met jouw webshop

Vorige blog

NEW: Google Lokale Services

Volgende blog