Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Facebook biedt gebruikers al een langere periode aan om gebruik te maken van ‘Facebook Lead Ads’. Dit is een manier hoe je eenvoudig en laagdrempelig een campagne kunt gaan opzetten en resultaten kunt boeken. In dit blog nemen we je mee en leggen we je uit hoe je aan de slag kunt gaan met Facebook Leadgeneratie.
Van social media ads wordt veel gebruikgemaakt. Hierbij was in het verleden als het conversiepad om de bezoeker naar een website te ‘lokken’, zodat de bezoeker daar de daadwerkelijke conversie kan doen. Echter zit hier een grote stap tussen. De gebruiker klikt namelijk op een Facebook advertentie en deze activeert de link die achter de advertentie zit. Hier gaat altijd een (onnodige) tijd overeen. In de ideale situatie is elke website optimaal werkend op ieder device. Echter is dit nog steeds niet zo, waardoor gebruikers soms niet eens de conversie kunnen uitvoeren die jij van hen verwacht. Samengevat: er zat dus altijd een link in naar de website.
In de nieuwe situatie is dit niet meer nodig. Facebook heeft dit zo ingesteld dat de gebruiker direct binnen het eigen platform een conversie kan gaan doen. Ideaal, want hierdoor ben je als gebruiker niet meer afhankelijk van de snelheid van een externe website. De situatie is dus flink verbeterd en dat houdt tevens in dat, ook al is jouw website niet geheel mobielvriendelijk, de gebruiker wel vanaf een mobiel apparaat de conversie kan uitvoeren. Uit verschillende testen hebben wij gemerkt dat dit voor succesvolle campagnes gaat zorgen. We zullen aan je uitleggen hoe dit werkt, maar ook hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan.
We zullen het gaan uitleggen aan de hand van een concreet voorbeeld. Stel voor: er wordt een campagne gestart om mensen meer informatie te geven over het verhuren van een cocktailbar. Dan ziet de bezoeker een advertentie voorbij komen en klikt op de ‘meer informatie’ button. Nu wordt de gebruiker niet doorgezet naar de website van de klant, maar blijft hij binnen Facebook. Hier wordt een ‘nieuwe pagina’ geopend die direct weergeeft dat er een formulier wordt geopend. Dit formulier is, doordat Facebook al zoveel van haar gebruikers weet, direct ingevuld. De klant hoeft dus geen persoonlijke gegevens meer achter te laten binnen de omgeving. Op dit moment hoeft de gebruiker alleen nog maar een keer te klikken op ‘Verzenden’ en de klant heeft de conversie al gedaan. Ideaal, toch?!
Het onderstaand is een voorbeeld van Mercedes-Benz. Links zie je een advertentie met een knop als ‘sign up’. Als de gebruiker hier op klikt krijgt hij/zij het middelste scherm te zien. Hierin wordt alle data van de gebruiker ingevuld door Facebook. Perfect, want hierdoor hoef je als gebruiker niet opnieuw jouw persoonsgegevens in te vullen. Tevens ben je nog maar één klik verwijderd van de conversie. De bezoeker leest snel zijn gegevens door, deze kloppen en klikt vervolgens op de blauwe button onderaan het middelste screenshot. De gebruiker komt op een bedankpagina en krijgt de bevestiging dat de conversie is gelukt. Tevens heeft de gebruiker nu de mogelijkheid om terug te klikken naar Facebook, maar ook om naar een externe link door te gaan en eventueel van extra informatie te voorzien.
Een Facebook Lead Ad is op verschillende vlakken in te zetten. Hieronder een aantal voorbeelden
De mogelijkheden zijn met Facebook Lead Ads eindeloos. Dus denk hierbij vooral niet in beperkingen, maar in de kansen die het biedt.
Allereerst moet je een formulier gaan maken in de pagina. Ga naar de bedrijfspagina en klik op ‘publicatietools’.
Vervolgens zie je links onderaan een submenu openen die gaat over formulieren. Klik hierbij op “formulierenbibliotheek”.
Klik vervolgens rechts bovenin op “+Maken”, want alleen dan ga je een nieuw formulier maken. Je ziet daarna het volgende scherm openen:
Klik hierbij op ‘nieuw formulier’ en je krijgt de mogelijkheid om een nieuw formulier te maken. Dit formulier wordt dus gebruikt wanneer de bezoeker klikt op de button van een Facebook lead ad.
Wanneer je klikt op ‘hogere intentie’ dan wordt een extra stap/klik gevraagd van de gebruiker. Dit is aan te raden wanneer de kwaliteit van de leads belangrijk is en je dus de drempel voor een conversie gerust hoger wilt doen. Wanneer het draait om de ‘massa’ dan is het aan te bevelen om te kiezen voor ‘meer volume’.
De intro is optioneel en kun je gebruiker om de bezoeker over te halen om de conversie te doen. Geef bijvoorbeeld met unieke USP’s aan wat de voordelen zijn van een dergelijke conversie, zodat je de gebruiker nog dat laatste zetje geeft om de conversie te doen. Ons advies is om dit te gebruiken wanneer dit een meerwaarde kan zijn in de advertentie. Het is geen verplicht veld.
De volgende stap ‘vragen’ heeft te maken met de data die je van de gebruiker nodig hebt. Het is onze ervaring dat het succesvoller is om het aantal data wat je nodig hebt te beperken tot het noodzakelijke. Gebruikers hebben nog niet altijd door wat Facebook wel niet van ze weet, dus daarom kun je hen afschrikken als je een hele lijst met data uit de onderstaande mogelijkheden kiest.
Ga bij jezelf na welke data je echt nodig hebt, om een volgende stap te zetten. Is een naam en e-mailadres voldoende? Dan is ons advies om het hier ook bij te houden. In verband met de privacy is het wel verplicht om een link te plaatsen naar het privacybeleid van jouw website. Deze kun je hieronder toevoegen.
Facebook maakt altijd gebruik van een standaard ‘disclaimer’. Ben je het hier niet mee eens? Dan biedt het platform je nog wel de mogelijkheid om een extra aangepaste disclaimer toe te voegen. Als laatste stap is het instellen van een bedankpagina. Ook deze pagina is in Facebook zelf, je wordt dus niet doorgestuurd naar jouw eigen website.
Je kunt er zelfs ook voor kiezen om bezoekers direct bijvoorbeeld een whitepaper te laten downloaden via de button die standaard onderaan de laatste pagina in te laden. Hierdoor is het voor de gebruiker direct duidelijk dat de conversie is geslaagd. Ook kun je dit gebruiken voor extra informatie en bezoekers alsnog (als optie) te laten doorklikken naar de eigen website. Echter is de conversie al geweest (stap hiervoor) dus is de conversie niet meer afhankelijk van de snelheid of mobielvriendelijkheid van de eigen website. Je bent klaar met de advertentie en dan heb je twee opties om te doen:
Opslaan: je slaat het formulier op en gebruikt het later nog eens (om dit te verbeteren). Dit kun je zien als een soort concept. Voltooien: het formulier is direct bruikbaar in jouw ads.
Vervolgens ga je naar het advertentiebeheer in Facebook en klik je op de type campagne: leads genereren.
Daarna kun je de advertentieset instellen zoals je dit altijd al hebt gedaan. Ook kun je specifieke doelgroepen selecteren die je hiervoor hebt gemaakt. Pas binnen de advertentie kun je onderaan kiezen welk formulier je wilt gaan gebruiken in deze advertentie. Onderaan kun je kiezen tussen de formulieren die jij hebt gemaakt.
Je rondt de advertentie af en hij is klaar om leads te gaan genereren!
De campagne loopt en in het advertentiebeheer is te zien dat de eerste leads ook al zijn binnengekomen, maar je kunt ze nog nergens vinden in het advertentiebeheer. Dat klopt! Facebook heeft het namelijk zo ingesteld dat deze leads zijn terug te vinden binnen de pagina en dus niet in het advertentiebeheer! Ga hiervoor weer naar de pagina en naar publicatietools:
Hier zie je vervolgens de verschillende formulieren en kun je ook zien hoeveel leads deze hebben genereert. Je klikt op ‘Download’ en je kunt de leads vanuit Facebook in een .csv of .excel bestand halen. Dit zorgt ervoor dat je de lead uit Facebook hebt gehaald.
Let wel op dat je dit binnen 90 dagen doet. Na 90 dagen komt de lead namelijk op ‘verlopen’ te staan en is hij niet meer uit Facebook te halen. Zorg er dus voor dat je standaard in de 90 dagen een back-up maakt van alle data. Het zou namelijk een gemiste kans zijn om deze data kwijt te raken. Je hebt er immers middels een advertentie toch voor betaald!
Facebook Lead Ads is een hele mooie (en relatief) eenvoudige manier om aan de slag te gaan met Facebook leads. Het werkt handig en mooi en zorgt in verschillende branches voor hele positieve resultaten. Onze ervaring is wel dat dit niet in elke branche of voor elke website zo werkt. Probeer het uit, ga er mee aan de slag en bepaal na verloop van tijd of dit dé manier is om meer leads te genereren of niet. Het is geen heilig middel tot een succes, maar in combinatie met de hele specifieke remarketing campagne of vergelijkbare doelgroepen (look a like) ben ik er zeker van overtuigd dat dit voor een groot deel van de websites een meerwaarde is.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.