Blog - 04 september 2020

8 min leestijd

How to: adverteren op Marktplaats met jouw webshop

Marktplaats staat bekend in Nederland als dé plek waar spullen een nieuw leven krijgen. Elke dag bezoeken ruim 2.1 miljoen Nederlands de website, op zoek naar dat ene vintage vaasje of om van hun eigen overvolle zolder af te komen! Iedere maand heeft marktplaats ruim 8 miljoen unieke bezoekers. Dat is bijna heel werkend Nederland! Wil jij als bedrijf onder de aandacht komen onder de Marktplaats-doelgroep? Dat kan! Zelfs met nieuwe spullen..

Elke dag worden er ruim 35.000 nieuwe advertenties geplaatst. Er wordt vaak gedacht dat men op Marktplaats alleen op zoek is naar tweedehands producten. Dat was misschien vroeger zo, maar dat is al een hele tijd niet meer het geval. En dit is echter een gemiste kans voor veel online (en offline) ondernemers. Er is namelijk al geruime tijd een verschuiving gaande op Marktplaats. Bijna 40% van alle bezoekers op Marktplaats zoekt niet naar tweedehands artikelen, maar een nieuw product. Dat kan diverse redenen hebben:

  • Ze kunnen op webshops niet vinden waar ze naar op zoek zijn;
  • Men zoekt een goede aanbieding;
  • Marktplaats komt hoog in de organische zoekresultaten op een bepaald zoekwoord;
  • De consument zoekt iets lokaal en kijkt daarom op Marktplaats

Als webwinkelier kun je meeliften op deze trend door jouw producten te adverteren op Marktplaats. We vertellen je in deze blog graag meer over hoe jij kunt adverteren op Marktplaats met je webshop en delen een aantal tips en tricks met je.

Starten met adverteren op Marktplaats

Zoals voor ieder platform dat advertentiemogelijkheden aanbiedt, dien je ook voor Marktplaats een zakelijk account aan te maken. Marktplaats heeft hier een aparte website voor, genaamd Marktplaats Zakelijk. Via de website van Marktplaats Zakelijk maak je eenvoudig en snel een advertentieaccount aan. Wanneer je account is goedgekeurd voor advertenties kun je aan de slag!

Voordat je start met adverteren op Marktplaats is het raadzaam om te bedenken met welke producten je wilt adverteren. Houd hierbij in je achterhoofd dat Marktplaats een ander platform is dan bijvoorbeeld Google Shopping. Niet iedereen zal op zoek zijn naar nieuwe producten, maar met ruim 8 miljoen unieke bezoekers per dag is de kans groot dat iemand wel geïnteresseerd is in jouw aanbod. Wel zien we dat advertenties in de woonsector het over het algemeen goed doen. Bied jij producten aan zoals banken, woondecoratie, verlichting of babyartikelen, dan pas je goed bij de doelgroep die zich op Marktplaats bevindt. Dat wil niet zeggen dat je geen succesvolle campagne kunt draaien op Marktplaats wanneer je andere producten verkoopt. Het voordeel van online marketing is dat alles meetbaar is. Wij kunnen precies zien wat het je oplevert en bijsturen wanneer het nodig is.

Adverteren op Marktplaats werkt heel eenvoudig. Je advertenties maak je vanuit het platform Marktplaats Pro. Hierin kun je in één oogopslag zien welke advertenties je hebt lopen, hoeveel ze hebben gekost en wat de statistieken zoals vertoningen, klikken, maar ook URL kliks zijn. Dit zijn de kliks die mensen hebben gemaakt vanaf de Marktplaats advertentie naar jouw website.

In bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de statistieken die je uit het dashboard van Marktplaats Pro kunt halen. Je ziet onder andere hoeveel vertoningen de advertenties behaald hebben, wat het klikratio was en hoeveel mensen er naar de website hebben doorgeklikt. Zoals je ziet, ligt de gemiddelde kosten per klik in dit voorbeeld op 0,03 cent. Het minimale dat nodig is om te adverteren in een categorie wisselt per Marktplaats categorie. In sommige categorieën adverteer je al vanaf 0,01 cent!

Marktplaats advertentie plaatsen

Om een Marktplaats advertentie te kunnen plaatsen, heb je in feite niets anders nodig dan een Marktplaats Pro account. Wil je het adverteren op Marktplaats schaalbaar houden? Dan adviseren we je gebruik te maken van een feed management tool zoals Channable. Via deze is het mogelijk om voor al jouw producten (of een specifieke selectie ervan) automatisch met een paar drukken op de knop advertenties te plaatsen op Marktplaats. Je kiest hierbij zelf de titel, de omschrijving, hoeveel je biedt en binnen welke categorie de advertentie moet komen te staan. Ook is het mogelijk om links te plaatsen binnen de advertentie. Mensen gaan dan automatisch naar het desbetreffende product op de website. Kies je ervoor om een onbetaalde Marktplaats advertentie te plaatsen, dan heb je kans dat je advertentie verwijderd wordt wanneer je een link gebruikt. Bovendien zal deze nooit aanklikbaar zijn. Wij zijn partner van Channable en helpen je graag met het opzetten van jouw account en advertenties! Bovendien zorgen wij er ook voor dat je precies inzichtelijk hebt wat jouw rendement is op de advertenties.

Kosten van zakelijk adverteren op Marktplaats

Voor niets gaat de zon op. Ook zakelijk adverteren op Marktplaats kost geld. Je kunt de kosten van zakelijk adverteren op Marktplaats zelf goed in de hand houden. In sommige categorieën is het namelijk al mogelijk op met 1 cent per klik te bieden. Dat is een fractie van de kosten die je per klik maakt in Google! Echter heeft adverteren op marktplaats ook een nadeel.

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om te werken met dagbudgetten. Wel kun je werken met budgetten per advertentie en per dag. Zo kun je er voor kiezen om een advertentie zo in te stellen dat deze in totaal maximaal €200,- mag kosten. Het minimum hiervoor is €50,-. Je kunt hierbij ook een maximaal besteedbaar bedrag per dag uitgeven. Dit is echter minimaal €10,-. Je kunt je wel voorstellen dat je bij een CPC van 1 of 2 cent wel veel klikken moet hebben om aan die 10 euro te komen. In de meeste gevallen zien we dat dit maximale dagbudget niet bereikt wordt. Het is echter wel een nadeel om rekening mee te houden wanneer jijzelf, of jouw klant, rekent met vaste budgetten.

Sinds kort heeft Marktplaats ook twee ‘extra’ pakketten die je kunt inzetten voor maximale zichtbaarheid van je advertenties. Gebruik je echter een API koppeling zoals Channable om je advertenties naar Marktplaats Pro te sturen, dan kun je de pakketten niet gebruiken. Het kan alleen als je handmatig advertenties maakt. Ook worden ze maar tot maximaal 100 advertenties ingezet.

Voor €19,99 per maand krijg je:

  • Een sticker met ‘Gecontroleerde Verkoper’ bij alle advertenties
  • Een eigen verkoperspagina op Marktplaats met link naar je website;
  • Twee extra foto’s bij je advertenties in het zoekoverzicht;

Voor €49,95 per maand ontvang je bovenstaande drie opties en onderstaande:

  • De mogelijkheid om een eigen sticker te maken om producten uit te lichten;
  • Een fotolink naar vier andere advertenties bij jouw advertentie;

Al met al hoeven de kosten voor adverteren op Marktplaats zeker niet uit de hand te lopen. We adviseren je te testen met een deel van je aanbod om te kijken hoe de Marktplaats doelgroep hierop reageert. Gebruik ook altijd UTM-parameters in je advertenties, zodat je inzichtelijk hebt wat het rendement is. In Channable kun je dat eenvoudig doen met een regel:

Hierbij voeg je Marktplaats toe als bron en kies je als bron voor medium. Zo zorg je ervoor dat alle klikken naar de website bij jouw verkeer in Google Analytics terecht komen. De overige componenten van de UTM parameters kun je naar wens invullen. In dit geval hebben wij ervoor gekozen om gebruik te maken van:

  • de categorie waar het product zich in bevindt;
  • de SKU van het product, zodat we gemakkelijk het aantal bezoekers en omzet per product kunnen inzien;

Wanneer je veel producten naar Marktplaats stuurt, dan is het wellicht interessanter om te werken met hoofd- en subcategorieën. Onder aan de streep geldt dat degene die de resultaten gaat analyseren moet begrijpen waar wel of niet bijgestuurd dient te worden. Gebruik dus ook vooral de parameters die voor jou logisch zijn!

Hoe zet je handmatig een advertentie op Marktplaats Pro op?

Via tools als Channable kun je advertenties automatisch opzetten. Ideaal voor wanneer je een groot aantal (product)advertenties op Marktplaats wil plaatsen. Wil je dit liever handmatig doen? Volg dan deze stappen:

#1 – Advertentie plaatsen

#2 – Advertentiemaker

Ga via ‘Advertentie plaatsen’ naar de advertentie-maker. Hier begin je met het kiezen van de rubriek (categorie) van de advertentie.

#3 – Prijs en levering

Wanneer je de categorie gekozen hebt is het tijd om de advertentiedetails in te vullen. De advertentiedetails is de plek waar je informatie als de titel, landingspagina en de beschrijving toevoegt, maar ook waar je de afbeeldingen uploadt. Ook geef je hier aan wat de getoonde prijs bij de advertentie op Marktplaats moet zijn. Hierbij kun je ook los aangeven wat de verzendkosten zijn én wat de levertijd is.

#4 – Budgetbepaling

Tot slot kom je bij het budget voor de advertentie. Hier kun je de CPC instellen, waarbij Marktplaats al een voorzet doet. Verder kun je hier aangeven wat je totale of je dagelijkse budget is voor die advertentie. Dit kun je ook op ‘Onbeperkt’ zetten. In dat geval blijft de advertentie draaien voor zover relevant. Marktplaats houdt zich dan aan het maximale dagbudget dat ingesteld is op account-niveau.

 

Adverteren met categorie- en product-advertenties

Het is mogelijk om advertenties voor één product te maken of voor een volledige categorie. Bij het adverteren op productniveau is maar één product te zien in de advertentie. De landingspagina die hier achter zit, linkt direct naar dit product op eigen website. Dit zorgt voor een hoge mate van herkenning op de landingspagina en het sluit perfect aan bij de verwachting en wens van de klant. Er zijn geen extra kliks nodig voor de klant om het product te vinden.

Kies je ervoor om te adverteren op categorieniveau, dan plaats je één advertentie waar een gehele categorie zichtbaar is. Ben jij bijvoorbeeld een verkoper in keukenartikelen, dan kan je adverteren met de categorie ‘koffiezetmachines’. De landingspagina die hierachter zit is dan de categoriepagina van de koffiezetmachines op jouw website. In de advertentie op Marktplaats zijn dan vervolgens verschillende koffiezetmachines uit jouw assortiment zichtbaar. De herkenning van de landingspagina is dan minder groot, maar je licht hiermee wél een groter assortiment uit. Dit maakt de kans groter dat er een product bij zit dat aansluit bij de wensen van de klant, wel maakt dit de customer journey langer: de klant moet op de categoriepagina opnieuw op zoek naar het product van zijn/haar wens. Hier komen vervolgens per product weer andere prijzen naar boven dan zichtbaar was op Marktplaats.

Je kunt verschillende strategieën hanteren bij het adverteren op Marktplaats. Hierbij heeft iedere manier zijn eigen voor- en nadelen. Is het lastig te bepalen welke strategie het beste bij jou past? Onthoud dat het ook mogelijk is om te testen! Test meerdere strategieën om zo tot de beste match te komen.

 

Wat levert adverteren op Marktplaats op?

Een goede vraag! Een resultaatgerichte online marketing campagne is niet succesvol zonder dat er duidelijk is wat het oplevert. De resultaten zijn per campagne verschillend, omdat geen enkele branche hetzelfde is. Ook zien we dat de doelgroep op Marktplaats, hoe groot en divers ook, niet op ieder product hetzelfde reageert. Heb jij echter producten die vallen binnen het klassieke straatje Marktplaats producten (wonen, auto’s, tuin), dan kan adverteren op Marktplaats interessant voor je zijn! Over het algemeen zien we de volgende resultaten:

  • Een prima kosten per acquisitie ten opzichte van andere online kanalen;
  • Extreem lage kosten per klik. Je kunt op Marktplaats al bieden vanaf 0,01 cent! Je betaalt per klik op een advertentie, dus niet per klik naar de website. Het is dus zeker zinvol om je advertentie zelf ook zo aantrekkelijk mogelijk te maken met een passende omschrijving en duidelijke call-to-action;
  • Laag volume; Marktplaats is geen kanaal dat je direct duizenden nieuwe bezoekers oplevert. Echter, gezien het rendement op goed ingerichte advertenties en de lage kosten per bezoeker is het wel een interessant kanaal ter uitbreiding van jouw merk/webshop online.
  • Hogere bestelwaarde; Niet altijd, maar bij een deel van de campagnes zien we een hogere bestelwaarde bij verkeer vanuit Marktplaats in vergelijking met bijvoorbeeld Google Ads of organisch verkeer;

Moet ik nu ook een advertentie plaatsen op Marktplaats, is iets wat je je nu misschien afvraagt? Je moet niets! Maar afhankelijk van jouw online campagnes die momenteel al draaien, of je wens om jouw online zichtbaarheid uit te breiden, kunnen wij jou adviseren om te starten met adverteren op Marktplaats. Wij zullen onze kennis op dit gebied en de learnings uit eerdere of huidige campagnes op Marktplaats gebruiken om voor jou een succesvolle campagne neer te zetten! Een advertentie plaatsen op Marktplaats kan leiden tot verrassende resultaten, omdat je in contact komt met een doelgroep die op een andere manier zoekt.

cta-employee-particles
call-to-action
Lynn staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Biedt Instagram Reels kansen voor jouw bedrijf?

Vorige blog

Facebook pixel: tracking op je website

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.