Tips om zelf je lokale vindbaarheid te vergroten

Je wilt met je bedrijf online vindbaar zijn, mensen moeten immers op je website kunnen komen om wat te kopen of een offerte aan te vragen. Maar zou het niet mooier zijn om online vindbaar te zijn en daardoor ook nog eens het aantal bezoekers in je winkel vergroten? De kans dat bezoekers binnen een kleine kilometer straal naar je winkel komen is natuurlijk groter dan dat iemand eerst een hele reis moet afleggen. De truc is om online, ook lokaal goed vindbaar zijn. Een bezoeker in de winkel kun je immers persoonlijk verleiden tot een verkoop of beter helpen en kennis laten maken met uitstekende service. Vandaar dat ik hier een aantal simpele tips prijsgeef waarmee jij, je winkel lokaal een stukje beter vindbaar kan maken.

Lokale vindbaarheid via Social Media

Maak je bedrijf zichtbaar op het internet. Denk hierbij aan mond tot mond reclame. Met social media hebben we tegenwoordig een medium ter beschikking om grote groepen mensen te bereiken. Wanneer je als bedrijf zichtbaar bent op social media en proactief je klantenservice verzorgd zal dit leiden tot meer bezoekers en goede reviews. En meer bezoekers zorgt voor een grotere naamsbekendheid en meer waarde in Google.

Google mijn bedrijf

Maak een “Google mijn bedrijf” aan (https://www.google.nl/mijnbedrijf). Dit is een Google+ pagina voor je bedrijf. Op deze manier geef je aan Google door in welke regio jouw bedrijf actief is. Ook wordt bedrijfsinformatie weergegeven in de zoekresultaten zoals Google Maps. Je moet denken aan informatie als contactgegevens, logo, openingstijden en beschrijving van het bedrijf. Wanneer je bedrijf een recensie krijgt op zijn bedrijven pagina wordt dit ook weergegeven in de zoekresultaten waarmee je dus gelijk vertrouwen kunt kweken bij potentiele bezoekers.

Traffic Today Maps

Beter vindbaar in Google door linkbuilding

Zorg voor links die verwijzen naar je website. Ga hierover in gesprek met mede ondernemers in de regio of met partners en leveranciers. Vraag of zij een link willen plaatsen van hun website naar jouw website en doe hetzelfde voor hen. Door linkbuilding vergroot je jouw lokale vindbaarheid.

Vermeldingen van je website

Zoals we hierboven al hebben aangegeven is linkbuilding een goede manier om je lokale vindbaarheid te vergoten. Maar zelfs als er op een pagina geen link bij staat naar je website dan kan dit alsnog een positieve invloed hebben voor je website. Vermeldingen op websites zoals Openingstijden.nl en Telefoongids.nl kunnen al signalen zijn voor Google dat je bedrijf ook werkelijk bestaat. Op deze manier wordt je website eerder getoond in de zoekresultaten. Wees er wel van bewust dat het belangrijk is dat de informatie over je bedrijf consistent is. Oude adressen of telefoonnummers kunnen voor verwarring zorgen bij de gebruiker.

Titles en meta-description optimaliseren

Via welke zoekwoorden komt een gebruiker op jouw website terecht? Het is slim om je titles en meta-description zo in te richten dat hier de belangrijkste gegevens over jouw website in staan. Deze gegevens worden immers op Google getoond. Om je lokale vindbaarheid te vergroten is het van belangrijk dat je aangeeft wat voor een soort bedrijf je hebt in combinatie met de plaatsnaam.

Vermijd duplicate content

Bedrijven die graag via Google willen scoren in de regio, richten hun pagina’s soms zo in dat de regio zoekwoorden verschillen, maar dat de pagina’s zelf zijn gevuld met identieke content. Dit wordt ook wel duplicate content genoemd. Google houdt niet van duplicate content en dit kan dan ook een nadelig effect hebben op de zoekresultaten. Om de lokale vindbaarheid te vergroten is het van belang dat de pagina’s worden gevuld met unieke content. Dit vergt natuurlijk wel meer werk, maar uiteindelijk levert het veel meer op. En dat is natuurlijk precies de bedoeling.

Responsive website voor lokale vindbaarheid

Wanneer je nog geen mobielvriendelijke website hebt wordt het tijd om dit toch eens echt serieus te gaan overwegen. Naast het feit dat Google zelf steeds meer waarde hecht aan mobielvriendelijkheid bij het weergeven van zoekresultaten, leiden ook bijna 80% van alle lokale zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten tot offline verkopen. Op deze manier vergroot je met een responsive website dus je lokale vindbaarheid.

NAW gegevens van je bedrijf

Om de lokale vindbaarheid van je bedrijf te vergroten is het tot slot belangrijk dat er duidelijk op je website wordt aangegeven wat de bedrijfsnaam is en op welk adres je bedrijf gevestigd is. Tevens is het belangrijk dat je aangeeft wat het telefoonnummer is waar mensen jouw bedrijf kunnen bereiken en via welk e-mailadres ze je een berichtje kunnen sturen. Het is een aanrader om een contactpagina te hebben op je website. Daarnaast kan het ook geen kwaad om de belangrijkste gegevens in de footer van de website te vermelden.

Plaats een reactie

*