Blog

Zo ontwikkel je een succesvolle social media strategie

Geschreven door

Eva Hento

Content Marketeer

Gepubliceerd

17 juli 2020

Kennis

Actief zijn met jouw bedrijf op social media gaat verder dan alleen het posten van berichten. Er zit een hele strategie achter. Waarom werkt het ene bericht wel en het andere bericht niet? Tijd voor een korte masterclass!

Ken je doelgroep

Om de juiste doelen te bereiken is het belangrijk dat je actief bent op de platformen waar jouw doelgroep zich bevindt. Klinkt heel logisch, maar in de praktijk zien we vaak dat bedrijven actief zijn op platformen waar je de doelgroep niet op kan vinden. Wees dus niet actief op Instagram, omdat je ‘iets wilt doen met Instagram’, maar denk goed na wie je daar op kunt bereiken.

Natuurlijk kan het zo zijn dat jouw bedrijf meerdere doelgroepen heeft of dat jouw doelgroep op meerdere platformen aanwezig is. Indien dit het geval is, speel hier dan ook op in. Zo weet je pas écht of je de doelgroep bereikt.

Wat is het doel?

Als je hebt bepaald op welke platformen je aanwezig wilt zijn, is het belangrijk om na te denken wat je wilt plaatsen. Kruip in de rol van je doelgroep: waarom wil de doelgroep jouw bedrijf volgen op social media? Veel organisaties vinden het lastig om steeds weer iets te verzinnen om te posten op social media. Dit is sowieso een verkeerde gedachte, want je gaat niet wat posten om het posten. Plaats iets met een doel! Bepaal van te voren wat je wilt bereiken met social media. Een aantal voorbeelden:

  • Verhogen naamsbekendheid
  • Klantenbinding
  • Meer websitebezoekers
  • Reputatiebewaking
  • Nieuw personeel werven
  • Nieuwe klanten aantrekken

Werk met vaste thema’s

Als je weet wat je wilt bereiken met social media dan is het belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je jouw doelen gaat bereiken. Dit kun je op verschillende manieren doen. Om het jezelf niet te moeilijk te maken, raden we je aan om gebruik te maken van vaste terugkerende thema´s waar je zelf je eigen invulling aan kunt geven. Natuurlijk ligt het echt aan het soort bedrijf met welke thema’s je kunt werken. Om je wat inspiratie te geven nemen we als voorbeeld een modewebshop.

  • Nieuwe items uitgelicht
  • Bestseller van de week
  • Happy customer
  • Stylingtips
  • Trends

Deze thema’s kun je wekelijks terug laten komen waardoor het makkelijker is om een invulling te geven aan de content die je plaatst op social media. Maak gebruik van een contentkalender. Zo houd je overzicht en kun je consistent werken.

Zorg voor diversiteit

Zorg voor een diversiteit aan content. Besteed in je social media strategie aandacht aan de diverse uitingen. Denk dus goed na over tekst, video, banners et cetera. Bij een verschillend doel kan een verschillende uiting horen. Neem dit dus mee in je strategie.

Lengte van een bericht

Verder is het belangrijk om goed na te denken over de lengte van je post. Per platform verschilt het weer wat de ideale lengte is van een bericht. Let erop dat hier wel een kanttekening aan zit. Het ene bericht heeft misschien meer uitleg nodig dan een ander bericht. En de ene video doet het beter met meer seconden dan een hele korte video. Let hier dus altijd goed naar bij het posten van je social media bericht.

  • Facebook: tussen de 40 en 80 tekens lang
  • Instagram: gebruik maximaal 120 tekens
  • LinkedIn: hoe langer hoe beter, let erop dat je bericht na 16-25 tekens niet meer volledig leesbaar is en je moet klikken op ‘meer weergeven’.
  • Pinterest: een beschrijving bij de visual van zo’n 180-200 tekens
  • YouTube: alles onder de drie minuten doet het goed.
  • TikTok: video’s met de meeste engagement zijn rond de 15 seconden

Leer het algoritme kennen

Per platform is het ook belangrijk om het algoritme te kennen van het desbetreffende medium. Omdat het algoritme constant verandert en het in veel gevallen nooit écht is bewezen of het waar is, raden we je aan om veel te testen. Wat werkt er en wat juist niet? Bij LinkedIn is het bijvoorbeeld zo dat lange berichten het vaak beter doen dan korte berichten. Daarbij geldt dat wanneer mensen snel een bericht liken en hierop reageren je content vaker wordt getoond.

Statistieken

Je wilt natuurlijk wel zien hoe jouw content scoort. Daarom raden we je aan om goed de statistieken in de gaten te houden. Leer hiervan en speel hierop in. Bovendien kun je goed scorende content waar nodig adverteren. Zo creëer je een nog groter bereik.

Adverteren

Wat betreft social advertising zijn er ook heel veel mogelijkheden. Hierbij is het belangrijk dat je (ook hier weer) goed nadenkt over het doel. Wat wil je bereiken met de advertentie? Wil je nieuwe klanten aanspreken? Wil je meer naamsbekendheid voor je bedrijf? Of wil je onder de aandacht komen bij de mensen die al eens op jouw website zijn geweest? Denk bovendien goed na via welk platform je dit doel kunt bereiken.

Staat de advertentie live? Dan ben je er nog niet. Houd de advertentie goed in de gaten en kijk hoe de advertentie scoort. Je kunt waar nodig meerdere ads testen door bijvoorbeeld aan de slag te gaan met A/B tests.

Ook jouw social media strategie opzetten?

We kunnen nog veel dieper ingaan op het ontwikkelen van jouw social media strategie, maar heel veel is maatwerk. Kun je dus wel wat gericht advies gebruiken van onze social media marketeers? Neem dan zeker even contact met ons op. Wij helpen je graag verder, nemen jouw social kanalen onder de loep en kijken naar de kansen voor social media succes.

Heb je een vraag?

Eva vertelt je graag meer.

Lokale SEO: tips voor meer lokale vindbaarheid

Vorige blog

Adverteren op TikTok in Nederland

Volgende blog
Close Hoor het van Eva

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.