Blog - 07 juli 2020

Meest voorkomende fouten in Google Analytics

Geschreven doorJurien Onze ervaren Senior Digital Marketeer

Meten is weten, daar zijn we allemaal van op de hoogte. En dat is ook zeker in de wereld van Online Marketing niet anders. Op basis van data gaan we aan de slag met het optimaliseren van een website of een webshop. Dan is het natuurlijk van essentieel belang dat er geen fouten voorkomen in onze metingen, zodat we alle data 100% goed hebben gemeten. Wil jij aan de slag met Google Analytics en ben je benieuwd wat de meest voorkomende fouten zijn, die je juist niét moet maken? Lees dan verder!

1. Ontbrekende of dubbele Google Analytics-code

Dit klinkt niet als een heel ingewikkelde issue maar het is echter een veelvoorkomend probleem, vooral op sites die meer dan één CMS gebruiken of sites die meerdere versies voor talen hebben. Het goede nieuws is dat Google Analytics meldingen voor ontbrekende codes heeft ingebouwd. Het slechte nieuws is dat het traag is en dat het weken kan duren om je te waarschuwen voor pagina’s met ontbrekende code. Het vertelt je ook niet over dubbele codes, wat een ander veelvoorkomend probleem is.

Daarom kun je het beste niet vertrouwen op de meldingen van Google en in plaats daarvan jouw site crawlen met een tool die waarmee je code snippets kunt vinden, ook wel custom extraction genoemd. Dit kan zeer goed met de tool ScreamingFrog.

In een eerder blog heb ik geschreven hoe je stukjes codes kunt opsporen en bekijken of het ontbreekt op pagina’s of wellicht dubbel aanwezig is. Lees mijn vorige blog:  5 toepassingen van screaming frog

Het is het beste om de crawl te exporteren zodat je de gegevens kunt inspecteren. Je kunt eenvoudig ontbrekende codes filteren of duplicaten zien als er meer kolommen in het rapport staan, bijvoorbeeld ‘Zoek GTM-code 1’ en ‘Zoek GTM-code 2’.

2. Onjuiste instelling van interactiegebeurtenissen

Het is zinvol om zaken als aankopen, formulieren of video’s op te zetten als interactie-evenementen. Ze zijn belangrijk voor jouw bedrijf, dus het feit dat ze niet als bouncers worden geteld – zelfs als de bezoeker slechts één pagina bekijkt – is prima.

Als je events gebruikt voor het bijhouden van gebeurtenissen die automatisch op elke pagina worden weergegeven, zoals het bijhouden van de scrolldepth, zal dat resulteren in een bouncepercentage van bijna nul over je hele website – wat niet goed is. Je kunt deze problemen gemakkelijk opsporen door te zoeken naar onrealistisch lage bounce rates in Google Analytics.

Als je vermoedt dat interactiegebeurtenissen de boosdoeners zijn, verander dan de instelling “Non-interaction hit” van de gebeurtenis van ‘false’ naar ‘true’ waar in Google Tag Manager.  Als je Google Tag Manager niet gebruikt, voeg je nog een regel code toe aan het GA-gebeurtenisfragment.

3. Valse data

Het is zeer eenvoudig voor iemand om gegevens te manipuleren als er geen preventieve maatregelen genomen worden. Waarom? Omdat jouw GA/GTM-trackingcode zichtbaar is voor iedereen die je broncode opent. Iedereen kan dus hits naar GA-servers sturen met behulp van jouw trackingcode. Gelukkig is het eenvoudig om dit te voorkomen door een weergavefilter in te stellen.

Dit zal alleen hits uit jouw eigen (sub)domein bevatten:

4.  Het tracken van je eigen sessies en pageviews

Er zijn veel acties die jezelf op je websites maakt en die willen we niet terugzien in onze gegevens. Laten we dus, terwijl we filters instellen, er ook voor zorgen dat hits van interne IP-adressen worden uitgesloten. Het is gemakkelijk om dit te doen voor een enkel IP:

5. Geen spambots hebben uitgeschakeld

Google kan een behoorlijk deel van het spam verkeer dat naar jouw website komt detecteren. Het enige wat je hoeft te doen is een vakje aan te vinken. Je vindt dit in beheer -> instellingen voor dataweergave:

 

 

Merk op dat het genoeg is om dit alleen te controleren voor jouw belangrijkste analytische weergave.

6. Spamverwijzingen laten meetellen

Populaire websites trekken spammy links aan. Zo gaat het nu eenmaal. De meeste zijn verwaarloosbaar en brengen geen verwijzingsverkeer met zich mee, maar sommige kunnen elke dag duizenden spammy verwijzingen versturen. Deze links kun je met de volgende stappen uitsluiten:

  • Om te controleren of dat een probleem voor jouw website is, stel je het datumbereik in op minimaal drie maanden en ga je vervolgens naar het verwijzingsrapport (Acquisitie > Al het verkeer > Verwijzingen).
  • Zoek hier naar spammy domeinnamen met een hoog aantal verwijzingen.
  • Maak hiervan een lijst en sluit ze uit met een filter (Admin > Filter).
  • Stel het filterveld in als “Verwijzingsbron” en maak vervolgens een lijst van domeinen in het filterpatroonveld, gescheiden door een pijpsymbool (|).

Vergeet niet om je filters te controleren om te zien hoe het jouw gegevens beïnvloedt. Zo kun je bekijken of er geen fouten in zijn geslopen.

Vragen over Google Analytics?

Wil jij weten wat de mogelijkheden van Google Analytics zijn en wat dit kan betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan nu contact met ons op en wij helpen je graag verder met de tool die je onder andere helpt bij calltracking, web analytics en meer.

Kosteloos aan de slag met SEO

Vorige blog

Lokale SEO: tips voor meer lokale vindbaarheid

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.