Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Maak kennis met Instagram Reels: dé nieuws feature van Instagram. Met Instagram Reels kun je eenvoudig een korte video editen, opleuken met muziek en effecten en er zelfs mee adverteren op Instagram. Maar welke kansen biedt deze nieuwe optie voor bedrijven? Wij zochten het voor je uit.
Het concept van Instagram Reels is niet geheel nieuw. Het lijkt namelijk heel erg op TikTok en wordt daarom ook wel gezien als dé concurrent van TikTok. Nu TikTok misschien verboden wordt in de VS, zijn er steeds meer mensen die overstappen op Instagram Reels. Daarom biedt Instagram Reels zeker veel kansen, zoals een andere manier van adverteren op Instagram. Tot nu toe zien we wel dat er veel TikTok video’s worden doorgeplaatst op Instagram Reels. Dit kun je herkennen aan het logo in de video.
In een notendop houdt de nieuwe feature in dat je een korte video kunt opnemen, bewerken. Via de Story knop kun je terechtkomen bij de functie en kun je zelf aan de slag gaan met het opnemen van een Instagram Reels video. Ben je eenmaal tevreden met het eindresultaat? Dan kun je de video publiceren op je story of op je profiel. Het verschil met TikTok is dat je bij TikTok kunt kiezen voor een videolengte van maximaal 60 seconden, terwijl dit aantal bij Instagram Reels 15 seconden is.
Er zijn al een aantal bedrijven die een aantal Instagram Reels video’s hebben gepubliceerd. Een Nederlands voorbeeld is AFC Ajax. De video’s hebben al bijna een bereik van 1,5 miljoen per video.
Verder zijn er nog niet heel veel bedrijven die Instagram Reels video’s publiceren, dus het biedt zeker kansen als je bij één van de eersten hoort.
Maar hoe maak je een Instagram Reels video?
Je kunt een nieuwe video maken in dezelfde omgeving als je een Instagram Story kunt maken. Hier swipe je naar Reels, waarna je in de Reels omgeving komt.
Je kunt meerdere video’s samenvoegen in één met leuke effecten. Wil je een video maken van jezelf zonder dat je jouw telefoon moet vasthouden? Kies dan voor de timer en countdown. Nadat je een video hebt opgenomen of hebt ingevoegd kun je zelf kiezen welke audio je hierbij wilt afspelen. Gebruik je eigen audio of kies voor muziek uit de bibliotheek. Let op: als je een openbaar account hebt en je jouw eigen audio gebruikt, dan kunnen andere mensen jouw audio ook weer overnemen.
Maak je een video die bestaat uit meerdere clips? Dan is het mogelijkheid om de clips goed te kunnen uitlijnen waardoor er een vloeiende video ontstaat. Zo kun je dus knippen zodat elke clip een korte tijd in beeld komt. Daarnaast is het ook mogelijk om de snelheid van je video aan te passen. Kies je voor traag, normaal of juist snel?
Wanneer je een Instagram Reels video maakt dan wil je natuurlijk wel dat jouw video een groot bereik heeft. Daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over de thumbnail. Welke thumbnail lokt uit om de video te bekijken? Ook is de omschrijving die je bij de video zet erg belangrijk. Beeld zegt meer dan duizend worden, dus probeer het kort maar krachtig te houden. Vergeet trouwens niet om ook hashtags toe voegen aan de video. Kies voor relevante hashtags die passen in jouw vakgebied om zo de juiste doelgroep te bereiken.
Instagram heeft al eerder een soortgelijke feature overgenomen van een grote concurrent. Met Instagram Stories weet Instagram te battelen tegen Snapchat. Het verschil is wel dat Snapchat zich meer focust op het één op één contact, terwijl dit bij Instagram niet het geval is.
De Stories functie is al enige tijd één groot succes. Of Instagram Reels ook zo’n groot succes wordt? To be continued..
Wil je ook graag creatieve content posten via Instagram Reels, maar kom je er niet helemaal uit? Of wil je met ons om de tafel zitten voor een sparsessie wat je kunt posten? Neem zeker even contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.