Blog - 27 augustus 2021

Nooit meer ‘Swipe up’ op Instagram(?)

Geschreven doorMarlou Onze ervaren Social Advertising & Content Marketeer

Vanaf 30 augustus zal de swipe-up functie in de Instagram stories verdwijnen. Het platform heeft de afgelopen maanden getest met een sticker in plaats van de good old Instagram swipe-up en heeft meer vertrouwen in het alternatief. Benieuwd wat dit in de praktijk voor jouw account gaat betekenen? We zetten het kort even voor je op een rij!

Wat gaat er precies veranderen?

De verandering an sich is niet heel groot, er komt geen compleet nieuwe lay-out en het zal ook geen uren training vergen om de nieuwe werkwijze onder de knie te krijgen. Het enige dat verandert is dat de swipe-up functie van Instagram verdwijnt en je nu je links kunt delen via een sticker. Wat dit voor de volgers oplevert is dat ze nu ook kunnen reageren op berichten met een link. Met de swipe-up op Instagram kon dit niet, die stond immers op de plek van het reactieveld.

Volgers hebben meer mogelijkheid tot interactie

Want uiteindelijk is dat natuurlijk waarvoor social media bedoeld zijn: interactie. Met deze verandering komt daar dus nog een mogelijkheid bij. Ze kunnen nu direct reageren op dat interessante artikel dat je gedeeld hebt in je story of dat nieuwe product dat je in de spotlights hebt gezet.

Je hebt meer artistieke vrijheid

Met de stickers zit je niet meer gebonden aan een vaste plek in je story. Je kunt dus zelf kiezen waar de sticker komt te staan en hebt ook nog invloed op de opmaak van de sticker. Je kunt dus alvast beginnen om je stories zo op te maken dat je er ruimte voor houdt. Experimenteer eens met de plaatsing en opmaak van de sticker en kijk wat dit voor effect heeft!

Nog niet beschikbaar voor kleinere accounts

Hoewel de test ook draaide bij accounts met minder dan 10.000 volgers zal de link-sticker alleen beschikbaar zijn bij de accounts die voorheen ook al gebruik konden maken van de swipe-up functie. De hoop is er wel dat het in de toekomst ook voor de ‘kleintjes’ tot de mogelijkheden zal behoren, Instagram zinspeelde hier al op door aan te geven eerst te willen kijken wat de verandering voor de grote accounts oplevert.

En nu?

De verandering gaat dus op 30 augustus ingevoerd worden, vanaf die datum kun je je links niet meer delen met een swipe-up button. Even wennen dus, maar niks om je zorgen over te maken. Heb je toch nog vragen over de verandering, of denk je dat je wel wat tips kunt gebruiken? Neem dan gerust contact op met onze experts! En nu we het er toch over hebben, volg je Traffic Today al op Instagram?

4 tips voor het schrijven van tussenkoppen

Vorige blog

We nemen je mee in de wondere wereld van CPC

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.